تلاش شرکتهای بخش خرده فروشی ترکیه در افزایش دامنه حضور خود در بازارهای خارج از کشور
گزارش منتشر شده از سوی انجمن فرنچایزینگ ( ارایه حق امتیاز فروش کالا ) ترکیه نشان میدهد که شرکتهای فعال در بخش نساجی این کشور تمایل به ایجاد شعبات خود در کشورهای اروپایی و آمریکا داشته و شرکتهای فعال در بخش مواد غذایی ترکیه نیز تمایل بیشتری برای ایجاد شعبات فروش خود در کشورهای عربی و اروپایی دارند.
شرکتهای فعال ترکیه در بخش خرده فروشی کالا با برندهای مختلف که دارای قدرت مالی مناسب هستند مستقیما از طریق ایجاد شعبات شرکت اصلی و شرکتهایی که فاقد توان مالی بالا هستند با ارائه حق امتیاز فروش کالا ( فرنچایزینگ ) به شرکتهای محلی، تلاش میکنند تا دامنه حضور خود در بازارهای بین المللی را بیش از پیش گسترش دهند .
استفاده از روش فرنچایزینگ در ورود به بازار کشور هدف دارای مزیتهای قابل توجهی برای شرکت مادر بوده که میتوان به کاهش ریسک تجاری و سرعت توسعه دامنه فروش کالا در کشور هدف اشاره کرد .
گزارش منتشر شده حاکی از تمایل روز افزون ترکها در ایجاد شعبه و یا ارائه حق امتیاز فروش کالا در بخش منسوجات و مواد غذایی درخارج از کشور است در حالی که در سایر بخشهای صنفی این تمایل چندان ملموس نیست .
پاندمیکرونا سبب شده است تا روند افتتاح شعبه فروش و فرنچایزینگ به طور قابل توجهی کاهش یابد اما فعالیتهای شرکتهای ترک در کشورهای خلیج فارس برای تاسیس شعبه و یا ارائه حق امتیاز فروش به شرکتهای عربی سرعت تازه ای به خود گرفته است .
اقدام اخیر ترکها در گسترش دامنه نفوذ فعالیت تجاری آنان در خارج به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس از یک سو سبب افزایش قدرت رقابت آنها در بازار شده و از سوی دیگر زمینه لازم برای سرمایه گذاری در توسعه دامنه فعالیت آنها درکشور هدف را فراهم مینماید .
شرکتهای ترک با ایجاد شعبات گوناگون در کشورهای مختلف بدنبال سهم خواهی بیشتر در تامین کالا و محصولات مورد نیاز در زنجیره جهانی هستند . گزارش انجمن فرنچایزینگ ترکیه حاکی از آن است که قبل از پاندمیکرونا تعداد 5 هزار شرکت با برند ترک در خارج از کشور به ثبت رسیده است .
ترکها در بازارهای کشورهای اروپایی، آمریکا و روسیه بیشتر در بخش نساجی و در بخش مواد غذایی نیز در بازارهای کشورهای عربی به ویژه کشورهای خلیج فارس فعال بوده اند. این شرکتها در چین و کشورهای آفریقایی نسبت به بخشهای دیگر جهان نفوذ قابل توجهی نداشته و در نظر دارند که در دوران پساکرونا بتوانند با ایجاد شعبههای جدید و ارائه حق امتیاز فروش در چین و آفریقا حضور خود را در این مناطق بیش از پیش گسترش بخشند .
بخش خرده فروشی ترکیه یکی از بخشهای موثر در زنجیره تامین مواد مورد نیاز کشورهای دیگر بوده و گسترش دامنه حضور برندهای مختلف ترکیه در بخشهای مختلف صنفی سبب معرفی کالاهای ترک و افزایش قدرت رقابت آنها در بازارهای هدف شده است .