معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۹۸

اخبار اقتصادی کشور استرالیا (هفته سوم فروردین 1400)

اهم اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های استرالیایی در هفته سوم فروردین ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌شود:

تجارت 50 میلیارد دلاری برخط استرالیا در یک سال گذشته

طبق جدیدترین آمار شرکت پست استرالیا شیوع ویروس کرونا، قرنطینه‌های طولانی و بسته شدن مرزهای استرالیا در یکسال گذشته باعث رونق گرفتن تجارت الکترونیک در این کشور شده است.‎ بن فرانزی، مدیر کل خدمات بسته بندی و اکسپرس استرالیا پست، می‌گوید که تقریباً هر خانوار در سال گذشته چیزی را به صورت برخط خریداری کرده است.  آقای فرانتزی افزود استرالیایی‌ها در سال گذشته 50.5 میلیارد دلار در خرید برخط بصورت باورنکردنی هزینه کرده اند که این آمار حدود ۹ میلیون خانوار را در بر می‌گیرد که بیش از 1.3 میلیون خانوار برای نخستین بار بین ماه‌های دسامبر تا مارس بصورت برخط خرید کرده اند. این آمار همچنین نشان می دهد قرنطینه طولانی مدت در ایالت ویکتوریا باعث افزایش ۸۲ درصدی خرید برخط این ایالت در سال گذشته شده است.

تولید نخستین کامیون‌های برقی در استرالیا

شرکت SEA Electric مستقر در ملبورن تولید انبوه کامیون‌های تجاری برقی را در استرالیا آغاز کرده است. دو خودرو با نشان SEA Electric به نام‌های SEA 300 و SEA 500 بر اساس مدل‌های هینو سری ۵۰۰ و هینو سری ۳۰۰ هم‌اکنون در استرالیا عرضه می‌شوند. اینکه SEA Electric اولین شرکتی است که کامیون‌های برقی را در استرالیا عرضه می‌کند به این معنی است که این شرکت باید با مشکلات اولیه مانند زیرساخت‌های شارژ محدود دست و پنجه نرم کند، اما همچنین آغازگر نقطه عطف جدیدی برای استرالیا است. گلن واکر، مدیر منطقه‌ای SEA Electric در اقیانوسیه می‌گوید SEA Electric مفتخر است تا اولین شرکتی باشد که این کامیون‌های برقی را در استرالیا تولید و عرضه می‌کند. این کامیون‌ها نیاز مشتریان مختلف در بازار را برآورده می‌کنند و پیش از عرضه، برخی از بزرگترین شرکت‌ها و انجمن‌های استرالیا سفارش ۴۶ کامیون را به ما داده‌اند. قدرت کامیون‌ها توسط سیستم پیشرانه SEA-Drive مخصوص SEA Electric تأمین می‌شود، که در پکیج‌های پرفورمنس و محدوده مسافتی برای گواهینامه‌‌های رانندگی ۴.۵ تنی تا ۲۲.۵ تنی برای کامیونهای سه محور در دسترس است. شارژ سیستم پیشرانه SEA-Drive توسط تجهیزات شارژ ۴۱۵ ولت ۳-فاز استاندارد تامین می‌شود. شارژ DC هم به صورت آپشن در این کامیون‌ها در دسترس است.

این شرکت همچنین در حال تثبیت فناوری خودش برای آینده است، به خصوص چون تولید انرژی در استرالیا بیشترین میزان آلودگی دی‌اکسید کربن را تولید می‌کند: تولید انبوه کامیون‌های برقی در مناطق شهری استرالیا پتانسیل جلوگیری از انتشار میلیون‌ها تن دی‌اکسید کربن در سال و تامین ۴۰ هزار مگاوات ساعت انرژی ذخیره شده را دارد. برای کمک به افزایش تولید کامیون‌ها، SEA Electric حدود ۱۰۰۰ باتری خودروهای برقی را از شریک تجاری خودش یعنی شرکت فناوری ساندن خریداری کرده است. ساندن از سال ۲۰۱۲ تنها تأمین‌کننده باتری SEA Electric بوده و هفت محلول باتری برای SEA-Drive ساخته است. SEA Electric با ایجاد تغییراتی در شراکت خودش با ساندن، در حال کاهش هزینه‌های تولید باتری و استفاده از تجربیات فنی ساندن است. ثبت سفارش باتری‌ها در حال انجام است و انتظار می‌رود در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به پایان برسد. این قرارداد همچنین به  SEA Electric اجازه می‌دهد تا هزینه‌های انرژی خودش را ۳۶٪ کاهش دهد.

مشاغل محلی، تمرکز جدید استرالیا برای حمایت از معدنکاری

شرکت های معدنی استرالیا طی سال 2020 میلادی به منظور حفظ فعالیت های معدنی محلی و اکتشاف کانسارهای مس، طلا و عناصر نادر خاکی 2.1 میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری کردند. داده‌های مرکز آمار استرالیا حاکی از سرمایه گذاری قابل توجه در مناطق مختلف است. در حالی که این کشور به اجرای دقیق دستورالعمل های بهداشتی و ایمنی برای حمایت از مشاغل و کسب و کارهای محلی بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد. سرمایه گذاری در بخش اکتشاف، اساس صنعت معدنکاری استرالیا است. این در حالی است که در آمد صادراتی بخش معدن 209 میلیارد دلار اعلام شده است. همچنین این بخش به صورت مستقیم و غیرمستقیم از 1.1 میلیون شغل حمایت کرده و 30 میلیارد دلار مالیات و اعتبارات به دولت استرالیا پرداخت می‌کند. تانیا کانستیبل، مدیر شورای معدنی استرالیا، در این زمینه گفت با وجود چند دهه اکتشاف هنوز استرالیا به ویژه در مناطق دورافتاده تحت عملیات های اکتشافی قرار دارد. بر اساس آخرین گزارش سالانه موسسه فریسر از شرکت های معدنی، استرالیا با رقابت فزاینده سرمایه گذاری اکتشافی از مناطق معدنی نوظهور در سراسر جهان رو برو است. وی افزود اصلاحات فوری سیاسی برای از بین بردن موانع نظارتی موجب ایجاد محل های کار انعطاف پذیرتر خواهد شد. همچنین نرخ های مالیات رقابتی، جذب سرمایه گذاری در جهت ایجاد مشاغل بیشتر در بخش اکتشاف و معادن جدید در مناطق محلی را تضمین می‌کند.

هشدار نسبت به قیمت مسکن در کنار حفظ نرخ بهره بانکی از سوی بانک مرکزی استرالیا

اعضای بانک مرکزی استرالیا در پایان جلسه بعدازظهر روز سه شنبه 17 فروردین، تصمیم گرفتند نرخ سود بانکی را همچنان در سطح 0.1 درصد نگه دارند. در همین حال بانک مرکزی استرالیا هشدار داد در صورتی که روند افزایش قیمت مسکن ادامه پیدا کند، با اعطای وام های دارای ریسک مقابله خواهد کرد.

پیتر لو، رئیس بانک مرکزی استرالیا، ضمن اعلام این خبر گفت از آنجا که اقتصاد استرالیا در جهت احیا و بازگشت به دوران شکوفایی گذشته در حرکت بوده و فشارهای ناشی از حقوق و دستمزد و قیمت‌ها بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت کاهش یافته، بنابراین بهتر است که برای چند سال آینده وضعیت به همین منوال باقی بماند. وی افزود انتظار می‌رود که در کوتاه‌مدت با کاهش قیمت در بعضی از بخش‌ها به دلیل شیوع کرونا، شاهد افزایش تورم باشیم. با این‌حال انتظار می‌رود که نرخ تورم طی چند سال آینده همچنان زیر 2 درصد ثابت بماند. وی ضمن اشاره به بهبود وضعیت مسکن در استرالیا به ویژه در مقوله قیمت، اظهار داشت با توجه به فضای ایجاد شده برای افزایش بهای مسکن و همچنین پایین بودن نرخ بهره، روند اعطای وام مسکن توسط بانک با دقت رصد شده و مهم‌تر از همه استانداردهای اعطای وام نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت. او افزود بانک مرکزی استرالیا در مورد افزایش قیمت مسکن در استرالیا هشدار داده است و اعلام کرده اگر این روند افزایش ادامه پیدا کند اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی گروه تحقیقاتی CoreLogic، در ماه مارس قیمت مسکن در سراسر استرالیا بیشترین افزایش را در طول ۳۲ سال گذشته داشته است. شاخص ملی ارزش مسکن این مرکز در ماه مارس 2.8 درصد افزایش داشت که این بیشترین افزایش از اکتبر ۱۹۸۸ است. پیتر لو پیش از این اعلام کرد با وجود این که هنوز سردرگمی‌های زیادی در مورد چشم انداز جهانی وجود دارد، پیشرفت هایی حاصل شده است. وی گفت عرضه واکسن‌ها به احیای اقتصاد جهان کمک کرده است ولی این بهبود پیدا کردن به صورت نابرابر بوده است. به گزارش رسانه‌های استرالیایی، صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی کرده است اقتصاد استرالیا امسال رشدی 4.5 درصدی داشته باشد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما