معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۶۱

فروش سهام آرامکو به چین، آیا چرخش استراتژیک در بازار نفت و خاورمیانه پیش رو است؟

روزنامه «وچرنی لیست» (پر تیراژترین روزنامه بالکان و کرواسی) در مطلبی تحلیلی به قلم «حسن حید دیاب» خبرنگار لبنانی الاصل خود موضوع فروش سهام شرکت نفتی آرامکو عربستان به چین را مورد توجه قرار داده و نوشته است: یک چرخش ژئوپلیتیک در خاورمیانه و بازار نفت پیش روست. چینی‌ها که دولت جدید آمریکا آنها را دشمن خود می داند، خواهان ورود سرمایه به بزرگترین شرکت نفتی جهان، آرامکو عربستان هستند. برگردان این مقاله در ادامه مطلب ارائه گردیده است:

آرامکو بزرگترین شرکت نفتی جهان قصد دارد بخشی از سهام خود را به چین بفروشد و این امر می‌تواند معادلات جدیدی را برای بازی در حوزه انرژی به ارمغان آورد.

بنابر گزارش ویژه رویترز، دولت ریاض آماده فروش بخش اندکی از سهام بزرگترین شرکت نفتی جهان و غول نفتی عربستان سعودی آرامکو است و به احتمال زیاد خریدار آن چین خواهد بود که سالها بزرگترین وارد کننده نفت عربستان بوده است.

بن سلمان در یک مثلث بازی می‌کند

شکی نیست که این اقدام عربستان سعودی و چین ضربه بزرگی به منافع ایالات متحده در منطقه خواهد زد. سعودی‌ها با این کار، بایدن رئیس جمهور ایالات متحده را تحت فشار قرار می دهند تا سیاست های آمریکا در قبال کشورشان را تغییر دهد. سرمایه گذاران بزرگ چینی برای خرید سهام آرامکو در حال مذاکره با ولیعهد سعودی محمد بن سلمان هستند.

با توجه به سرمایه فعلی بازار آرامکو، قیمت یک درصد سهام مالکیت آن به 19 میلیارد دلار خواهد رسید. اینکه عربستان سعودی در فروش سهام خود به چینی‌ها جدی است، توسط محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، مطرح گردیده است. وی گفت که مذاکرات برای فروش سهام شرکت نفت دولتی در حال انجام است.

او گفت: من نمی خواهم قولی بدهم، اما در مورد فروش یک درصد از سهام مالکیت صحبت می‌کنیم. این اقدام بزرگی خواهد بود. نمی‌توانم از خریدار نام ببرم اما مطمئنا یک کشور بزرگ خواهد بود.

صندوق تثبیت و شرکت سرمایه گذاری چین (CIC) یکی از سرمایه گذاران بالقوه در این معامله است اما این صندوق و شرکت های نفتی چین تمایلی به اظهار نظر فوری در این زمینه ندارند. بن سلمان خاطرنشان کرد که گفتگوها با شرکتهای دیگر در حال انجام است و بخشی از سهام آرامکو می‌تواند به صندوق ثروت حاکم پادشاهی و صندوق سرمایه گذاری عمومی منتقل شود. به گفته وی، بخشی از سهام می‌تواند در بورس سهام عربستان Tadawul نیز وارد شود. عربستان سعودی در حال تقویت روابط با چین، هند و روسیه است. اگرچه ایالات متحده با وجود موضع گیری سختگیرانه تر نسبت به عربستان سعودی، همچنان شریک استراتژیک آنها است.

شاهزاده بن سلمان که اخیراً توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نادیده گرفته شده گفت: چین گفته است که عربستان سعودی شریک استراتژیک است، هند گفته است که عربستان سعودی شریک استراتژیک است و روسیه هم می‌گوید که عربستان سعودی یک شریک استراتژیک است.

منبع دیگری از صندوق سرمایه گذاری دولتی چین گفت: آرامکو چندین سال با سرمایه گذاران چینی در ارتباط بوده و CIC محتمل ترین سرمایه گذار است. هنگامی‌که این شرکت در دسامبر سال 2019 در بورس اوراق بهادار سهام قرار گرفت، پیشنهاد اولیه حدود 1.5 درصد سهام شرکت آرامکو در بورس اوراق بهادار سعودی Tadawul  هدف گیری شده بود. آرامکو 25.6 میلیارد دلار در IPO  جمع کرد و این شرکت بعداً قیمت سهام خود را به 29.4 میلیارد دلار رساند.

دولت عربستان بیش از 98 درصد سهام آرامکو را در اختیار دارد. این امر نشانگر آن است که ورود چین به بازار نفت در خاورمیانه و خرید تسلیحات سعودی از روسیه قطعاً موجب تضعیف منافع آمریکا و تغییرات ژئوپلیتیک در خاورمیانه خواهد شد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بلافاصله پس از روی کار آمدن، صفحه جدیدی از سیاست را در قبال خاورمیانه گشود. وی امیدوار است که سیسات های دولتش تنش ها را کاهش داده و به صلح نهایی در این منطقه آشفته منجر شود.

برای اولین بار، دولت ایالات متحده به وضوح در مورد وحشت آفرینی عربستان سعودی، به رهبری ولیعهد محمد بن سلمان صحبت کرده است که علی رغم هشدارهای سازمان ملل و بسیاری از سازمان‌های امدادی، با مداخله عربستان در یمن باعث بزرگترین فاجعه انسانی در تاریخ اخیر بشریت شده است. سلمان در این مسیر از حمایت بزرگ دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده برخوردار شد.

بایدن در مبارزات انتخاباتی، قول داد که مقصر قتل بی رحمانه جمال خاشقچی روزنامه نگار معترض سعودی را مجازات کند و شواهد جمع آوری شده توسط سرویس اطلاعاتی سیا آمریکا که شاهزاده بن سلمان را به جنایت متهم می‌کند را به مردم ارائه دهد. بایدن امروز فقط با پدرش شاهزاده یعنی ملک سلمان ارتباط دارد و این خوشایند او نیست.

ما منتظر جواب بایدن هستیم

در زمان دولت ترامپ، ریاض به مدت ده سال قرارداد 512 میلیارد دلاری خرید تسلیحاتی از آمریکا را امضا کرد. بن سلمان گویا اکنون تاکتیک اردوغان رئیس جمهور ترکیه را دنبال می‌کند که برای تحت فشار قرار دادن ایالات متحده، سلاح های روسی خریداری کرد. بنابراین عربستان سعودی هم اکنون سلاح ها و فناوری نظامی روسیه را به قیمت دو میلیارد دلار خریداری می‌کند: 150 هلی کوپتر - 30 هلیکوپتر تهاجمی Mi-35 و 120 بالگرد حمل و نقلMi-17 ، بیش از 150 تانک T-90S ، حدود 250 خودروی زرهی و چند ده سیستم دفاع هوایی.

این قراردادهای فروش تانک و هلی کوپتر باید در سال جاری منعقد شود. عربستان مدت زیادی است که بیشتر سلاح های خود را از ایالات متحده خریداری کرده است. اما از چند سال پیش مذاکرات خرید تجهیزات نظامی از روسیه را آغاز کرده است، کشوری که به دنبال بازارهای جدید برای صادرات اسلحه است. بن سلمان تلاش دارد به بایدن نشان دهد که گزینه‌های دیگری هم دارد و می‌تواند متحد دیگری پیدا کند. از دید او پول می‌تواند همه چیز را ممکن کند.

با این اوصاف به نظر می رسد رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در برابر موقعیت جدیدی که در روابط عربستان با چین و روسیه و نفوذ بیشتر این دو کشور در خاورمیانه ایجاد شده است، بیکار ننشیند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما