معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته دوم اردیبهشت ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته دوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر ارائه می گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

رشد 1.5 برابری ارائه وام‌های افزایش بهره‌وری انرژی

آژانس دولتی افزایش بهره‌وری انرژی اعلام کرد: در ماه آوریل امسال حجم وام‌های پرداختی برای افزایش بهره‌وری انرژی 1.5 برابر آوریل سال گذشته بود. این آژانس گفت: در آوریل امسال در مجموع 273 میلیون گریونا وام برای صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری انرژی به متقاضیان پرداخت شد؛ در حالی که در آوریل سال گذشته این رقم 171.7 میلیون گریونا بود. 6661 وام به ارزش کلی 265 میلیون گریونا برای عایق‌سازی منازل و آپارتمان‌های شخصی و 208 میلیون گریونا به ارزش کل 8.6 میلیون گریونا برای خریداری «تجهیزات گرمازای دارای بهره‌وری انرژی بهینه» پرداخت شده است. لازم به ذکر است که سال گذشته 17655 هزار وام «بهره‌وری انرژی» به ارزش کلی 660 میلیون گریونا به متقاضیان پرداخت شده بود. این وام‌ها یارانه‌ای بوده و بخشی از بهره آن توسط دولت پرداخت می‌شود.

بانک مرکزی اوکراین وضعیت فضای سرمایه‌گذاری اوکراین را اعلام کرد

بر اساس گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی اوکراین، خروج خالص سرمایه از اوکراین در سه ماهه نخست امسال 301 میلیون دلار  بود که 141 میلیون دلار از آن درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری‌های مجدد است. فزونی خروج سرمایه‌ها بر ورود آن در اوکراین برای دومین سال متوالی ثبت می‌شود. مطابق با داده‌های بانک مرکزی اوکراین، خروج خالص سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در سال گذشته 868.2 میلیون دلار بود.

پرداخت 182 میلیون گریونا وام در چارچوب وام‌های رهنی ارزان

بانک‌های مشارکت‌کننده در برنامه دولتی ارائه وام‌‌های رهنی ارزان با بهره 7 درصدی در چهار ماه نخست امسال 217 فقره وام به ارزش کلی 182.24 میلیون گریونا به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کرده‌اند. 28.92 درصد وام‌های پرداختی برای خرید مسکن در بازار مسکن نوساز و 71.08 درصد این وام‌ها برای خرید مسکن در بازار چندساله‌ها پرداخت شده است.

دولت قیمت برق را از اول ژوییه افزایش خواهد داد

دولت قصد دارد قیمت برق را از اول ژوئیه افزایش دهد. بر اساس طرح اولیه قیمت هر کیلووات ساعت برق از تاریخ مذکور از 1.68 گریونا به 2.5 تا 3 گریونا افزایش خواهد یافت اما به احتمال بسیار این افزایش تعرفه برق شامل مشترکانی خواهد شد که بیش از 300 کیلووات ساعت برق در ماه استفاده می‌کنند.

آخرین قیمت‌های واحدهای مسکونی آپارتمانی در کی یف اعلام شد

منطقه پچرسکی پایتخت در قیمت مسکن در ماه آویل گرانترین منطقه در کل اوکراین شد. قیمت هر متر مربع مسکن در این منطقه به طور میانگین 69 هزار 269 گریونا اعلام شده است. بر اساس اطلاعات «استروی ابزور» در ماه آوریل قیمت هر متر واحد مسکونی در منطقه شوچنکووسکی پایتخت اوکراین 37 هزار و 752 گریونا و در منطقه پادولسکی 37700 گریونا بوده است که در رده‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند. میانگین قیمت هر متر مسکن در منطقه هولوسیوسکی کی‌یف 35 هزار 810 گریونا و در منطقه آبالونسکی 35 هزار 208 گریونا و مناطق سویاتوشینسکی، سولومنسکی، دارنیتسکی، دنیپروسکی و در نهایت دسنیانسکی به ترتیب 28 هزار و 716 گریونا، 28 هزار 628 گریونا، 26 هزار و 889 گریونا، 26 هزار و 638 گریونا و 25 هزار و 470 گریونا اعلام شد.

افزایش 25 درصدی تعرفه‌های خدمات عمومی در طول یک سال

قیمت خدمات عمومی ‌شهری و هزینه‌های مربوط به برق، آب و گاز در طول یک سال گذشته 26.5 درصد افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان دولتی آمار، میانگین قیمت هزینه تعمیر و نگهداری ابنیه مسکونی و تاسیسات، گاز و آب و برق در ماه آوریل امسال نسبت به ماه پیش از آن 0.4 درصد رشد کرد. بر اساس همین داده‌ها در طول سال گذشته تعرفه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری مسکن 5.6 درصد، آب آشامیدنی 11.5 درصد، فاضلاب 18.7 درصد، برق 36.6 درصد، گاز طبیعی 89.9 درصد، آب گرم و گرمایش 14.8 درصد افزایش یافت.

کاهش حجم پول نقد در گردش

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: در تاریخ اول آوریل در کشور 553.8 میلیارد گریونا پول نقد در گردش بوده است. از این میزان 550.2 میلیارد گریونا (2.9 میلیارد برگ) اسکناس و 3.5 میلیارد گریونا (13.6 قطعه) سکه بود. بدین ترتیب حجم پول نقد در گردش در اوکراین در تاریخ مذکور به میزان 4.7 میلیارد گریونا یا 0.8 درصد کمتر از ابتدای سال می‌باشد. بانک مرکزی اوکراین در این باره توضیح داد: به طور سنتی در آغاز سال پول نقد در گردش کاهش می‌یابد. به اعتقاد کارشناسان بانک مرکزی با توجه به قابل پیش‌بینی‌تر شدن وضعیت کرونا و کاهش احتمال قرنطینه، میزان تقاضا برای پول نقد کاهش خواهد یافت.

آغاز تزریق گاز طبیعی به مخازن زیرزمینی اوکراین از اول ماه جاری

شرکت «اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین» اعلام کرد: در تاریخ 9 می حجم گاز طبیعی ذخیره شده در مخازن زیرزمینی اوکراین به 15 میلیارد و 359 میلیون متر مکعب افزایش یافته و از آغاز ماه می تزریق گاز طبیعی به این مخازن مجددا آغاز شده است و حجم ذخایر این مخازن از ابتدای ماه تاریخ مذکور 78 میلیون متر مکعب افزایش یافته است. اکنون بطور متوسط روزانه 4.06 میلیارد متر مکعب گاز به این تاسیسات تزریق می‌شود.

شمیگال: اوکراین بیش از 20 میلیارد گریونا برای واکسیناسیون هزینه خواهد کرد

هیأت وزیران اوکراین اعلام کرد: امسال مبلغ 21.5 میلیارد گریونا برای خرید واکسن و واکسیناسیون اختصاص خواهد داد. نخست وزیر گفت: در مجموع وزارت بهداشت امسال برای واکسن 15 میلیارد گریونا درخواست کرده بود، اکنون ما با اختصاص 6.5 میلیارد گریونا بیشتر از درخواست فوق در بودجه تغییراتی برای تأمین کامل نیاز سال جاری انجام دادیم. هم اکنون وزارت دارایی نیازهای سال آینده را تنظیم می‌کند.

 اخبار روابط اقتصادی خارجی

بلاروس بازار سوخت اوکراین را به تدریج از دست می‌دهد

مدیر گروه مشاوره‌ای A-95 اعلام کرد: به دلیل به وخامت گراییدن اوضاع سیاسی در بلاروس و همچنین تنش‌های کاری در پالایشگاه‌ها، این کشور در حال از دست دادن بازار سوخت اوکراین است. وی گفت: تحریم‌های آمریکا علیه بلاروس که از ژوئن امسال اجرایی می‌شوند نیز مزید بر علت خواهد بود و تاثیر مهمی ‌بر این امر خواهد گذاشت. این کارشناس افزود: شرکت‌های اوکراینی در این باره احتیاط پیشه خواهند کرد؛ زیرا هیچ کسی علاقه ندارد تحت تحریم های آمریکا قرار گیرد. تحریم‌ها از ماه ژوئن علیه پایشگاه «نفتان» آغاز خواهند شد. لازم به ذکر است که سهم فرآورده‌های سوختی تولید بلاروس در بازار اوکراین 30 درصد و به خصوص در بازار بنزین بیش از 40 درصد است.

صادرات بی‌سابقه عسل اوکراین در سال گذشته

کندوداران اوکراینی در سال گذشته بیش از 81 هزار تن عسل به خارج صادر کردند. این میزان صادرات عسل یک رقم بی‌سابقه برای اوکراین از زمان استقلال است. سرویس مطبوعاتی باشگاه تجاری اوکراین اعلام کرد: حجم صادرات عسل از اوکراین در سال گذشته 45 درصد بیشتر از صادرات این محصول در سال 2019 بود. کشورهای لهستان (26 درصد)، آلمان (19 درصد)، آمریکا (10 درصد)، بلژیک (10 درصد) و لیتوانی (6 درصد) بزرگترین وارکنندگان عسل از اوکراین در سال گذشته بوده‌اند.

روسیه صادرات گندم سیاه به اوکراین را ممنوع کرد

دولت روسیه صادرات گندم سیاه به خارج، از جمله به اوکراین را به طور موقت ممنوع اعلام نمود. این ممنوعیت برای دوره زمانی 5 ژوئن تا 31 آگوست امسال تعیین شده است. روسیه اعلام کرد: «گندم سیاه و فرآورده‌های آن از جمله کالاهایی هستند که برای بازار داخلی کشور بسیار مهم هستند و در این راستا برای صادرات آن‌ها به طور موقت ممنوعیت اعمال می‌شود». لازم به ذکر است اوکراین در سه ماهه نخست امسال به ارزش 5.4 میلیون دلار گندم سیاه وارد کرده که نیمی از آن از روسیه بود.

صندوق بین‌المللی پول لزوم اجرای اصلاحات را به اوکراین یادآوری نمود

اوکراین مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول درباره استقلال بانک مرکزی، اجرای اصلاحات مرتبط با مبارزه با فساد اداری و بهبود وضعیت مدیریت اشتراکی در اوکراین، را ادامه می‌دهد. نمایندگان صندوق امیدوارند که نتایج بهتری در اجرای اصلاحات در اوکراین مشاهده کنند. جری رایس مدیر اجرایی این صندوق تأکید نمود: اوکراین باید در موضوعات مهم از خود پیشرفت‌هایی نشان دهد تا بخش بعدی وام در چارچوب برنامه stand by را دریافت کند. 

توصیه صندوق بین‌المللی پول به اوکراین در خصوص قیمت حامل‌های انرژی

جری رایس سخنگوی صندوق بین‌المللی پول درباره موضوع همکاری با اوکراین اعلام گفت: گفتگوها ادامه دارند. صندوق بین‌المللی پول برنامه همکاری با اوکراین را کنار نگذاشته است و همچنان به عنوان یک شریک مالی به اوکراین می‌نگرد؛ هر چند که در حال حاضر این شراکت بالقوه است. وی افزود: صندوق نظرات خود درباره قیمت و تعرفه انرژی و خدمات شهری را به اوکراین اعلام کرده است و از طرف دیگر برکناری آندری کوبولیف رئیس سابق شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» و اعضای هیأت نظارت این شرکت، یک علامت منفی برای صندوق و دیگر شرکای خارجی اوکراین محسوب می‌شود. یوستا لیونگمن رئیس نمایندگی صندوق بین‌المللی پول در اوکراین هم اعلام کرد صندوق انتظار دارد اوکراین در تمامی موارد اعلام شده از سوی ما، اقدامات لازم را انجام دهد. رئیس نمایندگی صندوق بین‌المللی پول در اوکراین در همین راستا به لزوم امتناع از محدودسازی قیمت‌ها توسط دولت در بازار انرژی اشاره کرد گفت: علاوه بر این موضوع، پرسش‌های دیگری نیز در مورد لزوم کاهش کسری بودجه، استقلال نهادهای ضد فساد و حسابرسی کمک‌های مالی بین‌المللی پرداخت شده به صندوق برای مقابله با بیماری کرونا در اوکراین مطرح هستند. 

آمریکا 125 میلیون دلار دیگر برای تقویت ارتش اوکراین تخصیص می‌دهد

وزارت دفاع آمریکا یک بسته 125 میلیون دلاری دیگر برای طرح کمک امنیتی به اوکراین و تقویت ارتش، حفظ مرزها و بهبود تعامل با ناتو تخصیص می‌دهد. پنتاگون اعلام کرد: این کمک مالی برای خرید دو قایق مارک VI برای نیروی دریایی اوکراین هزینه خواهد شد. لازم به ذکر است که این دو قایق جدا از 16 قایق وعده داده شده قبلی هستند. علاوه بر این ارتش اوکراین رادارهای ویژه برای مقابله با توپخانه‌های دشمن، تجهیزات پزشکی و تاکتیکی دریافت خواهد کرد. 

صادرات غله از اوکراین از مرز 39 میلیون تن گذشت

مطابق با اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان دولتی گمرک اوکراین، در سال تجاری 2021-2020 تا کنون 39 میلیون و 238 هزار تن غله و حبوبات از اوکراین صادر شده که 12 میلیون 110 هزار تن کمتر از صادرات سال گذشته است. در دوره زمانی فوق، 15 میلیون 143 هزار تن گندم (نزدیک به 4 میلیون تن کمتر از سال تجاری قبل)، 4 میلیون 118 هزار تن جو (598 هزار تن کمتر)، 19 میلیون 358 هزار تن ذرت (کاهش به میزان 7 میلیون 443 هزار تن ) صادر شده است.

بانک مرکزی اوکراین از افزایش ذخایر بین‌المللی ارزی خود خبر داد

مطابق با داده‌های منتشره از سوی بانک مرکزی اوکراین، ذخایر بین‌المللی ارزی این کشور بیش از 28 میلیارد دلار است. بدین ترتیب میزان این ذخایر در ماه آوریل 3.6 درصد افزایش داشت. این افزایش از محل عرضه و فروش اوراق قرضه دولتی یورویی اوکراین تأمین شد. بانک مرکزی گفت: تا اول ماه می امسال مطابق با اطلاعات مقدماتی، ذخایر بین‌‌المللی ارزی اوکراین به 28.1 میلیارد دلار رسید. 

سفیر اتحادیه اروپا: اصلاحات قضایی مهمترین موضوع برای توسعه اقتصادی اوکراین می‌باشد

ماتی ماآسیکاس سفیر اتحادیه اروپا در اوکراین در گفتگو با نمایندگان جوامع مدنی کشورهای هم پیمانی شرقی اظهار داشت: اصلاحات قضایی یک عامل اصلی در توسعه اقتصادی اوکراین و یکی از اقدامات اصولی در مسیر عضویت در اتحادیه اروپاست. قوه قضاییه تنها حوزه‌ای است که در 30 سال استقلال اوکراین اصلاحات در آن انجام نشده است.

افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا

قیمت گاز طبیعی برای تحویل در TTF (بازار مجازی تحویل گاز طبیعی در هلند) در روز جعه معادل 320 دلار به ازای هر یک هزار متر مکعب تعیین شد که بیشترین قیمت از 13 ژانویه (335 دلار برای هر هزار متر مکعب) است. میانگین قیمت گاز طبیعی درTTF  از آغاز سال تاکنون در چارچوب قرارداد «یک روز پیش خرید» برابر 242 دلار به ازای هر یک هزار متر مکعب بوده است. افزایش دمای هوا تاثیر زیادی بر قیمت‌ها نگذاشته است.

شمیگال: عزل کوبولیف بر مناسبات با کمک‌کنندگان بین‌المللی تاثیر ندارد

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: عزل آندری کوبولیف از مقام ریاست شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» توسط دولت تاثیری در مذاکرات و مناسبات با وام‌دهندگان به اوکراین نداشته است. وی گفت: چنانچه تصمیمی اتخاذ شود که اصول اصلاحات مدیریت شرکت‌ها و دیگر اصلاحاتی که در اوکراین اجرا می‌شوند را نقض نمایند، بر روی وام‌دهندگان به اوکراین تاثیر خواهد گذاشت، اما ما قصد نداریم که اصول اصلاحات در شرکت‌ها را نقض کنیم و نخواهیم کرد. 

بانک سرمایه‌گذاری اروپا بخش‌های جذاب اوکراین برای سرمایه‌گذاری را نام برد

ژان اریک دو زاگون رئیس نمایندگی بانک سرمایه‌گذاری اروپا در اوکراین جذاب‌ترین بخش‌های اقتصاد اوکراین برای سرمایه‌گذاری را برشمرد. وی گفت: بخش‌های اقتصادی امیدوارکننده‌ای در اوکراین وجود دارد اما بهترین آنها بخش صنایع غذایی و فن‌آوری اطلاعاتی است. وی با اشاره به جذابیت بخش کشاورزی، گفت: خاک اوکراین یکی از بهترین خاک‌ها در جهان است، شاید بهترین خاک در جهان، و این یک پیش شرط مهم برای توسعه صنایع غذایی اوکراین است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما