معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۸- ۱۷:۰۰ - مشاهده: ۳۱۰

اخبار اقتصادی روسیه (هفته سوم اسفند ماه 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در هفته سوم اسفند ماه 1399 به شرح زیر بوده است.

رشد 4.5 درصدی صنعت شیمیایی روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

به گفته میخائیل ایوانف معاون وزیر صنعت و بازرگانی روسیه صنعت شیمیایی روسیه علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از پاندمی در سال ۲۰۲۰ از رشد 4.5 درصدی برخوردار شده است، ایوانوف اظهار داشت حجم مواد شیمیایی بارگیری شده در پایان سال ۲۰۲۰ علی‌رغم کاهش 2-1 درصدی این مواد در نیمه نخست سال 2020 به 6.4 تریلیون روبل رسیده است. به گفته ایشان علت این رشد پرداختن کارخانه‌ها به تولید مواد ضد کووید بوده است و از ماه مارس تا ژوئن سال گذشته تولید مواد ضدعفونی کننده دست ۸ برابر، دستکش ۱۰ برابر و عینک‌های حفاظتی ۵ برابر افزایش داشته است. همچنین سرمایه‌گذاری در این بخش از صنعت، طی ۵ سال اخیر ۳ تریلیون روبل افزایش یافته است.

ارزیابی کمیسیون اقتصادی اوراسیایی از گسترش همکاری ارمنستان با اتحادیه اروپا (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

به گفته اییا مالکینا دستیار رئیس شورای اتحادیه اقتصادی اوراسیایی، موافقتنامه گسترش و همکاری جامع ارمنستان با اتحادیه اروپا که از ابتدای مارس ۲۰۲۱ اعتبار خواهد یافت موجب ایجاد امکانات جدیدی برای ارمنستان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مجموع خواهد شد. او‌ خاطرنشان ساخت که برقراری روابط با کشورهای ثالث، اتحادیه‌های همگرا‌کننده و دیگر سازمان‌های بین‌المللی در حیطه صلاحیت ملی کشورهای مستقل است. ارمنستان در درجه نخست عضو اتحادیه است و اصل بر این است که کلیه تعهدات پیش‌بینی شده در چارچوب قرارداد اتحادیه و دیگر اسناد قانونی برای کشورهای عضو اتحادیه مبنا قرار می‌گیرد.

خطرات کلیدی برای اقتصاد روسیه از دیدگاه تحلیل‌گران (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی)

تحلیل‌گران آژانس اعتبارسنجی و رتبه‌بندی موسوم به S&P Global Ratings سه خطر کلیدی را که می‌توانند بر چشم‌اندازهای رتبه‌بندی روسیه تأثیرگذار باشند برشمردند. این سه خطر شامل تشدید تحریم‌ها، تضعیف ساختار اقتصاد کلان و همچنین انتقال قدرت و نوسانات داخلی سیاسی می‌باشند. به گفته تحلیل‌گران این آژانس، ابراز تمایل توسط رئیس جمهور آمریکا برای اتخاذ خط مشی احیای رابطه با روسیه می‌تواند مانع از اجرای سناریوی منفی در این رابطه شود.

انتصاب ماکسین توپیلین به عنوان مشاور ارشد مدیر عامل راه‌آهن روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی روس بیزنس کانسالتینگ)

به گزارش بخش رسانه‌ای راه‌آهن روسیه ماکسیم توپیلین رئیس پیشین ریاست صندوق بازنشستگی روسیه به عنوان مشاور ارشد اولگ بیلوازیریوف مدیر عامل راه‌آهن روسیه منصوب گردید. همچنین حزب روسیه واحد درج نام توپیلین در فهرست نامزدان انتخابات دومای کشوری را مورد بحث قرار می‌دهد. به گفته یک منبع ورود توپیلین به راه‌آهن روسیه در تضاد با شرکت وی در انتخابات دومای کشوری نیست .

ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی فینام)

طبق گزارش صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه، این صندوق و شرکت «فرتوم» که در زمینه انرژی فعال است، در ساخت نیروگاه خورشیدی با قدرت 116 مگاوات در جمهوری کالمیکیا سرمایه‌گذاری  می‌کنند. این پروژه بزرگترین نیروگاه تولید انرژی خورشیدی در روسیه خواهد بود. قرار است این نیروگاه توسط شرکت فورتوم که نیروگاه‌های بادی اولیانوفسک و رستوف را مجموعا با قدرت 350 مگاوات در سبد خود دارد و نیز صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه، به صورت مشترک اجرا شود. انتظار می‌رود فاز اول این نیروگاه با ظرفیت 78 مگاوات در سه ماه چهارم سال 2021 به پایان برسد.

مخالفت کرملین با نتایج تحقیقات مربوط به درآمدهای شهروندان روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی کومرسانت)

دمیتری پسکوف دبیر رسانه‌ای رئیس جمهور روسیه نتایج تحقیقات  NielsenIQ را مبنی بر اینکه درآمدهای شهروندان روسیه در زمینه پاندمی‌ بیشتر از متوسط جهانی سقوط کرده است نادرست خواند. او گفت بدتر شدن اوضاع در تمام جهان رخ داده است. در این تحقیقات آمده است که شمار شهروندان روسی آسیب‌دیده از پاندمی از سپتامبر سال 2020 تا ژانویه سال 2021 از 27% به 53%  افزایش یافته است که از متوسط جهانی (46%) بیشتر است. شایان ذکر است که آژانس بلومبرگ روسیه را به دلیل رشد بهای مواد غذایی در فهرست «نقاط داغ و بحرانی بدلیل تورم قیمت مواد غذایی» قرار داد. پسکوف در پاسخ به امکان صدور گواهی مربوط به مواد غذایی اظهار داشت که این یک تجربه رایج در جهان از جمله در آمریکا است و در روسیه نیز موضوع بحث کارشناسان می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما