معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۳

اخبار اقتصادی پاکستان (هفته دوم اردیبهشت 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این حوزه انتشار یافته است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

استقراض 7.4 میلیارد دلاری دولت پاکستان از منابع خارجی در طی 9 ماه سال مالی

دولت پاکستان طی نه ماه سال مالی جاری (جولای تا مارس)، 7.413 میلیارد دلار وام از منابع خارجی گرفته است. حسب آمارهای موجود، دولت پاکستان در سال مالی جاری بیشتر از سال مالی قبل وام گرفته است. این رقم در دوره قبل معادل  6.7 میلیارد دلار بوده است. این وام ها موجب بهبود ذخایر ارزی و ثبات نرخ ارز در پاکستان شده است. در میان شرکای چند جانبه، بانک توسعه آسیا با 1.2 میلیارد دلار و بانک جهانی با 938 میلیون دلار در صدر حامیان مالی پاکستان قرار داشتند. افزایش وام های خارجی از شرکای دو و چندجانبه نشان اعتماد آنها به اولویت های توسعه و سیاست های دولت از جمله اجرای اصلاحات در زمینه‌های اولویت دار مدیریت مالی و بدهی، بخش انرژی و سهولت در انجام تجارت است.

ارسال اولین محموله از پاکستان تحت کنوانسیون T.I.R به ازبکستان

وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد گمرک این کشور اولین محموله تحت کنوانسیون T.I.R را در کراچی بارگیری و در مرز تورخم به مقصد ازبکستان از طریق افغانستان ترخیص کرد. این محموله شامل داروهای گیاهی بوده و پس از اتمام کلیه تشریفات رسمی در تورخم به افغانستان منتقل شد. عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر در امور بازرگانی و سرمایه گذاری در جلسه توجیهی تحولات اخیر تجاری و ارتباط پاکستان با همسایه را ارائه داد. وی گفت که این رویداد، تحول افتخار آمیزی برای پاکستان است و تلاش و نقش گمرک پاکستان را در این زمینه ستود. این عملیات موفقیت آمیز تحت کنوانسیون TIR، آغازگر دوره جدیدی از تجارت مستقیم از طریق زمینی با کشورهای آسیای میانه خواهد بود. استفاده از سیستم TIR باعث کاهش زمان و هزینه مرزی برای اپراتورهای تجاری و حمل و نقل می‌شود.

امضا قرارداد پاکستان و بانک جهانی برای تأمین مالی 400 میلیون دلاری 

پاکستان و بانک جهانی، توافق نامه تامین مالی 400 میلیون دلاری امضا کردند. این توافقنامه بین قائم مقام وزارت امور اقتصاد و مدیر کشوری بانک جهانی و با حضور عمر ایوب خان وزیر امور اقتصاد امضا شد. وزیر امور اقتصاد پاکستان از بانک جهانی برای پشتیبانی مداوم خود از دولت پاکستان در دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار در کشور تشکر کرد. در این مراسم همچنین مدیر بانک جهانی کشور به حمایت مستمر مالی و فنی بانک جهانی از دولت پاکستان در دستیابی به اهداف اولویت های توسعه و ارتقا رشد اقتصادی فراگیر و پایدار در کشور اطمینان داد. هدف این برنامه، ارزیابی سیستماتیک کارکنان و نیازهای زیرساختی آموزشی، ارتقای کیفیت برای ارزیابی عملکرد آموزش و خدمات بهداشتی و درمانی در ایالت خیبرپختونخوا اعلام شده است.

تورم دو رقمی‌پاکستان پس از 12 ماه

داده‌های اداره آمار پاکستان نشان می دهد این کشور در ماه آوریل شاهد افزایش دو رقمی قیمت اقلام مصرفی بود. بر این اساس، تورم پاکستان از 9.1 درصد در ماه مارس به 11.1 درصد در ماه آوریل افزایش یافت. تورم پس از فاصله 12 ماهه بار دیگر به دورقمی‌شد اگرچه در ژانویه سال 2021 به 5.7 درصد کاهش یافته بود. تورم دو رقمی ‌بیشتر در بخش مواد غذایی در مناطق شهری و روستایی مشهود است.

ادامه واردات گسترده گاز LPG به پاکستان از طریق مرزهای زمینی و دریایی

کاهش عوارض واردات نفت (PDL) و مالیات بر فروش (GST) بر واردات گاز مایع وارداتی (LPG) منجر به ورود گسترده ال پی جی به کشور از طریق بندر و مرز تفتان  شده است. این موضوع توسط مدیرعامل شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان (OGDCL) در نامه ای به قائم مقام وزیر نفت با عنوان «مشکلاتی که شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان و سایر تولید کنندگان گاز مایع داخلی به دلیل واردات یارانه ای LPG با آن روبرو می‌باشند»، انجام شده است. شاهد سلیم خان مدیر عامل شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان با اشاره به مشکلاتی که این شرکت و دیگر تولیدکنندگان LPG داخلی به دلیل کاهش مالیات و عوارض مذکور جهت واردات ال پی جی با آن روبرو هستند، گفت که این امر منجر به ورود گسترده گاز مایع وارداتی ارزان و بی کیفیت از طریق بندر و مرز تفتان بدون بررسی در کیفیت و کمیت آنها شده است.

وی افزود این موضوع تولیدکنندگان LPG پاکستانی از جمله شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان را مجبور به فروش LPG با نرخ بسیار پایین تر از قیمت اعلام شده توسط سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز (OGRA) کرده است تا از مشکلات موجود در فرآیند تولید اجتناب گردد.

براساس اظهارات این مقام پاکستانی، عوارض واردات نفت (PDL) برای تولیدکنندگان داخلی گاز مایع، 4669 می‌باشد در حالی که این وضعیت برای گاز مایع وارداتی صفر است. همچنین مالیات بر فروش (GST) برای گاز مایع تولید داخلی 17 درصد است در حالی که این رقم برای گاز مایع وارداتی تنها 10 درصد تعیین شده است.

مدیر عامل شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان خاطرنشان ساخت کاهش اجباری قیمت به طور مداوم به منظور حفظ تداوم عملیات انجام می‌شود در غیر این صورت منجر به مشکلات ذخیره سازی و در نتیجه متوقف یا محدود شدن تولید نفت و گاز می‌شود. وی افزود ادامه این روند منجر به خسارت مالی مستقیم به کشور و خزانه ملی خواهد شد.

تاکید حماد اظهر وزیر انرژی پاکستان بر تکمیل زودهنگام پروژه خط لوله گاز TAPI

حماد اظهر وزیر انرژی پاکستان از پیشرفت در خط لوله انتقال گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند (TAPI) ابراز خرسندی کرده و خواستار تکمیل زودهنگام و اجرایی شدن این پروژه شد. وی این اظهارات را در ملاقات با سفیر ترکمنستان در اسلام آباد بیان نمود. وی گفت منابع از جمله گاز طبیعی از کشورهای آسیای میانه باید برای منافع متقابل کشورها مورد بررسی قرار گیرد. وزیر انرژی پاکستان بار دیگر بر تمایل کشورش برای تحکیم بیشتر روابط دو جانبه موجود بین دو کشور تأکید کرد.

تامین مالی 36 میلیارد روپیه ای (معادل حدود 225 میلیون دلار) بانک مرکزی پاکستان برای اجرای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر

دکتر رضا باقر رئیس بانک مرکزی پاکستان گفت بانک مرکزی پاکستان (SBP) بودجه ای در مقیاس وسیع برای ارتقاء انرژی‌های تجدیدپذیر را تأمین می‌کند. این اقدام به پاکستان کمک خواهد کرد تا 30 درصد نیروگاه‌های خود را از طریق انرژی‌های تجدید پذیر اداره نماید. دکتر باقر در خلال سخنرانی در یک وبینار مشترک گفت از فوریه سال 2021، بودجه حدود 36 میلیارد روپیه برای 521 پروژه با ظرفیت تقریبی 850 مگاوات تعیین شده است. رئیس بانک مرکزی پاکستان افزود هدف از این کار، تشویق به سرمایه گذاری برای تولید انرژی پاک در پاکستان می‌باشد. وی خاطرنشان ساخت این بخشی از تلاش کشور برای تنوع سازی انرژی و کاهش تأثیر تغییرات آب و هوایی محسوب می‌شود.

ملاقات یک هیات از شرکت Huawei با وزیر امور خارجه پاکستان

 وزیر امور خارجه پاکستان در جلسه ای با هیئت نمایندگان ارشد شرکت Huawei بر فرصت های گسترده سرمایه گذاری در پاکستان در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات تأکید کرد. در این جلسه، طرف چینی وزیر امور خارجه را درخصوص پروژه‌های مختلف سرمایه گذاری انجام شده توسط این شرکت مطلع نمود. شرکت هواوی اطمینان داد که  همچنان به ارائه راه حل های مطمئن و قابل اعتماد و جدیدترین فن آوری‌ها به پاکستان از جمله پروژه‌های اختصاصی برای جوانان را ادامه می دهد. وزیر خارجه پاکستان ضمن تمجید از کارهای انجام شده توسط Huawei Technologies، بر فرصت های گسترده سرمایه گذاری در پاکستان در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات تأکید کرد.

برگزاری دومین جلسه کارگروه مشترک تجاری پاکستان و ترکمنستان

پاکستان و ترکمنستان توافق کردند که همکاری اقتصادی و تجاری دوجانبه را در بخشهای مختلف ارتقا دهند. این تصمیم در خلال دومین جلسه کارگروه مشترک تجاری پاکستان و ترکمنستان اتخاذ گردید. این همکاری‌ها شامل طیف وسیعی از موضوعات از جمله استانداردهای بهداشتی و گیاهی (SPS) برای محصولات کشاورزی، بخش بانکی، داروسازی، خدمات فنی و مهندسی، حل اختلافات تجاری و ایجاد اتاق مشترک بازرگانی و صنایع بوده است. در بیانیه مطبوعاتی وزارت بازرگانی پاکستان آمده است که همکاری در زمینه سیاست های تجاری، تعرفه ای، نظارتی و مبادله هیئت های تخصصی از دیگر موضوعات همکاری است. دومین جلسه کارگروه مشترک تجارت پاکستان و ترکمنستان به ریاست معاونین وزارت بازرگانی پاکستان و ترکمنستان و با حضور دیگر مقامات ذیربط دو کشور برگزار شد.

اعطای پروژه 355 میلیون دلاری برای سرمایه گذاری در پروژه برقآبی تاربلا به شرکت چینی

سازمان توسعه آب و برق پاکستان پس از اتمام فرآیند مناقصه بین المللی به ارزش 355 میلیون دلار، قرارداد ساخت و ساز پروژه‌های برق آبی 1530 مگاواتی نیروگاه تاربلا را به شرکت PCCCL چین اعطا کرد. این قرارداد توسط مدیر پروژه نیروگاه تاربلا و نماینده اجرایی شرکت PCCCL در پاکستان امضا شد. این قرارداد شامل تعمیر تونل شماره 5، نیروگاه برق، کارهای ساخت و ساز از جمله کانال و آبریزها و پایه‌های نگهداری می‌باشد. فاز نخست این پروژه تا پایان ماه می سال 2024 و مرحله دوم تا پایان ماه جون و مرحله سوم تا پایان مه جولای  2024 به طور کامل تکمیل می‌شود. برای تامین مالی این پروژه، بانک جهانی مبلغ 390 میلیون دلار و بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیا، مبلغ 300 میلیون دلار تخصیص خواهند داد.

توافق پاکستان و عربستان برای تخصیص 500 میلیون دلار از سوی ریاض برای اجرای پروژه‌های توسعه در پاکستان

پاکستان و عربستان سعودی توافق کرده اند که از طریق شورای عالی هماهنگی عربستان و پاکستان (SP-SCC) با تقویت و تنوع بخشیدن به همکاری‌های دو جانبه موجود در زمینه‌های مختلف، به روابط استراتژیک خود جهت دهند. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، برای این منظور، صندوق توسعه عربستان جهت اجرا و تکمیل پروژه‌های توسعه ای در پاکستان، کمک مالی به ارزش 500 میلیون دلار اعطا خواهد کرد. این پروژه‌ها شامل بخشهای انرژی، تولید برق آبی، زیرساختها، حمل و نقل، ارتباطات و توسعه منابع آبی خواهد بود. شورای عالی هماهنگی عربستان و پاکستان به ریاست ولیعهد عربستان سعودی و عمران خان نخست وزیر پاکستان آغاز می‌شود. این توافقنامه در سفر رسمی نخست وزیر پاکستان به ریاض امضا شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما