معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۰

اخبار اقتصادی در حوزه آفریقای جنوبی (هفته چهارم اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آفریقای جنوبی در هفته چهارم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش قیمت سوخت در آفریقای جنوبی از ابتدای ماه آوریل

انجمن خودرو آفریقای جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که انتظار می رود قیمت سوخت پس از پایان ماه مارس افزایش چشمگیری داشته باشد. این انجمن اعلام کرد افزایش قیمت سوخت باعث بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم خواهد شد. افزایش چشمگیر مالیات سوخت در بودجه سال جاری، کاهش ارزش واحد پول آفریقای جنوبی در مقابل ارزهای بین المللی و افزایش جهانی قیمت نفت خام از مهمترین دلایل این افزایش می‌باشد. انجمن خودروسازان آفریقای جنوبی پیش بینی کرده در ماه جاری قیمت سوخت نزدیک به 9 درصد افزایش  یابد که این میزان افزایش کم سابقه است.

خاموشی‌ها در آفریقای جنوب می‌تواند 5 سال به طول بکشد

آندره درویت مدیر شرکت برق آفریقای جنوبی (اسکوم) در مصاحبه با خبرنگاران گفت که پیش بینی می‌شود خاموشیهای در آفریقای جنوبی به مدت 5 سال اینده و به صورت متناوب ادامه داشته باشد. وی گفته است آفریقای جنوبی باید با این واقعیت روبرو شود که 5 سال آینده کمبود برق خواهیم داشت. وی گفت میزان 4000 مگاوات کمبود برق داریم. وی گفت ما هرچه سریعتر نیازمند شبکه‌هایی از نسل جدید نیروگاههای تولید برق هستیم. وی گفت در صورت رشد اقتصادی ما بیش از این میزان کمبود خواهیم داشت. وی گفت هنوز نیازمند نیروگاههای فرسوده که هزنه نگهداری بالائی دارند هستیم و 12درصد برق از این نیروگاهها تامین می‌شود. مشکل برق آفریقای جنوبی مشکلی تاریخی و یکی از نقاط ضعف این کشور برای رشد اقتصادی محسوب می‌شود. با شرایط موجود بهنظر نمی رسد این مشکل در آینده نزدیک مرتفع شود. خاموشیها از ابتدای هفته در آفریقای جنوبی مجددا افزایش یافته است.

کاهش ارزش سهام بانک آبسا در بازار بورس ژوهانسبورگ

گزارش مالی سال 2020 بانک آبسا که در پایان هفته در بازار بورس ژوهانسبورگ منتشر شد حاکی از کاهش 51 درصدی درآمد این بانک می‌باشد. این کاهش درآمد باعث شد تا قیمت سهام این بانک بیش از سه درصد کاهش یابد. بانکهای آفریقای جنوبی در دوره شیوع کورونا دچار خسارت شدند. قبلا گزارش مالی بانک FNB نیز حاکی از کاهش درآمد این بانک در سال 2020 بود. عدم بازپرداخت بدهی بانکها از سوی وام گیرندگان، عدم استفاده از تسهیلات سرمایه ای بانک توسط سرمایه گذارن از دلایل ضرر بانکهای آفریقای جنوبی در سال 2020 عنوان شده است.

آفریقای جنوبی با بهبود اقتصادی شکننده روبرو است

اقتصاددانان دفتر تحقیقات اقتصادی (BER) عقیده دارند، داده‌های آماری نشان می دهد که با کاهش اعتماد به نفس در تجارت، بهبود اقتصادی آفریقای جنوبی شکننده است.

این گروه به شاخص اعتماد به نفس کسب و کار (RMB / BER (BCI برای سه ماهه اول 2021 اشاره کردند که نشان دهنده کاهش مجدد اعتماد به نفس در مقایسه با سه ماهه چهارم 2020 است.

با وضع مقررات سطح 3 در ماه فوریه و با عبور از اوج موج دوم عفونت های کرونا، شرایط قفل سراسری تا حدودی مرتفع شد

پروفسور شبیر مدحی، مدیر اجرایی واحد تحقیقات واکسن ویتس و بیماری‌های عفونی در این رابطه گفت که کشور به احتمال زیاد در یک ماه آینده اولین علائم موج جدید را در ماه مه و ژوئن زمانی که ماه‌های خنک تری را طی می‌کنیم مشاهده خواهد کرد. زیرا مردم بیشتر در خانه جمع می‌شوند. اما اگر مردم در دوره عید پاک شروع به تجمع کنند، ممکن است انتظار داشته باشیم که این امر زودتر اتفاق بیفتد. وی افزود که در موج جدید ممکن است نوع جدیدی از ویروس جهش یافته ظاهر شود.

 نگرانی نسبت به روند تزریق واکسن کرونا

برخی احزاب آفریقای جنوبی، از حرکت آهسته تزریق واکسن‌های Covid توسط دولت انتقاد می‌کنند و از عدم شفافیت در مورد چگونگی برنامه تزریق انتقاد دارند.

بسیاری از تحلیلگران و گروه‌های تحقیقاتی اشاره کرده اند که آفریقای جنوبی اهداف واکسیناسیون خود را از دست داده است. با توجه به میزان فعلی نمونه برداری، این کشور به اهداف از پیش تعیین شده دولت یعنی 67 درصد دست نیافته است.

وزارت بهداشت در ابتدا برنامه ریزی کرده بود که 1.5 میلیون دوز واکسن را تا پایان ماه مارس تزریق کند. با این حال، عملکردها نشان می دهند که واکسن کافی حتی برای رسیدن به نصف این هدف نیز وجود ندارد. کشور برای رسیدن به هدف 67٪ تا پایان سال نیاز به 140.000 تزریق در روز دارد.

اگر دولت مسیر خود را در تولید واکسن‌ها انتخاب نکند، کشور در یک حلقه بی پایان قفل و عفونت های Covid-19 باقی خواهد ماند که باعث هزینه‌های جانی میلیون‌ها فرد در چرخه اجتناب ناپذیر فقر خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما