معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۰۱

اخبار اقتصادی جمهوری مولداوی (هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور مولداوی در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

کاهش تعداد درخواست‌کنندگان اعتبار غیربانکی در مولداوی

به گزارش پورتال خبری بیزنس، میزان افراد مایل به دریافت وام از موسسات اعتباری غیربانکی در سه ماهه اول 30 هزار نفر کاهش یافت. در عین حال، حجم این وام‌ها افزایش داشته است. به گزارش کمیسیون ملی بازار مالی، در پایان ماه مارس، تعداد دریافت‌کنندگان اعتبار از سازمان‌های اعتباری غیربانکی 431 هزار و 132 نفر بوده است حال آنکه تعداد آنها در ماه دسامبر سال گذشته 461 هزار و 308 مورد بوده است. اما میزان حجم وام از 8.12 میلیارد لی به 8.34 میلیارد لی رسیده است.

محموله 1200 تنی گازوئیل از رومانی به مولداوی ارسال شد

در 17 می، 1200 تن سوخت گازوئیل از رومانی به مولداوی تحویل داده شد که به کشاورزان مولداویایی صدمه دیده از خشکسالی اهدا می‌شود. این اولین بخش از کمک 6 هزار تنی سوخت برای کشاورزان از سوی رومانی می‌باشد و به شکل کمک بشردوستانه اهدا شده است. کلاوس لوهانیس رئیس‌جمهور رومانی در سفر خود در سال 2020 اعلام کرد، بخارست 6 هزار تن سوخت گازوئیل به کشاورزان صدمه دیده از خشکسالی اهدا می‌کند.  

مولداوی متهم به فشار بر صادرکنندگان کشاورزی اوکراین شد

انجمن تولیدکنندگان میوه و صیفی‌جات اوکراین از وضع و اجرای قوانین جدید حمایتی در مولداوی ابراز نگرانی کرد. به گفته اعضای این انجمن، تصمیم جدید مولداوی، کشاورزان سایر کشورها را تحت فشار قرار می‌دهد و به خصوص فرصت‌های کاری تولیدکنندگان سبزیجات و سیب‌زمینی اوکراین را محدود می‌کند. طبق گفته وزارت کشاورزی، شرکت‌های فروشنده محصولات کشاورزی در مولداوی  موظف شده‌اند از اول ژوئیه 50 درصد از محصولات غذایی عرضه شده خرده‌فروشی خود را از تولیدات مولداوی در نظر گیرند.

به گفته وزارت توسعه اقتصادی اوکراین، این نوآوری در مولداوی می‌تواند به صادرکنندگان اوکراینی صدمه برساند. در فهرست تعیین شده 340 قلم کالا مشاهده می‌شود که از جمله میوه‌ها و سبزیجات تازه و کنسروی، لبنیات، تخم‌مرغ، عسل، محصولات غذایی، گوشت و فرآورده‌های آن، شیرینی‌جات، کره و نوشیدنی‌های الکلی را شامل می‌شود.

بر اثر شرایط نامطلوب آب و هوایی، 700 هکتار محصولات کشاورزی صدمه دید

به گزارش اداره امور حوادث غیرمترقبه مولداوی، در شبانه‌روز 18 می‌، بر اثر باران‌های سیل‌آسا و تگرگ بیش از 700 هکتار محصولات ذرت، گندم، آفتابگردان، چغندرقند و محصولات باغی صدمه دیده‌اند. این بارش‌ها به خصوص در روستاهای منطقه شالندانسکی در غرب مولداوی خسارات بیشتری به مزارع ذرت و آفتابگردان وارد کرد. کمیسیون‌های مربوطه در اداره مقابله با حوادث غیرمترقبه میزان خسارات را ارزیابی می‌کنند.

مولداوی، واکسینه کردن عمومی از تمامی داوطلبان را آغاز کرد

تارنمای نیوز مارکر اطلاع داد: مولداوی مرحله سوم واکسینه کردن عمومی ‌برای کلیه داوطلبان را آغاز نمود. تمامی داوطلبان می‌توانند واکسن رایگان دریافت کنند. بر اساس این خبر، تمامی افراد بالای 18 سال واکسینه می‌شوند. در همین حال، دنیس چرنلیا دبیر وزارت بهداشت اطلاع داد: اولویت همچنان گروه‌های آسیب‌پذیر می‌باشند، افراد بالای 60 سال، افراد دارای بیماری‌های مزمن و سایر گروه‌ها در ردیف دوم ایمن‌سازی هستند و تماس و دعوتنامه دریافت می‌کنند. وزارت بهداشت مولداوی خاطرنشان کرد، در حال حاضر سطح بیماری کاهش یافته است ولی لغو محدودیت‌ها توصیه نمی‌شود و تصمیم مقامات برای لغو قرنطینه مورد تأیید نیست.

قابل ذکر است: تا تاریخ 19 می، مولداوی با جمعیت 2.68 میلیون نفری، بیش از 253 هزار دوز واکسن استفاده کرده است. بیش از 34 هزار نفر هر دو دوز را دریافت کرده‌اند. در حال حاضر، واکسن‌های آستارازنکا (سوئدی–انگلیسی)، سینوفارم (چینی) و واکسن اسپوتنیک روسی وجود دارد که واکسن روسی فقط برای کسانی که دوز اول را دریافت کردند باقی مانده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما