معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۸- ۱۶:۰۰ - مشاهده: ۳۵۴

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته سوم اسفند1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته سوم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد.

فروش 400 میلیون کرون در بازار برای پائین نگه داشتن ارزش پول

 بانک مرکزی دانمارک در ماه فوریه مبلغ 400 میلیون کرون (65 میلیون دلار) وارد بازار ارز کرد تا نرخ برابری کرون با یورو را در حد 4360. 7 کرون برای هر یورو را حفظ کند. این برای اولین بار در طول چهار سال گذشته است که بانک مجبور به مداخله در بازار ارز شده و انتظار می رود در ماه‌های آینده هم تکرار شود. (corporate.nordea.com)

پرداخت سود برای داشتن پول در حساب

اکنون همه بانک های دانمارک عوض پرداخت سود به سپرده گذاران از مشتریان برای سپرده پول در حساب های خود سود دریافت می‌کنند. دانمارک بیش از هر کشور دیگر نرخ بهره منفی داشته است. برای اولین بار در اواسط سال 2012 و برای دفاع از حفظ نرخ تبدیل بین کرون و یورو بانک مرکزی دانمارک سود بانکی را به زیر صفر (نرخ منفی سود) برد. در ابتدا فقط چند بانک از سپرده گذاران سود سپرده گذاری دریافت می‌کردند اما بعدها این به یک رویه مرسوم و طبیعی تبدیل شد. در گذشته سپرده‌های بالای چند صد هزار کرون مشمول این وضعیت بودند اما نتایج سه ماهه چهارم (Q4 / 2020) نشان می دهد که همه بزرگترین بانک های دانمارک از سپرده‌های پائین تا حد 100 هزار کرون (16000 دلار) نیز سود دریافت می دارند.

 کارن فروسیگ، مدیر اجرایی سودبانک، به اخبار بلومبرگ گفت که این یک خیابان دو طرفه است: دانمارکی‌ها در ارتباط با سپرده گذاری‌ها با نرخ منفی سود مواجه هستند اما آنها در مقابل، برای وام دریافتی پائین ترین نرخ سود در جهان را می‌پردازند. (اخبار بلومبرگ)

نرخ بالای دستمزد کارگران فست فود در دانمارک مسئله ای برای بایدن

 نرخ بالای دستمزد کارگران فست فود در دانمارک برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در تلاش برای گذراندن یک لایحه کووید در آمریکا مسئله ساز شده است. الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده کنگره حزب دموکرات، گفته است که مبارزه برای افزایش حداقل دستمزد کاملاً شرم آور است زیرا کارگران مک دونالدز در دانمارک هر ساعت 22 دلار درآمد دارند بنابراین 15 دلار در ایالات متحده بسیار اندک و "شرم آور" است. با این حال منتقدان راست گرا با استناد به اظهارات سال پیش پیتر هاملگارد، وزیر کار، ایده "سوسیالیستی" حزب دموکرات را رد کرده و می‌گویند که دانمارک اساسا حداقل دستمزد ندارد. وزیر در آن زمان گفته بود که در دانمارک دستمزدها توسط نمایندگان اتحادیه‌های کارگری، کارفرمایان و دولت مذاکره و توافق می‌شوند و این روش در طول یکصد سال گذشته مرسوم بوده است.( marketwatch.com)

بهبود آمار بیکاری در دانمارک

 در حال حاضر تعداد 168.884 نفر در دانمارک به طور رسمی‌بیکار هستند که 6200 نفر کمتر از پایان فوریه است.  ترولز کروماند دنیلسون، اقتصاددان ارشد نوکردیت، گفت مشخص نیست آیا بازگشایی روز اول ماه مارس تأثیری بر این ارقام داشته است یا خیر. آمار کنونی بیکاری تقریباً مشابه ماه دسامبر است که مرحله دوم محدودیت های اجتماعی به اجراء گذاشته شد. 

از زمان شیوع یک سال پیش کووید-19 در دانمارک، تعداد 37،390 نفر به صف بیکاری پیوسته اند. (مرکز آمار دانمارک)

افزایش در تولیدات صنعتی

 تولید صنعتی دانمارک در ماه ژانویه 2021 افزایش یافت. آخرین اطلاعات مرکز آمار دانمارک نشان می دهد تولید صنعتی پس از رشد 2 .1 درصدی در دسامبر، در ماه ژانویه نیز به رشد 2 درصدی نائل آمده است. این در حالی است که در ماه نوامبر میزان تولید 6 .6 درصد کاهش را تجربه کرده بود. تولید مبلمان و سایر صنایع ماه ژانویه 9 .17 درصد رشد کرد. تولید در صنایع الکترونیکی و صنایع شیمیایی و ماشین آلات به ترتیب 2 .19 و 9 .8 درصد رشد داشتند. در سه ماه منتهی به ژانویه ، تولیدات صنعتی سه ماهه در مجموع 5 درصد افزایش یافت. (مرکز آمار دانمارک)

پیشنهاد کارشناسان اقتصادی دانمارک برای مالیات کربن

شورای اقتصادی هشدار داده است که دولت باید برای کربن مالیات جدید وضع کند تا به هدف کاهش 70 درصدی گازهای گلخانه ای برسد. در ارزیابی جدیدی از سیاستهای اقلیمی دولت که این هفته منتشر شد ، شورا که به دولت در زمینه مسائل اقتصادی و اقتصاد زیست محیطی مشاوره می دهد، پیشنهاد می‌کند که به ازای هر تن منتشر شده ، 1200 کرون (192 دلار) مالیات تعیین شود. تخمین زده می‌شود که این مالیات سالانه 4 میلیارد کرون کرون (560 میلیون دلار) بار منفی بر جامعه تحمیل خواهد کرد که معادل 0.15٪ تولید ناخالص داخلی سال 2030 خواهد بود. پروفسور لارس گارن‌هانسن، یکی از به اصطلاح "خردمندان" شورای اقتصاد، گفت وضع مالیات باعث کاهش عدم قطعیت در مورد سیاست های آب و هوایی آینده می‌شود و شرکت ها می‌توانند با اطمینان بیشتری سرمایه گذاری‌های لازم را انجام دهند. (آلتینگت)

رونق بازار مسکن در دانمارک

در طول بحران کرونا ، یک صاحب خانه به طور متوسط حدود 200 هزار کرون (30 هزار دلار) از خانه یا آپارتمان خود ثروت کسب کرده است. یک نظرسنجی جدید در سراسر کشور نشان می دهد قیمت ویلاهای تابستانی و آپارتمان‌ها طی 12 ماه گذشته به ترتیب بطور میانگین حدود 7 .12٪ و   7 .11% افزایش یافته است. این افزایش چشمگیر در تضاد شدید با پیش بینی بدبینانه افراد به اصطلاح "خردمند" شورای اقتصادی است که در آوریل گذشته پیش بینی کردند که قیمت ها در سال 2020 8-11٪ کاهش یابد. بزرگترین سایت املاک و مستغلات دانمارک گفت هیچ کس نمی‌توانست رونق 12 ماه گذشته را پیش بینی کند. وی گفت: این ارقام فوق العاده هستند - تعداد خانه‌های فروشی بسیار کم است و در مدت زمان بسیار کوتاهی فروخته می‌شوند، که این باعث رونق می‌شود. بازار پررونق املاک در سال 2021 نیز ادامه داشته است زیرا تنها در ماه ژانویه 9500 خانه فروخته شد که بهترین شروع برای یک سال است. (برلینسکه)

سقوط ارقام فروش خودرو

در حالی که در بحران کرونا قیمت مسکن رونق گرفته، فروش خودرو به شدت سقوط کرده است. ارقام جدید انجمن واردکنندگان خودرو دانمارک نشان می دهد که کمتر از 10 هزار وسیله نقلیه جدید در ژانویه ثبت شده اند که 34 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته است. در عین حال فروش خودرو نیز40 درصد کاهش یافته است. تعداد کم خودروهای فروش رفته نتیجه عوارض جدیدی است که در ماه دسامبر وضع شد و در نتیجه خریداران بالقوه دلسرد شده اند.  نمایندگی‌های فروش در طول دوران محدودیت های اجتماعی به روی مشتریان بسته بودند اما از دوشنبه گذشته مجاز به بازگشایی شدند. (بی تی)

درخواست وزیر دارایی برای کمک اضافی 4 .2 میلیاردی برای بخش کسب و کار

نیکولای وامن، وزیر دارائی، پیشنهاد اختصاص کمک نقدی 4 .2 میلیارد کرونی (330 میلیون دلار) اضافی برای بخش کسب و کار را ارائه داده است. این بخش قبلاً 7.7 میلیارد کرون (15 .1 میلیارد دلار) یارانه و بسته‌های کمکی دریافت کرده است. وزیر گفت با وجودی که اقتصاد دانمارک بهتر از اقتصادهای مشابه از بحران عبور کرده، اما باز هم مشاغلی وجود دارد که برای زنده ماندن با "چنگ و دندان " تلاش می‌کنند. وی افزود بودجه جدید "صندوق اضطراری" عمدتا برای فعالیتهای تفریحی، مانند سینما، سالن‌های کنسرت و پارک های تفریحی که بشدت آسیب دیده اند، در نظر گرفته می‌شود. دولت انتظار دارد از کسری بودجه معادل نیم درصد تولید ناخالص داخلی که قانون تصویب کرده استفاده کند. وی در عین حال نگرانی‌ها درباره داغ شدن اقتصاد بخاطر تزریق این همه پول را رد کرد و گفت: ماموریت ما حفظ شرکت ها، جلوگیری از ورشکستگی و بازگشت افراد بیشتر به کار است و من معتقدم که ما این کار را به صورت مستمر و پایدار انجام می دهیم. (بی تی)

درآمد بی سابقه مالیاتی از شرکت ها قبل از بحران کرونا

 ده  شرکت بزرگ دانمارک یک سوم کل درآمد مالیاتی شرکت ها در این کشور را پرداخت می‌کنند. یک مطالعه جدید توسط اندیشکده راست گرای Cepos ، براساس دریافت مالیات مشاغل در سال 2019 ، نشان می دهد که هولدینگ نوو، شامل شرکت داروسازی نوونوردیسک، بیشترین مالیات را پرداخت کرده است. شرکت نیمه دولتی انرژی سبز اوراستد و غول اسباب بازی لگو در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. خزانه دولت در سال 2019 مبلغ 7 .72 میلیارد کرون (1 .10 میلیارد دلار) مالیات شرکتی دریافت کرد که بالاترین میزان در تاریخ دانمارک بود. در مجموع در حدود 87000 شرکت، 40٪ از کل شرکتهای دانمارکی، مالیات پرداخت کرده اند در حالی که 60٪ باقیمانده سودی گزارش نکرده اند.

طبق پیش بینی‌های وزارت دارایی، درآمد دولت از مالیات شرکت ها به دلیل بحران کرونا در سال 2020 به حدود 54 میلیارد کرون کاهش پیدا خواهد کرد. (بی تی)

افزایش مازاد تجاری

صادرات دانمارک در ژانویه افزایش یافت و مازاد تجاری دانمارک را از  7 .11 میلیارد کرون در دسامبر به 7 .14 میلیارد کرون افزایش داد. طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار دانمارک صادرات در ماه ژانویه 1 درصد افزایش یافت و همزمان واردات یک کاهش 2 درصدی را تجربه نمود. با رشد 5 .3 درصدی صادرات کالا و کاهش 0.08 درصدی واردات در ماه ژانویه مازاد تجاری کالا از 7 .7 میلیارد کرون در ماه دسامبر به 4 .10 میلیارد کرون افزایش یافت. مازاد تجاری خدمات از رقم 1 .4 میلیارد کرون در ماه دسامبر به 3 .4  میلیارد کرون در ماه ژانویه افزایش یافت. (مرکز آمار دانمارک) 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما