معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۶

اخبار اقتصادی کوبا (هفته اول اردیبهشت ماه 1400)

آخرین اخبار اقتصادی کوبا در هفته اول اردیبهشت ماه 1400 که در مطبوعات آن کشور منتشر شده است به شرح زیر می‌باشد:

برگزاری هشتمین کنگره حزب کمونیست کوبا

کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا هشتمین کنگره حزب کمونیست کوبا را  از 16 الی 19 آوریل 2021 در هاوانا برگزار و رییس جمهور میگل دیاز-کانل برمودز را به عنوان دبیر اول این نهاد (2021-2026) برگزید. در طول این نشست همچنین 115 عضو کمیته مرکزی حزب نیز انتخاب شدند. بدین ترتیب ارتشبد رائول کاسترو که پیشتر عهده دار عنوان دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا بود از این سمت کناره گیری نمود. رائول کاسترو در هنگام ارائه گزارش به کمیته مرکزی حزب کمونیست  اظهار داشت که نقش وی در راس حزب کمونیست کوبا پس از انجام وظیفه در عین اعتماد به آینده میهن و با تاکید بر این که هیچ پیشنهادی راجع به پذیرفتن مسئولیت در ارگانهای ارشد حزب را قبول نخواهد کرد، به پایان رسیده است. با این وجود  رائول همچنان عضو حزب کمونیست کوبا بوده و در این رابطه  تاکید دارد که مانند هر مبارز انقلابی تا پایان عمر در خدمت حزب خواهد بود. علاوه بر رائول کاسترو، خوزه رامون ماچادو ونتورا  دبیر دوم حزب کمونیست کوبا نیز از سمت خود کناره گیری نمود.

در پایان این رویداد قطعنامه گزارش کمیته مرکزی هشتمین کنگره حزب کمونیست کوبا  صادر و در آن  اقدامات انجام شده توسط حزب و مردم در پنج سال گذشته به رغم چالش ها و مشکلات ناشی از وضعیت بین الملل و همچنین مشکلاتی مانند بوروکراسی، انفعال، مقاومت در برابر تغییر و عدم کنترل را ارزیابی نمود. در متن مزبور تأکید گردیده که توسعه اقتصاد ملی، همراه با تلاش برای صلح و استحکام ایدئولوژیک مأموریت های اصلی حزب می‌باشند. قطعنامه مذکور با اشاره به عملکرد اقتصاد ملی آنچه که رائول کاسترو در مورد اهمیت اصل مالکیت جمعی  بر ابزارهای اساسی تولید را ابراز نموده بود، تأیید نمود. در عین حال این قطعنامه هشدار می دهد  که گسترش فعالیت های بخش خصوصی نباید منجر به روند خصوصی سازی شود، زیرا  باعث از بین رفتن بنیان‌ها و ذات جامعه سوسیالیستی می‌شود. گزارش مرکزی هشتمین کنگره حزب کمونیست کوبا همچنین بر ضرورت دفاع از افزایش تولید ملی به ویژه مواد غذایی اصرار داشته و بر ادامه اجرای روند سازماندهی پولی که در تاریخ اول ژانویه سال جاری آغاز شده تاکید می نماید. سند مزبور تقویت فعالیت های ایدئولوژیک از سوی حزب را  اولویت دانسته و در این راستا اظهار می دارد که اقبال اکثریت قریب به اتفاق مردم کوبا به حزب کمونیست باید با جدیت محافظت شده و هرگز تفرقه میان انقلابیون به بهانه دروغین دموکراسی بیشتر پذیرفتنی نیست.  

تقویت همکاری میان کوبا و امارات متحده عربی

روسای اتاق بازرگانی کوبا و فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع امارات متحده عربی 22 آوریل 2021 طی یک نشست مجازی، تفاهم نامه گسترش روابط اقتصادی و تجاری فی مابین را امضا کردند. هدف از این سند توسعه روابط، ارتقا سرمایه گذاری، تقویت روابط میان کارآفرینان، سازمان‌ها و شرکت های تجاری و گسترش همکاری‌های تجاری و صنعتی میان کوبا و امارات متحده عربی اعلام شده است. از جانب دیگر در این رویداد طرفین امکان بهره گیری از دستاوردهای کوبا در زمینه بیوتکنولوژی و تجربه امارات متحده عربی در زمینه‌های هوش مصنوعی، فناوری و اقتصاد خلاق را ارزیابی کردند.

اهدای مواد غذایی به کوبا توسط روسیه

فدراسیون روسیه به عنوان بخشی از همکاری‌های خود با کوبا در شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا، اقدام به ارسال مواد غذایی برای اقشار آسیب پذیر در کوبا نمود. در این ارتباط روسیه از طریق برنامه جهانی غذا (WFP) در کوبا 253 تن روغن آفتابگردان و 430 تن آرد گندم ویتامینه تحویل این کشور داد. لازم به ذکر است که بنابر اعلام رسانه‌ها، این اقلام اهدایی  به طور مستقیم  65 هزار نیازمند را تحت پوشش قرار خواهد داد.

تاکیدکوبا بر ضرورت وجود ایبرو-آمریکای متحد

میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا در بیست و هفتمین اجلاس سران دولت و حکومت کشورهای ایبروآمریکا که بطور مجازی برگزار شد، بر ضرورت ایجاد یک ایبرو-آمریکای متحد در برابر نابرابری‌ها و بحران اقتصادی جهان کنونی تاکید کرد. رئیس جمهور کوبا در سخنرانی خود گفت که یک ایبروآمریکای فراگیر برای تحقق اهداف توسعه پایدار ضروری است. وی ضمن اشاره به این که کوبا سیاست همبستگی و همکاری خود به نفع ملت ها را همواره حفظ می نماید، بار دیگر از تمایل کشورش جهت اشتراک گذاری دستاوردها و تجربیات علمی و نوآوری  کوبا با سایر کشورها به خصوص در شرایط بین المللی ناشی از کرونا خبر داد. دیاز کانل همچنین تاکید کرد  که کوبا هرگز از ساختن یک کشور مستقل، سوسیالیست، دموکراتیک، سعادتمند و پایدار چشم پوشی نخواهد کرد. اجلاس سران ایبرو-آمریکا مهمترین رویدادی است که کنفرانس ایبرو-آمریکا (سازوکار همکاری متشکل از 22 کشور اسپانیایی و پرتغالی زبان از آمریکای لاتین و اروپا) برگزار می نماید.   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما