معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۸

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته اول اردیبهشت ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته اول اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر است.

خبرهای اقتصادی داخلی:

 افزایش انتقالات ارزی شخصی به اوکراین

انتقال و حواله‌های ارزی اشخاص حقیقی به اوکراین در ماه مارس امسال بیش از یک میلیارد و 87 میلیون دلار اعلام شد که 15 درصد بیشتر از ماه مارس سال گذشته (945 میلیون دلار) است. بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: در سه ماهه نخست امسال در مجموع 2 میلیارد و 905 میلیون دلار انتقالات ارزی شخصی از خارج به اوکراین انجام شده که 1.1 درصد بیشتر از سه ماهه سال گذشته است. به گزارش بانک مرکزی از این میزان یک میلیارد و 56 میلیون دلار از طریق مجاری و کانالهای غیر رسمی‌به اوکراین انتقال یافته که 217 میلیون دلار کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. لازم به ذکر است: بر اساس آمار بانک مرکزی ارزش کل انتقالات ارزی و حواله‌های بانکی شخصی از خارج به اوکراین در سال گذشته معادل 12 میلیارد و 121 میلیون دلار بود. بانک مرکزی اوکراین پیش بینی کرد ارزش کل حواله‌های ارزی شخصی از خارج به اوکراین در سالجاری بالغ بر 13 میلیارد گریونا باشد.

 سفارت آمریکا: تصویب تغییر در قوانین ارضی یک گام مهم برای شفافیت بازار اراضی کشاورزی

سفارت آمریکا در کی یف اعلام کرد: تصویب اصلاحات و تغییرات در قوانین ارضی اوکراین یک گام مهم و اساسی در راستای ایجاد شفافیت در بازار اراضی کشاورزی محسوب می‌شود. در بیانیه سفارت آمریکا آمده است: تصویب لایحه شماره 2194 گام مهمی در راستای ایجاد شفافیت در بازار اراضی کشاورزیست و این قانون پس از تصویب منجر به تمرکززدایی شده و امکان فساد مالی در این حوزه را از بین می‌برد. ارایه طرح های قانونی شماره 2195 و شماره 3205 (اصلاحات در برخی از قوانین ارضی ) گام های مهمی هستند و ما در انتظار تصمیم نهایی شورایعالی هستیم.

 افزایش میانگین دستمزد پایه به  1000 گریونا

میانگین حداقل دستمزد پایه (بدون مزایا و پاداش) در موسسات اوکراینی در ماه مارس 13612 گریونا اعلام شد که نسبت به ماه فوریه 1063 گریونا افزایش داشت. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: میانگین دستمزد در بازه زمانی مارس 2020 تا مارس 2021 میلادی 18.9 درصد افزایش یافته و دستمزدهای واقعی با احتساب میزان تورم 9.5 درصد رشد داشته اند. بر اساس گزارش مذکور میانگین حداقل دستمزدهای پایه در ماه مارس در کی یف 20132 گریونا، در استان دانتسک 15907 گریونا و در استانهای زاپاروژیا و دنیپروپتروسک به ترتیب 13721 و 13677 گریونا بود.

 شمیگال: میانگین حداقل حقوق ها تا پایان سال به 14500 گریونا افزایش خواهد یافت

نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: میانگین حداقل حقوق ها تا پایان سال به 14.5 هزار گریونا خواهد رسید. وی گفت: سناریوی مثبت رشد اقتصادی حاکی از آن است که تا پایان سال ما به این شاخص دست یابیم. ماه مارس امسال میانگین حداقل دستمزدهای پایه نسبت به ماه مارس سال پیش 9.5 درصد افزایش داشت و به رقم 13.600 گریونا رسید. وی افزود: در کی یف میانگین حداقل حقوقها در سطح 20123 گریوناست. بانک مرکزی اوکراین پیش بینی نمود ارزش اسمی دستمزدها بطور میانگین تا آخر سالجاری 17.8 درصد و ارزش واقعی آنها 8.6 درصد افزایش خواهد یافت.

 اوکراین یک رویداد دیگر در چارچوب انتشار و عرضه اوراق قرضه یورو برگزار کرد

اوکراین یک رویداد دیگر در چارچوب انتشار و عرضه اوراق قرضه یورویی با سررسید 8 ساله برگزار نمود. ارزش کل اوراق عرضه شده 1.25 میلیارد دلار اعلام شد. وزارت دارایی اعلام کرد: تاریخ سررسید این اوراق در سال 2029 می‌باشد. بهره سالانه اوراق مذکور برابر 6.875 درصد اعلام شده است. وزارت دارایی گفت: درآمد حاصل از عرضه اوکراین مذکور به حساب سازمان خزانه داری دولتی واریز شده و برای تامین مالی بودجه استفاده خواهد شد. 

 بیش از 300 هزار اوکراینی تا کنون برای دریافت کمک ( یک بار 8 هزار گریونایی) اقدام کرده اند

بیش از 300 هزار کارآفرین شخصی و کارکنان موسساتی که به دلیل اعمال محدودیت های قرنطینه ای برای دریافت کمک دولتی یک بار پرداخت 8 گریونایی اقدام نموده اند. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین درباره اجرای برنامه پرداخت کمک های مالی گفت: پرداخت نخستین کمکهای مالی در این چارچوب آغاز شده است. دولت و شورایعالی به اتفاق تصمیمات لازم را آماده و تصویب می‌کنند تا همه افراد واجد شراط این کمک را دریافت کنند.

 قیمت ها در اوکراین همچنان افزایش خواهند یافت

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که قیمت محصولات پر مصرف در تابستان امسال همچنان سیر صعودی داشته باشد. الگ پندزین کارشناس اقتصادی گفت: سبزیجات و صیفی جات در اواخر بهار و ابتدای تابستان مجدداً گران خواهند شد. محصولات غذایی امسال بین 70 تا 80 درصد افزایش قیمت خواهند داشت. پندزیک افزود: هم اکنون یک کیلوگرم هویچ، کلم یا چغندر نزدیک به 30 گریونا قیمت دارد. توت فرنگی نوبرانه حتی به کیلویی200 گریونا خواهد رسید. این افزایش قیمت برای سبزیجات و صیفی جات نیز صادق است و قیمت تربچه به 45 گریونا رسیده این در حالیست که سال گذشته حداقل یک سوم ارزانتر بود. لازم به ذکر است که قیمت گوشت مرغ نیز امسال نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش یافته است. قیمت هر کیلو گوشت گاو با 14 درصد افزایش نسبت به سال گذشته از 138 گریونا به 157 گریونا رسیده است.

 پیش بینی اقتصاددان درباره ارزش دلار و گریونا

الگ پندزین کارشناس امور اقتصادی اعتقاد دارد: نرخ و ارزش دلار در اوکراین در آینده نزدیک پایدار و با ثبات خواهد بود. وی گفت: بازپرداخت دیون و تعهدات دولتی بیشترین تاثیر را بر روی ارزش گریونا نسبت به ارزهای خارجی دارند و با توجه به این مهم که بازپرداخت های بعدی دیون دولتی در ماه سپتامبر خواهد بود؛ تابستان کم و بیش پایدار و با ثبات پیش بینی می‌شود. وی توضیح داد: پیش از تعطیلات اخیر، وزارت دارایی موفق شد با ورود به بازارهای مالی اروپایی، 1.2 میلیارد دلار درآمد از محل عرضه و فروش اوراق قرضه دولتی یورویی جذب کند، ما در بازار اوراق قرضه داخلی کاملاً فعال بودیم و در شرایط کنونی موضوع بازپرداخت دیون تا حدی حل شده است و هیچ فشار جدی بر روی پول ملی وجود ندارد اما در ماه مارس موعد بازپرداخت حجم بزرگی از دیون دولتی فرا می رسد.

 کاهش حجم امور عمرانی در اوکراین

حجم امور عمرانی در ماه مارس امسال در مقایسه با فوریه 0.3 درصد و در مقایسه با ماه مارس سال گذشته 9.6 درصد کمتر شده است. در مجموع کاهش حجم امور عمرانی در سه ماهه نخست سالجاری 12.3 درصد بود. ارزش کل حجم امور عمرانی در سه ماهه نخست 26.3 میلیارد گریونا گزارش شده که 44.5 درصد آن مربوط به ساخت و ساز جدید، 27.9 درصد مربوط به تعمیرات و 27.6 درصد مربوط به تجهیز مجدد بوده است. همچنین گزارش شده است که حجم امور ساخت و ساز ابنیه و ساختمان‌های مسکونی در سه ماهه نخست امسال به میزان  1.4 درصد افزایش یافته، در حالی که حجم ساخت و ساز تاسیسات مهندسی 19.1 درصد و احداث ابنیه غیر مسکونی 12.3 درصد کاهش یافته است.

 بازار اراضی کشاورزی در اوکراین: اعلام قیمت هر هکتار زمین کشاورزی

بر اساس برنامه‌های دولت اوکراین از تاریخ اول ژوئیه بازار اراضی کشاورزی راه اندازی می‌شود. پارلمان اوکراین یکی از آخرین قوانین لازم برای خاتمه پروسه اصلاحات ارضی را تصویب نمود. هم اکنون قیمت هر هکتار زمین کشاورزی در اوکراین بطور میانگین نزدیک به 30 هزار گریونا برآورد می‌شود؛ اما کارشناسان این حوزه تاکید دارند که قیمت اراضی کشاورزی در اوکراین پس از راه اندازی بازار اراضی کشاورزی به تدریج افزایش خواهد یافت و ممکن است حتی به 10 هزار یورو بابت هر هکتار که نزدیک به قیمت اراضی کشاورزی در کشورهای همسایه است، برسد. کارشناسان به مالکان اراضی کشاورزی توصیه نمی‌کنند که اراضی خود را تا پیش از ماه ژوئیه بفروشند. رومان لشنکو وزیر سیاستگذاری کشاورزی اوکراین اعلام کرد: پروسه اصلی که در امسال اجرا خواهد شد، قانونی سازی مناسباتی است که سالها با ممنوعیت فروش اراضی کشاورزی شکل گرفته اند. چنانچه اراضی کشاورزی برای 50 سال به اجاره داده شده اند، در این صورت قرارداد اجاره فسخ و قرارداد مبایعه بر اساس قیمتی که حداقل برابر ارزش گذاری دولتی است، تنظیم می‌گردد. وی افزود: با تصویب قوانین مذکور معاملات اراضی کشاورزی قانونی شده اما برای تکمیل نهایی اصلاحات ارضی، شورایعالی باید طرح قانونی سازماندهی معاملات اراضی الکترونی و قانون صندوق تضمین اعتبارات و حقوق کارکنان دولتی برای دریافت سهم از اراضی کشاورزی دولتی را به تصویب برساند.

 اظهارات کوبولیف درباره دلایل عزل خود از ریاست «نفت و گاز»

آندری کوبولیف رئیس سابق شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین» دلیل اصلی عزل خود از مقام ریاست شرکت را که امر غیر قانونی می داند، انباشته شدن 2 میلیارد دلار وجوه آزاد در حسابهای این موسسه اعلام کرد. وی گفت: قرار بود 32 میلیارد گریونا از این وجوه به دولت پرداخت شود. ما درک می‌کنیم که آنها (دولت) روی این پول حساب باز کرده بودند؛ برنامه ما این بود که سود سهام را مستقیم یا بطور غیر مستقیم از طریق اوراق قرضه دولتی یا بصورت پیش پرداخت سود سهام به مبلغ 32 میلیارد گریونا پرداخت کنیم. کوبولیف افزود: روز عزل من در حسابهای شرکت بیش از 2 میلیارد دلار وجوه آزاد موجود بودند و همچنین 7 میلیارد متر مکعب متعلق به «نفت و گاز اوکراین» وجود داشته که حاکی از ثبات مالی شرکت است. دولت تاکنون برنامه مالی امسال را تصویب نکرده اما «نفت و گاز» قصد داشت با اطمینان از وضعیت موجودی برای زمستان آینده، 32 میلیارد گریونا بیشتر مالیات و سود سهام به دولت پرداخت کند. با این حال وزارت دارایی بردباری کافی را نداشت و «نفت و گاز» را متهم به پنهان سازی وضعیت مالی خود کرد. اخیراً صحبت دشواری با وزارت دارایی داشتیم و ما را به پنهان کردن پول ها متهم کردند. من دلیل اصلی عزل خود را نیاز دولت برای دسترسی به موجودی حسابهای شرکت می دانم. وی در همین حال درباره ضررهای احتمالی در پایان امسال هشدار داد و گفت: شرکت های گاز منطقه ای دیون خود را پرداخت نمی‌کنند و لازم است ذخایر مالی لازم برای کسری ناشی از این عدم پرداخت ها، وجود داشته باشند.

هشدار بانک مرکزی درباره اسکناسهای تقلبی

بانک مرکزی اوکراین از کشف و ضبط اسکناسهای تقلبی با ارزش اسمی هزار گریونا خبر داد. بانک مرکزی اعلام کرد: تنها در سال گذشته 150 قطعه اسکناس هزار گریونایی تقبلی و بیش از 16 هزار قطعه اسکناس جعلی به ارزش اسمی 6 میلیون و سیصد هزار گریونا کشف و از گردش مالی خارج شده اند. این در حالیست که در سال 2019 نزدیک به 9 هزار اسکناس تقلبی به ارزش اسمی 3.3 میلیون گریونا کشف و ضبط شده بود.

 وزارت دارایی 44 درصد درآمد بانک دولتی را تامین کرد

بانک دولتی اوشاد – پس انداز اوکراین – اعلام کرد: در سه ماهه نخست امسال از وزارت دارایی 2.39 میلیارد گریونا درآمد کسب کرده که 44 درصد کل درآمدهای این بانک بود. لازم به ذکر است: درآمد «اوشاد بانک» در سه ماهه نخست سال گذشته از خدمات رسانی به وزارت دارایی معادل 1.6 میلیارد گریونا بود که تنها 13 درصد کل درآمدهای بانک مذکور در دوره زمانی فوق را تشکیل می داد.

 افزایش قیمت امور ساختمانی و عمرانی در سه ماهه نخست سالجاری

بر اساس گزارشات ارایه شده از سوی سازمان دولتی آمار اوکراین، قیمت امور ساختمانی و عمرانی در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 13 درصد افزایش را نشان می دهد. مطابق با این آمار، قیمت ها در تمامی‌بخش های عمرانی شامل ساخت و ساز ابنیه مسکونی 7.3 درصد، تاسیسات و ابنیه غیر مسکنونی 9 درصد و تاسیسات مهندسی و زیربنایی 20.5 درصد افزایش یافته اند.

 افزایش 30 درصدی هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی

سازمان دولتی آمار اوکراین در گزارش خود اعلام کرد: هزینه تولید محصولات کشاورزی در کشور در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 30.4 درصد افزایش یافته است. هزینه تولید محصولات نباتی در دوره زمانی گزارش شده 21.1، قیمت تمام شده تولید محصولات حیوانی 42.5 درصد و هزینه منابع مادی، فنی و صنعتی مورد استفاده در تولیدات کشاورزی 25.4 درصد افزایش یافته اند. مطابق با داده‌های سازمان آمار، هزینه تولید محصولات کشاورزی در ماه مارس امسال در مقایسه با فوریه نیز 6.9 درصد افزایش را نشان می دهد.

 سود 12.6 میلیارد گریونایی «نفت و گاز اوکراین» در سه ماهه نخست امسال

پیتر وان دریل، مدیر مالی شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرد: سود خالص این شرکت در سه ماهه نخست امسال 12.6 میلیارد گریونا بوده است. وی گفت: سود خالص «نفت و گاز » در سه ماهه نخست سال قبل 3.2 میلیارد گریونا بود. نتایج مالی اعلام شده سه ماهه نخست بر اساس محاسبات اولیه است. فضای کسب و کار نشان می دهد که نشانه‌های روشنی در احیای اقتصادی با قیمت های بالاتر و تقاضای بیشتر نسبت به سال گذشته خواهیم داشت. نتایجی که انتظار داریم نشان موفقیت ما در مقاومت و پایداری است. ما سه فصل متوالی سود خود را افزایش داده ایم.

 انتصاب ویترنکو به ریاست «نفت و گاز اوکراین» با نقض قانون صورت گرفته است

ویتالی شابونین رئیس مرکز مقابله با فساد اداری گفت: انتصاب یوری ویترنکو به جای آندری کوبولیف در مقام ریاست هیات مدیره شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» توسط هیات وزیران با قانون «اجتناب از فساد اداری» مغایرت دارد. وی افزود: درخواستی برای بررسی حکم انتصاب ویترنکو به آژانس ملی امور مقابله با فساد مالی ارسال و در این درخواست خواهان فسخ قرارداد کاری با ویترنکو از طریق دادگاه شده است. بحث درباره موضوع «کوبولیف بهتر است یا ویترنکو» در صورتی که انتصاب و عزل صورت گرفته ناقض قوانین باشد بی معناست. دولت های موفق بدون توجه و احترام به قوانین و موازین شکل نمی‌گیرند.

 کاهش شعب بانکها در سه ماهه نخست امسال

گزارشات و داده‌های بانک مرکزی اوکراین حاکی از آنند که در سه ماهه نخست امسال تعداد شعب بانکهای مختلف در اوکراین 61 عدد کاهش یافته اند. تعداد شعب بانکهای فعال در اوکراین در آخر سه ماهه نخست سال گذشته 7073 شعبه اعلام شد. بانک دولتی «اوشادبانک» با تعطیلی دائمی 40 شعبه در صدر جدول بانکهایی قرار دارد که از تعداد شعب خود در سه ماهه نخست 2021 کاسته اند. در همین مدت بانکهای دولتی «پریوات بانک» و «اوکرگازبانک» به ترتیب 33 و 6 شعبه خود را تعطیل کرده اند. در مقابل بانکهای «نخستین بانک سرمایه گذاری اوکراین»، «پین بانک» و «اوکراستروی اینوست بانک» به ترتیب 9، 5 و 3 شعبه جدید افتتاح کرده اند. لازم به ذکر است که «اوشاد بانک»، «پریوات بانک»، «رایفایزن آوال بانک»، «اوکرسیب بانک» و «اوکرگازبانک» به ترتیب دارای 1797، 1684، 396، 271 و 270 شعبه می‌باشند و بزرگترین بانکهای فعال در اوکراین محسوب می‌شوند.

 بانک مرکزی 9 موسسه مالی را از فهرست موسسات مجاز حذف کرد

بانک مرکزی اوکراین چهار شرکت بیمه که بنا به درخواست آنها مجوزشان لغو شده بود را از فهرست دولتی موسسات مالی حذف نمود. عنوان 5 موسسه مالی دیگر نیز بنا به تقاضای مالکان آنها از فهرست مذکور حذف گردید. موسسات «شرکت بیمه وارتا»، «شرکت بیمه داوریه ای گارانتیا»، شرکت بیمه «استار- پولیس»، «شرکت بیمه «ایندوستریالنایا»» که دارای تعهدات مالی معوقه در قبال مشتریان خود نبودند از فهرست مذکور حذف شده اند. همچنین 5 شرکت مالی از جمله یک شرکت پرداخت وام های مصرفی در قبال وثیقه نیز از این فهرست حذف شده اند.

قیمت نان در طول یک سال 12.5 درصد افزایش یافته است

الگ پندزین کارشناس اقتصادی گفت: بدون توجه به وضعیت بازار جهانی و بخصوص قیمت گندم، نان در اوکراین بطور متوسط یک تا 1.5 درصد در ماه افزایش قیمت دارد و با آنکه رشد تورم اقتصادی در سه ماهه اخیر 7.5 درصد اعلام شده اما قیمت نان در طول یک سال 12.5 درصد افزایش یافته است. وی افزود: قیمت گندم در بازارهای جهانی در حال رشد است و این رشد تا ژوئن سال جاری ادامه خواهد داشت و باید انتظار گرانتر شدن نان در اوکراین را داشت. پیش بینی می‌کنم که در ماه ژوئن برآوردهای اولیه مربوط به برداشت محصول در اروپا تغییر کند و در صورت برداشت محصول خوب گندم، قیمت آن به سرعت کاهش یابد، اما اگر برآورد مذکور خوب نباشد، قیمت گندم ثابت خواهد ماند.

شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین علیه افزایش تعرفه‌ها موضع گرفت

          مطابق با نامه ارسالی از سوی سرگئی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین خطاب به دنیس شمیگال نخست وزیر، این شورا قصد دارد موضوع «دشوار شدن وضعیت اقتصادی در نتیجه افزایش تعرفه‌های خدمات عمومی‌شهری» را در جلسه شورا مورد بررسی قرار دهد. دانیلوف در نامه خود خواهان تهیه و تنظیم کلیه اطلاعات موجود درباره ساختار مالکیت شرکت های تولید انرژی و برق، موسسات توزیع و انتقال نیروی برق، شرکت های گازرسانی و توزیع و عرضه گاز و شرکت های تامین گرمایش شهری دارای مجوز از کمیسیون ملی موازین انرژی و برق و سوابق «انتقال مالکیت موسسات مذکور به بخش خصوصی» شده است. در این نامه مبانی و دلایل افزایش تعرفه‌ها پس از خاتمه زمان محدودیت های دولتی درخواست شده است.

 شرکت «اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین» در سال گذشته 20 میلیارد گریونا سود کرد

بر اساس گزارشات مالی شرکت دولتی «اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین»، این شرکت در سال گذشته 20 میلیارد و 400 میلیون گریونا سود کرده است. در گزارش مالی این شرکت درآمد از محل عملکرد در بازارهای بین المللی 47.5 میلیارد گریونا، درآمد از محل عملکرد در بازار داخلی 10.1 میلیارد گریونا، هزینه‌های کاری 34.6 میلیارد گریونا و مالیات پرداخت شده 14.9 میلیارد گریونا، سود ناخالص 29.7 میلیارد گریونا ثبت شده است.

 رتبه بندی جدید ثروتمند ترین اتباع اوکراینی

نشریه فوربس اوکراین در آخرین رتبه بندی ثروتمند ترین اتباع این کشور، رینات آخمتوف را معرفی کرد. در رتبه بندی جدید ثروتمندترین اوکراینی، فوربس اوکراین ثروت الیگارشی Rinat Akhmetov را 7.6 میلیارد دلار برآورد کرد که این میزان 2.7 برابر بیشتر از رتبه سال گذشته (2.8 میلیارد دلار) است. ده رتبه نخست فهرست ثروتمندترین اتباع اوکراین به ترتیب رینات اخمتوف (متالورژی و تولید نیرو) با 7.6 میلیارد دلار، ویکتور پینچوک (متالورژی) با 2.5 میلیارد دلار، کنستانتین ژواگو (متالورژی) با 2.4 میلیارد دلار، ایگور کالامویسکی (نفت و انرژی و سرمایه گذاری) با 1.8 میلیارد دلار، گنادی بوگولیوبوف (نفت و انرژی و سرمایه ) با 1.7 میلیارد دلار، الکساندر و گالینا گرگیا (زنجیره فروشگاه‌های خرده فروشی مصالح و ابزار، بخش کشاورزی) با 1.7 میلیارد دلار، پترو پوروشنکو (صنایع خودروسازی، صنایع قنادی و سرمایه گذاری)، وادیم نوینسکی (متالورژی) با 1.4 میلیارد دلار، الکساندر یاروسلاوسکی (سرمایه گذاری و صنعت) با 820 میلیون دلار و یوری کسیوک (کشاورزی) با 780 میلیون دلار قرار دارند.

 دولت پیش بینی می‌کند که 1.5 میلیون هکتار زمین در سال معامله شود

دولت برآورد کرده که پس از راه اندازی بازار زمین در اوکراین، بطور متوسط نزدیک به 1.5 میلیون هکتار اراضی کشاورزی معامله شوند. لازم به ذکر است که از اول جولای امسال بخش بزرگی از ممنوعیت های معامله و فروش اراضی کشاورزی لغو خواهد شد و شهروندان اوکراینی و اشخاص حقیقی تبعه این کشور می‌توانند اراضی کشاورزی حداکثر به میزان 100 هکتار خریداری نمایند. از اول ژانویه سال 2024 نیز شرکتها با سهامداران و مالکان اوکراینی اجازه خریداری و تملک اراضی کشاورزی تا سقف 10 هزار هکتار را خواهند داشت. قانون، فروش اراضی کشاورزی به اتباع و شرکت های خارجی و شهروندان بدون تابعیت را ممنوع ساخته است. بر اساس تخمین‌ها و برآوردهای کارشناسان میانگین قیمت هر هکتار اراضی کشاورزی در اوکراین در حال حاضر 2 هزار دلار است و ارزش بازار اراضی کشاورزی در اوکراین در نخستین سال آن به 3 میلیارد دلار برسد.

 

  خبرهای اقتصادی روابط خارجی:

 ارزش مبادلات تجاری اوکراین و چین در سال 2020 به 15.4 میلیارد دلار رسید:

بر اساس نتایج سال گذشته ارزش مبادلات تجاری میان اوکراین و چین با 20.5 درصد افزایش به 15.4 میلیارد دلار رسید. سال گذشته ارزش صادرات اوکراین به چین به دو برابر افزایش یافت و بالغ بر 7.1 میلیارد دلار بود. تاراس کاچکا معاون وزیر توسعه اقتصادی و نماینده تجاری اوکراین در دیدار با فان سیان ژون ضمن اعلام آمار فوق، تاکید نمود: چین مهمترین شریک تجاری اوکراین در آسیاست و نیمی از صادرات اوکراین به چین محصولات کشاورزی بود و ما علاقمند به ادامه همکاری‌ها در مبادلات تجاری و صادرات و ایجاد تنوع در کالاهای صادراتی هستیم. طرفین در این ملاقات درباره همکاری دو کشور در زمینه‌های تجاری، سرمایه گذاری و کشاورزی گفتگو و اولویت های همکاری‌های دو جانبه را مشخص نمودند.

 عواقب فراخوانی کارشناس صندوق بین المللی پول از اوکراین 

 آندره نواک کارشناس امور اقتصادی و رئیس کمیته اقتصاددانان اوکراین اعلام کرد: فراخواندن کارشناس اقتصادی صندوق بین المللی پول از اوکراین یک امر نگران کننده است. وی گفت: دولت اوکراین باید اقدامات و سیاستهای خود را مورد بازنگری قرار دهد. به عقیده من فراخوانده شدن کارشناس ارشد صندوق بین المللی پول از اوکراین را نمی‌توان یک هشدار کوچک دانست؛ بلکه یک زنگ خطر بزرگ است، بنابراین دولت باید در وهله نخست پروسه‌هایی که درباره هیات های نظارت موسسات و شرکتهای با مدیریت دولتی در جریان هستند را مورد بازنگری قرار دهد؛ دوم باید بسیار سریع اقدام کند، زیرا از ماه سپتامبر عودت بدهی‌های کلان اوکراین آغاز می‌شود و چنانچه منابع ارزی جدیدی یافت نشوند، ما تنها با اتکا به بودجه دولتی نخواهیم توانست بطور 100 درصد دیون دولتی را بازپرداخت نماییم و این موضوع در جهان سرمایه به معنای «ورشکستگی و نکول» است. این کارشناس اقتصادی تاکید نمود: صندوق بین المللی پول تنها با ابزار «وام» می‌تواند اوکراین را مجبور به اجرای تعهدات خود با گام ها و اقدامات قاطع کند. این کارشناس افزود: بیش از یک و نیم سال است که دائماً پیش بینی می‌شود بخش بعدی وام چه زمانی به ما پرداخت می‌شود، دائم تکرار می‌شود «به زودی دریافت می‌کنیم»؛ اما این «به زودی» بار دیگر در حال تکرار است، ما بدون حل موضوعاتی که پیش شرط های صندوق بین المللی پول هستند، بخش بعدی وام را دریافت نخواهیم کرد. این تنها ابزار صندوق برای وادار کردن حکومت به انجام اقدامات لازم است اما صندوق ابزار دیگری برای تشویق و اجبار در اجرای پیش شرط های خود ندارد.

 وزارت دارایی: دیون دولتی در ماه مارس به میزان 1.2 میلیارد دلار کاهش یافت

 وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: دیون دولتی اوکراین در پایان ماه مارس امسال 2514 میلیارد گریونا یا 90.17 میلیارد دلار است. به عبارت دیگر دیون دولتی اوکراین در آخر ماه مارس به میزان 38.68 میلیارد گریونا یا 1.24 میلیارد دلار کاسته شده است.

 بلومبرگ: برکناری رئیس «نفت و گاز اوکراین» باعث پیچیدگی مذاکرات با صندوق می‌شود

نشریه بلومبرگ در مقاله ای با موضوع برکناری آندری کوبولیف از ریاست شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» توسط هیات وزیران اوکراین احتمالاً منجر به سخت و پیچیده شدن مذاکرت میان اوکراین و صندوق بین المللی پول درباره دریافت وام 5.5 میلیارد دلاری می‌شود. این نشریه نوشت: این اقدام غیرمنتظره سبب پریشانی  خاطر و نگرانی شرکای کمک کننده اوکراین ازجمله صندوق بین المللی پول که حامی‌کوبولیف بود شده است که پیش از این از حذف گسترده حامیان اصلاحات در اوکراین نگران شده بودند. در این مقاله تاکید شده است: کوبولیف معمار اصلی اصلاحات اساسی در بخش گاز و نفت بود که به اوکراین که کشوری از کشورهای شوروی سابق بود، کمک کرد تا کسری بودجه خود را کاهش دهد و این کوبولیف بود که اوکراین را در شکایت علیه گاز پروم روسیه در سال 2018 به پیروزی چند میلیارد دلاری رساند.

 وجود ظرفیت افزایش حجم مبادلات تجاری میان اوکراین و لهستان

یاروسلاو گووین معاون نخست وزیر لهستان و وزیر کار و توسعه فن آوری‌های این کشور اعلام کرد: کشورش و اوکراین ظرفیت های اقتصادی خوبی برای افزایش مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی دارند. وی که در چارچوب سفری رسمی در اوکراین بسر می‌برد تاکید کرد: اوکراین همچنان باید اصلاحات ضروری برای مقابله با فساد مالی را ادامه دهد. انجام برخی اصلاحات از سوی اوکراین، به خصوص در موضوع مبارزه با فساد و همچنین قوانین مربوط به مالکیت معنوی و حمایت از رقابت در اقتصاد، ضروری است.

 پیش بینی جدید «جی پی مورگان» در خصوص میزان رشد تولید ناخالص داخلی اوکراین

آهنگ امسال رشد تولید ناخالص داخلی اوکراین در آخرین گزارش ارایه شده از سوی بانک سرمایه گذاری JPMorgan Chase معادل 5.6 درصد پیش بینی شده است. این رقم بطور چشمگیری بالاتر از پیش بینی بانک مرکزی اوکراین (3.8 درصد) است. تحلیلگران جی پی مورگان پیش بینی خوشبینانه خود را با توجه به اطلاعات مربوط به رشد اقتصاد جهانی و اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال و همچنین افزایش مجدد ذخایر ارزی و رشد میزان سرمایه گذاری‌ها در اوکراین چنین اعلام کرده اند. جی پی مورگان همچنین گفت: به احتمال بسیار کی یف در ماه‌های آگوست یا سپتامبر از صندوق بین المللی پول یک بخش از وام کلی را دریافت می‌کند.

 بانک جهانی 200 میلیون دلار وام به اوکراین پرداخت می‌کند:

هیات مدیره اجرایی بانک جهانی طرح ارایه وام به اوکراین به مبلغ 200 میلیون دلار برای بهبود بهره وری، کیفیت و شفافیت سامانه آموزش عالی را تصویب کرد. در بیانیه بانک جهانی که به همین مناسبت منتشر شده، آمده است: طرح «بهینه سازی آموزش عالی دراوکراین برای کسب نتایج بهتر» به ارتقای کیفیت در حوزه آموزش عالی و سطح همخوانی آن با نیازهای بازار کار، ثبات سامانه آموزشی و جلوگیری از وقفه در فرآینده آموزشی در وضعیت همه گیری بیماری کرونا مساعدت می نماید. مطابق با این بیانیه، وام مذکور با هدف نوسازی موسسات آموزش عالی و آزمایشگاه‌های علمی تحقیقاتی، توسعه زیرساختهای دیجیتالی برای سازماندهی آموزش در دانشگاه‌ها در راستای عدم وقفه در آموزش با استفاده از روش های آموزش از راه دور و دیگر موارد به اوکراین پرداخت می‌شود.

 70 درصد روغن آفتابگردان وارداتی هند از اوکراین است

 ساندیپ باجوریا رئیس شرکت وارد کننده مواد غذایی هند گفت: میزان واردات روغن آفتابگردان هند از اوکراین در سال گذشته 2.35 میلیون تن بود اما این رقم در سال تجاری کنونی به 1.8 میلیون تن کاهش خواهد یافت. یکی از دلایل مهم کاهش واردات هند، گرانی این محصول در سطح جهانی است. تاکنون سهم روغن آفتابگردان وارداتی از اوکراین به هند از حجم کلی این محصول 70 درصد بوده، درحالی که سهم واردات از روسیه و آرژانتین بطور مساوی 15 درصد است.

 ناتو به اصلاحات و نوسازی «اوکرآبارون پروم» کمک می‌کند

ولاد ولوشین سخنگوی سابق نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد: ظرفیت و توان تولیدی صنایع نظامی و دفاعی اوکراین مورد توجه و علاقمندی کشورهای عضو ناتو قرار گرفته است. سیاستهای راهبردی صنایع دفاعی و نظامی اوکراین در جریان ملاقات اخیر مدیران ارشد هلدینگ اوکرآبارون پروم و نمایندگان دفتر مرکزی پیمان ناتو در اوکراین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. ولاد ولوشین کارشناس نظامی در این باره گفت: همکاری با ناتو سبب نوسازی و اصلاحات در صنایع نظامی و دفاعی اوکراین می‌شود. هم اکنون صنایع دفاعی و نظامی اوکراین و اوکرآبارون پروم در دوره اصلاحات بر اساس اصول (سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه) می‌باشند، بر همین اساس در کل جهان کسب و کار و تجارت انجام می‌شود. ناتو نیز همین استانداردها را بخصوص در بحث امنیت اعمال می‌کند و بسیار خوشحال کننده است نمایندگان پیمان نظامی ناتو به برخی از تلاشهای و حرکت های مثبت در صنایع دفاعی اوکراین توجه نشان داده اند.

 وزیرخارجه آمریکا: برای صندوق بین المللی پول و سرمایه گذاران نشانه‌های بدی ارسال شده است:

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعتقاد دارد که وضعیت تغییر مدیریت ارشد شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین» و حواشی آن نشانه‌های بدی برای سرمایه گذاران خارجی و صندوق بین المللی پول ارسال کرده است. وی درباره تاثیر منفی تغییر رئیس «نفت و گاز اوکراین» بر فضای سرمایه گذاری و همکاری با صندوق بین المللی پول گفت: صادقانه می‌گویم که این موضوع یک پیام و نشانه بد ارسال کرد. من فکر می‌کنم که این مساله به اعتبار اوکراین در سطح بین المللی ضربه وارد کند. احساس می‌کنم مقامات و دولت اوکراین به این موضوع واقف هستند. وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری نمود: مقامات و حکومت استقلال و شفافیت مدیریت اشتراکی «نفت و گاز اوکراین» و همچنین دیگر موسسات بزرگ دولتی را تامین کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما