معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۹

اخبار اقتصادی ایتالیا (هفته دوم خرداد)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته دوم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تصویب لایحه کمک های دولتی به صاحبان مشاغل و شهروندان ایتالیا

هیئت دولت ایتالیا لایحه جدیدی را برای کمک به صاحبان مشاغل و شهروندان ایتالیا با عنوان " لایحه پشتیبانی 2" تصویب نمود. بر اساس این لایحه کمک های جدیدی به ارزش 15.4 میلیارد یورو از محل فروش اوراق قرضه بصورت بلاعوض به اقشار مختلف مردم بویژه صاحبان مشاغل که بدلیل بحران بهداشتی کرونا ویروس مشاغل خود را طی سه ماهه اول امسال تعطیل کرده بودند اختصاص داد. 375 هزار شغل مشمول دریافت کمک های جدید خواهند شد. (در لایحه قبلی ملاک کمک به صاحبان مشاغل از دست دادن حداقل %30 از درآمد آنها در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل از کووید بوده ولی در این لایحه ملاک تعطیلی مشاغل طی سه ماهه اول امسال در نظر گرفته شده است). ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، در کنفرانس مطبوعاتی پایان جلسه هیئت دولت ضمن معرفی این لایحه همچنین بطور غیر مستقیم در پاسخ به پیشنهاد انریکو لتتا، رئیس حزب فعلی دموکرات های ایتالیا، در مورد اعمال مالیات بر سرمایه‌های بالاتر از 5 میلیون یورو و تخصیص این مالیات به جوانان 18 سال به بالای ایتالیا گفت: اکنون کشور در وضعیتی قرار دارد که ما باید بجای گرفتن پول از شهروندان و اجرای سیاست های مالی انقباضی به آنها پول بدهیم تا هرچه زودتر به همراه برنامه واکسیناسیون کووید کشور از این بحران خارج شود.

تاسیس بنیاد فن آوری‌های جدید ایتالیا به منظور تولید دارو های ضد کووید ساخت ایتالیا 

دولت ایتالیا با نظارت وزارت توسعه اقتصادی این کشور از طریق دو کانال قصد دارد به منظور دستیابی به استقلال در تولید واکسن کووید 19 برنامه تولید داروهای ضد کووید را در ایتالیا پشتیبانی نماید.

کانال اول: ارائه مشوق های مالیاتی به میزان %20 از کل هزینه‌های انجامی‌توسط شرکت های تحقیقاتی در بخش ساخت دارو و واکسن کووید. 

کانال دوم: تاسیس نهادی به عنوان " بنیاد فن آوری‌های جدید بیومدیکال ایتالیا" (Fondazione Enea Biomedical Tech)، این بنیاد 200 میلیون یورو بودجه از طریق وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا در اختیار خواهد داشت و در واقع به صورت کابین هدایت و رهبری و با محوریت سه هدف در زمینه اجرای برنامه‌های تحقیقاتی و تولید دارو و واکسن ضد کووید 19 عمل خواهد کرد. این محورها عبارتند از: 1- تقویت برنامه‌های تحقیقاتی، 2- توسعه تبدیل صنایع دارویی در بخش بیو مدیکال و تولید دارو های جدید و واکسن، 3- پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان و تاسیس شرکت های جدید در این زمینه.  مدت زمان اجرای این طرح و ارائه کمک های پیش بینی شده از اول ماه ژئن 2021 تا 31 دسامبر 2030 خواهد بود و کلیه شرکت ها حتی از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند در این طرح شرکت نمایند. از جمله شرایط دستیابی به کمک های فوق انحصاری نکردن مجوز های بدست آورده و احتمالاَ ارائه آن به قیمت روز می‌باشد.

 

همکاری شرکت فنی مهندسی ایتالیایی میر تکنی‌مونت (Mair Tecnimont) با شرکت یونانی میتیله‌نئوس (Mytilineos) در زمینه ساخت تاسیسات تولید هیدروژن؛

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، شرکت فنی مهندسی میر تکنی‌مونت ایتالیا تصمیم دارد دانش فنی شرکت تحت کنترل خود را (NextChem) را در اختیار شرکت یونانی میتیله‌نئوس (Mytilineos) قرار دهد. موضوع همکاری ساخت تاسیسات تولید انرژی هیدروژن سبز از طریق پروسه برق‌کافت یا الکترولیز در ایتالیا نام برده شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت تکنی‌مونت، بخش تولید انرژی‌های سبز در این شرکت طی سه ماهه اول امسال 16.5 میلیون یورو درآمد حاصل نموده که هنوز در مقابل درآمد حاصل از فعالیت های اصلی این گروه فنی مهندسی رقم زیادی نیست ولی روند بازار در زمینه تولید انرژی‌های تجدید پذیر رو به رشد می‌باشد. وی افزود این شرکت پس از امضاء توافق نامه همکاری که در ماه‌های اولیه امسال با کشورهای آفریقای جنوبی، هندوستان، روسیه، فرانسه و کنیا امضاء کرده است، توافق با شرکت یونانی میتیله‌نئوس (Mytilineos) اولین توافقی است که برای بازار داخلی ایتالیا انجام می‌گیرد.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 21 مه 2021، ص 29)

تمدید طرح ارائه سوبسید های دولتی برای بازسازی ساختمان‌های مسکونی

وزیر اقتصاد ایتالیا، دانیله فرانکو، در مجلس نمایندگان ایتالیا حاضر تا به سوالات نمایندگان در مورد آخرین تصمیمات دولت پیرامون طرح سوپربونوس 110؛ که به منظور ارائه سوبسیدهای دولتی برای بازسازی ساختمان‌ها تعریف گردیده، پاسخ دهد.فرانکو در این جلسه از تصمیم دولت برای تمدید این طرح برای سال آینده از طریق الحاق آن به لایحه بودجه سال 2022 خبر داد. وی همچنین تمدید مجدد این طرح برای سال 2023 را منوط به نتیجه اجرای آن برای سال 2021 دانست. وزیر اقتصاد ایتالیا با اشاره به بودجه 18.5 میلیارد یورویی (13.95 میلیارد یورو از محل کمک های اروپا Recovery Plan و 4.56 میلیارد یورو از محل بودجه تکمیلی دولت) که برای سال 2022 و شش ماهه اول سال 2023 (تنها برای خانه‌های سازمانی) در نظر گرفته شده است افزود، تمدید این طرح برای کل سال 2023 بستگی به استقبال از آن در سال جاری و میزان باقی مانده این بودجه دارد.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 27 می 2021، ص 2)

هشدار دیوان محاسبات ایتالیا در مورد فرار مغزها از این کشور؛

دیوان محاسبات ایتالیا در آخرین گزارش خود پیرامون سیستم دانشگاها در ایتالیا، ضمن خاطرنشان ساختن این مطلب که از سال 2013 تا به امروز شمار افراد فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور ایتالیا %41.8 کاهش پیدا کرده است، در مورد تراز منفی جذب و فرار مغزها در ایتالیا هشدار داد.

به عقیده دادستان‌های دیوان محاسبات ایتالیا، تراز صادرات – واردات سرمایه‌های انسانی به خودی خود برای هر کشوری مهم است، اما در کشوری (همچون ایتالیا) که تنها %27.6 از جوانان در سن 30 الی 34 سال تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان می رساند این تراز همواره مهمتر است. (این آمار در اتحادیه اروپا بطور متوسط برابر با %40.3 می‌باشد) و تصادفی نیست که برنامه ملی احیا و مقاوت (Pnrr) دولت که برای ارائه به اتحادیه اروپا تدوین شده، رشد آمار جوانان با مدرک دانشگاهی در رأس آن قرار گرفته است.

از جمله انتقادات این نهاد به سیستم آموزش ایتالیا، عدم توسعه برنامه‌های آموزش مهارت های شغلی، مانند مدارک حرفه ای، و کمبود "فارغ التحصیل" در رشته‌های بنیادی (علوم ، فن آوری ، مهندسی و ریاضیات)  می‌باشد. شایان ذکر است که گزارش دیوان محاسبات ایتالیا پیرامون سیستم آموزش عالی در ایتالیا نتیجه بررسی وضعیت 67 دانشگاه دولتی، 31 دانشگاه خصوصی (از جمله 11 دانشگاه آموزش از راه دور) می‌باشد.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 27 می 2021، ص 6)

عملکرد  منفی ایتالیا در تولید انرژی‌های تجدید پذیر

بر طبق گزارش انرژی تجدیدپذیر 2021 که توسط گروه انرژی و استراتژی دانشکده مدیریت Politecnico di Milano تهیه شده، در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ، ایتالیا همگام با اروپا نیست: در سال 2020 ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده در کشور 35٪ کاهش یافته است در حالی که در سطح جهانی بازار انرژی‌های تجدید پذیر در حال رونق است و اروپا سال گذشته موفق به دستیابی 650 گیگاوات از کل ظرفیت انرژی تجدید پذیر نصب شده گردید.

امضاء موافقت نامه همکاری بین شرکت نفت ایتالیا، (Eni) و انجمن بانکداران ایتالیا (Abi)

به منظور شناسایی و اجرای طرح های سازگار با محیط زیست و توسعه پایدار در ایتالیا، بزرگان صنعت نفت و دنیای بانکی ایتالیا (خانم لوچیا کالووزا، رئیس شرکت نفت ایتالیا و استفانو پاتوآنللی، رئیس انجمن بانکداران ایتالیا) موافقت نامه همکاری امضاء نمودند. هدف از این همکاری مشترک، شناسایی طرح های مورد علاقه طرفین و سرعت بخشیدن به اجرای آنها است که غالبا در زمینه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار در بخش انرژی‌های تجدید پذیر و سبز می‌باشد. طرفین همچنین در مورد تشکیل میز فنی مشترک به منظور تصمیم در مورد سرمایه گذاری‌های جدید و سازگار با اهداف اتحادیه اروپا در زمینه کاهش میزان گازهای آلاینده و همکاری با بخش دانشگاهی و آکادمیک کشور موافقت نمودند.   (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 22 می 2021، ص 12) 

اعتصاب در بخش هوانوردی ایتالیا

اعتصاب عمومی 4 ساعته کلیه پرسنل حمل و نقل هوایی در تاریخ 18 ژوئن برگزار خواهد شد. این اعتراض به طور مشترک توسط تشکل ها و سندیکاهای هوایی ازجمله Filt Cgil ، Fit Cisl ، Uiltrasporti و Ugl برگزار خواهد شد. در اعلامیه این اعتصاب آمده است:"ماهها از پیامدهای بسیار جدی همه گیری کرونا و عدم وجود گردشگری می‌گذرد که بدون شک یکی از متأثرترین بخشهای خدماتی کشور را متضرر کرده است.".

اتحادیه‌های کارگری در اعلامیه این اعتصاب با اعلام اینکه بیشتر فعالیت های هوایی طی دوران کرونا متوقف شده  است از دولت خواستار تنظیم جدول تضمین کننده مراحل رسیدگی به بحران‌های مختلف این بخش ، میزان اثر بخشی، کمک مورد نیاز، بازنویسی قوانین و آئین نامه‌های حمایتی و تضمین ثبات آتی آن شدند. 

جریمه 8 میلیون یورویی شرکت های هوایی

سازمان ضد انحصار ایتالیا به دلیل اقدامات ناعادلانه تجاری جریمه 4.2 میلیون یورویی را برای شرکت رایان ایر تعیین کرد. سازمان ضد انحصاری اعلام نمود این شرکت ، با پایان یافتن محدودیت های سفر مربوط به وضعیت اضطراری Covid 19 ، هزینه بلیط پروازهای لغو شده پس از 3 ژوئن 2020 را به مسافران پرداخت نکرده است. 

تصمیم وزرای اقتصادی EU در مورد از سرگیری پیمان ثبات اقتصادی از سال 2022؛

وزرای اقتصاد 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در لیسبون (پرتقال) دو رهم جمع شدند تا تصمیمات جدیدی پیرامون موضوعاتی همچون انرژی، اقتصاد و آب و هوا اتخاذ نمایند و به همین منظور  موافقت اولیه خود را در مورد اعمال مالیات بر انرژی ابراز نمودند. این مالیات برای فعالیت های اقتصادی همچون فولادسازی که در آن انرژی زیادی مصرف می‌شود پیشنهاد شده است. در زمینه حفاظت از محیط زیست نیز در حدود 10 ابتکار عمل مختلف از طرف کشورهای عضو مطرح گردید که تصمیم نهایی در ماه جولای امسال موکول شد. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 23 می 2021، ص 5)

گزارش بانک مرکزی ایتالیا: اقتصاد در حال بهبود اما %60 از خانواده‌ها در وضعیت سختی معیشت

بر اساس نظرسنجی بانک مرکزی ایتالیا، بیش از 60٪ از خانوارها در ایتالیا برای رسیدن به پایان ماه با مشکل روبرو  می‌باشند. این میزان %10 درصد بیشتر از همین آمار در دوره قبل از شیوع وضعیت اضطراری ناشی از کووید 19 می‌باشد. در ایتالیا در میان آمار افراد با شغل آزاد، درصد کسانی که برای رسیدن به پایان ماه با مشکل روبرو هستند با %20 افزایش به نسبت همین آمار در قبل از پاندمی‌به %65 رسیده است. بعلاوه در حدود 40٪ خانواده‌ها ایتالیایی نیز اعلام نمودند که در دوازده ماه گذشته درآمد خانوادگی آنها برای تأمین هزینه‌هایشان کافی نبوده است و در این میان نیمی نیز اعلام کرده اند که بدون درآمد کار و یا کمک های مالی حتی برای یک ماه هم نمی‌توانند نیازهای مصرفی خانواده را تامین نمایند. در عین حال به لطف سیاست های حمایتی دولت از وخامت وضعیت درآمدی خانواده‌های ایتالیایی بطور زیادی کاسته شده است. (طی ماه‌های دسامبر 2020 و فوریه 2021 در حدود یک چهارم خانواده‌های ایتالیایی از این کمک ها بهرمند شده اند).

بنا به گزارش بانک مرکزی ایتالیا اکنون با وجود اینکه انتظارات در مورد چشم انداز اقتصاد و بازار کار نسبتاَ بهبود یافته است ولی خانواده‌های ایتالیایی به برطرف شدن وضعیت اضطراری بهداشتی موجود در کوتاه مدت خوش بین نیستند و این موضوع همواره بر میزان مصرف در کشور تاثیر گذاشته است.

بررسی بانک مرکزی ایتالیا خاطر نشان می سازد که: سهم قابل توجهی از خانواده ای ایتالیایی (در حدود %40) نیز طی سال 2020 بخشی از درآمد خود را پس انداز کرده است، این دسته از خانواده‌ها در سال 2021 تنها یک سوم از پس اندازهای خود را خرج خواهند کرد که این موضوع در حساب های جاری شهروندان مشهود است. به نوشته بانک مرکزی ایتالیا  نیمی از این میزان به سپرده و نیمی دیگر برای بازپرداخت بدهی استفاده خواهد شد. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 22 می 2021، ص 4)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما