معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۵

اخبار اقتصادی شانگهای چین (هفته دوم فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی شانگهای چین که در هفته دوم فروردین ماه 1400 در رسانه‌های این حوزه در شرق چین منتشر شده به شرح زیر بوده است.

استفاده از سیاست چای برای توسعه مناطق توسعه نیافته در استان ججیانگ

در سال 2018 ساکنان منطقه آنجی در استان ججیانگ، به منظور مبارزه با فقر به اهدای بذر نوع خاصی از چای به نام "برگ سفید شماره 1" به مناطق توسعه نیافته مبادرت ورزیدند.

سیاست کاشت چای پیش از این در استان گویجو، استان هونان و همچنین استان سیچوان آزمایش شده بود. در نتیجه این سیاست حدود 4.14 کیلومتر به زیر کشت چای رفت و حدود 6,661 کشاورز فقیر از این سیاست منتفع شدند.

شرکت Zhejiang Tea Group نیز تلاش کرده است به منظور افزایش فروش چای به برندسازی در این زمینه مبادرت ورزد. این شرکت همچنین وعده داده است که تمامی ‌برگهای چای را از کشاورزان خریداری خواهد کرد و پس از بسته بندی در بازار به فروش می روند. انتظار می رود این سیاست باعث افزایش درآمد افراد مناطق توسعه نیافته شود.

شرکت Zhejiang Tea Group همچنین در تاریخ 30 مارس با کمک مجموعه Weiya به تبلیغ سیاست چای در Taobao (پلفتورم تجارت الکترونیک در چین) مبادرت ورزید که از سوی میلیون‌ها مصرف کننده چینی مشاهده شد.

تحول دیجیتالی شانگهای

فناوری‌های هوشمند از قبیل هوش مصنوعی و 5G، بمنظور پیشبرد مدیریت شهری دیجیتال و همچنین پوشش دادن به استراتژی تحول دیجیتالی شانگهای، در مناطق مختلف و همچنین ‌هاب های حمل و نقل این شهر گسترش داده شده اند.

مقامات محلی شانگهای در حال تغییر کاربری سایت های صنعتی قدیمی‌ به پارک های نوآوری مرتبط با فناوری‌های جدید هستند تا از این طریق بتوانند در زمینه فناوری و هوش مصنوعی در سطح جهانی رقابت نمایند. مناطق مجاور رودخانه خوانگ پو و سوجو کریک از جمله این مناطق هستند که پارکهای فناوری در آنها ایجاد شده است. بخشی از مناطق صنعتی قدیمی‌ به پارکهای جدیدی در زمینه دارویی و پزشکی تبدیل شده اند.

نظر به اینکه شهر شانگهای قصد دارد تا سال 2022 به یک قدرت بزرگ بین المللی در زمینه اقتصاد دیجیتال تبدیل شود، یک هاب نوین نرم افزاری نیز در غرب شانگهای در حال شکل گیری است. توسعه اقتصاد آنلاین با شیوع پاندمی‌ کرونا، فرصتهای بیشتری برای شرکتهای ‌های تک و کسب و کارهای آنلاین (تجارت الکترونیک، آموزش آنلاین، تحویل غذا و ...) فراهم نموده است.

سیاست های ججیانگ برای تبدیل شدن به ‌هاب تولیدی پیشرفته

مقامات استان ججیانگ در تاریخ 26 مارس یک کنفرانس توسعه ای سطح عالی برای صنعت تولیدی این استان برگزار نمودند.

دولت ججیانگ در کنفرانسی که در سال 2020 برگزار شد، مأموریت جدیدی برای استان در راستای تبدیل شدن به یک هاب تولیدی پیشرفته در سطح جهانی را تعیین کرده بود. در کنفرانسی که در سال جاری میلادی برگزار شد به پیشرفت هایی که در سال گذشته حاصل شده است پرداخته شد.

بر اساس اظهارات مقامات دولتی استان ججیانگ، حجم، ساختار و خلاقیت بخش تولیدی خود را بهبود بخشیده است. در سال 2020، بیش از 200 خوشه صنعتی (industrial cluster) ده میلیارد یوآنی، 14 خوشه صنعتی 100 میلیارد یوآنی و 3 خوشه صنعتی یک تریلیون یوآنی در این استان وجود داشت. به گزارش وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، پنج خوشه صنعتی این استان در میان 20 خوشه صنعتی پیشرفته در سراسر چین قرار گرفتند.

استان ججیانگ دارای بالاترین شاخص های دیجیتالی شدن بخش تولیدی در سراسر چین است. تا پایان سال 2020، بیش از 410 هزار شرکت در این استان به پلتفورم پردازش کلود متصل شدند و 62,600 ایستگاه 5G نیز در این استان راه اندازی شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما