معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۸

اخبار اقتصادی کشور اروگوئه (هفته اول خرداد ماه 1400)

اهم اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های اروگوئه در هفته اول خرداد ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اروگوئه با حفظ قیمت گوشت، صادرات را نیز توسعه می دهد

اقدام دولت آرژانتن برای توقف صادرات محصولات گاوی این کشور به مدت یک ماه با توجه به آنچه که تلاش برای کاهش قیمت گوشت در این کشور خوانده شده است، در برخی رسانه‌های این کشور مورد نقد قرار گرفت، بطوریکه پورتال آرژانتینی اندیجیتال andigital در گزارشی به نقل از موسسه توسعه اجتماعی آرژانتین (INDEC) به نارضایتی دامداران و تولید کنندگان آرژانتینی اشاره کرده و در عین حال دستاوردهای اروگوئه برای کنترل بهای قیمت داخل و از طرف دیگر توسعه صادرات گوشت با استفاده از دو اهرم واردات و صادرات را تشریح می‌کند. در این گزارش نقش مهم موسسه ملی گوشت اروگوئه (ایناک) برای توسعه تولید از طریق سیستم های مکانیزه در عرصه دامداری و همچنین توسعه و ترویج صادرات از طریق فراهم آوری حضور موثر شرکت ها و سازگار نمودن هرچه بیشتر اقلام صادراتی آنها با استانداردهای روز جهانی را مورد تاکید قرار داده و می نویسد، این موسسه در عین حال در قیمت گذاری گوشت و بحث صادرات ورود نمی‌کند و صرفاً زمینه را برای رونق بازار فراهم می آورد.

اروگوئه دومین کشور در آمریکای لاتین با بدترین رشد اقتصادی

بنیاد برزیلی ختولیو وارگاس (FGV) که طبق سنوات گذشته وضعیت و سیاست های اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین را مورد بررسی قرار می دهد، در تازه ترین گزارش خود از بهبود کلی "شاخص فضای اقتصادی" (ICE) در منطقه، بین سه ماهه اول و سه ماهه دوم سال 2021 خبر داد. اروگوئه که سال 2020 در میان کشورهایی با برآورد پیشرفت اقتصادی بالا قرار داشت، امسال در عین حال طبق شاخص مذکور که مقایسه ای از شاخص شرایط کنونی (ISA) و شاخص انتظارات (IE) است، در میان سه کشور با بدترین رشد اقتصادی قرار دارد. بطوریکه پیش بینی می‌شود، رشد تولید ناخالص داخلی اروگوئه تا پایان سال جاری به سختی به 2.2 درصد برسد. طبق محاسبات مذکور اکوادور با رشد 1.9 درصدی در ردیف آخر جدول قرار دارد. شیلی و برزیل از جمله کشورهایی هستند که نرخ ICE در آنها تقریباً ثابت است. در مورد دلایل کاهش امتیاز اروگوئه در شاخص فضای اقتصادی، به تداوم روند ابتلاء به کرونا، شاخص پائین شرایط کنونی ISA (که صفر محاسبه شده است) و نابرابری در درآمدها، اشاره شده است. 

تاکید صندوق بین المللی پول بر ثبات اقتصادی اروگوئه

کمیته ای از صندوق بین المللی پول و شماری از مسئولان اروگوئه ای در نشستی مجازی به ارزیابی وضعیت اقتصادی و اولویت ها در موضوعات سیاسی پرداختند. در گزارش صادره از سوی این کمیته آمده است، برغم بحران ناشی از بیماری همه گیر کرونا، فعالیت های اقتصاد کلان در اروگوئه به صورت محتاطانه و مدبرانه بوده است. در متن گزارش خاطرنشان شده است، اروگوئه از بلوغ دموکراتیک، موسسات قوی، مدیریت خوب و میزان بالای انسجام اجتماعی برخوردار است. بر اساس این گزارش، اروگوئه ضمن بهره مندی از نرخ بالای درآمد سرانه و شاخص های نسبتاً پائین فقر و نابرابری، در شرایط بهتری در مقایسه با سایر کشورها قرار دارد، اما وخامت وضعیت اجتماعی به دلیل بیماری همه گیر و مشکلاتی که از قبل در ارتباط با اشتغال جوانان و فقر در میان خردسالان وجود داشته است، امکان دارد به تدریج باعث فرسایش همبستگی اجتماعی شوند.

رکورد تولید برنج فراتر از پیش بینی ها

گزارش اداره آمار محصولات کشاورزی DIEA وزارت دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه درباره کشت برنج در سال 2021-2020 نشان می دهد که به دنبال خاتمه برداشت برنج در سال جاری، متوسط بازده تولید این محصول در کل کشور بسیار بالاتر از پیش بینی‌ها بوده است، بطوریکه رسماً آمار تولید برنج در سطح ملی بر روی 9400 کیلوگرم در هر هکتار قرار گرفت. ثبت این بازدهی در اروگوئه بی سابقه بوده است بطوریکه در مقایسه با برداشت محصول در سال 2015-2014، به میزان 700 کیلوگرم در هر هکتار بر این رقم افزوده شده است. طبق این گزارش، برای سال  2021-2020 در مجموع اندکی بیش از 139 هزار هکتار زمین زیر کشت برنج قرار گرفت که نرخ اطمینان از محصول دهی آن 95 درصد محاسبه شده بود. مجموع کل تولید در سطح ملی در سال جاری به 1,309,355 تن برنج با پوست، خشک و تمیز شده بالغ شد که در مقایسه با حجم ثبت شده در برداشت قبلی، افزایش 8.3 درصدی داشته است.  در مناطق شمالی و مرکزی بخش مهمی از تولید کنندگان اعلام کردند که به دلیل فقدان آب در پشت سدها، نتوانسته بودند تمام اراضی خود را زیر کشت ببرند. در حال حاضر گونه‌های مرین، گوری و اولیمار از گونه‌های زیر کشت برنج در این کشور می‌باشند.

مرکز سئرس "شاخص پیشروی سطح فعالیت" در ماه می را 0.5 % محاسبه کرد

"شاخص پیشروی سطح فعالیت" (ILC) در اروگوئه طبق آمار "مرکز مطالعات واقعیات اقتصادی و اجتماعی (Ceres)" در ماه می سال جاری رشد نیم درصدی داشت که همراه با آمار ماه آوریل باعث شدند که در سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سه ماهه اول سال (که آمارها منفی بودند) بتوان روند بهبودی فعالیت در کشور را انتظار کشید. در عین حال تحول غیرمنتظره در نرخ فعالیت با توجه به فراز و نشیب های متعدد، ترسیم منحنی رشد را ممکن نمی نماید، اما اگر ماه آینده نیز جهت گیری این نرخ مثبت باشد، می‌توان گفت که گرایش به سوی روند بهبودی تقویت شده است. آمارها نشان می دهند که اقتصاد بسوی رکود پیش نمی رود. بر اساس این گزارش، نشانه‌هایی از امیدواری درخصوص بهبود نرخ مذکور در بخش کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن همچنین در بخش صنعت وجود دارند که ناشی از عملکرد مناسبت در بخش صادرات هستند.

ازسرگیری سفرها، امیدهای بخش گردشگری برای بهبود را زنده می‌کند

اروگوئه برای احیای بخش گردشگری و اقتصاد کشور تصمیم گرفته است قرنطینه اجباری را برای مسافرانی که دارای 2 دوز واکسن کرونا هستند و 15 روز از زمان دوز دوم آن‌ها گذاشته است و در صورت ارائه تست پی سی آر منفی لغو نماید. همچنین اشخاصی که در چند ماه اخیر مبتلا به ویروس کرونا بوده و 90 روز از بهبود آن‌ها سپری‌شده و تست پی سی آر آن‌ها منفی باشد می‌توانند بدون احتیاج به قرنطینه وارد کشور شوند. از طرفی دو شرکت هواپیمایی کوپا و ایبریا تصمیم دارند تا به‌زودی تعداد پروازهای هفتگی خود را از 3 به 7 (کوپا) و از 2 به 3 پرواز (ایبریا) افزایش دهند.

اهمیت کلزا در صادرات اروگوئه

گیاه کلزا در کنار گندم و غلات از جمله محصولات صادراتی اروگوئه است. طبق پیش بینی‌های موجود، سطح زیر کشت این محصول در زمستان آینده به میزان 20 درصد افزایش یافته و به 130 هزار هکتار خواهد رسید. بر اساس اعلام اداره آمار کشاورزی اروگوئه میزان سطح زیر کشت کلزا از 65 هزار و 251 هکتار در سال 2019 به 102 هزار هکتار در سال 2020 رسید. امسال برای اولین بار در برخی از مناطق اروگوئه مانند روچا، سرو لارگو نیز گیاه کلزا کشت خواهد شد و با توجه به وجود فن آوری‌های جدید و شناخت بیشتر از این محصولات آینده روشنی پیش روی تولید این محصول وجود دارد. با توجه به بازدهی متوسط این محصول برابر با 1 هزار و 609 کیلوگرم در هکتار، پیش بینی شده تولید این محصول به بیش از 220 هزار تن در سال جاری برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما