معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۱

اخبار اقتصادی روسیه (هفته سوم اردیبهشت 1400)

برخی از مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 به شرح زیر بوده است.

سرویس فدرال ضد انحصار تعیین قیمت مسکن در بازار را بررسی می‌کند ( پایگاه اطلاع رسانی تاس)

ماکسیم شاسکولسکی  رئیس سرویس فدرال ضد انحصار در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که این سازمان به نهادهای حکومتی منطقه ای دستور داده است تا نحوه قیمت گذاری در بازارمسکن را مورد بررسی قرار دهند. وی گفت بررسی در تمام مناطق در حال انجام است و قیمتها در مجموع رقابت پذیر هستند. وی افزود سرویس فدرال ضد انحصار قبلا در رابطه با فروشندگان آهن به اتهام توطئه کارتلی پرونده ای تشکیل داده است زیرا این امر نیز بر قیمت مسکن تاثیر گذار است.‌وی گفت این کاری است که در ابعاد بزرگ در سراسر کشور در دست اقدام است و شمار زیادی از  شرکت‌ها در حال بررسی هستند.

فرودگاه ونوکووا‌ بهای خدمات خود را افزایش می دهد(پایگاه اطلاع رسانی وستی )

طبق اطلاعیه پایگاه اطلاع رسانی فرودگاه ونوکووا این فرودگاه  از تاریخ ۲۱ آوریل سال جاری بهای خدمات فرودگاهی خود را به میزان6/5 ( پنج ممیز شش )- 3.8 (سه ممیز هشت) درصد افزایش می دهد. در این اطلاعیه آمده است که افزایش قیمت، شرکت‌های هواپیمایی خارجی را شامل نمی‌شود اما ممکن است موجب افزایش بهای بلیت شرکت‌های هواپیمایی که در این فرودگاه مستقر هستند گردد. فرودگاه ونوکووا از نظر حجم تردد مسافر پس از شرمیتووا و دموددوا در رده سوم قرار دارد.

رکورد بی سابقه  صادرات روسیه به چین در بخش مواد غذایی (پایگاه اطلاع رسانی لنتا)

طبق آمار سرویس فدرال گمرک،روسیه در سال گذشته از نظر صادرات غیر انرژیک و غیر مواد خام به چین رکورد بی سابقه ای را بر جای گذاشت،میزان صادرات این کشور به چین  بر 16.3 (شانزده ممیز سه) میلیارد دلاربالغ می‌گردد.که ۱۳درصد افزایش را نشان می دهد.مواد صادر شده به چینرا در درجه نخست آرد ، ماکارونی برای کودکان به شکل حروف الفبا و گرانول، گوشت گوزن شمالی و ممکل های غذایی تشکیل می دهند.

آغاز اتصال کارت میر به Apple Pay   توسط برخی از بانکهای روسیه(پایگاه اطلاع رسانی ایزوستیا)

بانک‌های روسیه کار اتصال کارت میر را به Apple Pay آغاز کرده اند .ونیش تورگ بانک ، پروم اسویاز بانک،روس بانک، اوتکریتیه، روسسلخوز بانک نخستین بانک‌هایی هستند که قصد راه اندازی این سرویس را دارند.آنها در گفتگو با ایزوستیا اعلام کردند که سیستم پرداخت ملی امکان راه اندازی این فناوری را از ۲۷ آوریل فراهم می سازد.این محصول از دو هفته تا یک ماه دیگر  به دست مشتریان می رسد. این تصمیم بانک بسیار به موقع است زیرا انواع pay سرویس ها یک سوم پرداختهای غیر نقدی را به خود اختصاصی دهند و سهم این پرداختها در بازار رو به افزایش است .

افزایش۹درصدی سود بانک‌های روسیه طی سه ماهه اول سال ( پایگاه اطلاع رسانی وستی رو)

به گزارش بانک مرکزی روسیه سود بانک‌هایکشور در سه ماهه نخست سال جاری با ۹ درصد افزایش به ۵۷۸ میلیارد روبل رسید .به گفته آلکساندر دانیلوف رئیس دپارتمان پشتیبانی از نظارت بانکی بانک مرکزی، این امر فراتر از حد انتظار بوده و دلیل آن به احتمال قوی این بوده است که بانک‌ها به موقع نسبت به ذخیره سازی منابع اقدام کرده اند.

پیشنهاد ایجاد کریدورهای مخصوص در فرودگاهها برای مسافران واکسینه شده (پایگاه اطلاع رسانی پارلامنتسکایا گازتا)

وزارت حمل و نقل روسیه پیشنهاد کرده است تا امکان ایجاد کریدور هایی  ویژه در فرودگاهها برای مسافران واکسینه شده  مورد بررسی قرار گیرد.وزارت حمل نقل در این خصوص نامه ای را برای اپراتورهای فرودگاهها ارسال داشته است.خاطرنشان می‌گردد که این ابتکار از ابتدا از جانب سفارت امارات متحده عربی در مسکو مطرح شده است و صحبت تنها در مورد اتباع این کشور بوده است.امارات در این رابطه درخواستی به وزارت خارجه روسیه داده بود. در حال حاضر به دلیل مخالفت سرویس فدرال حمایت از مصرف کننده ، در این رابطه تصمیم خاصی اتخاذ نشده است.

 پرداخت مبلغ 72 میلیارد روبل به کادر پزشکی به خاطر کار با بیماران کرونایی ( پایگاه اطلاع رسانی تاس)

 تاتیانیا گولیکووا رئیس ستاد کرونا در نشست شورای قانونگذاران وابسته به مجمع فدرال اعلام کرد که  کادر پزشکی روسیه  از آغاز سال 2021 مبلغ 72 میلیارد روبل را بابت کار با مبتلایان به کووید-19 دریافت کرده اند. طبق آمار صندوق بیمه اجتماعی روسیه ،در حدود 920 هزار کارمند بخش پزشکی طی سه ماهه اخیر سال جاری در امر کمک به بیماران کرونایی  و کار در آنسوی خط قرمز فعال بوده اند. گولیکووا همچنین اظهار داشت که در حال حاضر  از 106 هزار تخت بیمارستانی برای بیماران کرونایی بیش  از 30% آنها خالی است.

حسابرسان خارجی از حسابرسی برخی از شرکتهای روسی منع می‌گردند ( پایگاه اطلاع رسانی ویدوموستی)

دولت روسیه  طی مصوبه شماره 622 « در خصوص  محدودیت ارائه اطلاعات و اسناد حسابرسی سازمانها به حسابرس منفرد» تصمیم گرفته است تا دسترسی حسابرسان خارجی تحت کنترل شخص حقوقی و یا بین المللی خارجی به اطلاعات برخی از شرکتهای  ملی و « زیر مجموعه » های آنها را محدود سازد. طبق این مصوبه خارجیان از حسابرسی بانکها و موسسات اعتباری، شرکت های تخصصی نگهدارنده اسناد و اوراق بهادار، شرکتهای بیمه، صندوقهای بازنشستگی غیر دولتی، شرکتهای میکرو فاینانس، شرکتهای کلیرینگ  و نیز شبکه‌های تجاری منع می‌گردند.

سهم هزینه‌های نظامی در تولید تولید ناخالص داخلی ( پایگاه اطلاع رسانی فاینانز)

 طبق داده‌های موسسه بین المللی مطالعه مشکلات جهان در استکهلم (SIPRI ) روسیه در سال 2020جایگاه چهارم را از نظر حجم هزینه‌های دفاعی و از نظر سهم آنها در تولید ناخالص داخلی تمام اقتصادهای بزرگ جهان را پشت سر گذاشته است. روسیه سال گذشته مبلغ 7/61 ( شصت و یک ممیز هفت) میلیارد دلار را صرف  فاینانس « ماشین جنگی » خود کرده است که در مقایسه با سال 2019  5/2 % بیشتر بوده است هرچند که در عمل میزان هزینه از 6/6% کمتر از برنامه تعیین شده بوده است. روسیه از نظر هزینه اسمی در بخش نظامی‌بعد از آمریکا، چین و هند قرار دارد.

آغاز تولید انبوه واکسن اسپوتنیک v در بلاروس از 30 آوریل (پایگاه اطلاع رسانی تاس)

ولادیمیر سیماشکو سفیر بلاروس در روسیه طی بازدید از یکاترینبورگ در گفتگو با خبرنگاراناعلام کرد که از 30 آوریلتولید انبوه واکسن اسپوتنیک v در بلاروس آغاز می‌شود. وی گفت به تمام کارخانه‌ها دستور داده شده است تا ظرفیت تولید 500 هزار دوز در ماه را آغاز کنند.

ارزیابی پوتین از وضعیت بیکاری در روسیه ( پایگاه اطلاع رسانی گازتا رو)

ولادیمیر پوتین در جلسه شورای قانونگذاری وابسته به مجمع فدرال روسیه اظهار داشت که متاسفانه بیکاری همچنان بالاتر از سطح قبل از بحران است. اصل را بر این می‌گیریم که روند به طور کلی مثبت اما بازار هنوز به وضعیت عادی بر نگشته است. رئیس جمهور خاطرنشان ساخت که حقوق ها تا حدی رو به رشد است اما درآمدهای شهروندان در دوره پاندمی سقوط کرده است. پوتین خواهان حمایت از خانواده‌هایی شد که دارای فرزندان دبستانی هستند تا به گفته وی « در 1 سپتامبر به نحو لازم در مدارس جمع شوند».

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما