معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲۱

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 64( هفته دوم اسفند ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته دوم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

خروج سرمایه از آفریقای جنوبی

هانس وندنبرگ مشاور مالی شرکت مومنتوم می‌گوید که مالیات و افزایش آن می‌تواند راحتترین راه برای دولت جهت تامین هزینه‌هایش باشد. اما این تصمیم تاثیرات منفی بلند مدت بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت و سرمایه و پول را از کشور خارج خواهد کرد. وی گفت افزایش مالیات می‌تواند باعث فرار سرمایه‌ها و یا مقاومت مالیات دهندگان در پرداخت آن باشد.  شرکت بین المللی مشاوره شهروند بین المللی و اقامت، در بررسی مهاجرت سرمایه داران و افراد ثروتمند، نشان می دهد در سال 2020 مهاجرت این افراد در این سال افزایش یافته و این مهاجرت در مورد شهروندان آفریقای جنوبی افزایش 48 درصدی داشته که قابل توجه است.

به جریان افتادن دومین پرونده فساد جاکوب زوما

دادگاه عالی شهر پیترماریتسبورگ در استان کوازولو ناتال اعلام کرد که مراحل تحقیق مقدماتی در پرونده فساد مالی جاکوب زوما معروف به پرونده تالس را به اتمام رسانده و این پرونده در ماه می 2021 در صحن دادگاه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. زوما متهم است که در سالهای 1998 و 1999 در زمانی که مدیر کل توسعه اقتصادی استان کوازولو ناتال بوده با یک شرکت تسلیحاتی فرانسوی به نام تالس جهت واگذاری مناقصات مورد نظر، زد و بند داشته و رشوه دریافت کرده است.

 نامیبیا

ادامه صادرات گوشت از نامیبیا به امریکا، چین و اروپا

رییس سازمان دامپزشکی نامیبیا اعلام کرد علیرغم ابراز نگرانی انجمن گاوداران امریکا از احتمال آلودگی گوشت گاو صادراتی نامیبیا، صادرات گوشت امریکا همچنان ادامه خواهد یافت. انجمن گاوداران امریکا اخیرا با این استدلال که بیماری تب برفکی که در حال حاضر در برخی دام ها در شمال نامیبیا مشاهده شده ممکن است به بخش های جنوبی «رد لاین» (خط قرمز) سرایت کند، خواستار توقف واردات گوشت گاو از این کشور شده بود اما سازمان دامپزشکی امریکا اعلام کرده فعلا از کیفیت و سلامت گوشت های وارداتی از نامیبیا اطمینان دارد. رییس سازمان دامپزشکی نامیبیا نیز تاکید کرد با وجود «رد لاین» و ممنوعیت انتقال هرگونه دام از شمال این منطقه به مناطق جنوبی، گوشت های صادراتی که تماما در مناطق جنوبی تولید می‌شوند هیچ آلودگی ندارد و نامیبیا همچنان به صادرات گوشت به امریکا، چین و اتحادیه اروپا ادامه می دهد.

از سوی دیگر، «میتکو» بزرگترین شرکت تولید و صادرکننده نامیبیا ابراز اطمینان کرده که مشاهده مواردی از تب برفکی در شمال این کشور هیچ خطری برای سرایت این بیماری به امریکا ندارد. رییس انجمن گاوداران امریکا با بیان اینکه طی 100 سال گذشته هیچ موردی از بیماری تب برفکی در این کشور گزارش نشده است، هشدار داد: شیوع این بیماری در امریکا می‌تواند 14 میلیارد دلار به دامدارن این کشور زیان وارد کند.

چاد

ملاقات نماینده UNFPA با وزیر اقتصادی چاد

دکتر عیسی دوبراگن وزیر اقتصادی، برنامه ریزی توسعه و همکاری‌های بین المللی چاد، در تاریخ 22 فوریه 2021 با دکتر سنن هوتون، نماینده جدید مقیم صندوق جمعیت سازمان ملل  (UNFPA)  ملاقات کرد. دو شخصیت در مورد راههای تقویت همکاری بین دولت جمهوری چاد و UNFPA گفتگو کردند. دکتر عیسی دوبران گفت : "وضعیت همکاری UNFPA و چاد خوب است." به گفته وی، در این ملاقات  اولویت های همکاری بین UNFPA و دولت چاد به روز رسانی شد ، به ویژه  تسریع نظارت بر شاخص های اهداف توسعه پایدار بررسی شدند. وی گفت که  UNFPA  یک شریک استراتژیک برای چاد در آماده سازی  برنامه توسعه ملی بعدی 2022-2026 است. دکتر سنن هوتون، نماینده مقیم UNFPA به اهداف اصلی موسسه خود اشاره کرد و گفت : زنان باید بدون از دست دادن زندگی خود زایمان کنند، خشونت علیه زنان باید متوقف گردد و از طریق سرشماری عمومی ‌برنامه تهیه و ساخت مسکن توسعه یابند.

نیجریه

سفر دوره ای وزیر مشاور نفت نیجریه به چند کشور آفریقایی

روز جمعه مورخ اول اسفندماه 1399 آقای «تیمیپره سیلوا»، وزیر مشاور نفت نیجریه به منظور رایزنی با چهار کشور صادر کننده نفت آفریقایی سفر دوره ای خود را به گینه استوایی، گابن، کنگو و سودان جنوبی آغاز نمود. این وزیر نیجریه ای در گینه استوایی ضمن دیدار با آقای «گابریل اوبیانگ لیما»، وزیر معادن و هیدروکربن آن کشور ضمن گفتگو در مورد لزوم مدیریت بازار جهانی نفت، یادداشت تفاهمی را در خصوص توسعه همکاری‌های حوزه نفت و گاز میان نیجریه و گینه استوایی با نامبرده امضاء نمود. بر اساس اعلام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سفر آقای تیمیپره سیلوا به چهار کشور آفریقایی تولید کننده نفت بر اساس ماموریت ارائه شده به ایشان از سوی کمیته وزارتی نظارت بر بازار نفت اوپک بوده و نامبرده به عنوان نماینده ویژه سازمان مذکور در جریان این سفر ضمن دیدار با مقامات کشورهای گینه استوایی، گابن، سودان جنوبی و کنگو بر اهمیت پایبندی همه کشورهای تولید کننده نفت به سهمیه‌های تعیین شده جهت بازگشت ثبات در بازار جهانی نفت تاکید خواهد کرد.

خروج اقتصاد نیجریه از رکود

روز پنج شنبه مورخ 7 اسفندماه 1399 آقای «فمی ادسینا»، سخنگوی ریاست جمهوری نیجریه از خروج اقتصاد آن کشور از رکود در سه ماهه چهارم سال 2020 خبر داد. بر اساس اعلام این مقام نیجریه ای درحالیکه اقتصاد آن کشور با ثبت دو دوره رکود به ترتیب در سه ماهه دوم و سوم سال 2020 برای دومین بار از هنگام شروع بکار دولت بوهاری وارد رکود شده بود، توجه این دولت به متنوع ساختن اقتصاد کشور موجب شد تا اقتصاد نیجریه بتواند با ثبت رشدی 0.11 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2020 که بیشتر متاثر از رشد 17.6 درصدی بخش ارتباطات راه دور و رشد 3.4 درصدی بخش کشاورزی بوده است، از رکود خارج شود. سخنگوی ریاست جمهوری نیجریه همچنین با اشاره به بحران اقتصادی دامنگیر همه کشورها در دوران همه گیری کرونا و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت، توجه دولت بوهاری به متنوع سازی اقتصاد کشور را نوید بخش پایان آسیب پذیری اقتصاد نیجریه دانسته و تاکید کرد رد پای دولت محمدوبوهاری در توسعه زیرساخت هایی نظیر پل، بزرگراه، راه آهن و خطوط انتقال نفت و گاز در تاریخ توسعه نیجریه باقی خواهد ماند.

 مالی

برگزاری جلسه تعیین حدود مرزی مرز مالی و موریتانی

به گزارش روزنامه دولتی اسار جلسه کمیسیون فنی مشترک برای مشخص مرز بین مالی و موریتانی در رو سه‌شنبه 23 فوریه 2021(5 اسفند 1399) در یکی از هتل‌های باماکو برگزار شد. این جلسه به ریاست آداما سیسوما، دبیرکل وزارت کشور و تمرکززدایی برگزار شد. این جلسه پیش درآمدی برای برگزاری نشست وزرای کشور مالی و موریتانی بود. لازم بذکر است نشست وزرای کشور مالی و موریتانی روز جمعه آینده برگزار خواهد شد. در جلسه یادشده هیأت دو کشور در خصوص مسائل اداری و امنیتی و همچنین موارد مربوط به مرز بین دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند. دبیرکل وزارت کشور و تمرکززدایی مالی گفت: مقامات دو کشور در تلاس هستند تا مرزهای خود را به مکانی برای رفاه حال جمعیت دو کشور تبدیل کنند نه محلی برای منارعات و درگیری. 

سیرالئون

 نمایندگان مجلس، کمیسیون تنظیم منابع برق و آب سیرالئون را احضار کردند

اعضای کمیته منابع آب مجلس سیرالئون روز 24 فوریه 2021، کمیسیون تنظیم منابع برق و آب (SLEWRC) را به منظور پاسخگویی به نمایندگان در خصوص صدور مجوز به شرکت های تولید آب آشامیدنی علیرغم عدم موفقیت در آزمون‌های استاندارد احضار کردند. رئیس کمیته منابع آب، لاهایی ماراه اعلام کرد درحالیکه بیش از 90 درصد شرکت های فعال در تولید آب آشامیدنی در آزمایشات مرکز استاندارد سیرالئون (SLSB) شکست خورده اند اما دارای مجوز SLEWRC هستند. وی ادامه داد تنها 47 شرکت تولید آب آشامیدنی دارای مجوز بوده در حالیکه بیش از 200 شرکت فاقد مجوز در این زمینه فعالیت دارند. امانوئل ماناه مدیر کل SLEWRC در پاسخ اظهار داشت که هیچ شرکتی نمی‌تواند بدون گذراندن آزمون‌های استاندارد مجوز فعالیت اخذ کند. وی تصریح کرد البته شرکت هایی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند وجود دارند اما تعداد آنها کمتر از 60 مورد است.

پیشنهاد جذاب شرکت استرالیایی به دولت سیرالئون

خبرگزاری گلوبال تایمز اعلام کرد که به تازگی دولت سیرالئون پیشنهاد بسیار جذابی از سوی شرکت استرالیایی Cyclon Metals جهت سرمایه­گذاری در بخش معادن فلزات دریافت کرده است. اگرچه دولت سیرالئون با جدیت به دنبال تجدیدنظر در قوانین جاری معادن می‌باشد اما به نظر می رسد پیشنهاد جدید شرکت استرالیایی می‌تواند منافع دولت را پوشش دهد. بر اساس این پیشنهاد شرکت Cyclon Metals در فاز اول مبلغ 50 میلیون دلار سهام سرمایه گذاری ارائه خواهد داد که 10 درصد به صورت رایگان به اضافه 5 درصد سود اضافی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. این میزان بیش از منافع سایر کشورهای عضو اکوآس بشمار می رود. همچنین شرکت متعهد به ایجاد بیش از 500 شغل در حوزه معدنکاری و همچنین سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها شامل توسعه جاده‌ها و راه آهن خواهد بود.    

گامبیا

ترکیه به کشاورزان یک منطقه روستایی در گامبیا خرمن کوب اهدا کرد

گامبیایی ترکیه برای تقویت تولید مواد غذایی و بهره برداری بهینه از محصولات کشاورزی به ویژه پس از برداشت، تعدادی خرمن کوب به کشاورزان اهدا کرده است. آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (تیکا) روز یکشنبه 3 اسفند ماه 1399، چهار دستگاه خرمن کوب مخصوص بادام زمینی و ارزن به کشاورزان منطقه رودخانه مرکزی (CRR)، که منطقه ای روستایی در 183 کیلومتری پایتخت (بانجول) است، تحویل داد.

گفتنی است، 25٪ از تولید ناخالص داخلی گامبیا مربوط به بخش کشاورزی است و حدود 70٪ نیروی کار آن کشور در این حوزه فعالیت دارند. این بخش همچنین به عنوان منبع اصلی درآمد حدود 72٪ از خانوارهای روستایی به شدت فقیر محسوب می‌شود. تولگا برمک سفیر ترکیه در گامبیا، در مراسم تحویل ادوات کشاورزی گفت: با توجه به سهم قابل توجه این بخش در اقتصاد و با توجه به مشکلات کشاورزان در منطقه، TIKA یک پروژه مناسب و به موقع ارائه کرده است. هرچه بیشتر از فناوری در کشاورزی استقبال کنیم، بهره وری بیشتری خواهیم داشت و هزینه‌ها را به حداقل می رسانیم. ادوات مذکور توسط ابا سانیانگ، فرماندار منطقه دریافت شد. مهمت عاکف آیگون، هماهنگ کننده   TIKAدر بانجول، مقامات محلی و نمایندگان وزارت کشاورزی گامبیا نیز در این مراسم حضور داشتند. آقای سانیانگ فرماندار منطقه نیز در سخنانی ضمن تقدیر از کمک ترکیه اظهار داشت: کشاورزان منطقه غالباً به ماشین آلات و ادوات کشاورزی سنگال وابسته هستند. بی شک ورود ادوات جدید باعث افزایش کارایی در فرآوری بادام زمینی و ارزن در این منطقه می‌شود.

کمک موسسه نروژی به یکی از مدارس گامبیا

موسسه خیریه Kali-Ku (مستقر در کشور نروژ) برخی اقلام آموزشی شامل: کتاب، مداد، کیف و پیراهن به یکی از مدارس گامبیایی اهدا کرد. آقای Mustapha Danso، مدیر مدرسه، که در این مراسم سخنرانی می‌کرد، یادآور شد که این مساعدت، سومین بار در نوع خود است که از جانب موسسه خیریه نروژی اهدا شده است و یادآور شد که دو کمک قبلی نیز در زمینه نوسازی سرویس های دستشویی و آشپزخانه به مدرسه انجام شده است. او افزود: ما این همکاری را با «کالی کو» از چند سال پیش آغاز کرده ایم و تا کنون اقلام زیادی از این موسسه خیریه مستقر در نروژ دریافت کرده ایم. آنها همچنین با بازسازی و حصارکشی مدرسه، ارائه سیستم مراقبت های بهداشتی به کودکان و برنامه‌های تغذیه به ما کمک کرده اند.

گینه استوایی

 امضای یادداشت تفاهم همکاری نفتی میان نیجریه و گینه استوایی

روز جمعه مورخ اول اسفندماه 1399 آقای «تیمیپره سیلوا»، وزیر مشاور نفت نیجریه با سفر به گینه استوایی ضمن دیدار با آقای «گابریل اوبیانگ لیما»، وزیر معادن و هیدروکربن آن کشور ضمن رایزنی در مورد بازار بین المللی نفت و لزوم پایبندی کشورهای تولید کننده به سهیمه‌های تعیین شده است سوی اوپک، یادداشت تفاهمی را جهت تسهیل همکاری‌های دو کشور در زمینه نفت و گاز امضاء نمود. این وزیر نیجریه ای همچنین در مذاکرات خود با مقامات گینه استوایی از آمادگی کشورش برای همکاری در مقابله با دزدان دریایی در خلیج گینه خبر داد.

اوگاندا

 اقتصادهای EAC در برابر همه‌گیریِ کرونا مقاوم بوده‌اند

طبق گزارشی که اخیراً «کمیسیون اقتصادیِ سازمان ملل برای آفریقا» UNECA منتشر کرد، مشخص شده که اقتصادهای کشورهای عضو جامعۀ شرق آفریقا در رویاروی با همه‌گیری کرونا «نسبتاً مقاوم» عمل کرده‌اند، گرچه نیاز بیشتری به تنوع‌بخشیِ اقتصادی دارند. در بخشی از این گزارش آمده: «گمان بر این بود که با توجه به رکود شدیدِ تجارت، این منطقه «غرق خواهد شد» اما در حقیقت اقتصادهای جامعۀ شرق افریقا بر اساس استانداردهای جهانی نسبتاً مقاوم بوده‌اند». با این حال، این گزارش بیان می‌کند که ماهیت متغیرِ این همه‌گیری ممکن است همچنان تهدید بزرگی بر تجارت در این منطقه در سال‌های آینده به شمار آید.

رواندا

آغاز واکسیناسیون کرونا در رواندا

وزارت بهداشت رواندا اعلام کرد برنامۀ ملی واکسیناسیون برای افراد در معرض خطر (به‌ویژه کادر درمان) در این کشور را آغاز کرده است. واکسن از منابع مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت و به صورت محدود تهیه می‌شود. در آیندۀ نزدیک (احتمالاً ماه آینده) واکسن‌های بیشتری از کووَکس و اتحادیۀ آفریقا تهیه خواهد گردید.

بروندی

همکاری بوروندی و تانزانیا برای بهره‌برداری از معادن

بوروندی و تانزانیا گفت‌وگوهایی را برای بهبود بهره‌برداری و فراوریِ مشترک مواد معدنی موجود در دو کشور را آغاز کردند. به گفتۀ سفیر تانزانیا در بوروندی، هر دو کشور دارای منابع غنی‌ای از طلا، مس، اورانیوم، تنگستن، نیکل، قلع، کربنات کلسیم و کربنات سدیم هستند. وی افزود دو کشور مدت‌ها در زمینۀ سیاسی و فرهنگی و نیز حفظ صلح در بوروندی همکاری کرده‌اند و اکنون زمان آن رسیده که در ایجاد ارزش افزوده بر مواد معدنی نیز با یکدیگر همکاری کنند.

دستور ویژه رئیس جمهور تانزانیا به سازمان امور مالیاتی

جان مگوفولی رئیس جمهور تانزانیا به سازمان امور مالیاتی این کشور دستور داده است تا قوانین اخذ مالیات را بگونه ای اصلاح کنند تا فضای کسب و کار در این کشور رونق پیدا کند. وی که در مراسم افتتاح پروژه بازار بزرگ کیسوتو در دارلسلام حضور داشت با بیان اینکه مالیات فعلی در تانزانیا بسیار بالاتر از حالت عادی می‌باشد این امر را مانعی برای جذب سرمایه گذاری و توسعه تانزانیا دانست. پیش از این نیز گفته می‌شد مگوفولی در تلاش برای اصلاح برخی قوانین سختگیرانه مالیاتی می‌باشد که از سال 2015 و روی کار آمدن وی موجب خروج بسیاری از شرکت های خارجی از تانزانیا شده بود.

ممنوعیت حضور گردشگران در خانه‌های بدون مجوز توسط دولت زنگبار 

 طبق اعلام حمد سلیمان معاون دوم رئیس جمهور زنگبار، حضور گردشگران در خانه‌هایی که مجوز اقامت را دریافت نکرده اند ممنوع می‌باشد. این تصمیم از آن جهت اخذ شده است که مالکان خانه‌های مذکور مجوز فعالیت توریستی ندارند و هیچگونه مالیات و عوارضی به دولت پرداخت نمی‌کنند. همچنین پوشش نامناسب و نامتعارف گردشگران نیز توسط دولت زنگبار ممنوع شده است. وی از مقامات محلی درخواست کرد گردشگران را نسبت به احترام به قوانین و عرف زنگبار توجیه کنند.

جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

اعلام حمایت چین از اتیوپی

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه تعهد خود را نسبت به حمایت از تلاش­های دولت اتیوپی در زمینه­ ی کمک به مردم تیگرای اعلام کرد. وی افزود که چین به عنوان یک دوست برای اتیوپی، امیدوار است که همه­ ی مردم اتیوپی از جمله مردم تیگرای از صلح، ثبات و رفاه برخوردار باشند و ما از تلاش دولت برای بازگرداندن زندگی حمایت می­ کنیم. وی خاطر نشان کرد که با توجه به کمبود مواد اولیه، چین کمک­های غذایی فوری از جمله گندم و برنج را فراهم می ­کند.

جمهوری دمکراتیک کنگو( کینشازا)

برگزاری اولین همایش  بین المللی صنعت و نوآوری فناوری در ج.د.کنگو 

آقای ژولین پالوکو (Julien Paluku) وزیر صنعت جمهوری دمکراتیک کنگو 23 فوریه 2021 (5 بهمن 99) اعلام کرد اولین همایش بین المللی صنعت و نوآوری فناوری ج.د.کنگو به ایتکار رییس جمهور تشیسکدی برگزار خواهد شد. وی در ادامه گفت در پایان این سالن بین المللی سندی برای رسیدگی به مشکلات و فرصتهای بخش صنعتی در ج.د.کنگو تدوین خواهد شد. ژولین پالوکو در ادامه برخی از نتایج مورد انتظار از برگزاری سالن بین المللی مزیور را به شرح ذیل اعلام کرد:

  • ایجاد یک مدرسه ملی کسب و کار و فناوریهای صنعتی(ENAMTI)
  • ایجاد یک دفتر واحد خدمات دولت برای جمع آوری مالیات در بخش صنایع
  • راه انداری فرآیند شناسایی الکترونیکی محصولات از طریق مهرکوبی(شماره گذاری)
  • تعیین سهمیه تولیدات معدنی برای صنایع محلی(بومی)
  • ایجاد مرجع توسعه صنعتی(ADI RDC) برای مدیریت موثر و کارآمد در جهت گیریهای راهبردی برای توسعه صنعتی، کنترل و کابرد متالورژی و همچنین استانداردسازی.

جمهوری دمکراتیک کنگو اولین دوز واکسن کرونا را دریافت کرد

وزارت بهداشت عمومی ج.د.کنگو اولین محموله حاوی واکسن کرونا را دریافت کرد. این محموله از سوی سازمان بهداشت جهانی (OMS) و از طریق برنامه مربوط به سازوکار کوواکس (Covax) عصر سه‌شنبه 2 مارس 2021 (12 اسفند99) در فرودگاه بین‌المللی کینشازا توسط وزیر بهداشت کنگو تحویل گرفته شد. سفیر هند نیز در مراسم تحویل محموله مذکور نیز حضور داشت. در حساب توییتر سازمان بهداشت جهانی تعداد واکسن‌ها، یک میلیون و هفتصد هزار دوز ذکر شده است.

شایان ذکر است خانم الیزابت موکامبا(Elisabeth Mukamba) مدیر برنامه گسترش واکسیناسیون تحت نظارت وزارت ج.د.کنگو 27 فوریه 2021 (9 اسفند99) در اولین کارگاه مربوط به آغاز کارزار واکیسانسیون علیه ویروس کرونا اعلام کرده بود که این کشور اولین دوز واکسن کرونا آکسفورد -آسترازنکا را طی روزهای اول تا هفتم مارس 2021 دریافت خواهد کرد و اولین گروه‌های انتخاب شده برای دریافت‌کننده واکسن، کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی، افراد سالخورده و گروه بیماران در معرض خطر خواهند بود.

وزیران گردشگری ترکیه و ج.د.کنگو بزودی توافقنامه همکاری‌های دوجانیه را نهایی خواهند کرد

آقای صالح گولدره (Salih Guldere) سفیر ترکیه در کینشازا 3 مارس 2021 (13 اسفند 99) با آقای ایو بونکولو زولا (Yves Bunkulu Zola) وزیر گردشگری جمهوری دمکراتیک کنگو ملاقات کرد. وی پس از این دیدار گفت که بمنظور پیگیری موضوعات مربوط به سفر ماه نوامبر 2020 وزیر گردشگری ج.د.کنگو به آنکارا، به این ملاقات آمده تا پاسخ وزیر گردشگری ترکیه به پیشنهادات دولت کنگو را در قالب یک پیش‌نویس تفاهم نامه همکاری‌ گردشگری میان دو کشور، به آقای بونکولو تسلیم کند. سفیر ترکیه در ادامه ضمن اعلام انجام ادامه مذکرات با ج.د.کنگو برای نهایی‌شدن سند پیشنهادی همکاری‌های دو جانبه در این حوزه، گفت "نظر به روابط دوستی بسیار خوب میان دو کشور ضرروت حکم می‌کند که ترکیه در زمینه‌های مختلف همکاری‌های دوجانبه حضور پیدا کند تا از این طریق به توسعه ج.د.کنگو کمک کند". وی در پایان اطمینان داد که در اسرع وقت وزیران گردشگری دو کشور توافقنامه مذکور را امضا خواهند کرد.

ایو بونکولو نیز در برایر خبرنگاران ضمن ابراز رضایت از اعلام آمادگی همتای ترکیه‌ای خود برای نهایی‌کردن این توافقنامه، وعده داد که سرمایه‌گذاری مطلوبی را برای تحقق این پروژه جذب کند. وی در پایان گفت تجربه‌ای که ترکیه دهه‌هاست در بخش گردشگری به دست آورده، این امکان را برای ج.د.کنگو فراهم خواهد آورد که به لطف تنوع زیستی و ظرفیت عظیمی‌ که در جاذبه‌های گردشگری در اختیار دارد، بتواند فرصت‌های این حوزه را بکار گیرد تا بعنوان  یکی از ارکان اقتصادی در رونق و توسعه کشور مشارکت کند.

افزایش صادرات مس جمهوری دموکراتیک کنگو

 بر اساس داده‌های موقت وزارت معادن جمهوری دمکراتیک کنگو در تاریخ 3 مارس 2021 (13 اسفند99) این کشور تا پایان دسامبر 2020 به میزان یک میلیون و 587 هزار تن مس صادر کرده است. این رقم در مقایسه با نرخ تولید 1 میلیون و 420 هزار تن صادرات مس در سال 2019، رشد تولید سالانه 11.7 درصدی را تجربه کرده است. در این آمار همچنین تصریح شده که ج.د.کنگو از ماه ژانویه 2021 تا به امروز، بطور متغیر رقمی ‌بین 22 تا 34 هزار تن مس بصورت کاتد را در هفته صادر نموده است. در پایان این خبر آمده بهای فلزات در بازار جهانی از ماه ژانویه 2021 سیر صعودی داشته، بطوریکه ارزش 7795 دلار در هر تنی مس در هفته اول ژانویه 2021، در تاریخ 26 فوریه 2021 به حدود 9600 دلار رسیده است.

ریاست جمهوری دموراتیک کنگو در سال 2020 مجموعاً 180.9 میلیون دلار منایع مالی به میزان بیش از 11.87 درصد نسبت به سال گذشته مصرف کرد

اداره کل سیاست های بودجه ای و برنامه نویسی جمهوری دموکراتیک کنگو به تازگی داده‌های کامل هزینه‌های عمومی‌ برای سال مالی 2020 را منتشر کرده است. در این گزارش مشاهده می‌شود که ریاست جمهوری برای کل سال 2020 ،  (فرانک335،033،141،392) (180.9میلیون دلار با در نظر گرفتن نرخ متوسط بودجه اصلاحی 1،852 فرانک مقابل 1 دلار آمریکا) در پیش بینی‌ها 299،582،887،740 (161،761 میلیون دلار) ، یعنی به میزان بیش از 11.87٪. شامل هزینه‌های ریاست جمهوری ، پاداش به مبلغ 176،046،979،850 فرانک برای کل سال 2020 در برابر پیش بینی‌های 191،110،486،634 فرانک ، یعنی نرخ اجرای 92.11٪ است. در مورد هزینه‌های عملیاتی ریاست جمهوری، آنها 147،805،488،914 فرانک هزینه کرده اند با پیش بینی 104،556458،658 فرانک یعنی به میزان 141.36٪ رشد

تنظیم پرونده‌های زمین شناسی 16 بلوک نفتی و 3 بلوک گاز

روبنس میکیندو موهیما، وزیر هیدروکربن جمهوری دموکراتیک کنگو  چهارشنبه این هفته ، 3 مارس 2021 ، (13 اسفند) در کینشازا اعلام نمود تنظیم پرونده‌های زمین شناسی 16 بلوک نفتی و 3 بلوک گاز برای جمع آوری این پرونده‌های زمین شناسی توسط گروهی از متخصصان به مدت 3 هفته انجام شد. این کارشناسان از 6 تیم تشکیل شده اند.

روبنس میکیندو پس از خواندن گزارش داده‌های مربوط به فعالیت مذکور ، در سخنرانی خود ضمن تبریک به کارشناسان مربوطه، گفت. این سندی با بیش از 100 صفحه شامل جزییات زمین شناسی برای هر یک از بلوک های انتخاب شده است. چهارچوب جغرافیایی ، عناصر محیط محلی ، چهارچوب زمین شناسی ، زمین شناسی محلی ، ژئوفیزیک ، ژئوشیمیایی ، فتوگرامتری ، معدن ، کار نفت ... و همچنین زمین شناسی نفت اطلاعات کلیه بلوک ها را تشکیل می دهد. علاوه بر این ، گزارش خلاصه کار، اطلاعاتی را در مورد وجود ذخایر گاز مورد بهره برداری 66 میلیارد متر مکعب متان تخمین زده می‌شود که 43 میلیارد آن قابل استفاده در دریاچه کیوو است. شایان ذکر است که در سی امین نشست شورای وزیران  در 8 مه 2020 ، فهرست موجودی نفت و گاز جمهوری موکراتیک کنگو را ارائه داد. به همین مناسبت ، مجموعه ای از 16 بلوک نفتی و 3 بلوک گاز برای ارسال به فراخوان‌های مناقصه پذیرفته شد.

نرخ مورد انتظار دولت در خصوص عایدی مالیات مجوز بازاریابی محصولات دارویی در سال جاری

دولت جمهوری دمکراتیک کنگو در رابطه با اخذ مالیات مجوز بازاریابی برای محصولات دارویی پیش بینی کرده که در سال 2021 مبلغ 1 میلیارد و 327 میلیون و نیم فرانک کنگو (1.327.507.152 ) را از این طریق جمع‌آوری کند. این درحالیست که در بودجه 2020 این رقم 573 میلیون و 705 هزار فرانک کنگو پیش بینی شده بود که با عایدی رقم 462 میلیون و 182 هزار فرانک کنگو در سال گذشته نرخ تحقق انتظارت بیش از 80 درصد بوده است. شایان ذکر است با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا رقم مورد پیش بینی دولت در سال جاری محقق شود.

در پایان این خبر آمده بالاترین نرخ عایدی دولت از مالیات مجوز بازاریابی محصولات دارویی در سال 2019 بود که نرخ استثنایی 467 درصدی پیش‌بینی شده در بودجه را به ثبت رسانده بود.

دیدار هیئت کره ای برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری جمهوری دمکراتیک کنگو

آقای ایو بونکولو (Yves Bunkulu) وزیر گردشگری جمهوری دمکراتیک کنگو اول مارس2021 (11 اسفند 99) یک هیئت کره‌ای علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در ج.د.کنگو را با همراهی رئیس شرکت Solar city  (مستقر در سئول) به حضور پذیرفت. هیئت کره‌‎ای پس از ملاقات با این وزیر کنگویی به خبرنگاران گفت که برای کمک به توسعه زیرساخت‌ها و  اماکن گردشگری در ج.د.کنگو به کینشازا سفر کردند و در دیدار با وزیر گردشگری کنگو علاقه‌مندی خود را برای سرمایه‌گذاری در این بخش مولد ابراز داشتند. در پایان این خبر یادآوری شده که این ملاقات، نتیجه سفر آقای ایو بونکولو در نوامبر 2020 به کره‌جنوبی و بازدید از سئول به دعوت شرکت  Solar city می‌باشد.

مکالمه تلفنی یک ساعته کاملا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با فلیکس تشیسکدی  رییس جمهوری دموکراتیک کنگو

روز جمعه 26 فوریه 2021 کاملا هریس معاون رییس جمهور ایالات متحده آمریکا طی یک مکالمه تلفنی یک ساعته با آقای تشیسکدی رییس جمهوری دموکراتیک کنگو، انتصاب وی  بر راس اتحادیه آفریقا را تبریک گفت. در ادامه، دو طرف درباره Covid-19، شیوع اخیر ابولا در مناطق شرقی کنگو و فرصت های اقتصادی بحث و تبادل نظر کردند. آنها متعهد شده اند که برای  کاهش درگیری‌ها و تقویت امنیت در مناطق شرقی و سایر مناطق ناامن کنگو، بهداشت ، افزایش تجارت منطقه ای و سرمایه گذاری و چالش های مربوط به مسایل تغییر اقلیم با یکدیگر همکاری کنند. هم چنین در این رایزنی تلفنی معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از طرف رییس جمهور این کشور متعهد گردید که با دولت کنگو برای پیشبرد تحصیلات دختران و تقویت فرصت های اقتصادی برای آنها و تمام مردم کنگو همکاری نماید."

برگزاری بیست و یکمین اجلاس عادی سران کشورهای جامعه آفریقای شرقی (EAC)

بیست و یکمین اجلاس عادی سران کشورهای جامعه آفریقای شرقی (EAC) از طریق ویدئو کنفرانس روز شنبه 27 فوریه 2021 در آروشا (تانزانیا) برگزار شد. این سازمان زیر منطقه ای بوروندی ، کنیا ، اوگاندا ، رواندا ، سودان جنوبی و تانزانیا را گرد هم آورده است. در این اجلاس هم چنین درخواست جمهوری دموکراتیک کنگو برای پیوستن به این سازمان مورد بررسی قرار گرفت و مقرر گردید مراحل تأیید عضویت این کشور مطابق با روش پذیرش اعضای جدید انجام و تصمیم نهایی در اجلاس بیست و دوم اتخاذ گردد.

 Paul Kagame رییس (EAC)  در همین خصوص اعلام نمود درخواست کتبی جمهوری دموکراتیک کنگو به دبیرخانه سازمان ارائه شده است، فکر نمی‌کنم کسی مخالف باشد زیرا به عنوان یک جامعه عضویت این کشور در (EAC)  به نفع همه ماست.

Bestine Kazadi ، مشاور ویژه رئیس دولت جمهوری دموکراتیک کنگو و مسئول امور همکاری و ادغام منطقه ای این کشور در توئیتی ضمن برشمردن اهمیت این سازمان‌های برای همکاری کشورهای عضو و پیش بینی قبول عضویت جمهوری دموکراتیک کنگو در این سازمان در اجلاس بیست و دوم، تاکید کرد عضویت جمهوری دموکراتیک کنگو در سازمان‌های  منطقه ای سودآور است زیرا این کشور به عنوان یک پل متحرک با هدف تقویت تجارت کالاها و خدمات بین کشورهای این جوامع مختلف اقتصادی منطقه ای از جمله EAC ، SADC ، ECCAS و COMESA عمل خواهد نمود.

EAC در سال 2010 ، در منطقه آفریقای شرقی به هدف ایجاد بازار مشترک برای کالاها ، نیروی کار و سرمایه برای این منطقه راه اندازی شد. منطقه آفریقای شرقی 1.8 میلیون کیلومتر مربع مساحت و حدود 150 میلیون نفر جمعیت دارد و دارای منابع طبیعی قابل توجهی است. دفتر مرکزی این سازمان که در حال حاضر توسط Paul Kagame اداره می‌شود ، در آروشای  تانزانیا قرار دارد.

آغاز به کار سال فرهنگی رییس جمهوری دموکراتیک کنگو بر راس اتحادیه آفریقا

 پروفسور ایسیدور ندویل ، یکی از اعضای هیئت مسئول پشتیبانی از وظیفه  جمهوری دموکراتیک کنگو در راس اتحادیه آفریقا (AU) ، روز پنجشنبه طی یک جلسه مطبوعاتی که در کینشازا ترتیب داد،  اعلام نمود "من افتخار این را دارم که تأیید کنم که رئیس دولت، فلیکس تشیسکدی شنبه 27 فوریه  سال فرهنگی آفریقا را با شعار "هنر ، فرهنگ و میراث" با اهرم های ساخت آفریقایی است که ما می خواهیم و طی مراسمی فرهنگی با نواختن سرود اتحادیه آفریقا که برای اولین بار توسط گروه کر INA به 3 زبان فرانسوی، لینگالایی و سواحیلی خوانده می‌شود و  نمایش "یک فصل در کنگو" توسط Aimée Césaire ، که به درام استعمار کشورمان در اطراف پاتریس لومومبا می‌پردازد ،   آغاز خواهد نمود.

وی با تأکید بر اینکه امسال سال فرهنگی اتحادیه آفریقا خواهد بود، تصریح کرد ما قصد داریم طی یک تقویم فرهنگی چندین فعالیت از جمله  به مناسبت روز اتحادیه آفریقا در ماه می  و نیز در ماه‌های ژوئن و ژوئیه با همکاری تالار شهر ، جشنواره بزرگ پان آفریقایی کینشازا  را ترتیب دهیم، جایی که فرصت گسترش نمایش همه عبارات هنری کنگو را خواهیم داد. هم چنین برنامه ای به مناسبت روز فرزندان آفریقایی  در 24 ژانویه هر سال و از همه مهم تر جایزه بزرگ ادبیات پان آفریقایی را راه اندازی خواهیم نمود. این رویداد فرهنگی با حمایت موسسه ملی هنر (INA) ، تئاتر ملی ، تالار شهر کینشازا و مرکز والونی بروکسل برگزار می‌شود. هیئت مدیره ای که توسط رئیس دولت ایجاد شده است ، مسئول حمایت از وی در طول مدت تصدی خود در راس اتحادیه آفریقا ، برای سال مالی 2021-2022 است.

دیدار سفیر آفریقای جنوبی در کینشازا با وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک کنگو

26 فوریه ماری تومبا انززا وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک کنگو در دفتر کار خود با سفیر آفریقای جنوبی در این کشور دیدار و در مورد مسائل مربوط به تقویت و گسترش روابط دو جانبه بین کینشاسا و پرتوریا بحث و گفتگو نمود. سفیر آفریقای جنوبی در پایان این دیدار گفت: "هر وقت دیدید که ما به دیدار وزیر امور خارجه می آییم ، این می‌تواند برای مسائل دو جانبه باشد. ما به طور کلی با هم بحث می‌کنیم که چگونه باید به پیشبرد قاره خود کمک کنیم." وی ضمن طبیعی شمردن رایزنی‌ها بین مقامات دو کشور (روسای قبلی و بعدی اتحادیه آفریقا ) اظهار داشت ما در مورد COVID-19 وضعیت دشواری داریم و باید به طور مداوم باهم تبادل نظر کنیم. هم چنین در خصوص راه‌های بهبود وضعیت اقتصادی به ویژه زندگی مردم پس از این بحران COVID-19"  باید گفتگو و رایزنی نماییم. وی خاطرنشان کرد که مهمترین مسئله ای که رئیس فعلی اتحادیه آفریقا ، فلیکس آنتوان تشیسکدی به آن نیاز دارد، مشارکت تمام رهبران کشورهای آفریقایی است تا وی بتواند مأموریت خود را به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا به خوبی به انجام رساند.

آغاز به کار فروش و اجاره خودروهای الکتریکی در کینشازا

Yacine Fylla ، کارآفرین کنگوئی ، روز جمعه  26 فوریه در مراسمی ‌که با حضور کلود نیاموگابو ، وزیر محیط زیست جمهوری دموکراتیک کنگو، مصطفی راوجی مدیرعامل Rawbank و جمعی از مقامات محلی در کینشازا برگزار گردید، شروع به کار اجاره و فروش اتومبیل های برقی با هدف کمک به عدم انتشار گازهای گلخانه ای و حفظ نسل های آینده از طریق راه حل های بوم شناختی نوآورانه و قابل دسترسی برای همه لایه‌های جمعیت را اعلام نمود. در این مراسم ، مدیر عامل  Rawbank ضمن حمایت از پروژه مذکور، طی سخنانی اظهار داشت توسعه پایدار برای ما در اولویت است و بانک متعهد به حمایت از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است و اقدامات زیادی را در زمینه حفاظت از محیط زیست انجام می دهد. او اطمینان داد که این اقدام ابتکاری است که به نفع همه مردم کنگو خواهد بود. مصطفی راوجی هم چنین گزارش داد ، Rawbank که مصمم به حمایت از تلاش ها برای حفاظت از محیط زیست در کنگو  است ، پنج ایستگاه شارژ برای وسایل نقلیه الکتریکی در ساختمان اتریوم در گومبه و در شعبات CTC ، Utexfrica ، Limete و Saint Luc خریداری و تعبیه نموده است. وی افزود چندین وسیله نقلیه الکتریکی نیز در ناوگان اتومبیل بانک ادغام می‌شوند

وزیر محیط زیست جمهوری دموکراتیک کنگو نیز در سخنانی کوتاه خود به همین مناسبت ، آغاز این پروژه را تبریک گفت و ابراز تمایل کرد که شاهد استفاده از حمل و نقل الکتریکی در تمام استان‌های این کشور باشد.

شایان ذکر است Rawbank  با بیش از 1800 کارمند ، 100 شعبه ، 400000 مشتری و 27٪ سهم بازار ، قصد دارد از توسعه اقتصاد کنگو به عنوان یک پشتیبان حمایت کند.

در مقیاس 100 درصد از تولید ناخالص داخلی ، بدهی عمومی‌ کنگو از نظر صندوق بین المللی پول ناپایدار است

طبق بیانیه صندوق بین المللی پول (IMF) ، بدهی عمومی‌ کنگو در سال 2020 به 100 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید. صندوق معتقد است این بدهی پایدار باقی نمی ماند و در سال 2021 کاهش یافته و به 87٪ از تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

صندوق بین المللی پول در بیانیه خود که در 26 فوریه 2021 منتشر شد ، کنگو به عنوان بخشی از ابتکار تعلیق بدهی G20 (ISSD) از طلبکاران رسمی‌ برای 2020 و نیمه اول 2021 تسهیلات  بدهی دریافت کرده است.

در بیانیه آمده:"مقامات در بحث در مورد توافق نامه تغییر ساختار بدهی با طلبکاران خارجی خود پیشرفت داشته اند. با این حال ، آنها باید تلاش خود را افزایش دهند و به سرعت ساختار جدید را به منظور بازگرداندن پایداری بدهی میان مدت - که برای توسعه پایدار و کاهش فقر ضروری است ، تکمیل کنند. "

این کشور به شدت وابسته به نفت ، که بیش از 80 درصد درآمد را از این منبع دارد، با کاهش ارزش نفت در بازار شرایط اقتصادی دشواری را تجربه می‌کند. "در سال 2021 ، بهبود درآمد نفت وضعیت مالی عمومی را به سمت مازاد سوق خواهد داد. با این حال ، کسری اولیه غیرنفتی به 18 درصد افزایش خواهد یافت ، به دلیل افزایش هزینه‌های اجتماعی و سرمایه ای برای کاهش تأثیر همه گیری کرونا و ایجاد زمینه‌های بهبودی انعطاف پذیر. "صندوق همچنین در این بیانیه گفت: بدهی عمومی‌کنگو قبل از اینکه به 87.8٪ در سال 2018 برسد در سال 2017 به رکورد 117٪ از تولید ناخالص داخلی رسیده بود .

وزیر صنعت از برگزاری اولین سالن بین‌المللی صنعت و نوآوری فناوری در ج.د.کنگو خبر داد

آقای ژولین پالوکو (Julien Paluku) وزیر صنعت جمهوری دمکراتیک کنگو 23 فوریه 2021 (5 بهمن 99) در یک کنفراس خبری در کینشازا اعلام کرد اولین سالن بین‌المللی صنعت و نوآوری فناوری ج.د.کنگو به ایتکار رییس جمهور تشیسکدی برگزار خواهد شد. وی افزود از طریق این رویداد تصویری مثبت از فرصت‌های بیشمار که در حوزه صنعت در کشور وجود دارد به جهانیان معرفی خواهد شد. آقای پالوکو در این باره تصریح کرد مجوز برگزاری اولین سالن بین‌المللی صنعت و نوآوری فناوری در کشور را از آقای فلیکس تشیسکدی دریافت کرده؛ ابتکاری که از سوی رییس جمهور ج.د.کنگو بمنظور ارائه تصویری واقعی از فرصت‌های سرشار اقتصادی در حوزه صنعت، مطرح شده است. وی در ادامه گفت در پایان این سالن بین‌المللی سندی برای رسیدگی به مشکلات و فرصت‌های بخش صنعتی در ج.د.کنگو تدوین خواهد شد. ژولین پالوکو در ادامه برخی از نتایج مورد انتظار از برگزاری سالن بین المللی مزیور را به شرح ذیل اعلام کرد:

  • ایجاد یک مدرسه ملی کسب و کار و فناوری‌های صنعتی(ENAMTI)؛
  • ایجاد یک دفتر واحد خدمات دولت برای جمع‌آوری مالیات در بخش صنایع؛
  • راه انداری فرآیند شناسایی الکترونیکی محصولات از طریق مهرکوبی(شماره گذاری)؛
  • تعیین سهمیه تولیدات معدنی برای صنایع محلی(بومی)؛
  • ایجاد مرجع توسعه صنعتی(ADI RDC) برای مدیریت موثر و کارآمد در جهت گیری‌های راهبردی برای توسعه صنعتی، کنترل و کابرد متالورژی و همچنین استانداردسازی.

وزیر صنعت کنگو بدون اشاره به زمان برگزاری این رویداد تصریح کرد در این سالن قرار است از طریق پشتیبانی شرکایمان، تامین مالی تعداد 20 پروژه اولویت‌دار در هر یک از مناطق ویژه اقتصادی(zone économique spéciale) شناسایی شده و به این ترتیب انعقاد قراردادها، شراکت‌ها و توافقات همکاری و همچنین اشتراک دانش و فناوری‌‎ها تسهیل شوند. وی در پایان هدف دیگر از برگزاری نمایشگاه مورد نظر را ارتقای صنایع خرد و اعتبار بخشیدن به کار گروهی، از طریق کمک به کارآفرینان جوان صنعتی اعلام کرد.

رشد صادرات اوگاندا به جمهوری دموکراتیک کنگو

صادرات اوگاندا به جمهوری دموکراتیک کنگو با بالاترین رقم مواجه شد و طبق اعلام بانک مرکزی اوگاندا ، درآمد حاصل از صادرات در ماه دسامبر 2020 با وجود چالش های ایجاد شده در پی همه گیری کووید 19 به بالاترین سطح خود رسیده است. طبق داده‌های بانک مرکزی ، درآمد صادرات در دسامبر به 28.1 میلیون دلار  در مقایسه با 23.3 میلیون دلار در ماه نوامبر افزایش یافت. این افزایش نشان دهنده رشد 17 درصدی است که بازار مرزی جدیدی را برای کالاهای اوگاندا باز می‌کند. تولیدکنندگان  به ویژه در بخش های سیمان ، فولاد ، کالاهای خانگی و لبنیات ، پس از مواجهه با چالش هایی در برخی از بازارهای آفریقای شرقی ، در جستجوی بازارهای جدید در جمهوری دموکراتیک کنگو هستند. در اواخر دهه 90 صادرات اوگاندا به  این کشور فقط 5 میلیون دلار بود. با این حال ، این طی سالها رشد چشمگیری داشته است ." براساس پایگاه داده COMTRADE سازمان ملل در زمینه تجارت بین الملل ، اوگاندا بیشتر چربی‌های حیوانی ، گیاهی و روغن، تخمه آفتابگردان ، روغن پنبه ، کالاهای پر مصرف و ماهی دودی را به جمهوری دمومکراتیک کنگو صادر می‌کند. این افزایش به دلیل بهبود روابط تجاری در پی توافق نامه 2019 است که در آن اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگو توافق کردند برای از بین بردن محدودیت های تجاری و رفع موانع زیر ساختی بین دو کشور که هزینه‌های تجارت را افزایش می دهد، در 24 ماه بازسازی و احداث جاده‌های اصلی بین دو کشور را که شرایط تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور را تسهیل می‌کند، به پایان برسانند. مسافت کل سه شبکه اصلی جاده ای"از Goli به Mahagi-Bunia ، از Mpondwe به Beni و از Bunagana به Rutshuru و به  Goma کیلومتر(1182) خواهد بود. اوگاندا شروع به اجرای بخشی از توافق نامه نموده است.

علاقه‌مندی شرکت کره‌ای Solar City برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای بخش معادن کنگو

آقای ویلی‌کیتوبو (Willy Kitobo) وزیر معادن ج.د.کنگو 23 فوریه 2021 (5 اسفند99) با هیئت کره‌ای از شرکت Solar City که مایل به حضور در پروژه‌های سرمایه‌گذاری در کنگو هستند، دیدار کرد. در این ملاقات رییس شرکت مذکور در رابطه با پروژه‌های مختلف پیشنهاداتی را برای سرمایه‌گذاری به وزیر معادن کنگو در زمینه‌های تولید نیروگاه‌های خورشیدی، توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی برای تسهیل در جابجایی افراد؛ توزیع محصولات و تخلیه محصولات معدنی؛ ساخت بنادر و فرودگاه‌ها، حفر چاه برای ایجاد حوضه آبریز آب زیر زمینی بمنظور توزیع و انتقال آب آشامیدنی، توسعه روستاهای کشاورزی، احداث مجتمع‌های مسکونی پیرامون پروژه‌های معدنکاری ارائه کرد. وزیر معادن کنگو در این ملاقات ضمن تاکید بر اهمیت اجرای پروژه‌های پیشنهادی طرف کره‌ای بر اثربخشی بسیار مثبت در توسعه بخش معادن در کشورش  گفت که در اولین مرحله نیاز است تا ارقام و مشخصات فنی مربوط به هر یک از پروژه‌‎ها پس از مطالعات اجرایی، تهیه و آماده شود تا دولت کنگو نوع قرارداد فی مابین را با طرف کره‌‌ای تعیین کند تا از این طریق نحوه بازپرداخت هزینه پروژه‌های پیشنهادی، برای سرمایه‌گذار معین گردد.

انعقاد یک یادداشت تفاهم مونتاژ اتوبوس میان وزارت صنعت ج.د.کنگو و  یک شرکت کره‌ای

ژولین پالوکو (Julien Paluku) وزیر صنعت ج.د.کنگو 19 فوریه 2021 ( اول اسفند99) یک یادداشت تفاهم را با شرکت کره‌ای چئونگ میونگ (Cheong Myung) برای مونتاژ اتوبوس‌های هیدندایی(Hyundai) در ج.د.کنگو منعقد کرد. امضای این تفاهم‌نامه به منزله استقرار این کارخانه کره‌ای در منطقه ویژه اقتصادی(ZES) در استان کنگو مرکزی(Kongo Central) است. ژولین پالوکو راه‌اندازی کارخانه مونتاژ اتوبوس در استان مذکور  را آغاز یک تجربه بزرگ برای گسترش این اقدام در سایر استان‌های ج.د.کنگو  دانست و  افزود در سراسر کشور این نیاز  بسیار زیاد است. وی در پایان از سایر شرکت‌های علاقه‌مند فعال در بخش‌های گوناگون دعوت کرد تا بمنظور بهره بردن از تسهیلات اعطایی دولت برای حضور در بازار بزرگ ج.د.کنگو در مناطق ویژه اقتصادی این کشور  با هدف یک شراکت برنده برنده سرمایه‌گذاری کنند. نماینده شرکت کره‌ای فوق‌الذکر نیز پس از امضای این یادداشت تفاهم اعلام کرد کارها از روز دوشنبه 22 فوریه 2021 به سرعت و با اعزام اولین گروه برای بازدید محل استقرار کارخانه مونتاژ اتوبوس انجام خواهد شد. در پایان این خبر آمده آقای پاتریک مواندا (Patrick Muanda) فرستاده ویژه رییس جمهور تشیسکدی در این مراسم انعقاد تفاهم نامه نیز حضور داشت.

جمهوری کنگو (برازاویل)

کنگو برازاویل 6 تن دارو از هند بعنوان هدیه دریافت خواهد کرد

R. Meena سفیر هند در کنگو برازاویل اول مارس2021 (11 اسفند 99) اعلام کرد در راستای تقویت روابط همکاری میان دهلی‌نو و برازاویل و همچنین در چارچوب مبارزه با همه‌گیری کرونا کشور متبوعش اخیرا 6 تن دارو مربوط به ویروس‌کرونا را بعنوان کمک به کنگو تحویل داده است. وی افزود هند در حال حاضر بعنوان یکی از کشورهای اصلی تولید و توزیع کننده واکسن کرونا در جهان به شمار می‌رود و واکسن آسترازنکا- آکسفوردی را تولید می‌کتد که تا بحال به بسیاری از کشورهای آفریقایی و دیگر کشورهای سراسر جهان ارائه شده است.

رییس فیفا دفتر توسعه منطقه‌ای در برازاویل را افتتاح کرد

جیانی اینفانتینو (Gianni Infantino) رییس فدراسیون جهانی فوتیال (فیفا) در سفری به کنگو برازاویل 20 فوریه 2021 (2 اسفند99) دفتر توسعه منظقه‌ای فیفا در برازاویل را افتتاح کرد. یادآوری اینکه فیفا در سال 2017 تصمیم گرفت برای نیل به هدف خدمات‌رسانی بهتر به اتحادیه‌ها همچنین رسیدگی به دغدغه‌های اعضای خود، دفاتر توسعه منطقه‌ای را در سراسر جهان دایر کند. به این منظور فیقا  4 دفتر توسعه‌ای منطقه‌ای در قاره آفریقا را در کشورهای سنگال، کنگو برازاویل، رواندا و آفریقای جنوبی پیش‌بینی کرده بود. آقای اینفانتینو در برازاویل علاوه بر دیدار با دنیس ساسو انگسو رییس جمهور کنگو، با وزیر ورزش و رییس فدراسون فوتبال این کشور نیز ملاقات کرد. رییس فیفا پس از کنگو برازاویل عازم کنگو دمکراتیک شد.

 رییس جمهور کنگو برازاویل ساخت دومین پالایشگاه کشور را در محل پروژه افتتاح کرد

جمهوری کنگو (برازاویل) در سال 2023 پالایشگاه جدید نفت خام با ظرفیت 2.5 میلیون تن (دو و نیم میلیون) را افتتاح خواهد کرد. به این منظور آقای دنیس ساسو انگسو رییس جمهور این کشور یکشنبه 21 فوریه 2021 (3 اسفند 99) طی مراسمی در حوالی شهر بندری پونت نوار (Pointe-Noire) اولین سنگ بنای ساخت این پالایشگاه را که توسط گروه چینی Beijing fortune Dingheng investment Co Ltd  احداث خواهد شد، را در محل پروژه نصب کرد. این پروژه در قلمرو  Fouta در جاده مرزی با Cabinda در منطقه ای  به وسعت 240 هکتار اجرا خواهد شد. این پروژه بعنوان یک قرارداد سرمایه گذاری میان دولت کنگو برازاویل و گروه چینی مذکور در سال 2020 منعقد شده. مبلغ این قرارداد 600 میلیون دلار ( 300 میلیارد فرانک سبیفا) ذکر شده است.Jean-Marc Thystè re وزیر هیدروکربور کنگو برازاویل در این مراسم گفت این پالایشگاه پتروشیمی ‌بنزین خودرو، سوخت هواپیما، قیر، نفت سفید، گاز مایع، گازوییل و روان کننده‌ها را تولید خواهد کرد.

جمهوری آفریقای مرکزی

کمک 20 میلیارد فرانک سیفایی BAD برای نوسازی فرودگاه بانگی و امنیت غذایی در آفریقای مرکزی

آفریقای مرکزی و بانک توسعه‌ای آفریقا 22 فوریه 2021 (4 اسفند 99) دو تفاهم نامه را تامین مالی طرح نوسازی فرودگاه بانگی و برنامه مبارزه با ناامنی غذایی در این کشور با رقم مجموع 20 میلیارد فرانک سیفا را منعقد کردند. آقای فلیکس مولو (Félix Molou) وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاریهای آفریقای مرکزی و آقای مامدی سوآره (Mamady Souaré) مسئول و نماینده BAD در آفریقای مرکزی تفاهم نامه‌های مذکور را بانگی امضا نمودند. رقم 20 میلیارد فرانک سیفایی بعنوان کمک از سوی بانک توسعه‌ای آفریقا(BAD) برای پشتیبانی از آفریقای مرکزی در نظر گرفته شده است.

کنیا

ویلیام روتو معاون رئیس جمهوری کنیا در حمله ای بی سابقه به حزب جوبیلی(حزب حاکم)، آن را متهم به نابودی اقتصاد کشور کرد

آقای ویلیام روتو که ادبیاتش طی هفته‌های اخیر بسیار نسبت به آقای کنیاتا(رئیس جمهور) و همینطور آقای رایلا اودینگا رهبر حزب دموکراتیک نارنجی به واسطه اختلافات بر سر طرح تغییر قانون اساسی موسوم به BBI تندتر از هر زمان دیگری شده است، این بار در حمله ای شدید اللحن حزب حاکم را متهم به نابودی اقتصاد کشور از طریق قرض گرفتن بیش از حد نموده است. این نخستین بار نیست که آقای روتو دستگاه حاکم بر کنیا که خود معاون آن است را به مسائل مختلف متهم می‌کند. چندی پیش نیز وی با اشاره ای مبهم گفته بود که عده ای در درون حزب خواهان حذف وی از صحنه سیاست کنیا هستند. 

اتحادیه آفریقا 

اتحادیه آفریقا کمیته ای داخلی را به منظور تاسیس صندوق زنان آفریقایی ایجاد کرد

اتحادیه آفریقا با ایجاد کمیته ای داخلی در روز جمعه 1 اسفند، روند تاسیس صندوق زنان آفریقایی را تسریع کرد. کمیته مزبور به دنبال بسیج منابع اتحادیه برای صندوق زنان آفریقایی و نظارت بر فعالیت های آن است. هدف اتحادیه از ایجاد صندوق مزبور توانمند سازی اقتصادی زنان به منظور برابری جنسیتی و اجتماعی است که یکی از پیش شرط های توسعه پایدار و کاهش فقر در جوامع آفریقایی محسوب می‌شود.

جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک)

هشدار رئیس کمیته آسیب پذیری جامعه توسعه جنوب آفریقا درمورد عدم امنیت غذایی در دوران همه گیری کووید-19

رئیس کمیته آسیب پذیری جامعه توسعه جنوب آفریقا، آنتونیو پاچکو دیاس لیما، درمورد عدم امنیت غذایی در منطقه هشدار داده و از دولت های عضو جامعه خواست تا موفقیت ها، فرصت ها و پیشرفت های به دست آمده در ارزیابی و تحلیل آسیب پذیری منطقه ای را مورد توجه قرار دهند، چراکه منطقه سادک در شرایط کنونی و همه گیری کووید-19 با عدم امنیت غذایی بی سابقه ای مواجه است. دیاس لیما در پایتخت موزامبیک، ماپوتو، و در «برنامه ارزیابی و تحلیل آسیب پذیری منطقه ای سادک – جلسه سالانه سازمانی» که به صورت مجازی برگزار می‌شد سخنرانی می‌کرد. هدف از تشکیل جلسه این است که برای کمیته‌های ملی و منطقه ای ارزیابی آسیب پذیری و شرکای بین المللی فرصتی فراهم شود تا راه حل هایی را برای چالش های پیش رو بیابند و روش های مناسبی را جهت ارزیابی و تحلیل آسیب پذیری معرفی کنند.

گفتگوی دبیرکل اجرایی سادک با رئیس شورای کسب و کار سادک درمورد حمایت از صنعتی سازی و دستور کار همگرایی منطقه ای

دبیر کل اجرایی سادک، خانم لارنس تکس، از طریق شورای کسب و کار سادک، از بخش خصوصی منطقه درخواست کرد تا در راستای ارتقای ظرفیت های تولیدی و اولویت بخشیدن به صنعتی سازی اقدام کند. این جلسه به صورت مجازی با حضور رئیس شورای کسب و کار سادک، ادواردو سنگو، و یکی از مقامات ارشد شورای کسب و کار، پیتر وارندل، برگزار گردید. هدف از برگزاری این جلسه عملیاتی کردن شورای کسب و کار و حمایت از صنعتی سازی و دستور کار همگرایی منطقه ای سادک بود. همچنین، در این جلسه در مورد برگزاری «هفته صنعتی سازی سادک» بحث و گفتگو شد. دو طرف متقابلا به طور سالانه میزبانی این رویداد (هفته سنعتی سازی سادک) را برعهده دارند و هر سال بخش های خصوصی و دولتی، شرکای بین المللی، موسسات مالی توسعه ای و سیاست گذاران در منطقه را گردهم می آورند تا شناخت وسیع تری از استراتژی صنعتی سازی سادک و نقشه راه 2030-2020 به دست آورند.

  گروه 5 ساحل

 امضای یاداشت تفاهم  میان گروه 5 ساحل و صندوق پایداری و مشارکت جامع جهانی در زمینه مبارزه با افراط‌گرایی

صندوق پایداری و مشارکت جامعه جهانی و گروه 5 ساحل 25 فوریه 2021، یاداشت تفاهم همکاری را باهدف تقویت ابتکارات مبارزه با خشونت و افراط گرایی در منطقه صاحل – صحرا را به منظور افزایش توجهات جامعه جهانی  در مسائل منطقه امضاء کردند. یادداشت تفاهم مزبور منجر به تقویت تلاش های دولت های محلی در جهت مبارزه با خشونت در مناطق حساس لپتاکو- گروما   با هدف پیشگیری از افراط گرایی خشونت آمیز خواهد شد. آقای مامن سیدیکو، دبیر اجرایی گروه 5 ساحل نیز مشارکت با صندوق مزبور را نشان از عزم راسخ کشورهای منطقه به منظور مقابله با تروریسم و حل بحران‌های امنیتی توصیف  کرد. درهمین ارتباط مناطق لپتاکو- گروما  حوزه آبریز دریاچه چاد را  از جمله مناطق پرمخاطره و مستعد رشد و گسترش افراط گرایی و جرایم سازمان یافته توصیف کرد که بسیار شکننده نیز هستند. آقای خالد کوثر،  مدیر کل برنامه صندوق پایداری و مشارکت برنامه جهانی نیز تاکید کرد زمان آن فرا رسیده است تا منابع جهانی  به شکل مستقیم در اختیار جوامعی که در خط مقدم مبارزه با تروریسم و افراط گرایی فعال هستند قرار گیرد.

 کومسا

امضای توافق اتیوپی و کومسا

اتیوپی و کومسا توافق نامه 5.6 میلیون یورویی را با هدف تسهیل و تقویت مدیریت، تجارت و حمل و نقل در پست های مرزی گالافی و مویاله امضا کردند. این دو پست مرزی اتیوپی را به کنیا و جیبوتی متصل میکند. بر اساس این توافق نامه اتیوپی خدمات پنجره واحد را ارتقا خواهد داد و ارتباطات گمرکی دوجانبه را تسهیل می‌کند. همچنین اتحادیه اروپا متعهد شد ساخت بنای اصلی پست مرزی منطقه گالافی در اتیوپی را بعهده گیرد. وزیر صنایع و تجارت اتیوپی در مراسم امضای این توافق نامه ضمن تشکر از حمایت اتحادیه اروپا اظهار داشت این کمک در زمانی صورت میگیرد که دولت اتیوپی علاقمند است با توجه به تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد این کشور نسبت به تسهیل و کاهش هزینه تجارت اقدام کند. وی همچنین از حمایت های دبیر کل کومسا و دستیاران وی تشکر نمود. دبیر کل کومسا نیز اظهار داشت این نهاد در نظر دارد با افزایش کارآیی تمامی مرزها، تجارت منطقه ای را افزایش داده و موجب ازدیاد درآمد ها شود.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما