معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۵

اخبار اقتصادی روسیه (هفته چهارم اردیبهشت 1400)

برخی از مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400 به شرح زیر ارائه می گردد.

پیش بینی آمریکا در مورد برداشت بی سابقه گندم در روسیه (پایگاه اطلاع رسانی لنتا رو)

 طبق پیش بینی وزارت کشاورزی آمریکا که در گزارش ماه مه این وزارتخانه صورت گرفته است، در سال کشاورزی 2022-2021 روسیه 85 میلیون تن گندم برداشت خواهد کرد که یکی از بهترین برداشتها در طول تاریخ محسوب می‌شود. طبق همین گزارش از 1 جولای سال 2021 تا 30 ژوئن 2022  ذخایر  گندم روسیه از 12.082 میلیون تن به15.082 میلیون تن  افزایش خواهد یافت. طبق محاسبه تحلیلگران این وزارتخانه تولید جهانی گندم در فصل کشاورزی آتی ممکن است به  788.978 میلیون تن در مقایسه با 776.097  میلیون تن در سال جاری برسد.

/https://lenta.ru/news/2021/05/13/prognoz

توضیحات دولت در مورد اقدامات مربوط به اعمال کنترل بر صادرات چوب (پایگاه اطلاع رسانی ایزوستیا)

یوری تروتنیف نماینده تام الاختیار رئیس جمهور روسیه در منطقه فدرال دالنی واستوک ( شرق دور) روز پنج شنبه 13 ماه مه اعلام کرد که دولت روسیه قصد ندارد ممنوعیت صادرات تنه درخت (گردبینه) را لغو کند و در مورد تعرفه‌های گمرکی منع کننده هیچ بحثی نخواهد داشت. با این وجود تروتنیف اظهار داشت که دولت در دوره انتقالی، ایجاد شرکت دولتی برای صادرات تنه درخت را در دست بررسی دارد و ولادیمیر پوتین در این رابطه  دستوراتی را صادر کرده است.

https://iz.ru/1163345/2021-05-13/v-pravitelstve-rossii-prokommentirovali-mery-kontrolia-za-eksportom-lesa

 

  راه اندازی پروژه مشترک کاریابی توسط کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا از 1 جولای ( پایگاه اطلاع رسانی وستی )

 طبق گزارش وزارت توسعه اقتصادی روسیه کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا از 1 جولای پروژه مشترک دیجیتالی « کار بدون مرز» را راه اندازی خواهند کرد. این پروژه در برگیرنده سیستم جستجوی فرصت های شغلی و جویندگان آنها در کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. وزارت توسعه اقتصادی در این گزارش تاکید می‌کند که احیای اقتصاد کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیازمند جذب کارشناسان برای همه بخش ها است. راه اندازی طرح « کار بدون مرز» به افزایش تحرک بخش فعال جمعیت و متعادل ساختن بازار کار کمک می‌کند.

https://www.vesti.ru/finance/article/2561449

 

نظر بانک جهانی در مورد هزینه انتقال پول از روسیه (پایگاه  اطلاع رسانی ریانواستی)

طبق گزارش بانک جهانی در مورد موضوعات مهاجرت و توسعه که در آن وضعیت سال 2020 مورد ارزیابی قرار گرفته است، روسیه در جایگاه ارزانترین کشورها از نظر هزینه‌های انتقال پول قرار می‌گیرد. هزینه انتقال پول در این کشور از 2.1 درصد تا 1 درصد کاهش یافته است. در این گزارش روسیه جزو منطقه اروپا و آسیای مرکزی محسوب می‌شود. طبق بررسی تحلیلگران بانک جهانی حجم حواله‌ها به این کشورها در سال 2020، 56 میلیارد دلار بوده است که 9.7 کاهش را نشان می دهد.

https://ria.ru/20210513/perevody-1732072123.html

 

قصد وزارت صنعت برای اصلاح نظام مدیریت تعاونی‌ها (پایگاه اطلاع رسانی پارلامنتسکایا گازتا)

 طبق اطلاعات منتشر شده در پایگاه فدرال طرحها و اسناد قانونی، وزارت صنعت و بازرگانی روسیه پیشنهاد اصلاح نظام مدیریت انجمن‌ها و اتحادیه‌های مصرف کنندگان آنها را مطرح ساخته است. در این رابطه قرار است تغییراتی در قانون « تعاونی‌های مصرف ( انجمن‌ها و اتحادیه‌های مصرف کنندگان) »ایجاد شود. طبق قانون فعلی مبنای حقوقی برای رای گیری غیابی جهت حل و مشارکت از راه دور در جلسات عمومی انجمن‌ها و اتحادیه‌های تعاونی وجود ندارد. از این رو پیشنهاد می‌شود از فناوری اطلاعات در روند تصمیم گیری  نهادهای مدیریتی تعاونی‌ها استفاده شود.

https://www.pnp.ru/economics/minpromtorg-khochet-usovershenstvovat-sistemu-upravleniya-kooperativami.html

 

نظر رئیس دوما در مورد گفتگو با نخست وزیر روسیه ( پایگاه اطلاع رسانی پارلامنتسکایا)

 ویچسلاو والودین رئیس دومای کشوری در کانال تلگرامی خود نوشت سال 2020 سال دشواری بود. از یک سو پاندمی و از سوی دیگر کاهش آهنگ رشد اقتصاد.  به همین دلیل گفتگو با نخست وزیر دشوار بود اما روسای کلیه فراکسیون‌ها گفتگوی انجام شده با میخائیل میشوستین را با محتوا و نتیجه بخش خواندند و در رابطه با برخی از موضوعات طی ارائه گزارش، تصمیم گیری هم صورت گرفت. در رابطه برخی مسائل دیگر اوضاع تحت کنترل قرار گرفته است و کارگروههایی تشکیل شده است.

https://www.pnp.ru/politics/volodin-dialog-s-mishustinym-v-gosdume-byl-neprostym-no-soderzhatelnym-i-rezultativnym.html

 

 ارزیابی نخست وزیر روسیه از پیامدهای پاندمی‌برای صنعت روسیه ( پایگاه اطلاع رسانی ویدوموستی)

  میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه طی ارائه گزارش سالانه خود به دومای کشوری اظهار داشت که بنا به دلایل عینی حفظ آهنگ رشد در سطح سال قبل ممکن نبوده است اما در نتیجه کار هماهنگ استانهای کشور، نهادهای حکومتی و خود صنعتگران موفق شدیم از سقوط بحرانی اجتناب کنیم. نخست وزیر خاطر نشان ساخت که صنعت به صورت عملیاتی به نیازهای مردم از نظر وسایل حفاظت شخصی و دیگر کالاهای مورد نیاز پاسخ داد و ظرفیت های صنعتی « عملا به صورت دستی » ایجاد شد. وی در مورد صنایع فرآوری روسیه گفت که این صنایع از پاندمی زیان دیده اند اما خسارات آنها کمتر از صنایع اروپا اما این آسیب ها از 8% تجاوز نکرده است. در نتیجه توانستیم از سقوط جلوگیری کنیم و در سطح شاخص های سال 2019 باقی بمانیم.

https://www.vedomosti.ru/economics/news/2021/05/12/869336-mishustin-otsenil-posledstviya-pandemii-dlya-promishlennosti-rossii

 

افزایش صد میلیارد روبلی خرید دولتی دارو در روسیه (پایگاه اطلاع رسانی تاس)

طبق گزارش مرکز تحلیلی«روس التورگ» که بزرگ‌ترین اپراتور فدرال معاملات الکترونیک برای خریداران دولتی دارو در فدراسیون روسیه می‌باشد، سفارش دهندگان دولتی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱  میزان خرید خود را به 219.1 میلیارد روبل افزایش داده اند که ۱۰۰ میلیارد روبل بیشتر از شاخصهای مدت مشابه در سال گذشته است.شایان ذکر است که بیش از ۳۵۰ هزار سفارش دهنده و ۵۵۰ هزار معامله گر در این عرصه الکترونیکی فعالیت دارند.

https://tass.ru/ekonomika/11348171

 

دولت به بخش تجارت سه سال فرصت می دهد تا جنگل‌های قطع شده را احیا کند(پایگاه اطلاع رسانی پارلامنتسکایا گازتا)

دولت روسیه قصد دارد قانونی را به تصویب برساند که طبق آن مهلت اجرای تعهدات شرکتها برای احیای درختان بریده از یک سال به سه سال افزایش پیدا خواهد کرد. طبق قانون جدید بخش تجارت موظف خواهد بود به مدت سال پس از غرص نهال های جدید از آنها مواظبت کشاورزی عمل آورد.شرکتها می‌توانند برای انجام تعهدات خود از کارشناسان و نیز جنگلبانان استفاده کنند.

https://www.pnp.ru/economics/biznesu-khotyat-dat-tri-goda-na-vosstanovlenie-vyrublennogo-lesa.html

 

علت رشد بهای مواد غذایی از نظر میشوستین ( پایگاه اطلاع رسانی کومرسانت)

نخست وزیر روسیه طی سخنرانی خود در دومای کشوری برای ایران گزارش سالانه طمع ورزی  برخی از تولید کنندگان و شبکه‌های بازرگانی را علت رشد بهای کالاهای دارای اهمیت اجتماعی ذکر کرد وی به «کسانی که از تقاضای مصنوعی در تمام زمینه‌ها سودجویی می‌کنند» هشدار داد که دولت از ابزارهای لازم برای « مهار » « اشتهای » آنها برخوردار است. میشوستین خاطر نشان ساخت که تورم وارداتی «روی دیگر موفقیت های ما در افزایش پتانسیل صادراتی مجموعه صنعت و کشاورزی به شمار می آید، امری که موجب بالا رفتن بهای کالاهای دارای اهمیت اجتماعی شد. از این رو دولت رویکردی نرم را برای حفظ بهای چنین کالاهایی در پیش گرفت». وی همچنین گفت که دولت مبلغ 15 میلیارد دلار به حمایت از تولید کنندگان آرد، نان، شکر و تجارت در بخش کشاورزی اختصاص داده است.

https://www.kommersant.ru/doc/4803713?from=main_1

 

شهروندان روسیه از سال آینده از انتقال پول از حسابهای خود اجتناب کنند( پایگاه اطلاع رسانی ایزوستیا)

به گفته آرتیوم سیچف معاون رئیس دپارتمان امنیت اطلاعات بانک مرکزی ، این بانک امیدوار است که تا پایان سال جاری کلیه مبانی قانونی برای بکار گیری تدابیر حفاظتی در مقابل کلاهبرداری سایبری تهیه و تصویب شود. شایان ذکر است که بانک مرکزی روسیه از پیشنهاد جبهه مردمی  مبنی براجتناب داوطلبانه شهروندان ( همه گروههای سنی) از برخی از سرویس های آنلاین از جمله انتقال آنلاین وجه در راستای حفاظت از آنها در مقابل کلاهبرداری سایبری حمایت کرد.

https://iz.ru/1162655/2021-05-12/v-sleduiushchem-godu-rossiiane-smogut-otkazatsia-ot-perevodov-so-svoikh-schetov

 

آفشورهای داخلی جذابتر می‌شوند ( پایگاه اطلاع رسانی  ویدوموستی)

وزارت دارایی روسیه لایحه قانونی را در راستای افزایش جذابیت مناطق ویژه اداری، ایجاد جذابیت سرمایه گذاری، تشویق انتقال شرکتهای خارجی به حیطه حقوقی روسیه پیشنهاد کرده است.در این لایحه تکمیل نظام مالیاتی در چنین مناطق پیشنهاد می‌گردد.

https://www.vedomosti.ru/economics/articles/2021/05/11/869274-vnutrennie-ofshori

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما