معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۶

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته چهارم فروردین ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته چهارم فروردین ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل می‌باشد:

 ابراز علاقه اتیوپی و جیبوتی جهت افرایش همکارهای ارتباطی

سفیر اتیوپی در جیبوتی در تاریخ 12 آوریل 2021 با رئیس بنادر و مقامات منطقه آزاد جیبوتی دیدار و در خصوص افزایش همکاری‎ها در زمینه ارتباطات راه آهن، جاده‎ای و عملیات بندری بحث و گفتگو نمود. طبق اعلام وزارت امور خارجه این گفتگوها بخشی از رایزنی ‎های منظمی است که برای تقویت بیشتر روابط مثال‎ زدنی بین دو کشور انجام می ‎شود. در این دیدار ضمن تقدیر از کارهای انجام شده برای ساخت جاده 80 کیلومتری Diki و Dagoru، طرفین خواستار پیگیری دقیق‎تر برای تکمیل این پروژه در بازه زمانی معقول و همچنین لزوم تسریع در نقل و انتقال محصولات استراتژیک همچون نفت از هر دو طرف شدند.

امضای یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت هواوی و کمیسیون اشتغال‎زایی اتیوپی

کمیسون اشتغال‎زایی اتیوپی و شرکت هواوی در تاریخ 12 آوریل 2021 یک یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتقاء استعدادهای جوانان در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به امضاء رساندند. این توافق‎نامه به فارغ‎ التحصیلان دانشگاهی این امکان را می ‎دهد تا با بهره‎ گیری از آموزش ‎های رایگان ارائه شده توسط شرکت هواوی، مهارت‎های خود را ارتقاء دهند. بر اساس این توافق نامه، هواوی به مدت 3 سال به 4000 فارغ ‎التحصیل دانشگاهی آموزش و گواهینامه اعطا خواهد کرد. از بین این کارآموزان نیز برای حدود 400 نفر فرصت شغلی جهت کار در این شرکت فراهم خواهد شد.

اعتراض صادر کنندگان به بخش نامه جدید بانک مرکزی

طبق بخش نامه جدید بانک مرکزی اتیوپی مهلت 28 روزه صادرکنندگان جهت استفاده از ارز حاصل از صادرات لغو شد. طبق بخش نامه قبلی صادرکنندگان می‌توانستند تا 28 روز از 70 درصد ارز حاصل از صادرات برای واردات استفاده کنند و پس از گذشت مهلت مذکور ارز خارجی به ارز داخلی (بیر) تبدیل می‎شد. بر اساس بخش نامه جدید، برای صادرکنندگان تنها 45 درصد از 70 درصد ارز خارجی قابل دسترس است و مابقی را باید به ارز محلی( بیر) دریافت نمایند، مضاف بر اینکه مهلت 28 روزه نیز لغو شده است. این امر اعتراض صادرکنندگان فعال در پارک‎های صنعتی بطور خاص و کل صادر کنندگان بطور عام را در پی داشته است.

 صدور مجوز واردات کالاهای اساسی بر اساس فرانکو- والوتا

طبق اعلام وزارت صنعت و تجارت اتیوپی، دولت در راستای کاهش تورم و کسری عرضه و تقاضا، مجوز واردات کالاهای اساسی همچون روغن، برنج، گندم، شکر و شیر خشک را بر اساس مکانیسم فرانکو-والوتا برای یک دوره شش‎ ماهه صادر کرد. بر اساس مجوز جدید کلیه شرکت‎هایی که طبق تایید بانک مرکزی 250000 دلار ارز در اختیار دارند می‎توانند بدون کسب مجوز بانک مرکزی به واردات کالاهای اساسی بپردازند. فرانکو- والوتا مجوزی است که برای واردکنندگان کالاهایی صادر می‌شود که هیچ ارز خارجی در آن پرداخت نمی‌شود. قبلا تنها شرکت های دولتی خاص و برای واردات ماشین آلات و مواد خام مجاز به استفاده از این مکانیسم بودند.

پتانسیل‎ های زیاد سرمایه‎ گذاری در بخش دارویی اتیوپی

آقای نبیات سفیر اتیوپی در الجزایر در تاریخ 14 آوریل 2021 در دیدار با رئیس شرکت دارویی  SAIDAL Pharma در خصوص جذابیت‎های سرمایه‎گذاری در اتیوپی علی الخصوص برای شرکت‎های دارویی الجزایری بحث و گفتگو کرد. وی بیان داشت: بخش دارویی مورد تاکید سیاست‎های صنعتی کشور و یکی از 7 زیر مجموعه اولویت‎دار برای صنعتی‎سازی  و تولید است. نبیات خاطر نشان کرد: یک پارک صنعتی اختصاصی برای تسهیل کسب و کار در حوزه دارویی تاسیس شده است و دولت اتیوپی برای سرمایه گذاران مشوق های گمرکی و معافیت های مالیاتی و... ارائه می‎دهد. دو طرف بحث خود را با توافق در جهت تسهیل گفتگوهای بیشتر بین شرکت‎های اتیوپی و الجزایری به پایان رساندند

پیش بینی صندوق بین المللی پول از افت شاخص قیمت مصرف کننده

طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول شاخص قیمت مصرف کننده در اتیوپی به سطح یک رقمی افت خواهد کرد. بر اساس پیش بینی‎ های این نهاد پولی، رشد تولید ناخالص داخلی اتیوپی برای سال 2022، 8.7 درصد خواهد بود در حالی که پیش بینی اش برای سال 2021، 2 درصد است. همچنین این رشد برای سال 2026، 8 درصد خواهد بود. شاخص قیمت مصرف کننده که برای سال جاری 13 درصد است برای سال 2022، 8 درصد پیش بینی می‌شود، در حالی که این رقم در سال 2020، 20.4 درصد بود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما