معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۷

معرفی مرکز تحلیل و ارتباط اصلاحات اقتصادی جمهوری آذربایجان

مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی برای انجام تجزیه و تحلیل و تحقیق در سطوح خرد و کلان اقتصاد جمهوری آذربایجان به منظور نیل به توسعه اقتصادی پایدار 5 سال پیش با دستور رئیس جمهوری این کشور تاسیس گردد و طی این مدت بر اساس داده‌های تحلیلی، پیش بینی‌ها و پیشنهادهایی را برای اصلاحات اقتصادی در بازه‌های زمانی میان مدت و بلند مدت تهیه کرده و در اختیار سازمان‌ها و موسسات دولتی قرار داده است که در گزارش مطبوعاتی خبرگزاری رپورت به مواردی از آن اشاره شده است.

پنج سال از تأسیس مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی، یکی از موفق ترین اندیشکده‌های جهان می‌گذرد. این مرکز با حکم رئیس جمهور الهام علی اف در تاریخ 20 آوریل 2016 تأسیس شد. در فرمان دیگری که رئیس جمهور امضا کرد «مقررات ارائه سفارشات به مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی توسط نهادهای دولتی» تأیید شد. ایجاد این مرکز به عنوان ادامه اصلاحات انجام شده توسط رئیس جمهور و با هدف رفاه حال شهروندان تلقی می‌شود.

این مرکز در زمان فعالیت خود نزدیک به 50 استراتژی، برنامه، برنامه فعالیت، مفهوم، نقشه راه استراتژیک، امکان سنجی و اسناد دیگر تهیه کرده، همچنین در روند توجیه اقتصادی لازم برای بازسازی و ادغام مجدد قره باغ و در شکل گیری دستور کار اصلاحات حضور داشته است.

به منظور افزایش ظرفیت تحلیل این مرکز در آزمایشگاه تحلیل اقتصادی «EconLAB» با حمایت بانک جهانی، صندوق بین المللی ارز، بانک توسعه آسیا، اتحادیه اروپا و «SECO» مدل هایی مانند برنامه نویسی مالی، تعادل عمومی، ORANI، شبیه سازی خرد و ارزیابی بخش خارجی (EBA-lite) ایجاد شده است.

موسسه نظارت و ارزیابی تاسیس شده در مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی که توسط بانک جهانی به عنوان یک داستان موفقیت در منطقه معرفی شده است، با پشتیبانی شرکت «بی پی» بر اساس www.monitoring.az دیجیتالی شده است. با مشارکت سازمان ملل و بانک جهانی در بخش نظارت و ارزیابی در استفاده از بهترین روشها در زمینه محلی و توسعه مهارتها در این زمینه دستاوردهایی حاصل شده است، به اصول دولت باز و مدیریت خوب عمل شده است.

وصال قاسملی مدیر اجرایی این مرکز در خصوص فعالیت مرکز در 5 سال اخیر گزارش می دهد و می‌گوید: اصلاحات اقتصادی - اجتماعی و سیاسی اجرا شده در آذربایجان منعکس کننده اراده سیاسی رئیس جمهور است.  در سال 2016 آذربایجان برای اولین بار در 20 سال گذشته در نتیجه شوک های جهانی، به ویژه کاهش قیمت نفت و رکود شرکای تجاری ما دچار رکود اقتصادی شد. تأسیس این مرکز باید به عنوان بخشی از الگوی اقتصادی جدید آقای رئیس جمهور در نظر گرفته شود.

در همان سال، ما به بستری برای ایجاد نقشه راههای استراتژیک در آذربایجان تبدیل شدیم که متشکل از سازمانهای دولتی، دانشگاهی، شرکای توسعه بین المللی، شرکتهای مشاوره ای و حدود 400 نماینده جامعه مدنی بود و نقشه‌های راهبردی ایجاد شد. در طول این 5 سال، این مرکز از نزدیک در تهیه برنامه‌های عملیاتی برای حدود 50 اسناد و برنامه‌های دولتی فراتر از نقشه راه‌های استراتژیک شرکت داشته است.

در پایان با کمال افتخار اعلام می‌کنم که مرکز ما در تهیه استراتژی توسعه اقتصادی – اجتماعی کشور برای سالهای 2021-2025 و تهیه برنامه دولتی در رابطه با ادغام قره باغ حضور داریم. طی این 5 سال، آقای رئیس جمهور الگویی را برای مدیریت اصلاحات اقتصادی در آذربایجان ایجاد کرده است. آذربایجان در گزارش تجارت جهانی بانک جهانی در لیست 10 کشور اصلاح طلب برتر جهان قرار گرفته است. حتی در بین 190 کشور به رتبه 25 رسید.

امروز مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی بعنوان یکی از موفق ترین اندیشکده‌های جهان، دارای تعدادی پروژه پشتیبانی دیجیتال برای توسعه نوآورانه است.

در بین آنها می‌توان بعنوان نمونه به پرتال «Azexport.az»، هاب تجاری دیجیتال «www.dth.az»، پرتال «EnterpriseAzerbaijan.com»، پرتال «Monitoring.az»، پرتال «Azranking.az»، پرتال «Azerp.az» و مرکز حمایت از صادرات «پنجره واحد» اشاره کرد. این مرکز به عنوان بستری برای بحث و گفتگو توسط 19 گروه کاری کمیسیون بازرگانی و رتبه بندی بین المللی عمل می‌کند. این کمیسیون متشکل از بیش از 300 نماینده به نمایندگی از طرفهای مختلف است.

گونای قلی یوا تحلیلگر ارشد مرکز نیز گفته است: یکی از وظایف اصلی مرکز حمایت از ایجاد روابط بین نهادهای مختلف است. در برنامه اقدام این کمیسیون پیش بینی شده است که سیاست موفقیت آمیز در آذربایجان در رتبه بندی‌های بین المللی نیز منعکس می‌شود. بنابراین، این مرکز کلیه اقدامات پیش بینی شده در برنامه اقدام دستگاههای دولتی را اجرا می‌کند.»

فعالیت پورتال azexport.az، یکی از پروژه‌های موفق این مرکز، توجه رئیس جمهور را به خود جذب کرده است. الهام علی اف رئیس جمهور در سخنرانی خود خاطر نشان کرده است که فعالیت پرتال Azexport برای تعدادی از کشورها الگو است: «علاقه به محصولات ما در کشورهای اروپایی، کشورهای حوزه خلیج، کشورهای آسیایی وجود دارد، که تاکنون اطلاعاتی نداشته اند. ایجاد پورتال Azexport گام بسیار جدی در این راستا است. اکنون پورتال سفارشات خود را از سراسر جهان دریافت می‌کند. اما پیش از این، هیچ کس نمی دانست که ما چه چیزی تولید می‌کنیم. ببینید چگونه انجام چنین اقداماتی کار کارآفرینان را تسهیل می‌کند.»

پرتال Azexport.az که براساس فرمان ریاست جمهوری «درباره ایجاد پایگاه داده واحد کالاهای تولید شده در جمهوری آذربایجان» به تاریخ 21 سپتامبر 2016 ایجاد شده است، پایگاه داده واحدی است که در آذربایجان تولید می‌شود. لازم به ذکر است که از طریق این بستر، کارآفرینان می‌توانند محصولات محلی خود را به صورت رایگان در سراسر جهان به نمایش بگذارند. در طول دوره فعالیت Azexport، در دسترس بودن محصولات آذربایجانی در سیستم عامل های تجارت آنلاین بین المللی 500 برابر شده است. در سالهای 2017-2021، پورتال Azexport بیش از 2 میلیارد دلار سفارش صادرات برای محصولات مختلف (صنعتی ، غذایی ، پارچه ، کشاورزی و غیره) از 141 کشور دریافت کرده است.

یکی دیگر از پروژه‌های موفق این مرکز ویژه نامه‌های «بررسی اصلاحات» و «بررسی صادرات» است که به طور منظم تهیه می‌شود.

رامیل حسین معاون مدیر اجرایی مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی می‌گوید: ویژه نامه «بررسی صادرات» که این مرکز تهیه می‌کند در توسعه فعالیت کارآفرینان اثر مثبت دارد. در طول 5 سال فعالیت این مرکز توجه ویژه ای به روشنگری و ارتباطات صورت گرفت و کارآفرینان از اصلاحات انجام شده مطلع شدند. به عنوان بخشی از این کار ویژه نامه‌های «بررسی صادرات» و «بررسی اصلاحات» تهیه شد. همانطور که می دانید، در 5 سال گذشته، آذربایجان اصلاحات بسیار جدی برای تسهیل تجارت و صادرات انجام داده است. همراه با «بررسی اصلاحات»، انتشار و تحویل «بررسی صادرات» به کارآفرینان در جهت افزایش آگاهی آنها از این اصلاحات است.

منبع: 

https://report.az/biznes-xeberleri/iqtisadi-islahatlarin-tehlili-ve-kommunikasiya-merkezi-5-yasini-qeyd-edir/

لینک مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی:

http://iqtisadiislahat.org

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما