معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۵- ۰۸:۰۸ - مشاهده: ۲۵۰

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو ( هفته سوم اردیبهشت ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری کنگو برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

دیدار بوذکری رمیلی ، Bouzekri Rmili  سفیر جمهوری تونس در جمهوری دمکراتیک کنگو با  Eberande Kolongele وزیر دیجیتال این کشور مورخ 10 می 2021 برابر با 20 اردیبهشت 1400

آقای بوذکری رمیلی پس از این دیدار، ضمن اعلام برگزاری مجمع دیجیتال در کینشازا در آینده نزدیک، گفت که در سازماندهی این جلسات، مشارکت کسانی که از فناوری دیجیتال برخوردار هستند، مهم است. وی هم چنین اقدامات متفاوتی را که وزیر دیجیتال کنگو  قصد دارد در حوزه وظایف خود اعمال کند، ستود و افزود: فروم دیجیتال که توسط سفارت و شرکت های بسیار معروف تونسی که در مقیاس بین المللی در زمینه دیجیتال تخصص دارند تهیه خواهد شد. بنابراین من خواستار هماهنگی بین سفارت و وزارت دیجیتال هستم زیرا این یک وزارتخانه جدید است که آرزوهای زیادی برای توسعه و دیجیتال سازی کنگو دارد که این امر برای سرمایه گذاران و هم چنین برای تمام شرکت هایی که در این کشور هستند بسیار مهم است. علاوه بر این، دیجیتالی سازی به عنوان ابزاری برای توسعه امور مالی و جمع آوری مالیات به کنگو امکان توسعه بیشتر می دهد. به گفته این دیپلمات، این گفتگوها پیرو و ادامه سومین جلسه مجمع اقتصادی تونس و کنگو است که در مارس 2021 برگزار شد.

سفیر تونس در پاسخ به این سوال که می داند تونس برای حمایت از وزیر دیجیتال جدید برای دستیابی به اهداف خود چه کاری باید انجام دهد؟ گفت: تونس با تشکیل یک مجمع دیجیتالی شروع به کار خواهد کرد و این بستری برای برادران ما در جمهوری دموکراتیک کنگو خواهد بود که واقعاً همکاری بین دو کشور برای توسعه همه آنچه که تونس در آن تجربه دارد را در کنگو انجام دهیم. تونسی‌ها آفریقایی هستند، واقعیت را در زمین می دانند بنابراین ما این مزیت را داریم که کشورهای دیگر که آفریقایی نیستند از آن بی بهره اند. با این سابقه برادری و دوستی بین دو ملت، بنابراین ما یکدیگر را می‌شناسیم، یکدیگر را درک می‌کنیم. ما پذیرای بیش از 4000 کنگوئی در تونس برای مطالعات به خصوص در زمینه دیجیتال هستیم. وزارت دیجیتال جمهوری دموکراتیک کنگو از نمونه کارهای گسترده ای است که مأموریت آن اجرای دیجیتال سازی مدیریت دولتی است.

سخنان رییس جمهوری دموکراتیک کنگو و رییس اتحادیه آفریقا در مراسم افتتاح پل کازونگولا

رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو، فیلیکس تشیسکدی در سخنرانی خود هنگام مراسم افتتاح پل مذکور، گفت: ساخت پل کازونگولا که زامبیا را به بوتسوانا متصل می‌کند، تحقق رویای پدران پان آفریقایی است که مسیر درخشانی را برای منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (ZLECAF) آغاز می‌کند. فلیکس تیسیسکدی در حضور همتایان خود این موفقیت را که شمال آفریقا را به جنوب قاره پیوند می دهد،  ستود.

پل کازونگولا (923 متر) که یکی از نمادهای همگرایی اقتصادی در قاره آفریقا و به ویژه در جامعه اقتصادی کشورهای جنوب آفریقا (SADC) محسوب می‌شود، کریدور شمال و جنوب را باز می‌کند. این پل که از رودخانه زامبزی در مرز زامبیا و بوتسوانا می‌گذرد، از اهمیت استراتژیکی برخوردار است. زیرساخت های اساسی کریدور شمال و جنوب، پل کازونگولا در واقع یک مسیر تجاری مهم است که بندر دوربان در آفریقای جنوبی را به کشورهای SADC به ویژه بوتسوانا، زامبیا، زیمبابوه، مالاوی، جمهوری دموکراتیک کنگو به دارالسلام در تانزانیا متصل می‌کند. پیش بینی می‌شود با افتتاح پل کازونگولا هزینه‌های تجارت و حمل و نقل و هم چنین زمان ترانزیت کالا و مسافر بین زامبیا و بوتسوانا کاهش یابد. این امر هم چنین باعث افزایش تجارت و رونق اقتصاد در منطقه فرعی خواهد شد. ساخت این پل با همکاری مشترک گروه بانک توسعه آفریقا، ژاپن و دولت های زامبیا و بوتسوانا، از سال 2014 آغاز شد و  هزینه این پروژه 5 ساله تقریباً 269.3 میلیون دلار بوده است.

علاوه بر رئیس جمهور کنگو، فلیکس تیسیسکدی، روسای جمهور زامبیا ادگار لونگو، بوتسوانا اریک موک ویتسی مسیسی، موزامبیک فیلیپه نیوسی، زیمبابوه امرسون منانگاگوا، معاون رئیس جمهور نامیبیا، دبیرکل Sadc و وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی که به نمایندگی از رییس جمهور این کشورحضور داشتند.

جمهوری کنگو (برازاویل)؛

استعفای نخست وزیر و کابینه دولت کنگو برازاویل برای تعیین دولت جدید در این کشور

پس از انتخاب مجدد آقای دنیس ساسو انگسو رییس جمهور کنگو برازوایل در پی انتخابات ریاست جمهوری 21 مارس گذشته (2021) مطایق با قانون آقای کلمان موامبا (Clément Mouamba) نخست وزیر این کشور 6 می 2021 (16 اردیبهشت1400) در ملاقات با آقای دنیس ساسو انگسو مراتب استعفای کابینه اش را به شخص رییس جمهور تسلیم کرد. آقای انگسو در این دیدار با تشکر از همه وزیران کابینه نخست وزیر موامبا بایت انجام وظیفه و تلاش های صورت گرفته در دوره 5 ساله سپری شده، از اعضای کابینه خواست کارهای معمول را تا زمان استقرار تیم جدید دولت  تسریع کنند. در ادامه این خبر تصریح شده آقای دنیس ساسو انگسو ظرف روزهای آینده نخست وزیر جدید و یا مجددا آقای کلمان موامبا را به عنوان نخست وزیر معرفی خواهد کرد تا کابینه جدید تشکیل شود. یادآوری اینکه استعفای دولت پس از حدود 3 هفته از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری ساسو انگسو وفق قانون باید انجام شود تا دولت جدید رسما معرفی و کابینه تشکیل شود.

ملاقات رییس بانک توسعه آفریقا با رییس جمهور انگسو و اعلام حمایت از این کشور برای 5 ساله آتی

آقای Akinwumi Adesina  رییس بانک توسعه آفریقا پس از دیدار با رییس جمهور ساسو انگسو در شهر اویو (Oyo) با حضور در یک کنفرانس خبری با حضور از حمایت این نهاد مالی قاره ای از کنگو برازاویل در 5 سال آینده خبر داد. وی تصریح کرد بانک توسعه آفریقا یک شریک راهبردی برای کنگو بوده چراکه همکاری فی مابین به 50 سال پیش بر می‌گردد. آقای آدیسنا افزود بانک توسعه آفریقا بیش از هزار میلیارد دلار در کنگو سرمایه گذاری کرده و در حال حاضر همکاری با کنگو رقمی‌بالغ بر 645 میلیون دلار در زمینه‌های مختلف از جمله زیرساخت ها، انرژی، کشاورزی، حمل و نقل و حکومت دار را شامل می‌شود. وی در پایان گفت از این فرصت استفاده کرده و ضمن تبریک به آقای انگسو بابت انتخاب مجدد ایشان به عنوان ریاست جمهوری کنگو، برنامه بلند پروازانه‌ای که رییس جمهور انگسو از طریق احیای بخش کشاورزی برای متنوع سازی اقتصاد و کمک به بهبود فضای کسب و کار بویژه در بطن اقشار آسیب پذیر روستایی آغاز کرده، مورد استقبال خود قرار داده و تامین امینت مواد غذایی را یکی از اولویت های بانک توسعه آفریقا در همراهی کنگو برای سال های آینده دانسته است.

 جمهوری آفریقای مرکزی؛

 روسیه طی روزهای آتی به آفریقای مرکزی اسلحه و مهمات سبک تحویل خواهد داد

سایت خبری alwihdainfo 10 می 2021 ( 20 اردیبهشت 1400) می نویسد آقای ولادمبر تیتورنکو (Vladimir Titorenko) سفیر روسیه در بانگی پس از ملاقات اخیرش با آقای فوستن آرکانژ توادرا رییس جمهور آفریقای مرکزی اعلام کرده که روسیه در حال برنامه ریزی برای تحویل سلاح و مهمات سبک به ارتش آفریقای مرکزی طی روزهای آتی  است. سفیر روسیه تایید کرده که کمک نطامی مسکو به بانگی تا زمان نابودی کامل ائتلاف شورشیان و راهزنان و گروه‌های مسلح ادامه خواهد داشت و همکاری میان دو کشور از طریق آموزش کادر نظامی آفریقای مرکزی از جمله تربیت افسران در مرکز آموزش های عالی نظامی روسیه همچنان برقرار خواهد بود. در پایان این خبر یادآوری شده که آفریقای مرکزی از سال 2013 تحت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل است و مقامات این کشور همواره برای مبارزه موثر با گروه‌های مسلح شورشی خواستار برچیده شدن تحریم های اعمالی هستند. شورای امنیت سازمان ملل در ژانویه 2020 رای به تخفیف این تحریم و اعطای برخی مجوزهای مورد برای تامین اسلحه و مهمات سبک از سوی روسیه به این کشور بحران زده شد و مسکو طی دو نوبت آن هم تحت شرایط خاص مطالبه شده از سوی سازمان ملل، نسبت  به این مهم اقدام کرد.

ملاقات رییس جمهور توادرا با فرستاده ویژه چاد

فوستن آرکانژ توادرا رییس جمهور آفریقای مرکزی 8 می 2021 ( 18 اردیبهشت 1400) یک هیات چادی به سرپرستی آقای عبدلکریم دبی (Abdelkerim Deby) معاون عبدالکریم  دبی (Abdelkerim Deby) معاون رییس دفتر  شورای نظامی انتقالی چاد را به حضور پذیرفت. این فرستاده ویژه مقامات نظامی چاد، پیام مسوولین جدبد کشور متبوعش در ملاقات با رییس جمهور آفریقای مرکزی به ایشان تسلیم کرد. بنا به اعلام روابط عمومی ریاست جمهوری آفریقای مرکزی طرفین در این دیدار در رابطه با چشم انداز فعلی اوضاع در منظقه و همچنین تقویت همکاری دو جانبه میان بانگی و انجامنا بحث و گفتگو کردند. در پابان این خبر آمده عبدلکریم دبی در راس این هیات که رییس سازمان ملی اطلاعات چاد را نیز در برداشت، هفته گذشته سفر دوره ای دپیلماتیک را در 7 کشور منطقه (زیرمنطقه) انجام داده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما