معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۶

اخبار اقتصادی دانمارک ( هفته دوم اردیبهشت1400)

اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته دوم اردیبهشت 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد:

فشار دنسکه بانک بر مشتریان با سود منفی

دنسکه بانک مشتریان خود را با سود منفی تحت فشار قرار می دهد. با وجود ضمانت کریس وگلزبرگ، مدیر اجرائی سابق دنسکه بانک، در سال گذشته مبنی بر اینکه مشتریان هرگز نباید مجبور به پرداخت سود منفی شوند، بزرگترین بانک دانمارک دیروز میزان سپرده‌های شخصی مشمول سود منفی را از 250،000 کرون به 100،000 کرون  کاهش داد. این بدین معناست که به حساب های سپرده بالای 100000 کرون سود منفی تعلق خواهد گرفت. مارک ورا-هانسن ، رئیس روابط مشتری، در بیانیه مطبوعاتی از این اقدام دفاع کرد و نوشت: مدت زیادی است که سطح نرخ بهره بسیار غیرمعمولی را تجربه کرده ایم و هیچ چشم اندازی از تغییر در این وضعیت هم مشاهده نمی‌شود. در همین زمان، شاهد افزایش قابل توجه مازاد سپرده هستیم که در شرایط نرخ بهره فعلی هزینه قابل توجهی را برای بانک به همراه دارد. بدیهی است که این وضعیت برای طولانی مدت پایدار نیست و بنابراین در حال کاهش میزان سپرده‌ها برای دریافت سود منفی هستیم. (برلینسکه)

 

پیش بینی سود بیشتر برای مرسک

چشم انداز افزایش تقاضا در سال جاری، مرسک، بزرگترین شرکت حمل و نقل جهانی را ترغیب کرده است تا پیش بینی سود سال 2021 خود را از 26 تا 39 میلیارد کرون به 55 تا 68 میلیارد کرون اصلاح کند. این شرکت در بیانیه مطبوعاتی اواخر روز دوشنبه نوشت:

عملکرد قوی این شرکت عمدتا بخاطر ادامه شرائط استثنائی بازار و افزایش شدید در تقاضا که منجر به گره‌هائی در زنجیره عرضه و کمبود تجهیزات (کانتینر) شده، می‌باشد. چشم انداز رشد تقاضای بازار جهانی برای کل سال 2021 از 3 – 5 درصد قبلی به 5 – 7 درصد  اصلاح شده است. دلیل این افزایش عمدتا ناشی از حجم صادرات چین به ایالات متحده عنوان شده است.  شرکت مرسک حدود 80 هزار نفر را در 130 کشور در سرتاسر جهان در اشتغال خود دارد. (بی تی)

 

همکاری حمل و نقل دانمارک با آمریکا در کاهش انتشار دی اکسید کربن

پس از اجلاس جهانی آب و هوا به میزبانی جو بایدن، رئیس جمهورایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد با دانمارک همکاری کند تا فن آوری‌های حمل و نقل بین المللی بدون دی اکسید کربن را توسعه دهد. بدنبال انتشار این خبر، آنه استفنسون، مدیر عامل کشتیرانی دانمارک (انجمن صاحبان کشتی دانمارکی) آن را "خبر بسیار خوشایندی" برای دانمارک خواند. دانمارک بعنوان یک کشور دریایی ، "یک پروژه سبز" برای انتقال از انرژی فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر (سبز) را دنبال می‌کند. خانم استفنسون گفت: اگر کسی چند سال پیش از من می‌پرسید که آمریکا چه آرزوهایی برای کاهش انتشار دی اکسید کربن در حمل و نقل دارد ، پاسخ کوتاه من این بود: هیچی. اما هفته گذشته یک تعهد بسیار واضح و بسیار سبز توسط جان کری، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور آب و هوایی، داده شد که ایالات متحده در راستای حمل و نقل جهانی بدون کربن تا سال 2050 قدم بر خواهد داشت. خانم استفنسون، سفیر سابق در انگلیس، گفت که دانمارک و ایالات متحده باهم می‌توانند در IMO (سازمان بین المللی دریانوردی) پیشگام شوند تا کار را برای دستیابی به مقررات جهانی آب و هوا سرعت دهند. (splash247.com)

 

افزایش خرده فروشی و انتظار اوضاع بهتر در دانمارک

خرده فروشی در ماه مارس و پس از اولین مرحله از روند بازگشایی تقریباً 20٪ نسبت به فوریه افزایش یافت که بالاترین افزایش در یک ماه گذشته است. فروش لباس و سایر کالاها ماه مارس 101 درصد و سایر کالاهای مصرفی 32 درصد افزایش یافت، اگرچه فروش مواد غذایی 03. درصد کاهش یافت. به صورت سالانه ، پس از افت 4.9 درصدی در ماه گذشته، خرده فروشی در مارس 24.2 درصد رشد کرد. ترولز دنیلسن، اقتصاددان ارشد Nykredit گفت که این ارقام خسارات وارده پس از تعطیلی اجباری فروشگاه‌ها قبل از کریسمس را جبران نمی‌کند اما باعث خوش بینی است. وی گفت: مردم در طول بحران مقدار زیادی پس انداز کرده اند، بنابراین آماده خرج کردن هستند. (مرکز آمار دانمارک)

 

وزیر تجارت بانک های حریص را محکوم می‌کند

سایمون کولروپ، وزیر تجارت دانمارک، بانک هایی که از مشتریان سود منفی پس انداز دریافت می‌کنند را محکوم کرد. دنسکه بانک، بزرگترین بانک دانمارک، این هفته و درست یک روز قبل از اعلام سود 3.1 میلیارد کرونی برای سه ماهه اول سال 2021 ، میزان پس اندازهای مشمول سود منفی را از 250 هزار کرون به 100 هزار کرون کاهش داد. وزیر تجارت بعد از این خبر گفت بانک ها می‌توانند از طرق مختلف بجز فشار بر مشتریان درآمد کسب کنند. وی در این ارتباط فاینانس دانمارک و سازمان تجارت صنعت مالی را برای ارائه توضیح احضار کرده است. آقای کولروپ در صفحه فیس بوک خود نوشت: نرخ سود منفی به بالاترین حد خود رسیده است. من فکر می‌کنم باید همینجا متوقف گردد.  دانمارک بیش از هر کشور دارای نرخ منفی سود بوده و این وضعیت زمانی شروع شد که بانک مرکزی در سال 2012 برای حفظ نرخ وابستگی کرون به یورو نرخ سود بانکی را به زیر صفر کاهش داد. در ابتدا، بانک های تجاری از ترس از دست دادن کسب و کار تمایلی به انتقال این هزینه به مشتریان را نداشتند اما حالا نرخ منفی سپرده‌ها به یک امر عادی تبدیل شده است. اولریک نودگارد، رئیس فایناس دانمارک، گفت تصمیم برای اعمال نرخ سود منفی با سیاست پولی کشور تعیین می‌شود و صنعت مالی در این امر نقشی ندارد. در طول چندین سال، بانک های دانمارک علی رغم ضرر و زیان از این بابت، از انتقال نرخ های منفی به مشتریان خود اجتناب کردند. اما در دراز مدت، شرکت های خصوصی نمی‌توانند محصولات خود را زیر هزینه تولید بفروشند، و همین امر در مورد بانک ها نیز اعمال می‌شود. (بی تی)

 

افزایش اعتماد به نفس کسب و کار بدنبال بازگشایی

اعتماد به نفس کسب و کار به بالاترین حد در طول دو سال گذشته رسیده است.  طبق آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک، با بازگشت خوش بینی پس از بازگشایی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، اعتماد کلی کسب و کار از 100.7 در ماه مارس به 104.3 در ماه آوریل افزایش یافت. شاخص اطمینان صنعتی در اول آوریل بدون تغییر باقی ماند، در حالی که اعتماد به نفس در بخش ساخت و ساز از منفی 1 در ماه مارس به مثبت 1 در ماه آوریل رسید.  در این ماه شاخص اطمینان در بخش خرده فروشی از منهای 4 در ماه قبل به 5 افزایش یافت. (www.al-bank.dk)

 

پمپ های شرکت دانمارکی در اختیار روسیه علی رغم تحریم

میخایلو ویدوینیک، سفیر اوکراین در دانمارک، شرکت دانمارکی گروندفوس  Grundos ، بزرگترین تولید کننده پمپ در جهان را به نقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه متهم کرد. دلیل این اتهام کشف هفت پمپ صنعتی این شرکت با ارزش تخمینی حدود 600 هزار کرون، در یک کارخانه تصفیه آب تازه افتتاح شده در سیمفروپول، مرکز شبه جزیره کریمه، عنوان شده است.  

پیتر تریلینگسگارد، رئیس ارتباطات در گروندفوس، به دی آر نیوز گفت این شرکت "هیچ اطلاعی ندارد" که چگونه ماشین آلات آن سر از کریمه در آورده است. وی گفت: وقتی که این موضوع از تلویزیون روسیه اعلام شد ما هم مانند همه از آن تعجب کردیم و در حال بررسی موضوع هستیم. ما مطمئن هستیم که پمپ، تجهیزات و یا خدمات مشاوره ای به روسیه ارائه نداده ایم. ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا مشتریان ما شبه جزیره کریمه را تأمین نکنند. (دی آر)

 

کاهش بیکاری در دانمارک با بازگشائی جامعه

پس از ماهها طولانی تر شدن صف های بیکاری، نرخ بیکاری در ماه مارس به 128600 نفر کاهش یافت. این یعنی در حدود 4.5٪ از نیروی کار  همچنان بدنبال اشتغال هستند. ماه فوریه تعداد بیکاران 130400 نفر گزارش شده بود. همچنین آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می دهد نرخ بیکاری جوانان، که برای گروه سنی 16 تا 24 سال اعمال می‌شود ، از 2 درصد در ماه قبل به 1.9درصد در مارس کاهش یافته است. با این حال، نرخ مشارکت نیروی کار (LFS) (نیروی کار تقسیم بر کل جمعیت در سن کار) که احتمالا یک تصویر واقعی تر را نشان می دهد، تعداد بیکاران در ماه مارس را 180000 نفر گزارش کرده است. (مرکز آمار دانمارک)

 

قانون تجارت جدید دانمارک برای حفاظت از امنیت ملی

پارلمان دانمارک قانون جدیدی را تصویب کرده است که نیاز به غربالگری سرمایه گذاری‌های خارجی در آینده دارد تا اطمینان حاصل شود که تهدیدی برای امنیت ملی محسوب نمی‌شوند. قانون جدید تا حدی به دنبال نگرانی‌های امنیتی در مورد پیشنهاد شرکت چین هواوی برای ساخت شبکه 5 جی دانمارک تدوین شد. شرکت تی دی سی، TDC ، بزرگترین اپراتور مخابراتی دانمارک، سرانجام اریکسون را به جای هواوی برای این کار انتخاب کرد. غربالگری بر اساس قانون جدید، که اشاره ای به چین ندارد، برای سرمایه گذاری در زمینه دفاع، فناوری اطلاعات و زیرساخت های مهم انجام می‌شود. در قانون جدید چنین آمده است: هدف از این قانون جلوگیری از تهدید امنیتی و بر هم خوردن نظم داخلی در دانمارک توسط سرمایه گذاری مستقیم خارجی و توافق های ویژه اقتصادی می‌باشد.

سرمایه گذاران خارجی با توجه به ارتباط بالقوه با دولت های خارجی، نیروهای مسلح یا سایر نهادهای دولتی و همچنین ارتباط با فعالیت های جنایی ارزیابی می‌شوند.  این قانون شامل حال کلیه شرکت های دانمارکی مستقر در دانمارک و سرمایه گذاری مستقیم خارجی می‌شود که توسط افراد ذیل صورت گرفته باشد:

  • خارجیان، بجز شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا 
  • شرکت هائی که در دانمارک مستقر نیستند،
  • شرکت های مستقر در دانمارک که زیرمجموعه یا شعبه یک شرکت مستقر در خارج ازدانمارک باشند،
  • شرکت های مستقر در دانمارک در صورتی که تحت کنترل یا نفوذ قابل توجه یک شرکت یا فرد خارجی غیر مستقر در دانمارک باشند.

به دنبال نگرانی در مورد توسعه شبکه 5 جی، ترینه برامسون، وزیر دفاع، سال گذشته گفت که دانمارک می خواهد کشورهای خارج از متحدان امنیتی را از تامین فناوری 5جی و زیرساخت های مهم کنار بگذارد.

قانون گذاران اتحادیه اروپا سال گذشته از یک سیستم گسترده برای هماهنگی بررسی دقیق سرمایه گذاری‌های خارجی برای محافظت از فن آوری‌ها و زیرساخت های استراتژیک در اروپا حمایت کردند. قانون مشابه غربالگری قبلاً در کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ایالات متحده آمریکا، کانادا، فنلاند و چین به تصویب رسیده است.(ریتزا)

 

یارانه 1.6 میلیارد کرونی به صنعت آسیب دیده گردشگری دانمارک

دولت پیشنهاد کرده یک میلیارد و 600 میلیون کرون (260 میلیون دلار) برای صنعت اوقات فراغت اختصاص داده شود تا به بخش گردشگری، فرهنگ و سایر مشاغل مربوط با تعطیلات تابستانی، که در طی شیوع این همه گیری دچار آسیب شده اند کمک کند. وزارت دارایی هفته گذشته گفت: بیشتر پول برای کپنهاگ هزینه شده است که به دلیل کاهش گردشگران طی همه گیری، آسیب فراوانی دیده است. (تی وی2)

 

افزایش تولیدات صنعتی در ماه مارس

تولید صنعتی دانمارک در ماه مارس به بالاترین سطح 5 ساله رسید. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می دهد تولید صنعتی در پی افت 2.1 درصدی در فوریه 5 درصد رشد را تجربه کرده است. در ژانویه، تولید 2.3 درصد افزایش یافته بود. تولید صنعت پلاستیک، شیشه و بتن در ماه آوریل با14.3 درصد بیشترین افزایش را داشت. تولید صنایع نساجی و چرم و مبلمان و سایر صنایع به ترتیب 8.2 و 7.9 درصد افزایش یافته بود. گردش مالی صنعتی ماه مارس 6 درصد افزایش یافت. در سه ماهه اول، تولید صنعتی در مجموع 6 درصد رشد داشته است. (مرکز آمار دانمارک)

 

نهائی شدن قرارداد با طرف لهستانی

شرکت نیمه دولتی اوراستد، غول انرژی بادی دریائی، با PGE ، بزرگترین گروه برق لهستان، معامله ای را برای توسعه مشترک دو پروژه بادی دریایی در دریای بالتیک نهایی کرده است. PGE ، که بیشتر برق خود را از زغال سنگ تولید می‌کند، از اواخر سال 2019 با اوراستد، بزرگترین توسعه دهنده انرژی بادی دریائی در جهان، در حال بحث و گفتگو در مورد این پروژه‌ها بوده است.

هنگامی‌که اتحادیه اروپا در سال 2019 اهداف محیط زیستی خود را تعیین کرد، لهستان تنها عضو اتحادیه اروپا بود که به موضوعات آب و هوا متعهد نبود. اما از آن زمان تا کنون، تحت فشار اتحادیه اروپا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، سرمایه گذاری بیشتر در انرژی پاک را تشویق کرده است. (energiwatch.dk)

 

افزایش قیمت محصولات وستاس

شرکت وستاس، غول انرژی پاک و تولید کننده توربین‌های بادی، از افزایش عمده قیمت محصولات خود برای جبران افزایش جهانی هزینه‌های فولاد و حمل و نقل خبر داده است. قیمت فولاد در چین، بزرگترین تولید کننده جهان، در سال جاری 25 درصد افزایش یافته که هزینه یکی از مواد اصلی توربین‌های بادی را افزایش می دهد. در همین زمان، وستاس شاهد افزایش کرایه حمل بار نیز بوده و در نتیجه شاهد افزایش هزینه حمل محصولات خود در سراسر جهان خواهد بود. هنریک آندرسن، مدیر اجرایی وستاس،  در مصاحبه ای گفت: هیچ راهی وجود ندارد که ما بتوانیم این هزینه‌ها را پوشش دهیم، بنابراین، پروژه‌هایی که اکنون دریافت می‌شوند بازتاب گران شدن را مشاهده خواهند کرد. این خبر در حالی منتشر شد که شرکت از ضرر 71 میلیون یوروئی در سه ماهه اول خبر داد. (بورسن)

 

سه شرکت دانمارکی در میان بزرگترین شرکت های خرده فروشی جهان

سه شرکت دانمارکی در میان 250 خرده فروش بزرگ جهان قرار دارند.  بر اساس گزارش Deloitte Global Powers of Retailing 2021 ، که 250 بزرگترین خرده فروش در سراسر جهان را بر اساس آخرین اطلاعات موجود شناسایی می‌کند، گروه Salling را که دارای شبکه‌های سوپرمارکت Netto ، Føtex و Bilka در دانمارک است ، در رتبه 126 قرار داده که 11 مکان پائین تر از سال گذشته می‌باشد. شرکت کوپ، COOP، دانمارک رتبه 199 را به خودت اختصاص داده، در حالی که شرکت یوسک، Jyske  تولید کننده لوازم اتاق خواب در جایگاه 240 است. در این رتبه بندی خرده فروشان آمریکایی پیشگام هستند. شرکت والمارت، Walmart ، با شعبه در 27 کشور، مقام اول را دارد و پس از آن غول اینترنتی آمازون قرار گرفته است. (فاینانس)

 

افزایش تورم در دانمارک

تورم در آوریل 1.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که بالاترین میزان از اکتبر 2017 می‌باشد. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می دهد که قیمت نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات در آوریل با 16.1 درصد بیشترین افزایش را به ثبت رسانده اند. دلیل اصلی آن افزایش قیمت دخانیات عنوان شده است. قیمت وسایل منزل، خدمات خانگی و پوشاک و کفش هر کدام 1.1 درصد افزایش یافت. تورم اصلی که شامل قیمت انرژی و مواد غذائی تازه نیست، در آوریل از  8  دهم به 9 دهم درصد رسید. مازاد تجاری در ماه مارس از رقم13.6  میلیارد کرون در ماه فوریه به 14.3میلیارد کرون افزایش یافت. صادرات و واردات در ماه مارس هر کدام یک افزایش 4.6 درصدی را تجربه کردند. گفته می‌شود صادرات به سطح دوران قبل از کرونا رسیده است. در همین حال، حساب جاری از 16.1 میلیارد کرون در ماه فوریه به 15.2 میلیارد کرون در ماه مارس کاهش یافت.  دنسکه بانک نرخ تورم در سالهای 2021 و 2022 را 1.2 درصد پیش بینی کرده است. (sydinvest.dk)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما