معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۴

گزارش سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه به اصفهان

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به منظور بررسی راههای ارتقاء سطح همکاری اقتصادی و تجارت خارجی استان اصفهان و کسب آگاهی از نقطه نظرات، پیشنهادها و انتظارات فعالان عرصه اقتصادی آن استان، در تاریخ 29 اردیبهشت 1400 به اصفهان سفر نمود.

سید رسول مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در تاریخ 29 الی 30 اردیبهشت 1400 به منظور بررسی ظرفیت ها و راه‌های ارتقاء سطح همکاری اقتصادی و تجاری اصفهان به این استان سفر نمود. اهم دیدارها و بازدیدهای بعمل آمده در این سفر به شرح زیر ارائه می‌گردد.

  • شرکت در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان و کلیه مدیران اقتصادی دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان 1400/2/29
  • ملاقات با رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و شرکت در جلسه عمومی ‌با مدیران و شرکت های دانش بنیان اصفهان 1400/2/29
  • بازدید از سایت شرکت دانش بنیان بهیار صنعت 1400/2/29
  • بازدید از مرکز همایش ها و اجلاس بین المللی اصفهان 1400/2/29
  • ملاقات با رئیس و کارشناسان دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در استان اصفهان 1400/2/30
  • شرکت در جلسه ملاقات با رئیس و اعضای هیئت رئیسه نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان 1400/2/30
  • شرکت در یک صد و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی اصفهان 1400/2/30
  • ملاقات با شهردار اصفهان و مدیران بین الملل شهرداری 1400/2/30

 

 برگزاری کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه 

معاون دیپلماسی اقصادی وزارت امور خارجه در اولین روز سفر به اصفهان با حضور در محل استانداری اصفهان در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان که به مدیریت  رئیس کارگروه و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان و همچنین مدیران اقتصادی دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان برگزار شد، شرکت نمود.

ایشان در این جلسه ضمن تشریح آخرین وضعیت مذاکرات وین و تلاش های وزارت امور خارجه در حوزه برجام تاکید نمود که در صورت انجام توافقات لازم است از هم اکنون کلیه شرکت ها و دستگاه‌های اقتصادی داخلی اعم از دولتی و خصوصی برای بهره مندی و استفاده از این فرصت آمادگی کامل داشته باشند.

در این نشست رئیس سازمان توسعه صنعت، معدن و تجارت اصفهان ، دبیر کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان و مدیرکل گمرکات استان اصفهان نیز گزارشی از وضعیت تجارت، صنعت و آمار تجارت خارجی استان اصفهان در سال 1399 ارایه نمودند. جمعی از اعضای حاضر از جمله روسای اتحادیه‌های طلا و جواهر اصفهان و رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان نیز مطالبی را در خصوص مشکلات کسب و کار در استان ، نقص ها و قوانین و مقررات دست و پاگیر در حوزه‌های صادراتی، قوانین و مجوزهای گمرکی غیر ضروری و ... مطرح کردند.

 حسب دستور جلسه کارگروه و در ادامه، معاون وزیر امور خارجه به نقش دیپلماسی در توسعه اقتصادی کشور اشاره و اخذ نظرات دستگاه‌های مختلف و به ویژه طرح موضوعات در جلسات ستاد هماهنگی امور اقتصادی در معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را یکی از ابزارهای مهم برای کمک به ایجاد هماهنگی‌ها بین دستگاه‌های مختلف در روابط اقتصادی خارجی عنوان نمود. همچنین با اشاره به تعداد اندک شرکت های صادرات محور در کشور و ضعف شرکت های بخش خصوصی  کشورمان در حوزه اقتصاد بین الملل، بر لزوم کمک به این شرکت ها و توجه به ایجاد توازن در واردات و صادرات در بازارهای هدف توسط دستگاه‌های اقتصادی مختلف در استان تاکید نمود. ایشان یکی از راه‌های ساماندهی و حل مشکلات واردات و صادرات در کشور را توجه بیشتر به مکانیسم تعرفه‌های تجاری و کالایی دانست. 

 

گزارش بازدید معاون وزیر امور خارجه از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در جریان سفر به اصفهان در تاریخ 1400/2/29 با حضور در محل شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با رئیس شهرک و مدیران این مجموعه دیدار و گفتگو نمود.

در این دیدار  سوابق رشد و پویایی شهرک و ظرفیت های فناوری و تولیدی بیش از 580 شرکت عضو و مراکز رشد و نوآوری شهرک تشریح و توانایی ارز آوری شرکتهای مستقر در شهرک در شرایط سخت تحریمی معیار اهمیت و جایگاه شرکتهای دانش بنیان در اقتصاد آینده کشور عنوان گردید. سید رسول مهاجر ضمن قدردانی از تلاش مدیران و صنعتگران خلاق استان اصفهان و پاسخ گویی به سوالات حاضرین، گفت ایجاد ارزش افزوده بالا از سوی شرکتهای دانش بنیان و ارزآوری آنان در شرایط تحریمی مایه افتخار همه ما و  کشور است و این شرکت ها با کمترین سوبسید با اتکا به قدرت و توانایی علمی جوانان فرهیخته کشورمان موتور محرکه واقعی صنعت و اقتصاد کشور می‌باشند و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تمام ظرفیت های خود را برای معرفی این شرکت ها و تسهیل ارتباطات آنها با دیگر کشور ها در اختیار شرکت های مستقر در شهرک های علمی و تحقیقاتی کشور قرار می دهد و بدون شک تولیدات نوآورانه شرکتهای دانش بنیان در دوران کرونا موجب افتخار ایران در بین بسیاری از کشورهای جهان بوده است .

در خاتمه این نشست کاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از فرایند تولیدات فناورانه متعدد در شرکت بهیار صنعت اصفهان بازدید کرد و فعالیت ده‌ها جوان تحصیلکرده در این شرکت دانش بنیان را مایه افتخار و بسیار امید بخش خواند .

 

 

گزارش ملاقات با رئیس و اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان 

 

 معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با حضور در اتاق بازرگانی اصفهان با رئیس و جمعی از اعضای هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان دیدار و گفتگو نمود. در این دیدار رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اهمیت نگاه معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به تجارت خارجی، گزارشی از ظرفیت های اقتصادی و تجاری اتاق بازرگانی اصفهان و مشکلات و موانع توسعه تجارت ارائه نمود.

 

یکصد و دومین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان 

 

 یکصد و دومین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه به عنوان مهمان ویژه در تاریخ 1400/2/30 در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه ضمن خوشامدگویی ابراز امیدواری نمود که با همت فعالان بخش اقتصادی در وزارت امور خارجه و در سفارت خانه‌های جمهوری اسلامی ایران  کسب و کار برون مرزی توسعه یابد. معاون وزیر امور خارجه نیز ضمن تاکید بر تسهیل زمینه مراودات اقتصادی ایران با کشورهای خارجی بعنوان یکی از وظایف اصلی وزارت امور خارجه، گشودن بن بست مراودات خارجی و به جریان افتادن روند عادی تجارت خارجی کشور را از مهمترین اهداف وزارت امور خارجه توصیف نمود. 

معاون محترم دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین ضمن تشریح ابزارهای مختلف وزارت امور خارجه برای کمک به توسعه صادرات خارجی، ستاد هماهنگی امور اقتصادی در معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را یکی از ابزارهای مهم برای تحقق این اهداف نام بردند. ایشان همچنین با اشاره به اینکه تولید تنها با ارتقاء مراودات و در نتیجه توسعه صادرات رشد می یابد و لازم است دست اندرکاران بخش خصوصی و دولتی به رونق تولید کمک کنند، تاکید نمود ظرفیت های وزارت خارجه برای کمک به فعالان بخش خصوصی اصفهان به کار گرفته شده و وزارت امور خارجه قویا مراودات تجاری کشور و امورات شرکت ها را پیگیری می‌کند. 

  

ملاقات معاون وزیر امور خارجه با شهردار اصفهان

 

در این ملاقات شهردار اصفهان درخواست کرد با نگاه دفاع از محیط زیست، از اعتبارات صندوق های بین المللی محیط زیستی برای احیای زاینده رود استفاده شود و شهرداری اصفهان آمادگی پیگیری این موضوع را دارد.

شهردار اصفهان افزود برای ایجاد روابط موثر با شهرهای خواهرخوانده و شهرهای ایران و کلانشهرها تلاش زیادی صورت گرفته است زیرا معتقدیم شهرهای جهان و شهرهای کشور با تعامل و هم افزایی در شرایط بحران می‌توانند مشکلات را حل کنند.

وی همچنین با اشاره به گفتگو و تعامل مستمر با مسئولان وزارت امور خارجه ابراز امیدواری نمود ارتباطاتی که در حوزه بین الملل شهرداری رقم خورده بتواند منشأ اثر برای تحولات بزرگ در اصفهان باشد. ایشان با اشاره به تجربه خوب معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در سطح بین المللی، تاکید کرد باید از ظرفیت های بین المللی برای حل مشکلات استفاده کرد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه از ابتدای کار این دوره مدیریت شهری، در حوزه دیپلماسی شهری و حوزه بین الملل، اقدامات خوبی انجام شد که البته شرایط کرونایی اجازه فعالیت بیشتر را به شهرداری اصفهان نداد، افزود، در یک اقدام، برنامه هفته فرهنگی اصفهان در پاریس برگزار و حدود 38 برنامه در این شهر اجرا شد.

معاون وزیر امور خارجه نیز اظهار داشت، ظرفیت های بالقوه و فراوان اصفهان در تمامی حوزه‌ها بی نظیر است. مراودات بین المللی و روابط با کشورهای دیگر برای استفاده از تجربیات این کشورها در حوزه‌های مختلف برای شهر اصفهان، دغدغه ای است که با ارائه پیشنهاد از سوی شهرداری اصفهان و پیگیری از سوی وزارت امور خارجه قابل انجام است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما