معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۸

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی (هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر ارایه می‌گردد:

نگرانی کسب و کارهای آفریقای جنوبی از موج سوم کرونا

بخش تجارت و کسب و کارهای افریقای جنوبی از شیوع موج سوم کرونا در این کشور ابراز نگرانی کرد. این بخش اظهار داشته شیوع موج سوم کرونا می‌تواند اسیب جدی به اقتصاد نوپای آفریقای جنوبی بعداز موج های اول و دوم وارد کند. شورای تجاری آفریقای جنوبی اعلام کرد به منظور تسریع در توزیع و تزریق واکسن آماده هر گونه کمک به دولت است. استانهای خائوتنگ و فری استیت در چند روز اخیر جهش میزان شیوع کرونا را تجربه می‌کنند. همزمان با شیوع کرونا انجمن معلمان آفریقای جنوبی نیز خواستار توقف فعالیت مدارس این کشور به ویژه استانهایی که  کرونا در حال افزایش است شده اند.

افزایش فروش محصولات معدنی آفریقای جنوبی

اداره امار آفریقای جنوبی می‌گوید فروش محصولات معدنی آفریقای جنوبی در مارس 2021 نسبت به سال قبل 46.9 درصد افزایش یافته است. افزایش تقاضای جهانی مهمترین علت افزایش تولید اعلام شده است. براساس آمار اعلام شده فروش پلاتینیوم با افزایش 76 درصدی در رتبه اول، طلا با 61 درصد و سنگ آهن 48 درصد رتبه‌های بعدی قرار دارند. تندا سیتول اقتصاددان بانک فرست رند آفریقای جنوبی پیش بینی کرده است تقاضای جهانی همچنان رو به افزایش خواهد بود. با توجه به اینکه محصولات معدنی مهمترین منبع درآمد آفریقای جنوبی است، افزایش فروش این محصولات می‌تواند به تامین بودجه پیش بینی شده برای سال مالی جدید کمک کند. 

رای گیری در باره بودجه سال مالی جدید در پارلمان

رای گیری در مورد بودجه سال مالی جدید آفریقای جدید صورت گرفت. همزمان با این رای گیری تعدادی از وزرای اقتصادی دولت در مورد بودجه سخنرانی کردند. آقای ابراهیم پاتال وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت که دولت توافقنامه ای را با سی شرکت داخلی به ارزش 200 میلیارد راند امضا کرده است که بر اساس آن این شرکتها نیازهای خود را از محصولاتی که در داخل تولید می‌شود تامین کنند. وی گفت علت این امر تقویت تولید داخلی است به همین منظور از واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند ممانعت خواهد شد. وی بر ضرورت مشارکت دادن کارگران در سهام شرکتها تاکید کرد. توجه به کاهش گازهای گلخانه ای و ساخت خودروهای برقی از دیگر مطالب مطرح شده توسط وی بود. آقای مانتاشه وزیر انرژی افریقای جنوبی نیز به توجه بر نیروگاههای گازی برای تولید برق در سال جاری تاکید و گفت که در سال 2021 بر ساخت نیروگاههای گازی تولید برق تمرکز خواهیم کرد. در همین راستا اسناد مناقصه ساخت تعدادی نیروگاه در مراکز ویژه اقتصادی  کشور در سه ماهه سوم سال جاری منتشر خواهد شد. وی همچنین در مورد اختصاص 4 میلیارد راند به شرکت برق آفریقای جنوبی (اسکوم) و شهرداریهای آفریقای جنوبی برای برق دار کردن بیش از 180 هزار خانه در سال 2021 خبر داد.

افزایش تورم در ماه مارس در آفریقای جنوبی

اداره آمار آفریقای جنوبی تورم ماه مارس سال جاری را 4.4 درصد اعلام کرده است. این در حالیست که تورم ماه آوریل 3.2 درصد اعلام شده بود. اداره آمار افزایش قیمت سوخت و موادغذائی را مهمترین عامل افزایش تورم اعلام کرده است. این بالاترین میزان تورم بعد از شیوع کرونا در آفریقای جنوبی است. اداره آمار میزان تورم برخی کالاها که تاثیر اساسی در افزایش تورم در ماه مارس داشته است را بدین صورت اعلام کرده است.  سوخت: + 21.4٪ ،  روغن و کره: 16.7٪، ماهی 8.1٪، کتاب، روزنامه و لوازم التحریر 8.1٪، شیرینی و مواد قندی 8٪، شیر ، تخم مرغ و پنیر 7.8٪، گوشت 7.1٪، برق 6.4٪ و سبزیجات: + 6.3٪ بوده است.

شروع بکار مجدد شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی

شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی (SAA) قصد دارد پروازهای خود را در ماه ژوئیه یا اگوست سال جاری از سر بگیرد اما این اقدام به پیشرفت بیماری کووید و حل اختلافات داخلی شرکت بستگی دارد. این شرکت دولتی  در این مدت پرواز تجاری نداشته و در انتظار تامین اعتبار برای بازسازی بوده است. شرکت مزبور در ماه آوریل سال جاری مبلغ 7.8 میلیارد رند از دولت دریافت نمود ولی همچنان با خلبانان در مورد  حقوق معوقه اختلاف دارد. شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی از معدود شرکت های دولتی است که همچنان به کمک مالی دولت متکی است.

فروش بخشی از سهام ساسول

ساسول موافقت کرد که 30 درصد سهام خط لوله انتقال گاز از موزامبیک به آفریقای جنوبی را به مبلغ 5.1 میلیارد رند(361 میلیون دلار) بعلت پرداخت بدهی خود به فروش رساند.

این معامله بخشی از یک برنامه فروش سریع دارایی است که به ساسول کمک می‌کند هزینه‌های افزایش یافته مربوط به وام های یک پروژه عظیم مواد شیمیایی ایالات متحده را کاهش دهد.

ساسول سهام خط لوله Rompco را به گروهی از خریداران از جمله واحدی از شرکت خدمات مالی آفریقای جنوبی Old Mutual می فروشد. البته ساسول 20 درصد هولدینگ خود در خط لوله گاز 865 کیلومتری موزامبیک-آفریقای جنوبی را حفظ کرده است.

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما