معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۴

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

بانک مرکزی اوکراین دلایل تقویت ارزش گریونا را اعلام کرد

تقویت گریونا، پول ملی اوکراین همچنان ادامه دارد. بوگدان دانیلیشین رئیس شورای بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: رشد عرضه ارز از سوی مشتریان بانک‌ها در بازار ارز دلیل اصلی تقویت گریوناست. وی گفت: در بازار بین بانکی ارز، روند تقویت نرخ گریونا مشاهده می‌شود. دلیل اصلی افزایش ارزش گریونا، عرضه ارزهای خارجی توسط مشتریان بانکی و مردم می‌باشد و این روند تا رسیدن به نقطه تعادل ادامه خواهد داشت. از طرف دیگر در بخش پیش خرید ارزهای خارجی در بازار بین بانکی، میزان تقاضا برای ارزهای خارجی افزایش یافته که نشان‌دهنده انتظارات درباره کاهش ارزش گریونا در آینده است. لازم به ذکر است که اشخاص حقیقی از آغاز امسال تاکنون یک میلیارد و 43 میلیون دلار ارز خریداری و یک میلیارد و 73 میلیون دلار ارز فروخته‌اند.

فساد مالی سالانه 950 میلیارد گریونا به اوکراین خسارت وارد می‌کند

بر اساس تخمین‌ها و برآوردهای کارشناسی، اوکراین سالانه بین 500 تا 950 میلیارد گریونا به دلیل فساد مالی از دست می‌دهد. از طرف دیگر بر اساس مطالعات انستیوی آینده، بیش از 50 درصد اوکراینی‌ها معتقدند که فساد مالی منجر به بدتر شدن شرایط زندگی شده است. ناتالیا یمچنکو کارشناس اقتصادی در این باره گفت: حوزه اجتماعی نخستین حوزه‌ای است که از مقامات و مسئولان فاسد آسیب می‌بیند. درآمدهای کشور به جای بودجه به جیب افراد فاسد می‌رود؛ بنابراین منابع مالی برای ساخت جاده‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس وجود ندارد. وی افزود: در چنین شرایطی مدیریت کسب و کار پاک بسیار دشوار است.

بانک مرکزی اوکراین سیاست‌های راهبردی جدید برای دوره زمانی تا سال 2025 را ارائه نمود

کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: سیاست‌های راهبردی بانک مرکزی برای دوره زمانی تا سال 2025 تنظیم و ارائه شده است. وی گفت: این یک نقشه راه برای افزایش ثبات اقتصاد کلان و رشد اقتصادی کشور می‌باشد. این سیاست‌های جدید بانک مرکزی واکنش به تغییراتی است که در جهان و اوکراین رخ می‌دهند. سیاست‌های راهبردی مذکور در سه محور توسعه‌ای با 12 هدف راهبردی اجرا خواهند شد. محور اول: تأمین و مساعدت احیا و توسعه اقتصاد: با اهداف حمایت از ثبات اقتصادی کلان، از سرگیری اعطای وام به اقتصاد، توسعه بازارهای خدمات مالی و توسعه زیرساخت‌های بازارهای سرمایه. محور دوم: سرمایه‌های دیجیتالی به عنوان محرکی برای دیجیتالی‌سازی اقتصاد: با اهداف- توسعه اقتصاد غیر نقدی، ارتقای سطح تعمیم مالی، نوآوری بخش مالی، امنیت سایبری بخش مالی. محور سوم: توسعه نهادی و ارتقای سطح عملیات بانک مرکزی: با اهداف بهینه‌سازی کارایی عملیاتی، مشارکت و ارتباط با شرکای مالی بانک مرکزی، تحول دیجیتالی بانک مرکزی و عملی‌سازی شعار- بانک مرکزی بهترین کارفرما هستند.

فرودگاه بوریس‌پل در سال گذشته 1.5 میلیارد گریونا متضرر شد

بر اساس نتایج مالی سال 2020، شرکت دولتی «فرودگاه بین‌المللی «بوریس‌پول»» متحمل یک میلیارد و 482 میلیون گریونا ضرر شده است. دلیل اصلی چنین نتایج مالی برای این فرودگاه محدودیت‌های قرنطینه‌ای با هدف مقابله با گسترش و شیوع بیماری کرونا، مسدود شدن پست‌های عبور و مرور مرزی اوکراین برای انجام پروازهای منظیم مسافری در ماه مارس 2020 و توقف کامل پروازهای داخلی و خارجی در سه ماهه دوم سال 2020 اعلام شده است. این در حالی بود که در برنامه‌های مالی فرودگاه بوریس پول برای سال 2020 درآمدی معادل 1.5 میلیارد گریونا پیش‌بینی شده بود.

رئیس جمهور قانون اصلی اصلاحات ارضی را امضا کرد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین قانون تنظیم‌کننده مناسبات حقوقی مربوط به اراضی را امضا کرد. وی این قانون را «قانون اساسی اراضی در اوکراین» خواند. وی گفت: قانون شماره 2194 کلید راه‌اندازی بازار اراضی و زمین‌های کشاورزی در اوکراین است. بر اساس این قانون معاملات اراضی کشاورزی آزاد خواهد شد اما در همین حال تأکید کرد که تنها شهروندان اوکراینی می‌توانند به خرید و فروش اراضی کشاورزی در کشور بپردازند.

رشد 34 درصدی گردش مالی خرده‌فروشی در اوکراین

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: ارزش گردش مالی خرده‌فروشی در کشور در ماه آوریل امسال در مقایسه با آوریل سال گذشته 34.3 درصد افزایش را نشان می‌دهد. بر اساس آمار منتشر شده، ارزش گردش مالی خرده‌فروشی در ماه آوریل در مقایسه با ماه پیش از آن هم 6.5 درصد بیشتر شده است.

موسسات وزارت نیرو در سه ماهه نخست امسال 1.6 میلیارد گریونا ضرر کردند

بر اساس گزارشات مالی تلفیقی در سه ماهه نخست امسال 38 موسسه تابع وزارت نیرو متحمل 1.6 میلیارد گریونا ضرر شدند. در مجموع 30 موسسه که از نظر مدیریتی تابع وزارت نیرو هستند در دوره زمانی مذکور 1.614 میلیارد گریونا زیان دیده‌اند و 7 موسسه هم 1.9 میلیون گریونا سود کرده‌اند. یک موسسه نیز سه ماهه نخست را بدون سود یا ضرر به پایان رسانده است.

توضیح شمیگال درباره پیشرفت در تصویب قوانین لازم برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول

دنیس شمیگال نخست‌وزیر اوکراین ضمن اشاره به پیشرفت چشمگیر در امر قانون‌گذاری و تصویب قوانین لازم برای دریافت کمک‌های مالی کلان از اتحادیه اروپا و بخش بعدی وام صندوق بین‌المللی پول گفت: شورایعالی اوکراین اخیرا 12 طرح قانونی را در شور نخست تصویب و 3 طرح دیگر در کمیته‌های مربوطه پیش از شور دوم به طور مثبت ارزیابی شده و به زودی برای طرح در صحن علنی ارائه خواهند شد. وی افزود: دولت به همکاری موثر خود با شورایعالی برای تصویب کلیه قوانین لازم در اسرع وقت به منظور موفقیت اوکراین ادامه خواهد داد.

افزایش قیمت گوشت مرغ

وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی بر اساس اطلاعات ارائه شده از استان‌های مختلف اعلام کرد: قیمت تمام شده هر کیلو گوشت مرغ برای تولیدکننده با احتساب مالیات بر ارزش افزوده در تاریخ 21 می 53.23 گریونا محاسبه شده که 10 درصد بیشتر از سال گذشته و 4 درصد گرانتر از ماه پیش است. در همین حال تأکید شد قیمت مرغ در استان‌های مختلف متفاوت است به نحوی که در استان‌های شرقی 50 گریونا، در استان‌های غربی 51.38 گریونا، در استان‌های شمالی 53.77 گریونا، در استان‌های جنوبی 54.3 گریونا و در مناطق مرکزی اوکراین هر کیلو مرغ 56.70 گریونا بود. لازم به ذکر است که قیمت مرغ تولیدی توسط موسسه «میرونوسکی خلیب کامبینات» که معروف ترین تولیدکننده مرغ و گوشت مرغ است در سه ماهه نخست امسال 28 درصد افزایش یافت.

مصوبه دولت: وزارتخانه توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی دیگر وجود نخواهد داشت

بر اساس مصوبه هیأت وزیران اوکراین نام وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی را به وزارت اقتصاد تغییر یافت. هیأت وزیران با تصویب مصوبه دیگری برخی از قوانین و موازین، دستورات و بخشنامه‌ها را اصلاح و نام وزارت سیاست‌گذاری کشاورزی را جایگزین وزارت اقتصاد نمود. نام وزارت اقتصاد به دلیل تاسیس وزارتخانه جداگانه سیاست‌گذاری کشاورزی، تغییر یافت. لازم به ذکر است که وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی در چند ماه اخیر عملا در حوزه کشاورزی اختیاراتی نداشت.

کاهش 10 درصدی درآمد فرودگاه کی یف در صورت توقف پروازها میان اوکراین و بلاروس

توقف پروازها میان اوکراین و بلاروس منجر به کاهش 10 درصدی جابجایی مسافران در فرودگاه سیکورسکی کی یف می‌شود. دنیس کوستروژفسکی رئیس هیأت مدیره فرودگاه کی یف گفت: این فرودگاه از تصمیم دولت برای حراست و دفاع از ارزش‌های دموکراتیک حمایت می‌کند؛ اما این تصمیم منجر به کاهش 10 درصدی درآمد فرودگاه می‌شود. وی افزود: ما پیش‌بینی 3 تا 4 هزار مسافر از مینسک برای این ماه را داشتیم؛ این در حالیست که پیش از قرنطینه مسافران مینسک 10 تا 12 هزار و حتی 15 هزار نفر هم بودند.

تاسیس دفتر امنیت اقتصادی در اوکراین

هیأت دولت ساختار کاری دفتر امنیت اقتصادی اوکراین را به عنوان یک نهاد اجرایی مرکزی که فعالیت‌های آن توسط کابینه وزیران مدیریت و هماهنگ خواهد شد، مورد تصویب قرار داد. فعالیت‌های این دفتر توسط هیأت دولت از طریق وزیر دارایی مدیریت و هماهنگ می‌شود. لازم به ذکر است که شورایعالی اوکراین در تاریخ 28 ژانویه قانون امنیت اقتصادی اوکراین را به تصویب رسانده بود و رئیس جمهور قانون مذکور را در تاریخ 22 مارس امضا کرد. این دفتر حداکثر 4000 کارمند خواهد داشت و مدیر آن از طریق امتحان گزینشی انتخاب می‌گردد. پس از تاسیس این دفتر، پلیس مالیاتی که بعد از جداسازی سازمان مالیات از سازمان خدمات مالی همچنان باقی مانده است، به طور کامل حذف خواهد شد.

لشنکو اهداف اصلی وزارت سیاست‌گذاری کشاورزی را اعلام کرد

رومان لشنکو وزیر سیاست‌گذاری کشاورزی اوکراین که در تاریخ 17 دسامبر سال گذشته به این مقام منصوب شده بود، اعلام کرد: در این مدت توانسته کار وزارتخانه مذکور را که مجددا تاسیس شده، هماهنگ و راه‌اندازی کند. لشنکو گفت: برای وزارتخانه تحت مدیریت خود 5 هدف اصلی تعیین کرده که شامل اجرای کامل اصلاحات ارضی؛ احیای کاری وزارت سیاست‌گذاری کشاورزی بر اساس اصول نهادین؛ اجرای طرح بزرگ آبیاری و احیای اراضی کشاورزی در جنوب اوکراین و در مقیاس بزرگتر در کل کشور؛ جذب بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش کشاورزی و راهیابی به بازارهای جدید صادراتی؛ دستیابی به برداشت 100 میلیون تن غله و دانه‌های روغنی در اوکراین هستند. لشنکو تأکید نمود: دستیابی به هدف آخر و این حجم تولید به اوکراین امکان می‌دهد تا جایگاه خود به عنوان یکی از سه کشور پیشرو در تولید محصولات کشاورزی را تثبیت کند.

نخست‌وزیر: قیمت زمین پس از راه‌اندازی بازار زمین دو برابر خواهد شد

دنیس شمیگال نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد: پس از راه‌اندازی بازار اراضی کشاورزی، قیمت زمین در 3 تا 5 سال آینده دستم کم دو برابر افزایش خواهد یافت. وی گفت: طی سال‌های استقلال اوکراین نزدیک به 5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی از مالکیت دولتی به مالکیت خصوصی انتقال یافت. نخست‌وزیر در تفسیر پیش‌بینی‌های دولت درباره راه‌اندازی بازار الکترونیکی مزایده اراضی گفت: این سامانه ظرفیتی برای افزایش درآمد بودجه‌های محلی به میزان 12 میلیارد دلار ایجاد می‌کند. تجربیات کنونی در برگزاری مزایده‌های الکترونی اجاره قطعات زمین، قیمت اجاره این اراضی را بین 7 تا 18 درصد افزایش خواهد داد. وی افزود: راه‌اندازی بازار معاملات اراضی برای بخش خصوصی و تجارت در اوکراین مفید خواهد بود، زیرا عدم وجود معاملات متمدنانه اراضی کشاورزی به تولیدکنندگان اجازه برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و سرمایه‌گذاری در این بخش را نمی‌دهد.

برنامه وزارت اقتصاد برای افزایش کمک‌های دولتی به کشاورزان در سال آینده

تاراس ویسوتسکی معاون وزیر اقتصاد اوکراین اعلام کرد: این وزارتخانه طرح افزایش کمک‌های دولتی به بخش کشاورزی را مورد بررسی قرار داده و پیشنهادات خود را برای تنظیم اعلامیه بودجه سال آینده ارسال کرده است. وی گفت: مبلغ در نظر گرفته شده برای کمک‌های دولتی به کشاورزان در سال آینده حدود 8.5 میلیارد گریونا می‌باشد. وی توضیح داد: هم اکنون مبلغ کلی برای کمک به کشاورزان 4.5 میلیارد گریوناست. حجم این کمک‌ها در سال 2022 به 8.5 میلیارد گریونا افزایش خواهد یافت. کشاورزان حق دارند تا یک درصد از تولید ناخالص داخلی را به عنوان کمک‌های دولتی دریافت کنند.

تاراس ویسوتسکی به وزارت سیاست‌گذاری کشاورزی منتقل می‌شود

تاراس ویسوتسکی معاون اول کنونی وزیر اقتصاد به عنوان معاون اول وزیر سیاست‌گذاری کشاورزی انتخاب و به این مقام منصوب شد. ویسوتسکی که در وزارت اقتصاد مسئول امور کشاورزی بود، از این پس در وزارتخانه مربوطه به این امور می‌پردازد.

شمیگال: بهبود اقتصاد پایدار در سه ماهه دوم رخ خواهد داد

دنیس شمیگال نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد: بهبود و احیای اقتصادی اوکراین از سه ماهه دوم امسال احساس خواهد شد. وی گفت: صادرات کالاهای اوکراین در 4 ماه نخست امسال نزدیک به 20 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر سه میلیارد دلار بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته، رشد مثبت و احیای اقتصادی در فعالیت‌های مالی کسب و کارهای متوسط و بزرگ مشاهده می‌شود. نتایج مالی شرکت‌ها و موسسات در سه ماهه نخست امسال امیدوارکننده است. در سه ماهه دوم سال جاری ما وارد مرحله بهبود و احیای اقتصادی می‌شویم. نخست‌وزیر افزود: در چند ماه اخیر 8 بازار جدید برای صادرکنندگان اوکراین در قاره‌های آفریقا و آمریکای جنوبی ایجاد شده است. حمایت از صادرکنندگان نتیجه‌بخش بوده و این حمایت‌ها تقویت خواهند شد.

اخبار اقتصادی روابط خارجی

استفانیشینا: اوکراین انتظار دارد تا سپتامبر بخش دوم کمک کلان اروپا را دریافت کند

اولگا استفانیشینا معاون نخست‌وزیر اوکراین در امور همگرایی اروپایی اعلام کرد: اوکراین انتظار دارد که کمیسیون اروپا تا ماه سپتامبر پیرامون ارائه بخش دوم کمک مالی کلان تصمیم نهایی خود را اتخاذ نماید. وی که در چارچوب ماموریت رسمی در بروکسل بسر می‌برد، گفت: ما با طرف اروپایی درباره تخصیص دومین بخش کمک مالی کلان به اوکراین گفتگو نمودیم و انتظار داریم تصمیم مربوطه حداکثر تا سپتامبر امسال اتخاذ گردد. متذکر می‌شود که تفاهم‌نامه ارائه کمک مالی کلان میان دولت اوکراین و کمیسیون اروپایی امضا و در اواسط سپتامبر سال گذشته تصویب شد. اوکراین در دسامبر سال گذشته بدون اجرای پیش‌شرط خاصی نخستین بخش از این کمک مالی (وام بدون بهره) را دریافت نمود. اما تخصیص بخش دوم این کمک مالی منوط به اجرای مفاد مندرج در تفاهم‌نامه مذکور شده است. این پیش شرط ها شامل اقدامات در راستای مبارزه با فساد مالی، بهبود فضای کسب و کار و اصلاحات حوزه قضایی هستند.

شورایعالی از آمریکا خواست تا تحریم‌های دیگری علیه «جریان شمالی 2» وضع کند

شورایعالی اوکراین پیش‌نویس بیانیه‌ای خطاب به سنا و کنگره آمریکا درباره وضع تحریم علیه خط لوله انتقال گاز «جریان شمالی 2» تنظیم و تصویب نمود. 292 نماینده پارلمان به این بیانیه رأی موافق دادند: «خادم ملت» 217 نماینده، «همبستگی اروپایی» 23 نماینده، «باتکیفشینا» 10 نماینده، «برای آینده» 7 نماینده، «دوویرا» 12 نماینده، «گولوس» 17 نماینده و 6 نماینده مستقل به این بیانیه رأی مثبت دادند. هیچ یک از نمایندگان حزب «برای آینده» به این بیانیه رأی ندادند. در این بیانیه از کنگره و سنای آمریکا خواسته شده تا در تصمیمات خود تجدید نظر نمایند و از همه ابزارهای موجود در قوانین آمریکا برای ممانعت از احداث خط لوله انتقال گاز «جریان شمالی» استفاده و علیه تمامی‌ شرکت‌کنندگان در این طرح تحریم وضع نمایند. نمایندگان پارلمان اوکراین تأکید کرده‌اند: خط لوله مذکور در راستای اقدامات روسیه برای استفاده از انرژی به عنوان ابزاری برای جنگ‌های هیبریدی است و مستقیما امنیت انرژی اوکراین و اروپا را تهدید می‌کند.

شورایعالی اوکراین قانون ضروری برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول را تصویب کرد

شورایعالی اوکراین در جلسه خود کلیات طرح قانونی شماره 4367 که به قانون «بانکی» معروف شده است را تصویب نمود. تصویب این قانون یکی از شروط مهم در چارچوب برنامه «آماده به کار» همکاری‌های میان اوکراین و صندوق بین‌المللی پول است. 258 نماینده پارلمان به تصویب کلیات این طرح قانونی رأی موافق دادند. هدف از تنظیم و تصویب این طرح، بهبود و تعالی مدیریت اشتراکی در بانک‌ها، به خصوص افزایش مسئولیت هیأت مدیره و مدیران ارشد بانک، ارتقای سامانه کنترل داخلی و مدیریت ریسک می‌باشد. بر اساس این قانون، ساختار سرمایه‌ای جدیدی ایجاد خواهد شد که توانایی بانک‌ها برای هضم سریع ضررها را تقویت می‌کند و پیش‌شرط‌های بیشتری برای انتصاب اعضای هیأت مدیره و مدیران ارشد بانک‌ها تعیین می‌کند. چنانچه این قانون به طور کلی تصویب شود، بانک مرکزی از حق تعیین استانداردها و موازین اقتصادی جداگانه برای هر بانک با توجه به میزان خطر عملکرد بانک مذکور، برخوردار خواهد شد.

اوکراین واردات خودرو را افزایش داده است

در 4 ماه نخست امسال 136 هزار 800 دستگاه وسیله نقلیه سبک و سنگین به ارزش کلی 1.17 میلیارد دلار به اوکراین وارد شده که نزدیک به 170 میلیون دلار بیشتر از واردات خودرو در مدت مشابه سال گذشته است. در دوره زمانی ژانویه – آوریل امسال 125 هزار و 800 دستگاه خودروی سبک به ارزش کل 930 میلیون دلار، 297 اتوبوس به ارزش 9.1 میلیون دلار و 1077 خودرو سنگین باری به ارزش 230 میلیون دلار به اوکراین وارد شده است.

آمریکا از اوکراین خواست تا ضمانت‌های ضد فساد اداری اصلاحات ارضی را تأمین کند

کریستینا کوین کاردار موقت سفارت آمریکا در کی یف از مقامات اوکراینی خواست تا موازین قانونی لازم برای تأمین ضمانت‌های ضد فساد اداری در راستای اصلاحات ارضی را تصویب نمایند. وی در جریان همایش سراسری اوکراین با موضوع «اوکراین 30. زمین» گفت: موازین تکمیلی تحت قوانین باید تصویب شوند تا ضمانت‌های ضد فساد اداری و مالی تأمین شوند. در شرایطی که ما با سرعت به روز راه‌اندازی بازار اراضی کشاورزی نزدیک می‌شویم، این ضمانت‌ها باید تأمین شوند. کوین تصویب قوانین مربوط به معاملات ارضی در دو هفته اخیر توسط شورایعالی را مثبت ارزیابی و تأکید نمود: برای اجرای موفق اصلاحات ارضی باید اقدامات بسیاری انجام داد: طرح قانونی که ضمانت‌های تکمیلی برای ارائه وام به کشاورزان خرده را ارائه می‌کند باید به تصویب برسد. این قانون بستر لازم را فراهم می‌کند تا هر اوکراینی امکان شرکت در تجارت کشاورزی را داشته باشد. کاردار موقت آمریکا به این نکته اشاره کرد که متاسفانه به دلیل اخبار ضد و نقیض، بسیاری از اوکراینی‌ها رویکرد و نظر منفی نسبت به اصلاحات ارضی و مزایای آن دارند. وی تأکید نمود: بسیار مهم است که مالکین اراضی و جوامع مربوطه از حقوق خود و روش‌های تأمین و دفاع از حقوق خود آگاه باشند. ما از دولت و رسانه‌ها می‌خواهیم که کمپین اطلاع‌رسانی به جامعه در این باره را آغاز کنند. وی افزود: آمریکا، اتحادیه اروپا و بانک جهانی آماده حمایت از دولت اوکراین در راستای اجرای اصلاحات ارضی برای تأمین منافع مردم اوکراین هستند.

علاقمندی ایران به خریداری محصولات کشاورزی اوکراین و اجاره اراضی کشاورزی

در جریان یک کنفرانس تجاری مجازی در اتاق بازرگانی و صنایع اوکراین اعلام شد: ایران به خریداری و واردات محصولات کشاورزی به خصوص گندم، ذرت، دانه‌های روغنی و روغن آفتابگردان تصفیه نشده از اوکراین علاقمند است. در این گفتگوها اعلام شد: شرکت‌های ایرانی علاوه بر واردات مستقیم محصولات کشاورزی از اوکراین، برای اجاره اراضی کشاورزی در اوکراین به منظور انجام کشاورزی و برداشت محصول جهت تأمین نیازهای ایران یا صادرات به کشورهای ثالث، علاقمندی خود را نشان داده‌اند. لازم به ذکر است که ایران به دلیل مشکلات بزرگ در زمینه تأمین آب، طرح کشت فراسرزمینی را آغاز کرده است. غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، معدن و صنعت ایران اعلام کرد: همکاری با اتاق بازرگانی و صنایع اوکراین به اجرای این طرح کمک خواهد کرد. در این کنفرانس تأکید شد که طرفین برای بهبود شاخص‌های همکاری‌های اقتصادی متقابل بخصوص از طریق اجرای اقداماتی در چارچوب همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی دو کشور تلاش کنند.

اوکراین و ایران: همکاری‌های تجاری بدون مرز

در جریان کنفرانس تجاری زنده مجازی سازماندهی شده توسط اتاق‌های بازرگانی و صنایع اوکراین و ایران، چشم‌اندازهای تقویت و شدت بخشیدن به همکاری‌ها و روابط دو کشور در زمینه‌های کشاورزی و صنایع غذایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در حال حاضر صنعت کشاورزی و محصولات غذایی حوزه اصلی همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان اوکراین و ایران را تشکیل می‌دهد. نزدیک به 95 درصد تجارت میان دو کشور در سال گذشته مربوط به محصولات کشاورزی بوده است. گنادی چیژیکوف رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اوکراین در این کنفرانس اعلام کرد: با توجه به خصوصیات کار با خاورمیانه، اتاق بازرگانی و صنایع اوکراین توانایی تقویت نقش خود به عنوان پیشرو در تجارت اوکراین برای ورود به بازار ایران را دارد. مهم این است که بخش خصوصی برای همکاری روحیه مثبت داشته باشد.

اوکراین پروازهای خود را با بلاروس متوقف می‌کند

اوکراین پرواز شرکت‌های هواپیمایی اوکراینی به بلاروس را متوقف می‌کند. دنیس شمیگال نخست‌وزیر اوکراین در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد: از ساعت 00:00 تاریخ 26 مارس امسال ارتباطات هوایی میان اوکراین و بلاروس متوقف می‌گردد. وی افزود: این تصمیم در جلسه فوق‌العاده دولت و وزارت زیرساخت‌های اوکراین اتخاذ شده است و سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت دولتی «ترافیک هوایی اوکراین» دستورات لازم را دریافت کرده‌اند؛ در نتیجه این تصمیم، پرواز هواپیماهای اوکراینی در حریم هوایی بلاروس و پرواز به این کشور ممنوع اعلام شد. علاوه بر این مرزبانی دولتی اوکراین نیز دستورات لازم برای توقف خدمات‌رسانی به مسافران بلاروس برای ورود یا خروج را دریافت کرد.

کمیسیون اروپا راه‌اندازی بازار زمین را به اوکراین تبریک گفت

کاترینا ماترنوا نماینده کمیسیون اروپا و معاون رئیس اداره کل اتحادیه اروپا در امور سیاست‌های همجواری و توسعه در جریان کنفرانس «اوکراین 30. زمین» اعلام داشت: من می‌خواهم به رئیس جمهور و مقامات عالیرتبه اوکراین اجرای این گام شجاعانه را تبریک بگویم. راه‌اندازی بازار اراضی و زمین یک واقعه مهمی است که برای اوکراین یک انگیزه قوی ایجاد می‌کند. علیرغم همه احساسات، انتشار اخبار و اطلاعات نادرست پیرامون این موضوع، اصلاحات در درجه نخست به کشاورزان خرد که سخت کار می‌کنند، کمک می‌کند. وی تأکید نمود: کمیسیون اروپا به حمایت از اصلاحات ارضی در اوکراین ادامه می‌دهد و در این زمینه همکاری نزدیک با شرکای بین‌المللی مانند بانک جهانی دارد. ما از اجرای اصلاحات به طور کامل حمایت می‌کنیم و در دو سال گذشته 15 میلیون یورو کمک مالی برای حمایت از کشاورزان بخصوص کشاورزان کوچک و خرد تخصیص دادیم.

کمیسیون اروپا 50 میلیون یورو برای حمایت از کشاورزان اوکراینی اختصاص داد

کاتارینا ماترنوا معاون مدیر کل اداره سیاست‌های همجواری و گسترش کمیسیون اروپا در جریان کنفرانس «اوکراین 30. زمین» اعلام کرد: این کمیسیون مبلغ 50 میلیون یورو کمک مالی برای حمایت و پشتیبانی از کشاورزان اوکراینی برای یک دوره زمانی دو ساله اختصاص داده است. وی گفت: ما 50 میلیون یورو کمک بلاعوض برای برنامه پشتیبانی از کشاورزان کوچک و خرد و کمک به آنها جهت خریداری زمین‌های کشاورزی در چارچوب یک برنامه دو ساله اختصاص داده‌ایم.

پیشنهاد وزیر زیرساخت‌ها به شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای استفاده  از حریم هوایی اوکراین

الکساندر کوبراکوف وزیر زیرساختهای اوکراین به شرکت‌های هواپیمایی خارجی پیشنهاد کرد بجای حریم هوایی بلاروس، از حریم هوایی اوکراین برای مسیرهای هوایی خود استفاده کنند. وی گفت: واقعه اتفاق افتاده در بلاروس، یک اتفاق بی‌سابقه بود. اولویت ما امنیت مسافرین و هوانوردی است. اولین وظیفه ما ساماندهی فوری تمامی اقدامات در مطابقت کامل با قوانین و موازین بین‌المللی و ملی می‌باشد. اوکراین آماده است از جانبه خود حداکثر حمایت را از شرکت‌های هوایی خصوصی و دولتی برای ساماندهی مسیرهای جدید ارائه دهد.

اوکراین واردات برق از بلاروس و روسیه را ممنوع کرد

آلکسی گونچارنکو نماینده شورایعالی اوکراین در صفحه تلگرام خود نوشت: کمیسیون ملی تنظیم موازین برق و انرژی واردات برق از روسیه و بلاروس را تا تاریخ اول اکتبر 2021 ممنوع اعلام نمود. لازم به ذکر است که گرمان گالوشنکو وزیر نیروی اوکراین اخیرا از والری تاراسیوک رئیس کمیسیون ملی موازین برق و انرژی درخواست نموده بود مطابق با قانون صدور پروانه به «اوکرانرگو»، حق واردات برق از روسیه و بلاروس را ممنوع اعلام نماید. خاطرنشان می‌سازد: در 4 ماه نخست امسال، واردات برق به اوکراین 947 میلیون کیلووات ساعت یا 1.8برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود. در مدت مذکور 511 میلیون کیلووات ساعت برق از بلاروس و 101 میلیون از روسیه وارد شد.

انتقالات ارزی اشخاص حقوقی به اوکراین در سه ماهه نخست 1.1 درصد افزایش یافت

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: ارزش کل انتقالات ارزی انجام شده از سوی مهاجرین شاغل اوکراینی در دیگر کشورها و اشخاص حقیقی به اوکراین در ماه مارس امسال 1087 میلیون دلار بود نسبت به ماه مارس سال گذشته 15 درصد رشد را نشان می‌دهد. مطابق با این گزارش، میزان حواله‌ها و انتقالات ارزی از سوی اشخاص حقیقی و کارگران مهاجر به اوکراین در سه ماهه نخست امسال بالغ بر 2 میلیارد و 905 میلیون دلار بود که نسبت به سه ماهه نخست سال پیش 1.1 درصد رشد داشت.

سازمان آمار: خروج سرمایه‌های خارجی از اقتصاد اوکراین برای دومین سال متوالی

اقتصاد اوکراین برای دومین سال متوالی شاهد خروج سرمایه‌ها است. در سه ماهه نخست امسال سرمایه‌گذاری‌های اساسی در اقتصاد 78.2 میلیارد گریونا بود که در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته 9.5 درصد کاهش را نشان می‌دهد. البته در برخی از بخش‌ها میزان سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یافته است: این سازمان اعلام کرد: بیشترین سرمایه‌‌گذاری‌هایی که صورت گرفته در بخش‌های بهداشت و کمک‌های اجتماعی، حمل و نقل و پست، فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی بوده است؛ در مقابل میزان سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های اطلاع‌رسانی و ارتباطات، مالی و بیمه، تجارت، عمران و صنعت به ترتیب 29، 24، 21.9، 19.2 و 12.4 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

دریافت 7 میلیون دلار از بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی

بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی اوکراین مبلغ 7 میلیون یورو کمک مالی در اختیار این کشور قرار می‌دهد. مطابق با توافقنامه امضا شده میان اوکراین و بانک مذکور، این مبلغ برای تنظیم و اجرای برنامه احیای زیرساخت‌ها URP در اوکراین هزینه خواهد شد: تعمیر زیرساخت‌های اجتماعی، بهبود خدمات شهری، تعمیر ساختمان‌های اداری آسیب‌دیده و زیرساخت‌های اصلی اجتماعی (از جمله بیمارستان‌ها، مدارس، کودکستان‌ها، اماکن ورزشی) مشمول این برنامه می‌شوند.

افزایش یک میلیارد دلاری دیون اوکراین

دیون و بدهی‌های دولتی و تضمین شده اوکراین تا تاریخ 30 آوریل معادل 2 هزار و 534 میلیارد گریونا یا 91 میلیارد و 330 میلیون دلار اعلام شد. وزارت دارایی در آخرین گزارش خود اعلام کرد: دیون دولتی و تضمین شده اوکراین در طول ماه آوریل به میزان 1.16 میلیارد دلار افزایش یافته است.

کاهش 14.5 درصدی جابجایی مسافر توسط شرکت‌های حمل و نقل

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان دولتی آمار اوکراین، در دوره زمانی 4 ماه نخست امسال 803 میلیون مسافر توسط شرکت‌های حمل و نقل جابجا شده‌اند که در مقایسه با سال گذشته 14.5 درصد کمتر بوده است. گردش مسافر در همین مدت بیش از 16.3 میلیارد مسافر/کیلومتر بوده که حاکی از کاهش 15.9 درصدی است. بر اساس همین آمار در دوره زمانی ژانویه - آوریل امسال 23.2 میلیون مسافر از خدمات راه‌آهن 337 میلیون مسافر از حمل و نقل جاده‌ای، 1.6 میلیون مسافر از خطوط هواپیمایی، 20 هزار نفر از حمل و نقل آبی و مابقی از خدمات حمل و نقل شهری استفاده کرده‌اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما