معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵۱

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 65( هفته سوم اسفند ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته سوم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

افزایش اقبال به رمز ارزها در آفریقای جنوبی

صرافی لونو LUNO آفریقای جنوبی که جزء شش صرافی بزرگ رمز ارز در دنیا محسوب می‌شود اعلام کرد که طی شش هفته گذشته یک میلیون نفر به تعداد مشتریان این صرافی اضافه شده اند. این صرافی اعلام کرد که در حال حاضر 7 میلیون مشتری دارد. صرافی لونو رتبع اعتباری AA را توسط آژانسهای رتبه بندی اعتباری بین المللی کسب کرده است. این صرافی  در سال 2013 تاسیس شده است و به صورت قانونی در آفریقای جنوبی فعالیت دارد و معتقد است راحتی تبادل این نوع پول و افزایش ارزش آن در هفته‌های اخیر باعث بیشتر شدن متقاضیان رمز ارزها شده است. استفاه از رمز ارزها در آفریقای جنوبی رایج است. اگر چه فعالیت صرافی‌ها در این حوزه قانونی است و باید به دولت برای فعالیت خود مالیات بپردازند اما بانک مرکز هیچ حمایتی از رمزارزها نمی‌کند.

 همکاری آفریقای جنوبی و شرکت گوگل برای توسعه توریسم مجازی

توریسم آفریقای جنوبی و Google Arts & Culture این هفته خبر از پروژه جدید خود با عنوان "آفریقای جنوبی؛ در جستجوی بهشت" خبر دادند. این پروژه یک نمایشگاه آنلاین است که بازدیدکنندگان از سراسر جهان می‌توانند از طریق مجموعه ای از تصاویر، فیلم ها، نمای خیابانها و روایتها به صورت دیجیتال به گشت و گذار در آفریقای جنوبی بپردازند.  گردشگری آفریقای جنوبی گفت که این اولین مرحله در یک همکاری طولانی مدت برای نشان داد بزرگی و تنوع مردم آفریقای جنوبی، میراث فرهنگی غنی و مناظر دیدنی این کشور است. آلیستر موکوئنا ، مدیر Google SA گفت: آفریقای جنوبی با چشم اندازهای دیدنی، حیات وحش خیره کننده و تنوع زیستی بی نظیر، شهرهای مدرن شلوغ و اقتصاد پر جنب و جوش به عنوان" جهانی در یک کشور "توصیف می‌شود. تحت محدودیت های کورونا، صنعت گردشگری این کشور به شدت آسیب دیده است. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری مجبور به تعطیلی دائم یا تعطیلی موقت شده اند. به گفته موکینا، در سال 2019 بیش از 10 میلیون نفر از آفریقای جنوبی بازدید کرده اند اما در اکتبر سال 2020 این میزان  نود و یک درصد کمتر از اکتبر 2019 بوده است.

نامیبیا

برنامه دولت نامیبیا در خصوص مجوزهای استخراج معادن

دولت نامیبیا قصد دارد فروش کامل مجوز استخراج معدن به اتباع خارجی را ممنوع کند. Tom Alweendo وزیر معدن و انرژی در اینباره گفت: از ابتدای آوریل دارندگان مجوز استخراج معدن حق فروش کامل مجوز خود با اتباع دیگر کشورها را نخواهند داشت.به گفته وزیر معدن و انرژی، دارندگان این مجوزها دستکم باید 15 درصد از سهمشان در معدن را حفظ کنند زیرا فروش کامل سهم افراد به این معنی است که آنها تمایلی به صنعت معدن ندارند و صرفا به دنبال کسب پول هستند. از سوی دیگر، رئیس اتاق معادن نامیبیا اعلام کرد که این سیاست جدید، شرکت های خارجی فعال در بخش معدن را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. در حالیکه این یکی از آخرین اقدامات نامیبیا (به عنوان چهارمین تولیدکننده اورانیوم در جهان) برای ترغیب افراد بومی جهت مشارکت در صنعت معدن این کشور است، منتقدان آنرا مانع جذب سرمایه گزاری خارجی در این بخش می دانند. بنابر آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی Fraser در سال 2020، رتبه بخش معدن نامیبیا در «شاخص جهانی احساس ریسک» 33 پله و در قاره آفریقا از رتبه یکم به رتبه پنجم سقوط کرد. گزارش بانک مرکزی نامیبیا نشان می دهد درپی شیوع ویروس کووید 19 و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن، در سال 2020 استخراج الماس در این کشور 14.7 درصد و تولید اورانیوم نیز 5.2 درصد کاهش داشته است.

 ساحل عاج

انهدام 80 سایت استخراج غیرقانونی طلا در ساحل عاج در سال 2020

آقای "سیدی توره" سخنگوی دولت روز دوشنبه 22 فوریه از انهدام هشتاد سایت استخراج غیرقانونی طلا و دستگیری دهها نفر در سال 2020 خبر داد. وی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در بررسی فصل مربوط به تقویت نهادها برای صلح و حکمرانی خوب، مبارزه استخراج غیرقانونی طلا نادیده گرفته نشده و هشتاد سایت استخراج غیرقانونی طلا منهدم و دهها نفر دستگیر شده اند.»

تخریب 47 هزار هکتار از جنگل های ساحل عاج در سال 2020

"سازمان محیط زیستی زمین توانا" در گزارشی اعلام کرد که ساحل عاج در سال 2020 نزدیک به  47 هزار  هکتار از جنگل های خود را در سال 2020 از دست داده است. در بخشی از این گزارش آمده است که شرکت های بزرگ شکلات سازی و رهبران صنعت کاکائو به همراه دولت های ساحل عاج و غنا در سال 2017 متعهد شده اند که تولید و تأمین کاکائو از جنگل های حفاظت شده و پارک های ملی را متوقف کنند اما هیچکدام از نظر نظارت و سرمایه گذاری در بخش حفاظت از جنگل ها به تعهدات خود عمل نکرده اند. گفتنی است طبق گفته دولت، از سال 1960 تاکنون بیش از 85 درصد از پوشش جنگلی عمدتا به دلیل کشت کاکائو از بین رفته است.

غنا

 ملاقات دبیرکل منطقه تجارت آزاد آفریقا با رئیس جمهور غنا

آکوفو آدو رئیس جمهور غنا در ملاقات با دبیرکل منطقه تجارت آزاد آفریقا (AfCFTA) و مدیران اگزیم بانک آفریقا، با اشاره به ضرورت ارتقاء همکاری‌های تجاری میان کشورهای آفریقایی و همچنین ارتقاء همکاری بین قاره آفریقا و دیگر قاره‌ها و کشورها، بر لزوم پیگیری ایجاد واحد پولی یکسان در آفریقا تاکید کرده و اظهار داشت که با چنین اقدامی، وضعیت منطقه تجارت آزاد آفریقا با تغییرات و پیشرفتهای محسوسی مواجه خواهد شد. دبیرکل منطقه تجارت آزاد آفریقا نیز با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای همگرایی بیشتر اقتصادی میان کشورهای منطقه اظهار داشت، برای پیگیری امور و روند اجرایی شدن توافقات، نیاز به پشتیبانی مالی وجود دارد و به همین خاطر هم اگزیم بانک آفریقا، فعلا سه میلیون دلار برای پیگیری عملیاتی شدن توافق به دبیرخانه ارائه کرده است.

سفر وزیر امور خارجه غنا به قطر

خانم بوتچوای، وزیر امور خارجه غنا مورخ 3 مارس (13 اسفند)، به قطر سفر نموده و با بن عبدالعزیر آل ثانی، نخست وزیر و بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه این کشور ملاقات نمود. خانم بوتچوای که حامل پیام رئیس جمهور غنا به امیر قطر هم بوده، در ملاقاتهای خود با قدردانی از حمایتها و کمک های دولت قطر در بخشهای مختلف آموزشی و بهداشتی و ضمن تاکید بر گسترش روابط تجاری دو کشور و تشکیل شورای تجاری قطر- غنا، خواستار استفاده از تجارب و سرمایه گذاری قطر در حوزه نفت و گاز در غنا گردید. وی همچنین اظهار داشت که دولت متبوعش موافقتنامه لغو روادید دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و ویژه را در پارلمان تصویب کرده و منتظر پاسخ طرف قطری می‌باشد.

کامرون

 کمک 1.5 میلیارد فرانکی ژاپن به کامرون برای بازسازی مناطق انگلیسی زبان

در جلسه ای که روز دوشنبه 22 فوریه با حضور نخست وزیر کامرون و نماینده برنامه توسعه سازمان ملل برگزار شد، موافقتنامه تأمین مالی طرح بازسازی مناطق انگلیسی زبان کامرون به ارزش 1.5 میلیارد فرانک سیفا (حدود 2 میلیون و 257 هزار یورو) فی مابین سفیر ژاپن و وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و توسعه سرزمینی کامرون امضا شد. قرار است این مبلغ برای ساخت منبع آب آشامیدنی، پشتیبانی مراکز بهداشتی، تعمیر و مرمت 350 مدرسه و 115 مرکز بهداشت، ساخت 40 پل و زیرگذر ، 400 منبع آب، 500 کیلومتر خطوط انتقال برق، 600 کیلومتر جاده روستایی، ایجاد 45 بازار و ساخت 12 هزار مسکن اجتماعی هزینه شود.

 سیرالئون

وام 15 میلیون دلاری هند به بخش آب سیرالئون

 دولت هند با امضای توافقنامه ای با دولت سیرالئون متعهد به پرداخت 15 میلیون دلار وام برای پشتیبانی از توسعه بخش آب در این کشور شد. طبق این توافقنامه این بودجه به طور ویژه برای افزایش ظرفیت آب آشامیدنی 4 شهر این کشور شامل مونگو، انجالا موکونده، ماتروجانگ و دارو به کار گرفته خواهد شد. گفته می‌شود بیش از 100 هزار نفر پس از اتمام این پروژه به آب آشامیدنی سالم دسترسی پیدا خواهند کرد. 

 حمایت سفیر چین از ثبات اقتصادی در سیرالئون

هوژانگلیانگ سفیر چین در سیرالئون در مصاحبه با خبرنگاران تأکید کرد دولت چین همچنان از تلاشهای سیرالئون برای ایجاد ثبات اقتصادی از طریق افزایش اشتغال و رفاه مردم حمایت خواهد کرد. وی تصریح کرد بیش از یکسال از همراهی با دولت و مردم سیرالئون در مسیر مبارزه با بیماری کووید-19 می‌گذرد و در این مدت چین بسیار محکم از احیای اقتصاد در این کشور حمایت کرده است. سفیر چین اشاره کرد در این مدت هیچ شرکت چینی همکاری خود را قطع نکرد و سرمایه‌های خود را انتقال ندادند که نشان از عمق روابط دوجانبه دارد. وی به اهدای 200 هزار دوز واکسن کووید-19 به دولت سیرالئون اشاره داشت و اطمینان داد که در مرحله اول این میزان می‌تواند سلامت و امنیت کارکنان بهداشت و درمان را تضمین نماید. سفیر چین ابراز امیدواری نمود در مراحل بعدی واکسن‌های بیشتری به سیرالئون ارسال خواهد شد.

 بنین

 کمک غذائی به نیجر و بنین

ناو نیروی دریایی پاکستان NASR به عنوان مأموریت کمک بشردوستانه و امداد رسانی به بلایا (HADR) به کشورهای آفریقایی در بندر کوتونو در بنین پهلو گرفت. پس از ورود ناو نیروی دریایی پاکستان NASR به کوتونو(بنین)، توسط سفیر پاکستان در نیجر، آقای احمد علی سیروهی، به همراه کنسول افتخاری پاکستان، وابسته دفاعی پاکستان در نیجریه و مقامات رسمی مورد استقبال قرار گرفته است. این  کشتی‌ها قبل از حضور در بنین در بندرهای  جیبوتی و سودان نیز توقف داشتند. این اقدام ، ناو نیروی دریایی پاکستان NASR به عنوان نشانه همبستگی و دوستی انجام شد و  طی مراسمی  در بندر کوتونو کمک های غذایی مربوط به  نیجر و بنین را تحویل داد. مراسم در حضور  مقامات عالیرتبه دولتی و نظامی از نیجر و بنین ، از جمله معاون وزیر کمک های بشردوستانه و مدیریت فاجعه نیجر ، معاون مدیر دفتر رئیس جمهور بنین، سفیر نیجر در بنین ، دبیرکل وزارت امور خارجه بنین و سفیر پاکستان در نیجر، برگزار شده است.

 دماغه سبز

بحران کرونا: کسری بودجه بی سابقه دولت دماغه سبز در سال 2020

بر اثر شیوع کووید – 19 و تبعات ناشی از آن، دولت دماغه سبز با 11.4٪ کسری بودجه در سال 2020 مواجه بوده است. بر اساس گزارش سه ماهه چهارم سال 2020  که توسط دولت ارائه شده است، بر اثر بحران اقتصادی ناشی از همه گیری covid-19، خزانه دماغه سبز با کسری 3 و نیم میلیارد اسکودو (32.3 میلیون یورو) در سال 2019، که معادل 1.8٪ تولید ناخالص داخلی است، مواجه بوده است. پیش بینی می‌شود کسری بودجه عمومی در سال 2021 به 8.8٪ از مجموع تولید ناخالص داخلی بالغ شود.

نیجریه

 جذب یک میلیارد دلار سرمایه خارجی در صنعت خودروسازی نیجریه

آقای «جلانی علیو»، مدیرکل شورای ملی توسعه و طراحی خودرو  نیجریه، اعلام کرد این کشور توانسته است طی سال 2019 بیش از یک میلیارد دلار سرمایه خارجی در صنعت خودروسازی جذب کند. این مقام نیجریه ای عمده ترین شرکت خارجی سرمایه گذار در صنعت خودروسازی نیجریه را شرکت ژاپنی هوندا اعلام نموده و اظهار داشت با توجه به ماهیت فراگیر صنعت خودرو که می‌تواند موجب رونق بسیاری از صنایع جانبی بوده و هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد نماید، دولت نیجریه قصد دارد تا با تمرکز بر توسعه صنعت داخلی خودرو ضمن تحقق اهداف مورد اشاره از خروج سالانه میلیاردها دلار ارز برای واردات خودرو جلوگیری نماید. این مقام نیجریه ای در بخش دیگری از سخنان خود از مذاکرات موفق دولت با برخی از بانک های نیجریه ای برای ارائه وام های با بهره یک رقمی به خریداران خودروهای نیجریه ای خبر داد.

 بزرگداشت پنجاهمین سال روابط نیجریه و چین

آقای ژائو یونگ، کاردار نیجریه در ابوجا، روز دوشنبه و در جریان مراسمی ‌که به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط سیاسی میان چین و نیجریه در دانشگاه ابوجا برگزار شد، اعلام نمود چین به عنوان شریک راهبردی نیجریه به این کشور در مقابله با کرونا کمک خواهد کرد. این دیپلمات چینی با تاکید بر اینکه روابط کشورش با نیجریه همواره بر احترام و کمک متقابل استوار بوده است از اهتمام چین جهت ارتقاء همه جانبه روابط با نیجریه بویژه در امور زیرساخت و  صنعتی سازی آن کشور خبر داد. آقای ژائو یونگ در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که حجم تجارت دوجانبه چین و نیجریه در سال 2019 به بیش از 19.3 میلیارد دلار بالغ شده که این میزان 1900 برابر بیشتر از ارزش تجارت دو کشور در سال 1971 می‌باشد. بر اساس اظهارات این دیپلمات چینی، نیجریه هم اکنون دومین شریک تجاری چین در آفریقا و نخستین بازار صادراتی آن کشور در قاره سیاه بشمار آمده و در حوزه روابط فرهنگی نیز دولت چین سالانه 300 بورس تحصیلی به دانشگاه‌های نیجریه ارائه می دهد.

 زامبیا

تلاش زامبیا برای مذاکره با صندوق بین المللی پول جهت حل بحران مالی

زامبیا به امید تأمین وام برای نجات بودجه کشور در حال آماده سازی برای گفتگوهای مجازی با صندوق بین المللی پول است. آخرین دور مذاکرات تا 3 مارس ادامه دارد. ادگار لونگو رئیس جمهور زامبیا  عنوان کرد کشور در سالهای اخیر بدهی‌های زیادی داشته است که بیشتر آن مربوط به پروژه‌های بزرگ زیربنایی است. سطح بدهی‌ها در حال حاضر به حدود 12 میلیارد دلار (9.97 میلیارد یورو) رسیده است که نیمی از آن بدهی به طلبکاران خصوصی می‌باشد. زامبیا تاکنون نتوانسته 42.5 میلیون دلار (35.3 میلیون یورو) پرداخت یوروباند که ماهانه 750 میلیون دلارمی‌باشد را تحقق بخشد و این اولین کشور آفریقایی است که از آغاز شیوع ویروس کرونا پرداخت بدهی‌های بین المللی خود را معوق نموده است وبه همین دلیل دریافت دومین وام 56.1 میلیون دلاری را از دست داده است.

موزامبیک

سازمان بهداشت جهانی 2 میلیون واکسن به موزامبیک اختصاص خواهد داد

موسسه کواکس وابسته به سازمان بهداشت جهانی فهرستی شامل 142 کشور جهان را برای دریافت واکسن کوید 19 اعلام نمود. کواکس اعلام کرد 2.064.000 دز واکسن اکسفور به موزامبیک اختصاص خواد داد که با توجه به اینکه هر فرد دوز واکسن دریافت خواهد کرد، این تعداد یک میلیون نفر را واکسینه خواهد کرد. مقامات موزامبیک از موسسه کواکس درخواست دریافت تعداد کافی واکسن برای پوشش 20% جمعیت کشور خود کرده اند که معادل شش و نیم میلیون نفر است. شایان ذکر است، موزامبیک در حال حاظر دویست هزار دز واکسن شرکت سینوفارم چین را دریافت کرده و در مراکز استانی توزیع نموده است.

اوگاندا

 احتمال تعلیق عضویت اوگاندا در کومِسا

کومسا (بازار مشترک شرق و جنوب آفریقا) طی نامه‌ای به اوگاندا اعلام کرد در پی نپرداختن بدهی‌های معوق به این بازار، احتمالاً عضویت این کشور در کومسار را به حالت تعلیق درخواهد آورد. دبیرکل کومسا در ۲۲ فوریه در نامۀ خود به وزیر تجارت اوگاندا خاطر نشان ساخت که این اولین هشدار می‌باشد و «هر کشورِ عضوی که به مدت دو سال یا بیشتر به تعهدات بودجه‌ایِ خود عمل نکند شاهد تعلیق مزایا و امتیازات خود خواهد بود». بدهی اوگاندا به این بازار 1.3 (یک و سه دهم) میلیون دلار می‌باشد.

 کمک ۸ میلیون دلاری کرۀ جنوبی به اوگاندا

دولت کرۀ جنوبی از طریق «آژانس همکاری‌های بین‌المللی کره» (KOICA) مبلغ ۸ میلیون دلار به منظور بهبود وضعیت باغداری و زنجیرۀ ارزش بذر به اوگاندا تخصیص داد. این مبلغ قرار است برای بهبود محصولاتی مانند اسفناج، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و فلفل هزینه شود و از طریق سازمان ملی پژوهش‌های کشاورزی اوگاندا به دولت انتقال یابد. انتظار می‌رود با اجرای این پروژه، درآمد حدود یک میلیون کشاورز به صورت مستقیم و غیرمستقیم افزایش یابد.

 جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

از سرگیری مذاکرات مربوط به سد رنسانس

دینا مفتی سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی اعلام کرد که جمهوری دموکراتیک کنگو در حال آماده سازی برای از سرگیری مذاکرات مربوط به سد رنسانس می‌باشد. بنابر اظهارات وی، اتیوپی از مذاکرات تحت هدایت اتحادیه آفریقا حمایت می‌کند و انتظار می رود که از سرگیری مذاکرات با ارائه راه حل های دوستانه همراه باشد.

مالاوی

تمدید مهلت قانونی برای تسهیلات وام بانک مالاوی در شرایط کرونایی و دریافت اولین محموله واکسن کرونا توسط این کشور

لازاروس چاکورا رئیس جمهور مالاوی اعلام کرد دولت، مهلت قانونی برای تسهیلات وام بانک مالاوی در رابطه با ویروس کرونا را به مدت شش ماه تمدید کرده است تا بنگاه‌های اقتصادی به فعالیت خود در شرایط کرونایی ادامه دهند. رئیس جمهور مالاوی با بیان اینکه اولویت ما بنگاه‌های کوچک و متوسط است، گفت: از مبلغ 17.5  میلیارد کواچای تخصیص داده شده به کرونا، مبلغ یک میلیارد کواچای برای تهیه ماسک در نظر گرفته شده است. شایان ذکر است که مالاوی اولین محموله واکسن کرونا به میزان 360 هزار دوز را از مرکز کواکس سازمان ملل دریافت کرده است. وزیر بهداشت مالاوی اظهار داشت این واکسن­ها در تمام 28 منطقه کشور توزیع خواهد شد. تجویز واکسن از 15 مارس 2021 در این کشور آغاز خواهد شد. گفتنی است که از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون، 32293 نفر در مالاوی به این ویروس مبتلا شده و 1058 نفر نیز جان خود را از دست داده­اند.

تانزانیا

 تأکید مجدد تانزانیا بر رفع تحریم ها علیه بوروندی

 ویلبرت ایبونگه دبیردائم وزارت خارجه تانزانیا بار دیگر خواستار رفع تحریم ها علیه بوروندی شد. وی در افتتاحیه کمیسیون مشترک دبیران دائم دو کشور تانزانیا و بوروندی، رفع تحریم ها را گامی اساسی برای پیشرفت و توسعه بوروندی دانست. اتحادیه اروپا در سال 2015 با اتهام نقض اصول دموکراتیک در بوروندی اعطای کمک های توسعه ای را به این کشور تعلیق کرد. همچنین طبق تصمیم اتحادیه اروپا ورود برخی رهبران بوروندی به کشورهای اروپایی ممنوع می‌باشد. همچنین طبق گفته ایبونگه تانزانیا از عضویت بوروندی در سازمان کشورهای جنوب و شرق آفریقا(سادک) حمایت می‌کند.

 جمهوری دموکراتیک کنگو

قرارداد 680 میلیون دلاری یک شرکت چینی با استانداری کیوو جنوبی اجرای 464 کیلومتر آسفالت

دولت استانی کیوو جنوبی(Sud-Kivu)  پانزدهم مارس2021 (15 اسفند99) یک قرارداد با ارزش 680 میلیون دلار (ششصد و هشتاد میلیون دلار) را با شرکت چینی-کنگویی JING JANG construction SARL برای آسفالت 464 کیلومتر راه و جاده در این استان منعقد کرد. آقای تئو کاسی(ThéoKasi) استاندار کیوو جنوبی در این رابطه گفت قرارداد منعقده برای آسفالت جاده بوکاوو شابوندا (Bukavu-Shabunda) به طول 362 کیلومتر، نوسازی یک جاده‌ در قلمرو Idjwi به طول 95 کیلومتر و 7 کیلومتر باقیمانده دیگر در شهر بوکاوو اجرایی خواهد شد. وی افزود امضای این قرارداد که بر اساس مشارکت بخش دولتی با بخش خصوصی است، ثمره حدود یک سال رایزنی برای تحقق راه حل توسعه زیرساخت‌ها در کیوو جنوبی می‌باشد. مدت اجرای این قرارداد 24 ماه (دو سال) خواهد بود.

 درآمدهای دولت جمهوری دموکراتیک کنگو از معادن این کشور

معدن کاری هم چنان مهم ترین فعالیت اقتصادی در جمهوری دموکراتیک کنگوست که بیش از 50٪ به طور مستقیم و غیرمستقیم به درآمد خزانه داری عمومی‌کمک می‌کند. ویلی کیتوبو وزیر معادن کنگو طی مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد در سال 2020 میلادی، 1،587،459.35 تن مس و 85،855.6 تن کبالت از این کشور صادر شده است. هم چنین بر اساس اظهارات وزیر، از ژانویه 2021 این کشور به طور متوسط در هر هفته صادرات داشته است که بین 22000 تا 34000 تن مس به صورت کاتد متغیر است، بین 14000 تا 28000 تن مس به صورت کنسانتره و بین 4500 تا 7400 تن کبالت به صورت هیدروکسید. "با این صادرات ثبت شده در هاوت-کاتانگا و لوآلابا ، خدمات استخراج معدن حق ثبت معدن را بین 13،000،000 تا 17،000،000 دلار آمریکا در هفته ثبت کرد." مطابق جزییات اعلامی، از ژانویه 2021  قیمت فلزات یک افزایش یکنواخت را نشان می دهد که باعث مس 7،795 دلار / تن در هفته اول ژانویه 2021 گردید. مس جمعه 26 فوریه 2021 حدود 9600 دلار بر تن بود. کبالت از 32000 دلار در هر تن به 52000 دلار در هر تن رسید. وزیر معدن جمهوری دموکراتیک کنگو هم چنین اظهار داشت برای سال 2021 دو پروژه مهم پیش بینی شده است و با افزایش مستقیم درآمد مورد انتظار از بخش معدن ، به افزایش تولید معدن در کشور ما کمک می‌کند. این پروژه کارخانه متالورژی COMIKA در کامبووه در هاوت کاتانگا است که فرآوری در محل کنسانتره‌های کاپرو کبالت را که در حال حاضر صادر می‌شود از پروژه IVANHOE KAMOA در لوالابا امکان پذیر می‌کند.

ورود یک شرکت آمریکایی برای کمک به تامین برق استان معدنی لوالابا از طریق انرژی خورشیدی

دولت استانی استان لوالابا (Lualaba) و یک شرکت آمریکایی یک تفاهم‌نامه همکاری را برای بهبود وضعیت دسترسی به برق در شهر کولوزی(Kolwezi) مرکز  این استان منعقد کردند. خانم فیفی ماسوکا (Fifi Masuka) سرپرست موقت استانداری لوالابا و نماینده شرکت آمریکای ترانس گلوب پاور (Trans Glob Power) ششم مارس 2021 (16 اسفند 99) در حضور اعضای دولت استانی یک یادداشت تفاهم را بمنظور بهبود اوضاع تامین برق و پایان دادن به معضل کمبود انرژی در این استان معدنی امضا نمودند. در خصوصTrans Glob Power تصریح شده که این شرکت مستقر در ایالات متحده متخصص در توسعه، ساخت، نصب و راه اندازی مزارع خورشیدی برای تولید برق است.

آخرین تحولات مریوط به همه‌گیری ویروس‌‎کرونا در ج.د.کنگو

در گزارش منتهی به 8 مارس 2021 (18 اسفند 99) دبیرخانه فنی ستاد مبارزه با ویروس‌کرونا در خصوص آخرین تحولات مربوط به این بیماری ضمن اعلام افزایش قابل توجه موارد بهبودیافته، تصریح شد که از زمان آغاز همه‌گیری این ویروس در تاریخ 10 مارس 2020 تا به امروز جمعا 26627 مورد مبتلا در سطح کشور شناسایی شدند و با صعود چشمگیر درمان‌شدگان طی روزهای اخیر  در کل 22432 تن از این بیماری رهایی پیدا کردند. این گزارش همچنین ضمن اعلام عدد 712 برای فوت شدگان  می‌افزاید 3397 تن در سراسر کشور همچنان تحت درمان هستند. در پایان این گزارش آمده 23 استان از جمع 26 استان ج.د.کنگو به این ویروس آلوده هستند و کینشازا با ثبت 19834 مبتلا  بعنوان کانون اصلی شیوع کرونا شناخته می‌شود. استان‌های کیووشمالی(Nord-Kivu) و کاتانگا علیا(Haut-Katanga) و کنگو مرکزی(Kongo Central) به ترتیب با شناسایی 1652، 1648 و 1551 مورد مبتلا، بیشترین موارد بیماری را پس از پایتخت به ثبت رسانده‌اند.

بازدید رییس جمهوری دموکراتیک کنگو از بیمارستان محل ذخیره واکسن‌های کرونا

فلیکس تشیسکدی روز یکشنبه 7 مارس 2021 (17 اسفند 99 ) از  بیمارستان کینکول the Kinkole General Hospital و  شرایط نگهداری 1.7 میلیون دوز واکسن Covid-19 به اتفاق وزیر بهداشت ، اتنی لونگوندو و الیزابت موکامبا مدیر برنامه گسترده ایمن سازی بازدید کرد. انبار این بیمارستان با مساحت 1000 متر مربع ، شامل یک منطقه آماده سازی واکسن 2-8 درجه ، یک سیستم دمنده خودکار برای حفظ دمای 18 درجه در منطقه اصلی ، دسترسی امن توسط درب های خودکار ، یک سیستم نظارت تصویری و نرم افزار مجهز به اسلحه اسکنر است. ظرفیت آن 12 تا 13 اتاق سرد است. به گفته مقامات بهداشتی ، دسته دوم 4 میلیون و 300 هزار دوز واکسن طی روزهای آینده انتظار می رود وارد جمهوری دموکرایتک کنگو شود هم چنین آغاز واکسیناسیون Covid-19 برای 15 مارس اعلام شده است

 گفتگوی رئیس اتحادیه آفریقا و رئیس جمهوری فرانسه

فلیکس-آنتوان تشیسکدی رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا در 3 مارس (13 اسفند) طی یک کنفرانس ویدئویی با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با حضور موسی فکی مهامات  رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، سیریل رامافوسا رئیس سابق اتحادیه آفریقا و دکتر جان نکنگاسونگ رئیس مرکز پیش گیری از بیماری‌های آفریقا گفتگو نمود. محور این گفتگوی ویدئویی اساساً در مورد شیوع بیماری همه گیر Covid-19 در آفریقا بود  و در همین زمینه رئیس سابق اتحادیه آفریقا نیز طی سخنانی گزارشی از تلاش های اتحادیه آفریقا در زمینه پیش گیری از کرونا در این قاره و هم چنین دوزهای واکسنی را که قبلاً در چارچوب Covax کشورهای عضو اتحادیه دریافت کرده اند، ارائه نمود.

افزایش صادرات مس جمهوری دموکراتیک کنگو

 بر اساس داده‌های موقت وزارت معادن جمهوری دمکراتیک کنگو در تاریخ 3 مارس 2021 (13 اسفند99) این کشور تا پایان دسامبر2020 به میزان یک میلیون و 587 هزار تن مس صادر کرده است. این رقم در مقایسه با نرخ تولید 1 میلیون و 420 هزار تن صادرات مس در سال 2019، رشد تولید سالانه 11.7 درصدی را تجربه کرده است. در این آمار همچنین تصریح شده که ج.د.کنگو از ماه ژانویه 2021 تا به امروز، بطور متغیر رقمی‌بین 22 تا 34 هزار تن مس بصورت کاتد را در هفته صادر نموده است.در پایان این خبر آمده بهای فلزات در بازار جهانی از ماه ژانویه 2021 سیر صعودی داشته، بطوریکه ارزش 7795 دلار در هر تنی مس در هفته اول ژانویه 2021، در تاریخ 26 فوریه 2021 به حدود 9600 دلار رسیده است.

جمهوری کنگو (برازاویل)

 اعطای رقم 50 میلیون یورو از سوی بانک سرمایه‌گذاری اروپا به بانک توسعه کشورهای مرکز آفریقا

بانک سرمایه‌گذاری اروپا (BEI) با اعطای رقم 50 میلیون یورو (معادل 32.8 میلیارد فرانک سیفا) به بانک توسعه کشورهای مرکز آفریقا (BDEAC) موافقت کرد. قرارداد مربوط به این تامین مالی که نزد BDEAC یک خط اعتباری به نفع بخش خصوصی «زیر منطقه» جامعه اقتصادی و پولی مرکز آفریقا (CEMAC) ایجاد خواهد کرد سوم مارس 2021 (13 اسفند 99) در برازاویل منعقد شد. در ابن خبر همچنین آمده ایجاد این تسهیلات ثمره استراتژی فعالانه بسیج منابع مالی توسط BDEAC طی چهار سال گذشته با هدف حمایت از فعالین بخش خصوصی که در مسیر متنوع سازی اقتصاد زیر منطقه‌ای و توسعه اجتماعی مشارکت دارند، می‌باشد؛ هدفی که در نهایت مقاومت کشورها در برابر همه‌گیری ویروس کرونا را از طریق ایجاد شغل تقویت خواهد کرد. در پایان در رابطه با بخش‌های واجد شرایطی که از این خط اعتباری بهره‌مند می‌شوند به فعالین بخش خصوصی در زمینه‌های صنایع غذایی و کشاورزی، ماهیگیری، ساخت و ساز، جهانگردی، آموزش، تجارت، و خدمات اشاره شده است.

کنگو برازاویل یکی از 8 کشور منتخب آفریقا برای انجام آزمایش نسل پنجم مخابرات

سایت خبری fr.allafrica.com 4 مارس 2021 (14 اسفند 99) می‌نویسد برای ورود فناوری نسل پنجم مخابرات (G5) در بازار آفریقا، در زمانی که امکان آن فراهم شد، کمیسیون اقتصادی برای آفریقا (CEA) با شرکای فنی [UIT وOnudi] در این رابطه همکاری خواهد کرد. جمهوری کنگو (برازاویل)، کامرون، رواندا، آفریقای جنوبی، کنیا، زیمباوه، مراکش و سنگال کشورهایی هستند که برای آزمایش و برقراری یک مشارکت اجرایی این فناوری جدید انتخاب شدند. در این خبر تصریح شده طول مدت دوره آزمایشی از طریق مذاکره با اپراتورهای مخابراتی و تنظیم کنندگان مقررات مخابراتی کشورهای فوق الذکر، توافق خواهد شد تا مجوز موقت برای انجام دوره معین شده تست صادر شود. در پایان آمده توسعه فناوری نسل پنجم یک تمرین مهندسی نیست، بلکه پاسخی به نیازهای روز افزون ارتباطات و داده‌های همه بخش‌های جامعه است.

آمار مربوط به تحولات ویروس کرونا در کنگو برازاویل

وزیر بهداشت کنگو برازاویل 6 مارس 2021 ( 16 اسفند 99) اعلام کرد این کشور از زمان شیوع ویروس کرونا در تاریخ 14 مارس 2020 تا به امروز، جمعا 9179 ( نه هزار و صد و هفتاد و نه) مورد مبتلا به کرونا را شناسایی کرده است. وی تصریح کرد این آمار نتیجه آزمایش از بیش از 100 هزار تن است که از 14 مارس 2020 تا بحال انجام شده که نرخ مبتلایان نسبت به تعداد کل آزمایشات بیانگر نرخ 8.8  درصدی در سطح کشور می‌باشد.

 وزیر بهداشت کنگو افزود تا تاریخ 22 فوریه 2021 در مجموع 7514 تن بهبودیافته اند و 1178 مورد مثبت شناسایی شده اند و اینکه ویروس کروتا از زمان شیوع این بیماری تا بحال 131 مورد فوتی در کشور  به ثبت رسانده که نرخ مرگ و میر بیانگر عدد 1.45 درصدی است. شایان ذکر است که کنگو برازاویل پیش از این اعلام کرده که از تاریخ 15 مارس 2021 واکیسناسیون را آغاز خواهد کرد.

رییس جمهور کنگو برازوایل عمارت جدید پارلمان نتیجه کمک اهدایی چین را افتتاح کرد

آقای دنیس ساسو انگسو (Denis Sassou N’Guesso) رییس جمهور کنگو برازاویل 3 مارس 2021 (13 اسفند99) مقر جدید پارلمان این کشور، ثمره همکاری کنگو با چین را با حضور سفیر این کشور در برازاویل و با همراهی سایر مقامات دولتی افتتاح کرد. کمک چین به کنگو برای احداث این زیرساخت آینده‌نگر با طراحی مبتکرانه یا صرف هزینه‌ کل بالغ بر 34 میلیارد فرانک سیفا و در مدت سه سال محقق شد. ساخت این بنا توسط شرکت چینی Jiangsu Provincial construction group corporation limited انجام شد. ساختمان مذکور شامل دو بلوک در سه طبقه است که هر یک بلوک ها به مجلس ملی و مجلس سنا اختصاص دارد. بین این دو بلوک یک سالن چندمنظور بزرگ با یک تراس تعبیه شده و ارتباط میان این دو ساختمان از طریق معبری تسهیل شده است. ساختمان مجلس ملی صحنی با ظرفیت 500 کرسی و مجلس سنا صحنی با ظرفیت 300 کرسی را در اختیار قرار داده است.

 جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک)

برگزاری اجلاس شورای وزیران جامعه توسعه جنوب آفریقا

جامعه توسعه جنوب آفریقا به منظور گفتگو در مورد همکاری‌ها و همگرایی منطقه ای و توسعه اجتماعی- اقتصادی، در تاریخ 12 مارس 2021 اجلاس شورای وزیران را به صورت مجازی برگزار می‌کند. ورونیکا ناتانیل ماکامو، وزیر امور خارجه موزامبیک ریاست این اجلاس را برعهده خواهد داشت. در این اجلاس مباحث و مطالب متعددی از جمله اجرای برنامه توسعه استراتژیک منطقه ای (2030-2020)، وضعیت کووید-19 در منطقه، وضعیت مقابله بیماری‌های اچ آی وی و ایدز، وضعیت اجرای استراتژی صنعتی سازی سادک (2063-2015)، وضعیت امضا و تصویب موافقت نامه منطقه آزاد تجاری قاره ای آفریقا و موافقت نامه منطقه آزاد تجاری سه جانبه (SADC-EAC-COMESA) مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

اکوواس

اکواس دومین محموله کمک های و  تجهیزات پزشکی کووید -19 را به اعضاء اعطاء کرد

 سازمان بهداشت غرب آفریقا با همکاری اکواس تجهیزات و کمک های پزشکی خود  در رابطه با کوید -19 (کیت آزمایش) را میان اعضای جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) توزیع کرد.اقلام پزشکی مزبور از سوی برنامه توسعه ملل متحد و اتحادیه اروپا و برنامه توسعه بین المللی آلمان  فراهم شده بود. به گفته اقای اوکلو، مدیر اجرایی سازمان بهداشت غرب آفریقا، ارزش اقلام پزشکی توزیع شده  میان 15 کشور اکواس 18 میلیون دلار بوده است. آقای یاها، نماینده سازمان ملل در نیجریه نیز  از کمک 14 میلیون دلاری سازمان ملل یه سازمان بهداشت غرب آفریقا به منظور مقابله با کوید -19 خبر داد.

تقدیر رئیس کمیسیون اکواس از  کمک های پزشکی اتحادیه اروپا و آلمان برای مقابه با کرونا

کسی بورو، رئیس کمیسیون اکواس از کمک های پزشکی اتحادیه اروپا و دیگر شرکای توسعه ای نظیر آلمان به کشورهای غرب آفریقا تقدیر و تشکر کرد. پیش تر، در فوریه 2021 وزارت توسعه همکاری‌های اقتصادی آلمان با همکاری اتحادیه اروپا تجهیزات پزشکی و مراقبت های شخصی و لوله‌های پی سی آر را به کشورهای غرب آفریقا اعطاء کرد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما