معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲۴

همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان

مطلب پیش رو، برگردان گزارش منتشره از سوی اتاق بازرگانی صربستان حاوی آخرین آمار مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و این کشور می باشد .

براساس داده‌های موجود از اداره آمار جمهوری صربستان، در بازه زمانی ژانویه-دسامبر سال 2020، کل تجارت خارجی با ایران فقط 23.6 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال قبل 2019، زمانی که مبادله انجام می‌شود، تقریبا 40 درصد کاهش دارد. 38.7 میلیون دلار کل صادرات از صربستان به ایران در سال 2020 تقریباً 23٪ کاهش یافته و تنها 7 میلیون دلار بوده است، در حالی که واردات تقریبا 43٪ کاهش داشته و به 16.6 میلیون دلار رسیده است. پیامد کاهش، در کنار بحران ویروس کرونا، عدم وجود سیستم پرداختی با این کشور می‌باشد. ایران در بین 166 کشوری که صربستان به آنها صادرات داشته، مقام شصت و چهارم و در بین 184 کشوری که صربستان در سال 2020 از آن واردات داشته در جایگاه شصت و پنجم قرار دارد. صادرات به ایران توانسته 42.2% ارزش واردات از این کشور را پوشش دهد.

مهم ترین فراورده‌های صادراتی و وارداتی

سرمایه‌گذاری

بر اساس آمار بانک مرکزی صربستان، در بازه زمانی 2010 الی 2019 ارزش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی شرکت های صرب در ایران  (تفاوت بین دارایی و تعهدات) بالغ بر 4.2 میلیون یورو بوده است.

 

ظرفیت‌های پیشبرد همکاری

ظرفیت پیشبرد همکاری، در سطح تولیدات، در جدول ذیل ارائه می‌گردد:

در گروه آهن و فولاد، محصول با بیشترین ظرفیت صادراتی شناسایی شده شده ورق گالوانیزه است که در سال 2019 به ارزش 56.9 میلیون دلار وارد ایران شده است. در گروه ماشین آلات و دستگاه‌های مکانیکی‌، بیشترین ظرفیت صادراتی شناسایی شده پمپ‌های گریز از مرکز و مبدل‌های حرارتی بوده که ایران در سال گذشته این محصولات را به ارزش 86 میلیون دلار وارد کرده است. ایران همچنین وارد کننده عمده لاستیک کامیون، تخم آفتابگردان، روغن آفتابگردان، روغن سویا، تجهیزات پزشکی و ذرت است. طبق آمار اولیه سال 2019، ایران طی این سال بیش از 1.3 میلیارد دلار ذرت وارد کرده است. مربا، ژله و مارمالاد را نیز می‌توان به عنوان ظرفیت‌های ویژه صادراتی به ایران ذکر کرد.

 

همکاری بین دو دولت

مهمترین موافقت‌نامه‌های امضا شده بین جمهوری صربستان و جمهوری اسلامی ایران که مبنای بهبود همکاری در حوزه اقتصادی می‌باشد، به شرح ذیل است:

- موافقت‌نامه همکاری‌های تجاری

- موافقت‌نامه حمایت و تشویق متقابل از سرمایه‌گذاری (2003)

- موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف (2004)

- موافقت‌نامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای مسافر و کالا (2088)

- موافقت‌نامه همکاری در زمینه دام‌پزشکی‌ (مبادلات دام و فراورده‌های دامی)

- یادداشت تفاهم همکاری‌های اقتصادی در بازار‌های سوم (2015)

- یادداشت تفاهم همکاری مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی (2015)

 

 *  در تاریخ 20 و 21 ژوئن 2018 ، پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری صربستان و جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برگزار شد. راسیم لیاییچ معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت، جهانگردی و ارتباطات جمهوری صربستان و محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران روسای کمیسیون مشترک بودند. در چهارچوب این نشست، همایش تجاری نیز تشکیل شد.  

* در فوریه 2018 در تهران دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری و تجاری صربستان با هدف معرفی صربستان در ایران تاسیس شد.

 

فعالیت‌های اتاق بازرگانی در راستای پیشبرد همکاری‌ها

* تحقق همکاری اتاق بازرگانی صربستان و اتاق‌های بازرگانی در ایران از طریق:

- موافقت‌‌نامه همکاری بین اتاق بازرگانی منطقه‌ای نیش و اتاق استان زنجان ایران (2008)،

- یادداشت تفاهم همکاری اتاق‌های بازرگانی صربستان و ایران (2008)

- یادداشت تفاهم همکاری اتاق بازرگانی منطقه‌ای سومبور و اتاق اراک، اتاق بازرگانی منطقه‌ای سوبوتیتسا و اتاق اراک و اتاق بازرگانی منطقه سوبوتیتسا و اتاق قزوین (2009)

- یادداشت تفاهم همکاری اتاق بازرگانی سرمسکا میتروویتسا و اتاق اراک (2009)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما