معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۱

جمهوری دموکراتیک کنگو یک میلیون و سیصد هزار دوز واکسن کرونا را عودت می دهد

صندوق سازمان ملل برای کودکان (یونیسف) تعداد 1.3 میلیون ( یک میلیون و سیصد هزار) دوز واکسن از مجموع 1.7 میلیون ( یک میلیون و هفتصد هزار) دوزی که در چارچوب طرح کوواکس در اختیار جمهوری دموکراتیک کنگو قرار داده شده است را تحویل خواهد گرفت.

رایزن منطقه‌ای یونیسف برای تقویت نظام‌های سلامت در مرکز و غرب آفریقا در کنفرانس ویدیویی که اخبرا در آکرا ( غنا) برگزار شد اعلام کرد "جمهوری دموکراتیک کنگو با برنامه واکسیناسیون برای حمایت از یک کارزار جهانی در مقیاس به این بزرگی به موقع همراه نبوده و این کارزار را آغاز نکرده" از طرفی دیگر با استناد به تعداد ناکافی سایت واکسیناسیون که مانع دسترسی بسیاری از کشورها از جمله ج.د.کنگو به این واکسن خواهد شد و علاوه بر آن،  شرایط نگهداری و محافظت از واکسن‌های آسترازنکا که تاریخ انقضای آن 24 ژوئن 2021 به پایان می‌رسد، همه و همه باعث شده که تعداد واکسن فوق الذکر از مجموع واکسن‌های اهدایی طرح کوواکس به ج.د.کنگو برای استفاده هر چه سریعتر در سایر کشورها عودت داده شوند! وی افزود کشورهای غنا، سنگال، توگو، آنگولا، ماداگاسکار و کومور که سازماندهی بهتری نسبت به جمهوری دموکراتیک کنگو در بخش واکسیناسیون دارند، از جمله دریافت کنندگان احتمالی واکسن‌های عودت داده شده کنگویی خواهند بود.

دکتر اتنی لونگوندو (Eteni Longondo) وزیر بهداشت ج.د.کنگو نیز در این باره 27 آوریل 2021 (7 اردیبهشت 1400) اعلام کرد "کشورهایی که از این 1.3 دوز واکسن بهره مند می‌شوند، آن را بعدا به ما بازخواهند گرداند".

شایان ذکر است که جمهوری دموکراتیک کنگو 2 ماه گذشته 1.7 میلیون (یک میلیون و هفتصد هزار) دوز واکسن آسترازنکا به عنوان اولین محموله را دریافت کرد، اما به دلیل شبهات بوجود آمده در رابطه با عوارض جانبی و احتمال لخته شدن خون، برنامه واکسیناسیون را به تعویق انداخت تا در نهایت از تاریخ 19 آوریل 2021 تزریق واکسن را به صورت بسیار کند آغاز کرد.

  • اتحاد جهانی برای واکسن(GAVI) 5 فوریه 2021 (17 بهمن 99) اعلام کرد 6 میلیون و 948 هزار دوز واکسن تولید شده توسط دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا علیه ویروس کرونا را به جمهوری دمکراتیک کنگو اختصاص داده است. برنامه جهانی کوواکس(Covax) فهرست کشورهایی که اولین گروه دریافت‌کننده واکسن کرونا خواهند بود را منتشر کرد که در آن نام ج.د.کنگو نیز با سهمیه 948.000 (نزدیک به هفت میلیون) دوز واکسن، در آن آمده است.
  • ج.د.کنگو نهایتا دو ماه گذشته اولین محموله حاوی 1.7 (یک میلیون و هفتصد) دوز واکسن آکسفورد- آسترازنکا از مجموع نزدیک به  7 میلیونی سهمیه برنامه جهانی «کوواکس» را دریافت کرد.
  • با انتشار اخبار طی ماه گذشته مبنی بر توقف استفاده از واکسن کرونا آکسفورد- آسترازنکا از سوی برخی از کشورهای اروپایی همچون ایسلند، دانمارک و ایرلند به دلیل احتمال بروز آلرژی و لخته شدن خون در برخی از دریافت‌کنندگان این واکسن، دکتر اتنی لونگوندو (Eteni Longondo) وزیر بهداشت عمومی جمهوری دمکراتیک کنگو 13 مارس 2021 (23 اسفندماه 99) در مصاحبه‌ای اعلام کرد آغاز برنامه واکیسناسیون برای گروه‌های منتخب که طبق اعلام قبلی قرار بود از روز 15 مارس (25 اسفند) در چهار استان کشور آغاز شود، پس از اخبار واصله مبنی بر وجود اشکلات احتمالی در ایجاد آلرژی پس از دریافت این واکنس نزد برخی دریافت‌کنندگان در کشورهای اروپایی، برنامه واکسیناسیون در ج.د.کنگو تعلیق و تا برطرف شدن این دغدغه اجرا نخواهد شد.
  • کارزاز واکسیناسیون علیه کرونا از 19 آوریل 2021 (30 فروردین‌ماه 1400) در کینشازا و سپس در چند شهر دیگر جمهوری دموکراتیک کنگو آغاز شد، اما گفته می‌شود که طی یک هفته از زمان آغاز تا به امروز تنها 1527 تن واکسن (اولین دوز) را دریافت کردند و روند واکسیناسیون به کندی پیش می‌رود.
  • در آخرین آمار مربوط به همه گیری کرونا در ج.د.کنگو یعنی گزارش منتهی به دوشنبه 26 آوریل 2021 (شش اردیبهشت 1400) دبیرخانه فنی ستاد مبارزه با ویروس‌کرونا آمده از زمان آغاز همه‌گیری این ویروس تا به امروز جمعا 29611 مورد مبتلا در سطح کشور شناسایی و در نهایت 26156 تن از بیماران بهبود پیدا کرده‌اند. در این گزارش تصریح شده با ثبت موارد فوتی جدید طی روزهای اخیر، آمار جان باختگان کرونا در مجموع به عدد756 یالغ شده و اینکه 2699 بیمار در سطح کشور در حال حاضر تحث درمان قرار دارند.

نتیجه گیری؛

در حالی در آخرین نظر سنجی از جامعه آماری در ج.د.کنگو مشخص شد که بیش از 60 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی به وجود بیماری کرونا در کشورشان اعتقادی ندارند، که برخی دیگر بر این باورند این بیماری بر روی سیاهپوستان بی اثر و مختص خارجی‌های مقیم و سفیدپوستان است! افکار عمومی در ج.د.کنگو بر این این باورند حال که ویروس کرونا در این کشور شیوع ندارد! غربی‌ها در صدد هستند که از طریق واکسن این ویروس را در بدن مردم کنگو فعال و آنها را بلکه به این شکل به کرونا مبتلا کنند! علاوه بر افکار عمومی و مردمان عادی تحقیقات میدانی نشان می دهد که کادر درمان و پرستاران در پایتخت نیز به واکسن کرونا اعتقادی ندارند و از دریافت واکسن سرباز می زنند! به نظر می رسد داوطلب برای دریافت واکسن در ج.د.کنگو سخت پیدا می‌شود!

 

https://www.mediacongo.net/article-actualite-86325_la_rdc_va_rendre_1_3_million_de_doses_de_vaccins_covid.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما