معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۱

اخبار اقتصادی روسیه (هفته چهارم اسفند ماه 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در هفته چهارم اسفند ماه 1399 به شرح زیر بوده است.

آغاز کاهش بهای گندم در بازار روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی)

به گزارش شرکت «سوو اکوم» بهای متوسط گندم درجه سه در روسیه با ۱۲۵ روبل کاهش به ۱۳۹۲۵ روبل در ازای هر تن رسید. قیمت گندم درجه ۴ با ۱۲۵ روبل کاهش به ۱۳۸۷۵ روبل در ازای هر تن و گندم درجه ۵ با ۲۲۵ روبل به ۱۲۷۵۰ روبل در ازای هر تن رسیده است. همچنین قیمت متوسط گندم دارای 5.12 درصد پروتئین در بنادر روسیه با 5.4 درصد کاهش به ۱۴۷۵۰ روبل در ازای هر تن رسیده است.

تغییر نام خط لوله گاز «شمال- جنوب» به «جریان پاکستان» (پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا) 

طبق صورت‌جلسه رسمی اعمال تغییرات در موافقتنامه بین روسیه و پاکستان که در تاریخ ۲۲ مارس در پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی اطلاعات حقوقی منتشر شده است، پروژه خط لوله گاز «شمال- جنوب» به «جریان پاکستان» تغییر نام می‌یابد و سرمایه‌گذاران روسی حداقل ۲۶ ‌% سهام این پروژه را در اختیار خواهند ‌گرفت. این سهامداران کنسرسیوم خط لوله اوراسیایی و نیز کارخانه TMK (شرکت متالورژی لوله) می‌باشند. همچنین خاطرنشان می‌گردد که کنترل بسته سهام در اختیار طرف پاکستانی می‌باشد.

‌نقشه راه دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاری (پایگاه اطلاع‌رسانی کومرسانت)

دولت روسیه پیش‌نویس نقشه راهی را برای افزایش سطح دسترسی به فاینانس طرح‌های سرمایه‌گذاری تهیه کرده است. این طرح ۳۲ اقدام را در راستای جذب گروه بزرگی از سرمایه‌گذاران از بانک‌ها و شرکت‌های بیمه گرفته تا شرکت‌های مشترک سرمایه‌گذاری و اشخاص حقیقی در بر می‌گیرد. مهلت اجرای این نقشه راه تا سال ۲۰۲۴ تعیین شده است اما برخی از ابتکارات آن باید تا پایان سال ۲۰۲۱ تحقق یابد. بدین ترتیب عملا بحث بر سر فعال‌سازی سیستم جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد بستری برای آن در چارچوب ابزار جدید تشویق سرمایه‌گذاری در روسیه است.

مشارکت بیش از 40 کشور جهان در نمایشگاه بین‌المللی هوایی مسکو (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

طبق گزارش کمیته برگزاری و آماده‌سازی نمایشگاه هوایی مسکو به ریاست دنیس مانتوروف وزیر صنعت و بازرگانی فدراسیون روسیه، بیش از 40 کشور قصد خود را برای شرکت در نمایشگاه هوایی ماکس-2021 ابراز داشته‌اند. وزیر صنعت اظهار داشت که شرکای خارجی علی‌رغم پاندمی‌ کووید، قصد خود برای ارائه برنامه‌هایی جهت نمایش آخرین دستاوردها و اعزام هیأت‌های خود برای شرکت در نمایشگاه را ابراز داشته‌اند. وزیر خواهان آن شد تا افزایش فزاینده علاقه به نمایشگاه، به قراردادها و پروژه‌های مشترک تبدیل شود.

دولت لایحه ضبط پول‌های حاصل از فساد مالی مسئولان را به دوما ارائه کرد (پایگاه اطلاع‌رسانی گازتا رو)

دولت لایحه قانونی را به دومای کشوری تسلیم کرد که طبق آن پول‌هایی را که مسئولان از طریق فساد مالی به دست آورده‌اند به بودجه دولت واریز می‌شود. در این لایحه اصلاحاتی در قانون فدرال مربوط به «مقابله با فساد مالی» پیش‌بینی شده است. وظیفه تأیید و صحت اطلاعات مربوط به دریافت رشوه توسط مسئولان دولتی بر عهده ادارات دادستانی کشور است. طبق قانون این نهادها مجاز هستند در صورتی که مبلغی بیش از 10 هزار روبل به عنوان رشوه دریافت شده باشد موضوع را به دادگاه ارجاع نمایند.

وزارت توسعه صنعت راهبرد سیاست صنعتی منطقه‌ای را تهیه می‌کند (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

طبق گزارش منتشر شده در پرتال پیش‌نویس قوانین و اسناد حقوقی وزارت صنعت روسیه، این وزارتخانه راهبرد سیاست صنعتی منطقه‌ای تا سال 2024 و تا سال 2035 را تهیه می‌کند. علت تهیه این راهبرد آن است که در مرحله کنونی توسعه اجتماعی- اقتصادی کشور، دولت با مسأله هماهنگ‌سازی همه سیاست‌های مشوق بخش توسعه صنعت در سطح منطقه‌ای مواجه می‌باشد. این سند زمینه‌های اصلی سیاست صنعتی منطقه‌ای را مشخص می‌سازد.

صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم درخواست مشارکت اسپوتنیک V در برنامه COVAX را ارائه داد (پایگاه اطلاع‌رسانی ریا نوواستی)

صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه درخواست مشارکت واکسن اسپوتنیک V را در برنامه بین‌المللی COVAX ارائه نمود. کیریل دمیتریف رئیس صندوق سرمایه‌گذاری‌های روسیه پیش‌تر اظهار داشته بود که از همکاری با پلاتفرم بین المللی COVAX خوشحال خواهد شد اما فروش مستقیم واکسن روسی به کشورها در اولویت قرار داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما