معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۲

اخبار اقتصادی آفریقا( هفته سوم اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

پوتین: روابط روسیه و آفریقای جنوبی در سطح بالایی قرار دارد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه طی پیامی به رئیس جمهور آفریقای جنوبی سیریل رامافوزا روز ملی این کشور را تبریک گفت و با اظهار اینکه روابط بین فدراسیون روسیه و جمهوری آفریقای جنوبی در سطح بالایی قرار دارد و همکاری‌های دو کشور در جهات مختلف در حال توسعه است گفت که همکاری سازنده بین دو طرف در حال توسعه مداوم است. وی همچنین از سطح همکاری دو کشور در سازمان ملل و سایر نهادها و ساختارهای چند جانبه ابراز خرسندی نمود. 

نامیبیا

مشارکت امریکا در بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در نامیبیا و بوتسوانا

دولت امریکا در ساخت نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید 5 گیگا وات برق در نامیبیا و بوتسوانا مشارکت می‌کند. براساس بیانیه ای که روز دوشنبه 27 آوریل پس از امضای تفاهم نامه میان سفیر امریکا در نامیبیا و وزیر معدن و انرژی این کشور منتشر شد، دولت امریکا در کنار بانک توسعه افریقا، بانک بین المللی توسعه و بازسازی و شرکت بین المللی مالی (IFC)، در این پروژه عظیم مشارکت می‌کند. به گفته لیزا جانسون، سفیر امریکا در نامیبیا، در صورت تحقق این پروژه، نامیبیا و بوتسوانا به بزرگترین تولیدکنندگان برق خورشیدی تبدیل خواهند شد و علاوه بر تامین نیاز داخلی، قادر به صادرات برق به دیگر کشورهای جنوب افریقا خواهند بود. این پروژه بخشی از ابتکار عمل آژانس توسعه بین المللی امریکا USAID  موسوم به «ابتکار عمل برق افریقا» است که هدف آن تامین 12 گیگاوات برق در کشورهای مختلف این قاره می‌باشد.

 زیمبابوه

حمایت دولت ژاپن بخاطر شرایط سخت بوجود آمده ناشی از بیماری کرونا در زیمبابوه

دولت ژاپن مبلغ یک میلیون دلار به عنوان حمایت و پشتیبانی برای مردم زیمبابوه از جمله زنان بی سرپرست و آسیب پذیر و کودکان اختصاص داد. این مبلغ صرف حمایت و  اعمال مراقبتی و پیشگیرانه و درمان بیماریهای کودکان و زنان آسیب پذیر مانند بیماری ایدز و مالاریا و بیماری کرونا انجام خواهد شد. این اعتبار همچنین در خصوص بهداشت، تغذیه و همچنین حمایت از کودکان کار و سیستم  آموزش و پرورش اختصاص داده شده است. این پروژه در 32 منطقه در سراسر کشور که دارای کانون‌های خشکسالی، بیماری‌های اچ آی وی، مالاریا، وبا و سایر بیماری‌های عفونی و همچنین COVID-19 است، اجرا خواهد شد. این مشارکت از مارس 2021 به مدت 12 ماه ادامه دارد و هدف آن حمایت و پاسخ به درخواستهای اعمال بشردوستانه یونیسف در برابر جوامع مبتلا به بیماریهای خطرناک است که از طریق مجموعه ای جامع از مداخلات نجات دهنده و پایدار صورت می‌گیرد. یونیسف از ادامه حمایت دولت ژاپن به خاطر تعهد مداوم خود نسبت به کودکان، نوجوانان و زنان زیمبابوه سپاسگزاری نموده است.

 پیمان زیمبابوه با شرکت روس اتم روسیه برای استفاده از برق هسته ای

کشورهای آفریقایی به علت خشکسالی‌های پی در پی اعتماد خود را به انرژی‌های برق آبی از دست داده اند. در همین رابطه زیمبابوه و شرکت روساتم روسیه تفاهم نامه ای را برای تولید برق هسته ای امضا کردند. مونیکا ماتسوانگوا، وزیر اطلاعات در بیانیه ای اظهار داشت پیش بینی همکاری در استفاده از انرژی هسته ای برای اهدافی از جمله تولید برق و منابع جایگزین انرژی مورد نیاز زیمبابوه را فراهم می‌کند. وی همچنین گفت همکاری این کشور با شرکت دولتی هسته ای روسیه (روساتوم) ، امکان ساخت مرکز علوم و فناوری هسته ای را خواهد داد. زیمبابوه قصد دارد وابستگی خود را به برق تولید شده از نیروگاه دریاچه کاریبا، بزرگترین مخزن ساخته شده در این کشور کاهش دهد. سطح آب مخزن مذکور به علت خشکسالی‌های مداوم و کم آبی حادث شده به شدت کاهش یافته است، بحران تولید برق این کشور پس از خشکسالی درسالهای گذشته بدتر شده و خرابی‌های مکرر در نیروگاه اصلی ذغال سنگ در هوانگ منجر به قطع روزانه برق تا 18 ساعت در روز گردیده است.

زامبیا

سفر کاری یک روزه لونگو رئیس جمهور زامبیا به جمهوری دموکراتیک کنگو

ادگار لونگو رئیس جمهور زامبیا برای یک سفر کاری یک روزه وارد جمهوری دموکراتیک کنگو شد. لونگو، را مالانجی، وزیر امور خارجه و سیکازوه، وزیر امور نهادریاست جمهوری در سفر به این کشورهمراهی نمودند. وی در مصاحبه ای در فرودگاه گفت که سفر وی به جمهوری دموکراتیک کنگو از آنجا که دو کشور همسایه دارای اشتراکات زیادی در روابط دوجانبه هستند از اهمیت زیادی برخوردار است. قرار است لونگو رئیس جمهوری زامبیا و فلیکس تشیسکدی رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو در مورد موضوعات مختلف سیاسی و اقتصادی گفتگو کنند. از جمله گفتگوها تبادل نظردر خصوص همکاریهای اقتصادی است که به نفع مردم دو کشور خواهد بود. در همین رابطه نیامبه و خانم مالوبا سفرای دو کشور زامبیا و کنگو نیز دیدار دو جانبه بین سران دو کشور را برای تقویت توسعه روابط اقتصادی و اجتماعی و وحدت مردم دو کشور را مهم توصیف کردند. آنها تاکیدکردند که تعاملات اقتصادی و اجتماعی زیادی بین مردم جمهوری دموکراتیک کنگو و مردم زامبیا وجود دارد و از این رو تبادل نظر وگفتگوهای لونگو و فلیکس تشیسکدی از اهمیت خاصی برخوردار است. روسای دو کشور از پروژه پل مودندا، کاسومنو به عنوان یکی از پروژه‌های زیربنایی اقتصادی نام بردند که تأثیر اقتصادی زیادی بر دو کشور خواهد داشت.  

جمهوری فدرال سومالی

 وزیر دارایی سومالی: سومالی در معرض ورشستگی اقتصادی قرار گرفته است

عبدالرحمان بِیله وزیر دارایی سومالی در مصاحبه ­ای که روز شنبه 24 آوریل منتشر شد، اظهار داشت این کشور از نظر اقتصادی در حال ورشکستگی است و بسیاری از اقدامات دولت ممکن است متوقف گردد. آقای بیله که یکی از اقتصاددان ­های معروف سومالی است دست به دامن سومالیایی ­های خارج از کشور برای کمک به بودجه این کشور شده است. بسیاری از متحدان سومالی پس از آنکه دولت مستقر اقدام به برگزاری انتخابات ملی در این کشور نکرده است، از کمک به سومالی خودداری کرده­ اند.

آقای بیله که یکی از حامیان محمد عبداللهی فارماجو است اظهار داشت که دولت در مسئله  پرداخت حقوق ارتش ملی این سومالی، نمایندگان و کارکنان دولت به دو کشور عربستان سعودی و قطر وابسته بوده است و این امر نشان می­دهد که اقتصاد سومالی در حال فروپاشی است. وزیر دارایی سومالی هم­چنین گفت که دولت حدود 30 میلیون دلار هر ماه به کارکنان دولت پرداخت می­کند که بیش از 50 درصد این رقم توسط متحدان بین­ المللی سومالی تامین می­شود. او با اشاره به اینکه دو حساب بانکی جهت دریافت کمک سومالیایی­ های خارج کشور باز شده است، اظهار داشت که خزانه ­داری این کشور تقریبا خالی شده است. 

سودان جنوبی

گزارش سازمان ملل و شورای پناهندگان نروژ از وضعیت نامطلوب سودان جنوبی

بر اساس گزارش سازمان ملل، اجرای کُند توافقنامه صلح سودان جنوبی، این کشور را در معرض خطر بازگشت مجدد به یک درگیری گسترده قرار می­دهد. کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند برای جلوگیری از بازگشت درگیری­های گسترده، نیاز به تعامل فوری است. این کارشناسان خواستار شتاب مجدد شرکای منطقه ­ای و بین ­المللی برای جلوگیری از شکست­های فزاینده سیاسی و امنیتی در سودان جنوبی شده اند. کارشناسان سازمان ملل همچنین خواستار حفظ تحریم تسلیحاتی شده­ اند که قرار است در پایان ماه مه به پایان برسد. آنها بر تحریم جدید کسانی که مانع اجرای موافقتنامه صلح 2018 و مانع از تحویل کمک­های بشردوستانه هستند، تأکید کرده­ اند.

بر اساس گزارش شورای پناهندگان نروژ نیز درگیری­های در حال افزایش، وضعیت قحطی در مناطق استوایی سودان جنوبی را وخیم ­تر کرده و هزاران کشاورز و خانوار مجبور به ترک خانه خود هستند. بر اساس این گزارش، کشته شدن غیرنظامیان در شرایطی که 60 درصد از مردم از ناامنی حاد مواد غذایی رنج می­برند، باعث کاهش کشت و زرع کشاورزان شده است.

 مالاوی

توصیه صندوق بین­ المللی پول به دولت مالاوی برای مدیریت بودجه عمومی

صندوق بین ­المللی پول به دولت مالاوی توصیه کرد در زمینه مدیریت بودجه عمومی سخت­گیرانه عمل کند. این صندوق سال گذشته مبلغ193 میلیون دلار به مالاوی در راستای تأمین تراز پرداخت­ها کمک کرد. صندوق بین ­المللی پول در خصوص چگونگی رسیدگی به وجوه 2/6 میلیارد کواچای ابراز نگرانی نکرد و از دولت لازاروس چاکورا خواست تا اقدام لازم را در این خصوص انجام دهد. نماینده صندوق بین ­المللی پول اظهار داشت این صندوق هیچ گزارشی از دولت مالاوی در مورد چگونگی استفاده از مبلغ 193 میلیون دلار، دریافت نکرده است و این بر خلاف تعهد دولت به مدیر صندوق است.

 جمهوری دموکراتیک کنگو

نخست‌وزیر کنگو از راه‌اندازی برنامه صدور گواهینامه استخراج معادن برای محافظت از دارایی‌های معدنی کشور خبر داد

نخست وزیر جمهوری دموکراتیک کنگو آقای ژان میشل ساما لوکونده اعلام کرد در راستای تحقق وعده رییس جمهور در محافظت از دارایی‌های معدنی کشور، دولت "اتحاد مقدس" در نظر دارد ضمن رعایت مجموعه قوانین و مقررات معدنی، یک برنامه برای صدور گواهینامه استخراج معدنی را راه‌اندازی کند. وی تصریح کرد از این طریق اقدامات مبارزه با بهره برداری غیرقانونی و قاچاق مواد معدنی در مناطق شرقی کشور تقویت خواهد شد و از طرفی اجرای مفاد قانونی بعنوان مسوولیت اجتماعی شرکت ها نیز انجام خواهد شد. 

اوگاندا

 افزایش بدهی‌های خارجی اوگاندا

    وزیر اقتصاد اوگاندا در مصاحبه با خبرگزاری رویترز عنوان کرد دولت به دنبال تنظیم مجدد برنامه بازپرداخت بدهی‌های خود است و در این خصوص با وام دهندگان اصلی یعنی چین و بانک جهانی مذاکره خواهد کرد تا از آنها بخواهد بازپرداخت وام ها را به مدت دو سال عقب بیندازند. او همچنین گفت من مخالف گرفتن وام هستم اما در وضعیت فعلی زنده ماندن بدون قرض گرفتن امکان پذیر نیست. اخیرا بحث هایی در خصوص بدهی‌های اوگاندا مطرح شده و روزنامه‌های این کشور نوشتند که به ازای هر اوگاندایی معادل حدود 400 هزار دلار بدهی وجود دارد. براساس گفته وزیر اقتصاد اوگاندا مجموع بدهی‌های دولت 17.9 میلیارد دلار، معادل 47.2 درصد GDP این کشور است.

رواندا

رواندا و دانمارک متعهد شدند که روابط خود را تقویت کنند

به گفته مقامات رواندا و دانمارک، این دو کشور دو توافقنامه را امضا کردند که روابط دوجانبه را تقویت خواهد کرد. این توافقات تا حد زیادی بر ارتقای همکاری در مسائل سیاسی و مهاجرت تمرکز دارد. بر اساس این توافقنامه، رواندا همچنین انتظار دارد که از تجربه دانمارک در مورد مسئله پناهندگان بین المللی استفاده کند. این توافقنامه همچنین شامل مسائل سرمایه گذاری، تجارت، به اشتراک گذاشتن تکنولوژی و همچنین تغییرات آب و هوایی است.

 بروندی

پایان دور دوم گفتگوهای بروندی و اتحادیه اروپا در مورد تحریم ها

دولت بروندی و اتحادیه اروپا دور دوم گفتگوی سیاسی را با هدف بهبود روابط و لغو تحریم های اعمال شده علیه بروندی از سال 2015 به پایان رساندند. در این گفتگوهای سیاسی سفرای آلمان، بلژیک، فرانسه و هلند حضور داشتند. آلبرت شینگیرو، وزیر امور خارجه بروندی هنگام سخنرانی در مطبوعات در بوجومبورا گفت که دور دوم مذاکرات شامل یک نقشه راه برای بهبود روابط بین بروندی و اتحادیه اروپا است. وی گفت: " زمان آن فرا رسیده است که فصل 2015 تا 2020 را ببندیم، بنابراین در مورد حقوق بشر، عدالت، حکمرانی خوب و همکاری بسیار بحث کردیم". 

نیجریه 

سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری جدید چین در شبکه ریلی نیجریه   

شرکت ساخت خطوط ریلی چین قراردادی را با وزارت حمل و نقل نیجریه برای توسعه و نوسازی شبکه شرقی راه آهن آن کشور امضا نمود. بر اساس این قرارداد 3 میلیارد و 20 میلیون دلاری که روز پنج شنبه 9 اردیبهشت ماه 1400 و در محل وزارت حمل و نقل نیجریه منعقد شد، شرکت چینی متعهد شده است تا خط آهن اصلی شرق نیجریه را که از پورت هارکورت در جنوب کشور تا مایدوگوری در شمال امتداد داشته و 12 ایالت را به هم متصل می نماید، مورد بازسازی و توسعه قرار دهد.

نیجریه در کنار ایران در شمار کشورهایی که بیشترین گاز را فلر می‌کنند

بانک جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرد هفت کشور روسیه، عراق، ایران، آمریکا، الجزایر، ونزوئلا و نیجریه بیشترین آلودگی هوا را به دلیل سوزاندن گازها در چاه‌های نفتی ایجاد می‌کنند.

بر اساس اعلام این مرجع جهانی اطلاعات جمع آوری شده از طریق تصاویر ماهواره ای در سال 2020 حاکی از آن است که هفت کشور مورد اشاره درحالیکه تنها 40 درصد از نفت جهان را تولید می‌کنند عامل بیش از 65 درصد از آلودگی هوای جهان در اثر فلر شدن گاز در چاه‌های نفتی هستند. براین اساس دلیل قرار گرفتن آمریکا در این فهرست علی رغم برخورداری این کشور از تکنولوژی‌های پیشرفته بهره گیری از گاز در چاه‌های نفتی، وجود صدها چاه نفت کوچک و بزرگ خصوصی در آن کشور است که مدیریت این چاه‌ها را دشوار می‌کند.

آغاز استفاده از ارزهای دیجیتال در هتل های نیجریه

بر اساس اعلام رسانه‌های نیجریه ای، افزایش تورم و کاهش ارزش نایرا موجب شده است تا برخی از هتل ها در آن کشور از اقدام مسافران برای پرداخت هزینه‌های خود با استفاده از ارزهای دیجیتال استقبال کنند.

بورکینافاسو

 تخصیص بسته حمایتی فرانسه به ارزش 8 میلیارد فرانک به بورکینافاسو

رییس مرکز پشتیبانی بحران در وزارت امور خارجه فرانسه در سفر به واگادوگو اعلام کرد، کشورش به منظور مبارزه با ناامنی‌ها و همچنین حمایت از بخش های دیگر مثل بهداشت، بسته حمایتی اضطراری به مبلغ 8 میلیارد فرانک به بورکینافاسو تخصیص داده است. به گفته وی، فرانسه به عنوان شریک بورکینافاسو، این مبلغ را از 13 میلیون یورو تعهد شده برای تامین امنیت و تقویت ظرفیت های عملیاتی نیروهای زمینی و تجهیزات و تهیه آن در نظر گرفته و علاوه بر آن، به جهت حمایت از جوانان وزنان، آموزش اضطراری، آب، بهداشت و بهبود وضعیت اقتصادی نیز اختصاص داده است.

 سنگال

سنگال: برنامه ایجاد 10 هزار فرصت شغلی در سال جاری

آقای «عبدالکریم سال» وزیر محیط زیست و توسعه پایدار سنگال اعلام کرد: به عنوان بخشی از برنامه اشتغال زایی برای جوانان، رئیس جمهور تصمیم گرفته است استخدام نسبتاً گسترده ای به ویژه در زمینه احیای جنگل ها در سال جاری انجام دهد. وزیر گفت: برای این منظور می‌توانیم به ایجاد حداکثر 10 هزار شغل سبز امیدوار باشیم که از 1 مه 2021 شروع می‌شود.

گامبیا

کمک امارات به نیازمندان گامبیایی در ماه مبارک رمضان

امارات متحده عربی با همکاری اتحادیه اسلامی‌گامبیا، در رمضان امسال بسته‌های برنج، شکر، روغن و ارزن بین 500 خانوار نیازمند گامبیایی توزیع کرد. شیخ چرنو داربو مدیر این اتحادیه، ضمن ابراز خرسندی از این حرکت نمادین امارات، اظهار داشت: ما سالهاست که با شرکای خود در امارات متحده عربی کار می‌کنیم و توزیع ارزاق در ماه رمضان، اکنون به یک کار سالانه در موسسه تبدیل شده است. وی از شرکای خویش در امارات متحده عربی و همه کسانی که در بهبود شرایط زندگی خانوارهای آسیب پذیر در این کشور کمک می‌کنند، تشکر کرد.

دماغه سبز

چین یک شریک مطمئن برای توسعه دماغه سبز

روئی فیگردو سوآرز وزیر امور خارجه دماغه سبز در مصاحبه با Inforpress گفت: چین ثابت کرده است یک شریک مطمئن و اساسی برای توسعه دماغه سبز است.

او که به مناسبت بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور صحبت می‌کرد، اظهار داشت: این کشور آسیایی یکی از شرکای دماغه سبز است و برای توسعه کشور ما نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. این مقام دولتی همچنین اضافه کرد: سومین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و فنی میان دو کشور در دست طراحی است؛ هرچند به دلیل covid-19 نمی‌توان در حال حاضر این کار را انجام داد؛ اما با از سرگیری فعالیت ها و کاهش همه گیری، مطمئناً این نشست برگزار خواهد شد.   

اتحادیه آفریقا

شبکه داده‌های مهاجرتی اتحادیه آفریقا افتتاح شد

شبکه اطلاعات مهاجرتی اتحادیه آفریقا روز چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 به صورت وبیناری افتتاح شد. هدف از راه اندازی آن مرکز، مبادله داده‌های امور مربوط به جابجایی شهروندان آفریقایی با دقت بالا میان اعضاء برای همکاری، هماهنگی و بهبود اثر بخشی امور مهاجرتی از طریق اطلاع رسانی جامع است.

گفتنی است؛ مرکز داده‌های مهاجرتی اتحادیه آفریقا با حمایت های فنی و مالی سازمان جهانی مهاجرت[1]، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی[2] و مرکز آمار پادشاهی سوئد، راه اندازی و آغاز به کار کرد.

 گروه 5 ساحل

تقویت همکاری‌های فرو منطقه ای میان گروه 5 ساحل و توگو

29 آوریل 2021 ، آقای مامن سیدیکو،  با آقای گاسینگ به، رئیس دولت توگو دیدار و در حوزه‌های امنیتی و وضعیت امنیت منطقه ساحل  مذاکره کردند.در این دیدار هر دو طرف پذیرش سریع ابتکار آکارا از سوی کشورهای منطقه که با هدف ازبین بردن زمینه‌های بی ثباتی و پدیده‌های تروریستی و ناامنی در منطقه تدوین شده است را خواستار شدند. اقای سیدیوکو از تعهد توگو به تقویت همکاری و هماهنگی با شمارکت در جلوگیری از منازعات و تلاش برای از بین بردن هر گونه از  تروریسم و ناامنی در قاره آفریقا استقبال کرد.

[1]- IOM

[2]- OECD

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما