معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۱

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 68( هفته دوم فروردین ماه 1400)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته دوم فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

برنامه ریزی آفریقای جنوبی در اقتصاد هیدروژن

آقای گوئد مانتاشه، وزیر منابع معدنی و انرژی آفریقای جنوبی در سخنرانی افتتاحیه (Platinum Group Metals (PGMs اظهار داشت که آفریقای جنوبی نقش مهمی در "اقتصاد هیدروژن" ایفا می‌کند زیرا این کشور منابع انرژی جایگزین پاک و قابل اعتماد را هدف قرار می دهد. وی گفت که انرژی هیدروژن به عنوان یکی از گزینه‌های قابل قبول برای انرژی جایگزین و به عنوان حامل انرژی در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد، این استراتژی با هدف تحریک و هدایت نوآوری در طول زنجیره ارزش فناوری سلول های هیدروژنی و سوختی، در نهایت آفریقای جنوبی را قادر می سازد از مزایای محلی تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، مانند کاتالیزورهای PGM و دستگاه‌های کاتالیزوری، به سوخت بین المللی در حال رشد بازارهای سلول سوختی و هیدروژن برسد. این مزایای محلی شامل ایجاد ثروت و صنایع جدید و همچنین مشاغل و توسعه مهارت های مناسب و سرمایه‌های انسانی است.

لازم به ذکر است که آفریقای جنوبی یک استراتژی تحقیق، توسعه و نوآوری در مورد هیدروژن معروف به هیدروژن آفریقای جنوبی (HySA) ایجاد کرده است. دولت آفریقای جنوبی به شدت به هدف نهایی استراتژی HySA متعهد است که در نهایت 25 درصد از تقاضای جهانی کاتالیزور مبتنی بر PGM برای صنعت هیدروژن و سلول سوخت را بر اساس فناوری‌های محلی تأمین کند.

 کمک ژاپن برای تقویت بخش آب آفریقای جنوبی

دولت ژاپن چند میلیون رند کمک آموزشی به وزارت آب و فاضلاب آفریقای جنوبی (DWS) اختصاص داده است. دولت ژاپن از طریق آژانس همکاری بین المللی ژاپن(جیکا) بودجه ساخت یک مرکز آموزشی را در رودپلات DWS تأمین کرد. این مرکز اصول آموزشی برای مقابله با تلفات آب در جوامع را پوشش می دهد. دولت آفریقای جنوبی در مورد وضعیت آب با چالش روبرو است و شهرداری‌ها ظرفیت و فرصتی برای آموزش نیروهای خود در مورد آب و امکانات عملیاتی خاصی برای ارائه آموزش در دسترس ندارد. آموزش نیروها در حالی است که نگرانی‌های فزاینده ای در مورد مقادیر عظیم تلفات آب که سالانه حدود 9 میلیارد رند برآورد می‌شود در آفریقای جنوبی صورت می‌گیرد. آب در معرض خطرات متعددی نظیر افزایش جمعیت، افزایش تقاضاهای کشاورزی و صنعتی، و تأثیرات تغییرات آب و هوایی قرار دارد.

 نامیبیا

راه اندازی بزرگترین مخازن ذخیره مواد نفتی نامیبیا

شرکت ملی نفت نامیبیا NAMCOR در ماه مارس رسما کنترل تاسیسات ذخایر نفت در بندر والویس بی را بر عهده گرفت. عملیات ساخت این تاسیسات در ژانویه 2015 توسط وزارت معدن و انرژی آغاز شد و در سال 2019 دولت تصمیم گرفت علیرغم اعلام آمادگی چندین شرکت بین المللی، بهره برداری از این پروژه را به شرکت NAMCOR واگذار کند. وزارت معدن و انرژی ضمن استراتژیک خواندن این پروژه اعلام کرد: تاسیسات ذخیره سازی مواد نفتی در والویس بی امنیت تامین سوخت و مواد نفتی را بالا می‌برد و از 7 تا 10 روز به 30 تا 45 روز رسانده است. گفتنی است این تاسیسات متشکل از یک اسکله، خطوط لوله و یک ترمینال متشکل از هفت مخزن با ظرفیت 75 میلیون لیتر است.

 حمایت رهبر حزب مخالف دولت نامیبیا از رده بندی درآمد سرانه این کشور

رهبر جنبش دموکراتیک مردمی ‌با زیرسوال بردن موضع انتقادی دولت نامیبیا از قرار گرفتن این کشور در میان کشورهای با درآمد سرانه متوسط رو به بالا، گفت: دولت به جای انتقاد از نهادهای بین المللی باید تلاش کند اقتصاد کشور را به این جایگاه ادعایی برساند. McHenry Venaani با انتقاد شدید از مواضع رییس جمهور در اینباره، تاکید کرد: جنبش دموکراتیک مردمی از قرار گرفتن نامیبیا در جایگاه کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا کاملا حمایت می‌کند زیرا معتقد است کشور نباید برای توسعه وابسته به کمک های خارجی باشد. وی افزود: نامیبیا به جای چشم دوختن به کمک های خارجی باید به کشوری بی نیاز از هرگونه کمکی تبدیل شود. Venaani همچنین با انتقاد از بودجه دولت برای سال آتی مالی، گفت: این بودجه برخلاف ادعای دولت، به جای کمک به اقتصاد کشور برای خروج از رکود بیشتر به دنبال حفظ وضع موجود است. گفتنی‌ است هاگه گینگوب، رییس جمهوری نامیبیا طی سال های گذشته بارها از نهادهای مالی بین المللی نظیر صندوق بین المللی پول بخاطر قرار دادن نامیبیا در میان کشورهای با درآمد سرانه متوسط رو به بالا انتقاد کرده و گفته است این طبقه بندی مانع دسترسی این کشور به منابع مالی ارزان بین المللی شده است.

نیجریه

 کمک 18.2 میلیون دلاری ژاپن به نیجریه

آقای کلم آگبا، وزیر مشاور بودجه و برنامه ریزی ملی نیجریه اعلام کرد دولت ژاپن برای کمک به تقویت سیستم بهداشت و درمان در نیجریه کمکی به ارزش 18 میلیون و 200 هزار دلار را در اختیار آن کشور قرار خواهد داد.

این مقام نیجریه در جریان بازدید از دانشگاه علوم پزشکی بنین –مرکز ایالت ادو در جنوب نیجریه- با خبرنگاران سخن می‌گفت ضمن اعلام این خبر افزود کمک مورد اشاره به قالب ارائه تجهیزات پزشکی و برگزاری دوره‌های مهارت افزایی و ظرفیت سازی برای کادر درمانی نیجریه ارائه خواهد شد. وزیر مشاور بودجه و برنامه ریزی ملی نیجریه در این بازدید همچنین از اهدای 200 دستگاه ونتیلاتور از سوی دولت آمریکا به کشورش خبر داد.

 تامین 60 درصد لبنیات نیجریه از طریق واردات

آقای سابو نانونو، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی نیجریه اعلام کرد این کشور سالانه تا 60 درصد از مصرف شیر و فراورده‌های لبنی خود را وارد می‌کند. این وزیر نیجریه ای ضمن ابراز تاسف از پایین بودن سرانه مصرف شیر در آن کشور -8 لیتر در برابر متوسط جهانی 44 لیتر- یکی از دلایل عمده واردات گسترده لبنیات در نیجریه را وابستگی آن کشور به شیوه‌های سنتی تولید و عدم توسعه صنایع تولید محصولات لبنی در نیجریه دانست.

آقای نانونو با اشاره به آمار منتشره از سوی بانک مرکزی نیجریه در خصوص واردات 5 میلیارد دلاری مواد غذایی در سال 2019، اعلام نمود 1.2 تا 1.5 میلیارد دلار از این مبلغ به واردات شیر و لبنیات اختصاص داشته است.

 سنگال

میزان بادام زمینی تولید شده در سنگال

اتحادیه کارخانه داران روغن نباتی سنگال، به گزارش آماری وزارت کشاورزی آن کشور مبنی بر تولید قریب به 2 میلیون تن بادام زمینی در سال کشاورزی  2021 – 2020 واکنش نشان دادند. به زعم آن‌ها، سنگال در سال مذکور، بیشتر از 795 هزار تن بادام زمینی برداشت نکرده است. از این مقدار، 600 هزار تن صادر شده است؛ 100 هزار تن به شرکت های بذر و 95 هزار تن نیز به شرکت های روغن نباتی منتقل شده است.  این در حالی است که دپارتمان کشاورزی آمریکا در گزارشی که در تاریخ 9 فوریه 2021 منتشر کرده است، حجم بادام زمینی تولید شده در سنگال را مجموعاً یک و چهار دهم میلیون (1.4 میلیون) عنوان می‌کند که برای تولید این حجم از محصول، یک میلیون و دویست هزار هکتار زمین زیر کشت رفته است. به عبارتی، از هر هکتار زمین، یک تن و 170 کیلوگرم بادام زمینی برداشت شده است.

 بورکینافاسو

دسترسی بورکینافاسو به دریا از طریق احداث خط آهن بورکینا- غنا

وزیر حمل ونقل بورکینافاسو پس از ملاقات با همتای غنایی خود از توافق برای احداث خط آهن بورکینا – غنا به طول 1110 کیلومتر از اول سال 2022 خبر داد .هزینه این احداث که بالغ بر4 میلیارد و 700ملیون یورو برآورد شده است ، باعث دسترسی آسان بورکینافاسو به بندر "تما" tema و akosombo در غنا خواهد شد. پیش بینی می‌شود سالانه دو تا سه ملیون مسافر و بیش از هفت تا هفده ملیون تن کالا وبار از این طریق در سال جابجا گردد.

غنا

سفر رئیس جمهور غنا به اسپانیا

آکوفو آدو، رئیس جمهور غنا در 28 مارس (8 فروردین) به منظور حضور در کنفرانس Focus Africa 2023، به اسپانیا سفر نموده و با پدرو سانچز، نخست وزیر این کشور نیز ملاقات نمود. وی در سخنرانی خود در این کنفرانس، ضمن تشریح وضعیت سیاسی و اقتصادی غنا، اظهار داشت که کشورش از سرمایه گذاری بخش تجاری اسپانیا، کاملا استقبال و حمایت می‌کند. نخست وزیر اسپانیا هم در ملاقات خود ضمن اعلام آمادگی برای گسترش همه جانبه روابط میان غنا و اسپانیا، اظهار داشت، میخواهیم دهه آینده، دهه اسپانیا در آفریقا باشد و به همین منظور تمام برنامه‌ها و اهداف خود را در این مسیر ترسیم کرده ایم.

 سفر نخست وزیر سابق انگلیس به غنا

تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس مورخ 27 مارس (7 فروردین) به غنا سفر نموده و با برخی مقامات این کشور از جمله باوومیا، معاون رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد. در این ملاقاتها دو طرف در خصوص همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه‌های فناوری دیجیتال، دسترسی به واکسن کووید19، پزشکی از راه دور و تکنولوژی محصولات گلخانه ای گفتگو نمودند.

 درخواست دولت غنا از بانک جهانی جهت حمایت از ساخت مسکن ارزان قیمت

بنا بر اظهار وزیر کار و مسکن غنا، دولت این کشور از بانک جهانی درخواست حمایت جهت تشکیل سازمان ملی مسکن با هدف ساخت مسکن ارزان قیمت در غنا را نموده است. وی که پذیرای یک هیئت چهار نفره از سوی بانک جهانی بود، عنوان داشت ساخت مسکن ارزان قیمت از اولویت های اصلی دولت آکوفو آدو بوده و فقدان چنین سازمانی خود مانع بزرگی در مسیر تحقق این هدف می‌باشد. وی از این هیئت درخواست حمایت و کمک های فنی به منظور تشکیل این سازمان و اجرای پروژه‌های مسکن ارزان قیمت در غنا را داشت.

 سیرالئون

نارضایتی نمایندگان مجلس سیرالئون از شرکت های تولیدکننده آب آشامیدنی

کمیته نظارت بر منابع آب مجلس سیرالئون در جلسه ای وعده داد اقدامات سختگیرانه تری علیه شرکتهای تولیدکننده آب آشامیدنی به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و پروتکلهای بهداشتی اعمال نماید. در این جلسه نمایندگان اتحادیه آب، وزارت بهداشت و سلامت، اداره استاندارد و کمیسیون تنظیم آب نیز حضور داشتند. کمیته آب مجلس به تحقیقات خود از شرکت های تولیدی اشاره کرد و اعلام داشت، بیش از 70 درصد این شرکتها ضوابط و مقررات کمیسیون تنظیم آب و برق سیرالئون (EWRC) را رعایت نمی­کنند.

مالی

امضای تفاهمنامه همکاری فرهنگی بین جمهوری مالی و قطر

به گزارش جریده ایندیپندنت، مراسم امضای تفاهمنامه همکاری فرهنگی بین جمهوری مالی و قطر در تاریخ اول آوریل 2021 (12 فروردین 1400) در محل وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی مالی برگزار شد. سند تفاهمنامه مذکور توسط زینی مولای، وزیر امور خارجه مالی و احمد عبدالرحمن السنیدی سفیر قطر در این کشور و با حضور خانم کاجاتو کوناره، وزیر فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری به امضا رسید. دو کشور در چارچوب این توافقنامه، بر تمایل خود برای انجام فعالیت‌های فرهنگی تأکید کردند. این تفاهمنامه بیانگر تقویت روابط دوجانبه و همکاری بین دو کشور مالی و قطر است. وزیر امور خارجه مالی در پایان مراسم امضای تفاهمنامه یادشده از حمایت چند جانبه قطر از کشور متبوعش، به‌ویژه در زمینه‌های بشردوستانه و مبارزه با تروریسم تمجید کرد.

گامبیا

سهم گامبیا از سهمیه جهانی واکسن کرونا

سازمان بهداشت جهانی در 13 مارس 2021 در توئیتی با اشاره به ابتکار جهانی آن سازمان برای دسترسی عادلانه کشورها به واکسن، گفت: "COVAX فقط می‌تواند به 20٪ از جمعیت آفریقا برسد؛ برای دسترسی برابر به واکسن، باید کارهای بیشتری انجام شود. زیرا تا زمانی که همه در امنیت نباشند هیچ کس ایمن نیست."

گامبیا، کوچکترین کشور در خاک آفریقا، تاکنون حدود 46000 دوز دریافت کرده است که برای واکسیناسیون تنها 1.9٪ از جمعیت 2.3 میلیون نفری آن کافی است؛ این رقم تقریباً برابر با نیروی کار خدمات عمومی این کشور است.

 توگو

سفر وزیر امور خارجه توگو به آلمان

روبرت داسی وزیر امور خارجه توگو به آلمان سفر نموده و به صورت جداگانه با وزیر امور خارجه، وزیر همکاری‌های اقتصادی و توسعه ای و نماینده ویژه صدراعظم آلمان در امور آفریقا ملاقات کرد. در این ملاقاتها دو طرف پیرامون روابط دوجانبه به ویژه حوزه‌های تجاری و سرمایه گذاری و تحولات منطقه ای از جمله تحولات منطقه ساحل و کشور مالی و مقابله با گروههای تندرو گفتگو نمود. همچنین در این سفر، سند همکاری توگو و آلمان، در چارچوب ابتکار پیمان کشورهای G20 برای آفریقا، نیز امضاء شد.

 لیبریا

سفر معاون رئیس جمهور لیبریا به غنا

جول تیلور، معاون رئیس جمهور لیبریا که جهت حضور در کنفرانس انقلاب علم برای جوانان، به غنا سفر نموده است با محمودو باوومیا، معاون رئیس جمهور این کشور ملاقات کرده و در خصوص همکاری‌های دوجانبه گفتگو کرد.

 زیمبابوه

لزوم وضوح قانونی سیاست های بودجه میان مدت و سالانه

دولت اعلام کرده نتیجه اصلاحیه قانون بومی سازی و توانمند سازی اقتصادی، هنگامی‌که خزانه داری، بودجه میان مدت، سالانه و وضوح قانون را در اواخر سال صادر کند، اعمال می‌شود. یک تصور اشتباهی که منجر به نتیجه گیری برخی از سرمایه گذاران شد مبنی بر این که زیمبابوه برای تجارت باز است هنگامی‌ بوجود آمد که دولت قانون مالی (شماره 2) سال 2020 را منتشر کرد. این اصلاحیه باعث تصور غلط سرمایه گذاران و سهامداران شده که تصور می‌کردند دولت 51 درصد مالکیت محلی را برای بخش معدن بازگردانده است. با وجود صدور بیانیه ای درباره وضع دولت در مورد باز بودن این بخش برای سرمایه گذاران بدون در نظر گرفتن ملیت آنها، تصور غلطی ایجاد شد. انکوب وزیر دارایی و توسعه اقتصادی، تأکید کرد که دولت در تلاش برای افزایش اطمینان سهامداران است که فعالیتهای اقتصادی آنها منطبق با سیاستهای دولت باشد و سوتفاهم ها را حل کند. در این رابطه چیدووا، معاون وزیر دارایی و توسعه اقتصادی نیز برای حمایت بیشتر از موقعیت دولت، گفت که نتیجه قانونی این امر هنگامی تحقق می یابد که انکوب بیانیه سیاست بودجه میان مدت و سالانه را در اواخر سال ارائه دهد.

 بوتسوانا

وعده عملی نشده دولت بوتسوانا برای ایجاد 10 هزار شغل

اتحادیه‌های کارگری بر اساس اعلامیه پگی سرامه وزیر تجارت و صنایع (MITI) بوتسوانا مبنی بر ایجاد 10950 شغل در سال 2020، اعلام نمود که وعده ایجاد این فرصت های شغلی توسط وزارتخانه مذکور به هیج وجه عملی نگردیده است. سرامه هفته گذشته در حالی که پیشنهادات بودجه تأمین وزارتخانه خود را تأئید کرد، گفت که این شغلها با هدف ایجاد بیش از تعداد گفته شده نیستند. در پی اظهارات وزیر اتحادیه‌ها اعلام نمودند که واقعیت از دست دادن مشاغل گسترده با اعداد و ارقام وزیر متفاوت است. در همین رابطه کتلافیل موتشگوا معاون دبیرکل فدراسیون اتحادیه‌های بخش عمومی ‌بوتسوانا  اعلام کرد فرصتهای شغلی و ارقام استخدام هایی را برای ایجاد شغل  در سال 2020 اعلام شده است درست نیست. وی عنوان کرد وزرای دولت عادت کرده اند که در مورد موضوعات برجسته و کلان دروغ بگویند. وی تاکید کرد وزیر تجارت و صنایع واقعیت را نمی‌گوید. سیاست ایجاد اشتغال دولت در حال شکست است و با وعده‌های دیگر نیز نمی‌تواند ما را امیدوار نماید. هیچ سیاست محکم ایجاد اشتغال در کشور وجود ندارد.

 تانزانیا

ساخت خط لوله نفتی میان تانزانیا و اوگاندا

طبق اعلام شرکت توسعه نفت تانزانیا(TPDC) توافقات مربوط به ساخت خط لوله نفتی میان تانزانیا و اوگاندا همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. موسوینی رئیس جمهور اوگاندا در سخنرانی خود اعلام کرد قرار بود روز 22 مارس جاری توافق سه جانبه میان دو کشور و شرکت توتال بعنوان مجری امضا شود که مرگ ناگهانی مگوفولی این امر را به تعویق انداخت. با این حال جیمز ماتاراجیو رئیس شرکت توسعه نفتی تانزانیا اعلام کرده است این ضایعه هیچگونه خللی در توافقات آتی نخواهد داشت چراکه مگوفولی قبل از مرگ خود صلوحو حسن معاون وقت و رئیس جمهور فعلی را بعنوان نماینده خود برای امضای این توافق انتخاب کرده بود. انتظار می رود طی چند روز آینده و با سفر صلوحو حسن به اوگاندا این توافق به امضای نهایی برسد.

 جمهوری فدرال سومالی                             

تمدید تحریم اقتصادی سومالی به­دلیل شرایط امنیتی در سومالی

کاخ سفید در بیانیه ­ای مطبوعاتی اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور دستور اجرایی­ تحریم­های اقتصادی امریکا علیه سومالی را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است. جو بایدن روز پنجشنبه 1 آوریل اعلام کرد: «وضعیت سومالی هم­چنان تهدیدی بزرگ برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده­ ی امریکاست. به­ همین دلیل، وضعیت اضطراری ملی که 12 آوریل 2010 اعلام شد و اقداماتی که در آن تاریخ و 20 ژوئیه 2012 به تصویب رسید باید از 12 آوریل 2021 نیز کماکان به قوت خود باقی بماند».

 جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

 آمادگی اتیوپی برای آبگیری مرحله دوم سد رنسانس      

بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی اتیوپی در  روز دوشنبه 29 مارس، اتیوپی در حال آماده سازی برای انجام مرحله دوم پر کردن سد رنسانس با هدف شروع تولید برق آبی با استفاده از دو توربین در این سد است. طبق این گزارش، آژانس ایجاد اشتغال ایالت بنیشانگول-گومز اعلام کرده است که عملیات پاکسازی جنگل آغاز خواهد شد و بیش از 5 هزار نفر بصورت موقت فرصت شغلی بدست خواهند آورد. در مجموع قرار است که 4854 هکتار زمین مورد پاکسازی قرار گیرد و 13.5 میلیارد مترمکعب آب در این مرحله ذخیره گردد.

 جمهوری جیبوتی

 آغاز ساخت بیمارستانی با حضور رئیس جمهور جیبوتی

اسماعیل عمر گیله، رئیس جمهور جیبوتی به همراه مقامات دولتی و سفیر چین در این کشور طی مراسمی در 26 مارس، عملیات ساخت بیمارستانی در منطقه تاجوره را آغاز نمودند. این بیمارستان که به طور کامل، توسط دولت چین تامین مالی می‌شود، به منظور خدمات رسانی به مناطق شمالی جیبوتی درنظر گرفته شده است.

سفر وزیر خارجه عربستان به جیبوتی

اسماعیل عمر گیله رئیس جمهور جیبوتی روز سه شنبه 23 مارس، فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان را به حضور پذیرفت. در این دیدار، طرفین درخصوص لزوم ایجاد هماهنگی بیشتر میان دو کشور، سازوکارهای همگرایی اقتصادی، تجاری و امنیتی برای کشورهای عرب و آفریقایی مجاور دریای سرخ و خلیج عدن و همچنین وضعیت سومالی و یمن به بحث پرداختند.

 کنگو

اعلام آمادگی چین برای ایجاد همکاری‌های جدید در دیدار سفیر  این کشور با نخست‌ وزیر جدیدکنگو

آقای Zhu Jing سفیر چین در کینشازا 29 مارس 2021 ( 9 فروردین 1400) در دیدار با نخست وزیر تازه منصوب جمهوری دمکراتیک کنگو آقای ژان-میشل ساما لوکونده (Jean-Michel Sama Lukonde) پیام تبریک دولت متبوعش را به ایشان تسلیم کرد. سفیر چین پس از این ملاقات گفت برای تسلیم پیام تبریک نخست وزیر چین به آقای ساما لوکونده و ارائه گزارشی از پیشرفت پروژه‌های بزرگ همکاری میان دو کشور با نخست وزیر ج.د.کنگو دیدار کرده. وی تصریح کرد "در این ملاقات دوستانه به اتفاق بر ضرورت حفاطت از همکاری‌های پویا میان چین و کنگو و دوستی میان دو ملت با هدف ایجاد فرصت های پویای جدید در برآورده شدن رفاه برای مردم کنگو تاکید کردیم."

 در پایان این خبر آمده در این دیدار  آقای Zhu Jing یک  اثر هنری به عنوان یک نماد چینی برای هماهنگی و همبستگی را به نخست وزیر ج.د.کنگو تقدیم کرد.

 بروندی

تلاش مصر برای همراه کردن بروندی با خود در بحران سد الهضه اتیوبی

قاهره در تلاش است تا در اختلافات مصر با ادیسا بابا بر سد النهضه اتیوپی، تماس های دیپلماتیک و سیاسی خود را با کشورهای مختلف منطقه افریقایی تقویت کند. عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر اخیرا از اواریست اندایشیمیه رئیس جمهوری بروندی برای بحث در مورد بحران سد بزرگ النهضه دعوت به عمل آورد. علاوه بر چندین اقدام دیگر، این اقدامی‌ بود که اخیرا مصر برای جلب حمایت از موقعیت خود در مورد سد انجام داد. سخنگوی السیسی، بسام رادی در بیانیه مطبوعاتی گفت که مصر به دنبال تقویت روابط با بروندی، به ویژه در سطح اقتصادی، تجاری، امنیتی و نظامی است. 

 رواندا

کاگامه به رهبران جهان به درخواست معاهده بین همه گیری پیوست

بیش از 20 رهبر جهان از جمله کاگامه، کنیاتا، مکرون، بوریس جانسون، مرکل و رئیس سازمان بهداشت جهانی خواستار راه حل جهانی جدیدی برای کمک به آماده سازی جهانی برای آینده همه گیری شدند. آنها در مقاله مشترکی که در چند روزنامه منتشر شد ذکر کردند که معاهده جدید می‌تواند به تاسیس نظام های بهتر برای آگاه کردن مردم درباره همه گیری بالقوه و همچنین بهبود اشتراک اطلاعات و توزیع واکسن و تجهیزات محافظت شخصی کمک کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما