معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۸

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته اول اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته اول اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پاکستان

مخالفت مجلس سنای پاکستان با حصار کشی بندر گوادر

کمیته ویژه مجلس سنا در امور سیپک در نشستی با ابراز نگرانی از نتایج حصارکشی اطراف بندر گوادر این اقدام را رد کرد و خواستار ارائه جزییات در این خصوص از وزارت توسعه و برنامه ریزی شد. کمیته ویژه سنای پاکستان در امور سیپک در این نشست گفت: شما در حال تبدیل گوادر به شهر تجاری هستید یا یک زندان؟ این کمیته تاکید کرد: هدف از حصارکشی گوادر این است که عرصه بر اهالی شهر تنگ شود و آنها مجبور به ترک شهر شوند و این نقض حقوق بشر است. نصب سیم خاردار باید متوقف شود. مقامات وزارت توسعه و برنامه ریزی نیز در پاسخ به اعتراضات این کمیته گفتند: حکومت فدرال این عملیات را آغاز کرده است و این برنامه از سوی وزارت دفاع ارائه شده است.

افزایش ذخایر ارزی پاکستان

بر اساس گزارش بانک مرکزی این کشور ذخایر ارزی پاکستان در ۷ ماهه اول سال مالی جاری ۶.۲۸ درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش از جولای تا پایان ژانویه ذخایر ارزی پاکستان ۱.۱۱۷ میلیارد دلار افزایش داشته است. به گزارش بانک مرکزی پاکستان ذخایر ارزی کشور در پایان هفته منتهی به 4 فوریه به 20.073 میلیارد دلار رسیده است. 

افزایش میزان ارسال حوالجات ارزی پاکستان برای هشمین ماه متوالی 

عمران خان نخست وزیر پاکستان در توییتی اعلام کرد: در ژانویه ۲۰۲۱ میزان ارسال حواله‌های ارزی توسط پاکستانی‌های مقیم خارج ۲.۲۷ میلیارد دلار بوده است. این میزان نسبت به ژانویه ۲۰۲۰ بیش از ۱۹ درصد رشد داشته است. عمران خان گفت: میزان ارسال حواله‌های ارزی به پاکستان برای هشتمین ماه متوالی بیش ار ۲ میلیارد دلار بوده است و من از شهروندان مقیم خارج از کشور بابت این موضوع تشکر می‌کنم. نخست وزیر پاکستان گفت: میزان ارسال حواله‌های ارزی در سال مالی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد افزایش داشته است که این یک رکورد محسوب می‌شود. عمران خان ادامه داد: خبرهای خوبی در بخش صنعت نیز وجود دارد. رشد در این بخش ادامه دارد و میزان تولید در مقیاس بزرگ در دسامبر ۲۰۲۰ دو رقمی‌شد و میزان تولید در دسامبر ۲۰۲۰ نسبت به دسامبر ۲۰۱۹ حدود ۱۱.۴درصد رشد داشته است. 

طرح دوباره تهاتر برق ایرانی با برنج پاکستانی

به گزارش ارانیکو، ماه گذشته تقریبا در همین روز بود که علیرضا رزم حسینی وزیر صمت از پیشنهاد واردات برنج از پاکستان در مقابل صادرات برق به این کشور خبر داد و گفت: این طرح منتظر تصویب از بانک مرکزی کشورهای متقابل است. رزم حسینی ابراز تمایل به برقراری روابط تجاری برخی کشورها از جمله پاکستان با ایران در قالب تهاتر را از جمله دستاوردهای مذاکرات دولتمردان از آغاز تحریم‌ها علیه ایران دانست. حالا بار دیگر موضوع تهاتر برق و برنج با کشور پاکستان در دستور کار قرار گرفته است. به گفته کارشناسان هر چند در حال حاضر بخشی از تجارت بین ایران و برخی کشورها به همین ترتیب دنبال می‌شود، اما همواره همراه با چالش بوده و نمی‌توان آن را به تمام کالاها و همه کشورها تعمیم داد. مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، با اشاره به سوابق پیشنهاد ایران برای تهاتر برق با پاکستان، اظهار کرد: همچنان این موضوع در حد پیشنهاد باقی مانده است و مهمترین مشکل که همان همکاری بانک‌های پاکستان است پابرجاست. 

سرمایه گذاری 650 میلیون دلاری 37 تولید کننده پارچه و پوشاک در منطقه ویژه (BSMSN)

حدود 37 تولید کننده محلی پارچه و پوشاک قصد دارند با سرمایه گذاری 650 میلیون دلاری در منطقه ویژه (BSMSN)، از سال آینده احداث کارخانجاتی با فناوری بالا را آغاز کنند. آنها با توجه به شیوع کرونا و رکود ناشی از تقاضای خرید در مقاصد اصلی صادرات سیاست نرمی را دنبال می‌کنند. بنابر این تصمیم گرفته اند در سال جاری به دنبال ساخت و ساز نروند.

افغانستان

گذرگاه مرزی غلام خان میان افغانستان و پاکستان رسما فعالیت خود را آغاز کرد

اداره محلی ارگان‌های محلی افغانستان و مقام‌های پاکستانی اعلام کرده‌اند که نخستین محموله تجاری به مقصد کشورهای آسیای میانه از مسیر گذرگاه مرزی غلام خان در ولایت خوست در جنوب شرق افغانستان عبور و مورد استقبال مردم محل قرار گرفته است. مراسمی هم به این مناسبت با حضور مسئولان محلی افغانستان، نمایندگان مجلس، بازرگانان، بزرگان قبایل و سایر اقشار مردم برگزار شده است. در این مراسم برای اولین بار سه کامیون حامل مواد صادراتی پاکستان از این گذرگاه عبور و به تاجیکستان فرستاده شد. قرار است که این کامیون‌ها ظرف ۴۸ ساعت به شیرخان بندر در شمال برسد. محمد صدیق، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان نیز در صفحه توییترش با استقبال از آغاز به کار بندر تجارتی نوشته است: "تبریک، اولین محموله ترانزیتی به مقصد آسیای میانه از گذرگاه غلام خان در روز گذشته گذشت. این کوتاهترین مسیر میان سواحل پاکستان با افغانستان و کشورهای فراتر از آن است." او افزوده که ساکنان ولایت خوست این اقدام را که باعث ایجاد اشتغال در خوست و وزیرستان شمالی می‌شود، جشن گرفتند ژنرال مهمند کتوازی، والی خوست نیز در این مراسم گفته که برای اولین بار کالاهای ترانزیت از این مسیر عبور و باعث وصل این بندر به کشورهای آسیای میانه می‌شود. محمد حلیم فدای، والی پکتیا نیز آغاز به کار این نقطه تجاری مرزی را ایجاد فرصت اقتصادی برای افغانستان خواند. افغانستان و پاکستان پیش از آغار فعالیت غلام خان دو گذرگاه اسپین بولدک و تورخم را داشتند. با افتتاحنقطه تجاری مرزی غلام خان دو کشور سه گذرگاه مرزی فعال خواهد داشت. 

کمک بانک جهانی و توسعه آسیایی جهت تامین واکسن افغانستان

بنا به اعلام وزارت مالیه (دارایی) بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی برای سرمایه گذاری و تهیه واکسن کرونا ۱۶۳ میلیون دلار به حکومت افغانستان کمک می‌کنند. این وزارت می‌گوید که بانک جهانی مبلغ ۱۱۳ میلیون دلار و بانک توسعه آسیایی ۵۰ میلیون دلار امریکایی برای خرید واکسن کرونا برای افغانستان کمک می‌کنند. عبدالحبیب خدران، معین مالی وزارت مالیه با نمایندگان وزارت صحت عامه، بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی در رابطه به سرمایه گذاری و تهیه واکسین کرونا برای افغانستان، گفتگو کرده است. مسئولان در وزارت مالیه میگویند که تفاهم کمک ۱۱۳ میلیون دلار از سوی بانک جهانی نهایی گردیده و قرار است در آینده نزدیک به امضأ برسد.

کمک بانک جهانی به افغانستان

بنا به اعلامیه‌ی بانک جهانی بسته‌ی کمک ۹۷.۵ میلیون دلاری در راستای فراهم‌سازی حمایت‌های مالی مستمر از افغان‌های آسیب‌دیده در خشک‌سالی و شیوع ویروس کرونا و همچنان بهبود شرایط مصونیت غذایی در پی تصمیم اداره توسعه بین‌المللی بانک جهانی در ارائه بسته کمکی ۲۲۲.۵ میلیون دلاری به افغانستان اختصاص خواهد یافت. 115 میلیون دلار این بسته از سوی صندوق بازسازی افغانستان، هشت میلیون دلاری از سوی سازمان جهانی خطرات مالی و دو میلیون دلاری دیگر آن از سوی صندوق وجهی برنامه‌ی انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات اقلیمی فراهم می‌شود. به نقل از اعلامیه، این کمک جدید مالی در قالب پروژه‌ی هشدار اولیه و پاسخ‌گویی زودهنگام به تأثیرات خشک‌سالی در افغانستان هزینه خواهد شد. این پروژه اقدامات و فعالیت‌های جاری در بخش کمک‌های بشری را تقویت و کمک‌های نقدی بدون قیدوشرط و فرصت‌های کاری در بدل پول را برای حدود ۲.۲ میلیون نفر در ۷۸ ولسوالی که از ناحیه‌ی خشک‌سالی و نبود مصونیت غذایی آسیب دیده‌اند، فراهم می‌کند. در بخشی از اعلامیه‌ی بانک جهانی آمده است که پروژه‌ی انعطاف توسط وزارت احیا و توسعه دهات تطبیق می‌شود و روی تقویت نهادهایی تمرکز خواهد کرد که برای گذار از شکنندگی وضعیت به آن نیاز است.

هند

واکسن هندی در مسیر تایید در ایران

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: مدارک واکسن «کواکسین» هند تکمیل شده است و مجوز آن در صورت تایید صادر خواهد شد. جهانپور ادامه داد: واکسیناسیون با واکسن خارجی شروع شد و با واکسن ایرانی تکمیل می‌شود و به اتمام خواهد رسید و از بین واکسن‌ها در سازمان غذا و دارو واکسن اسپوتنیک وی تایید شد و واکسن «کواکسین» ساخت موسسه بهارات هند در دست بررسی است و اسناد و مدارک فنی آن کامل ارائه شده و گزارش مراحل سه گانه کارآزمایی بالینی در سازمان غذا و دارو در حال بررسی است و در کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو به داوری گذاشته خواهد شد. 

کاهش صادرات شکر هند به ایران

صادرات شکر هند در سال مالی منتهی به سپتامبر ۲۰۲۱ به دلیل محدودیتهای لجستیکی مانند کمبود کانتینر و ترافیک در بنادر این کشور بیش از ۲۴ درصد کاهش خواهد یافت. هند دومین تولیدکننده بزرگ شکر در جهان پس از برزیل است و طبق پیش بینی آر پی بهاگریا، مدیرعامل انجمن بازرگانی شکر هند (AISTA)، این کشور ۴.۳ میلیون تن شکر در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ در بازار جهانی خواهد فروخت که در مقایسه با ۵.۷ میلیون تن فروخته شده در سال پیش کاهش بیش از ۲۴ درصدی نشان می دهد .همچنین بهاگریا پیش بینی کرد صادرات شکر به ایران که خریدار بزرگ شکر هند است، امسال احتمالا کاهش خواهد یافت. طبق آمار گمرکی هند، ایران در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ رکورد ۱.۱۴ میلیون تن شکر از هند وارد کرد که معادل حدود ۲۰ درصد از کل صادرات شکر هند بود. 

ارسال محموله غذایی انسان دوستانه هند به سوریه

بنا به اظهار وزارت امور خارجه هند، دهلی پس از درخواست جمهوری عربی ، 2000 تن برنج به سوریه اهداء می‌کند. وزارت امور خارجه در بیانیه ای گفت: اولین محموله 1000 تنی برنج توسط هیفزور رحمان سفیر هند در سوریه روز پنجشنبه در بندر لاذقیه به حسین مخلوف وزیر دولت محلی سوریه تحویل داده شد. وزارت خارجه اظهار داشت که انتظار می رود 1000 تن باقی مانده برنج در 18 فوریه به سوریه برسد. وزارت امور خارجه هند گفت: "در پاسخ به درخواست دولت جمهوری عربی سوریه برای کمک اضطراری بشردوستانه، دولت هند در حال اهدا 2000 MT برنج برای تقویت امنیت غذایی در سوریه است." 

آفریقای جنوبی یک میلیون دوز واکسن ضد کرونا را پس می دهد

مقامات آفریقای جنوبی از موسسه سرم سازی هند خواستند که یک میلیون دوز واکسن ضد کرونای تهیه شده توسط آسترازنکا و اکسفورد را از پس بگیرد. به گزارش اسپوتنیک، روزنامه اکونومیک تایمز با استناد به مقامات این خبر را منتشر کرد. محموله واکسن اوایل ماه فوریه به آفریقای جنوبی فرستاده شد بود. مقامات آفریقای جنوبی پس از آنکه دانشمندان اعلام کردند، واکسن آسترازنکا کارایی بالایی برای مقابله با نوع محلی شده ویروس ندارد، این تصمیم را اتخاذ کردند. موسسه سرم سازی هند شریک آسترازنکا برای ارسال واکسن به کشورهایی با سطح درآمدی پایین و متوسط است.

هند با سرعت برای ثبت رکورد در تولید گندم

برداشت گندم در سال 2022- 2021 در بی‌سابقه‌ترین شکل تولید به بیش از 107 میلیون تن خواهد رسید. به گزارش روابط‌عمومی‌شرکت بازرگانی دولتی ایران، گزارش "یو اس دی اِی" پیش بینی می‌کند که رکورد تولید گندم در هند در سال 2022-2021 به حدود 107.6 میلیون تن در سال تجاری برسد. این افزایش ناشی از بیشتر شدن کاشت این محصول و شرایط آب و هوایی مطلوب می‌باشد. انتظار می رود صادرات گندم این کشور 1.75 میلیون تن، مصرف به 103.6 میلیون تن برسد و ذخایر پایان دوره را به 27 میلیون تن برای سال تجاری 2021-20210کاهش دهد. همچنین "یو اس دی اِی"  پیش بینی می‌کند تولید برنج هند به دلیل بازده بالاتر، در 120 میلیون تن 2021-2020 باقی بماند. بر اساس منابع داخلی کافی، انتظار می رود صادرات برنج هند در سال در همین مدت 14 میلیون تن برسد. مقدار رکورد صادرات برنج برای سال تقویم سال 2020 در مجموع 14.7 میلیون تن پیش بینی شده است.

بودجه کمک های خارجی هند در سال مالی 2021-2020

بودجه سال مالی 2021-2020 هند توسط وزیر دارایی آن کشور در هفته گذشته به مجلس هند ارائه گردید. بنابر اخبار تکمیلی منتشرشده در رسانه‌های هندی، بودجه اختصاص داده شده به وزارت امور خارجه هند در سال مالی 2021-2020 (اول آوریل 2021 تا 31 مارس 2022)، به میزان 18154 کرور در نظر گرفته شده است. این رقم حدودا معادل 2 و نیم میلیارد دلار بوده که در سه بخش عمده از جمله کمک های خارجی این کشور هزینه خواهد شد. بخش اعظم این مبلغ به میزان 7148 کرور ( حدود 970 میلیون دلار) به برنامه‌های آموزشی بین المللی، پروژه‌های فرهنگی، کمک های مالی به 20 کشور (بوتان، افغانستان، نپال، سریلانکا، مالدیو، میانمار، مغولستان، موریس، سیشل، برخی کشورهای آفریقایی و آسیای مرکزی)، کمک های مربوط به حوادث طبیعی و..  تعلق خواهد گرفت. مبلغ 100 کرور همانند سال گذشته برای موضوع بندر چابهار اختصاص داده شده است که در این طبقه بندی قرار گرفته است. بر این اساس، در بین 6 کشور جنوب آسیا و در بازه زمانی 2009 تا 2021، کشور بوتان بیشترین میزان کمک های خارجی بودجه هند را به خود اختصاص داده است. کشورهای نپال به 1000 کرور، افغانستان با 350 کرور، مالدیو، سریلانکا و بنگلادش هرکدام با 200 کرور در رتبه‌های بعدی دریافت کنندگان کمک خارجی در بودجه جاری هند قرار دارند. 

سریلانکا 

اعتراض هند به واگذاری اجراء طرح برق از جانب سریلانکا به چین

به نقل از ساندی تایمز، دولت هند مراتب اعتراض شدید خود به واگذاری مناقصه 3 طرح انرژی تجدید پذیر در منطقه شبه جزیره جفنا به یک شرکت چینی را به اطلاع دولت سریلانکا رسانید. این اتفاق قبل از اعتراض دهلی به عدم واگذاری ترمینال شرقی بندر کلمبو به هند و ژاپن صورت گرفته بود. این اعتراض پس از اعلان اداره اطلاعات سریلانکا مبنی بر تصمیم هیأت وزیران در تصویب طرح انرژی تجدید پذیر در مورخه 18 ژانویه 2021 وارد شد. به گفته منابع دیپلماتیک دلیل اعتراض هند به این حرکت به خاطر نگرانی‌های امنیتی بوده است. سه جزیره دلفت، آنالاتیوو و نانیاتیوو در تنگه پالک و در مجاورت 48 کیلومتری از شهر ساحلی رامش وارام هند قرار دارد. شریک محلی این طرح انرژی، اداره برق سیلان، در یک سرمایه گذاری با ریسک مشترک با شرکت Etechwin چین، زمین مورد نیاز را تخصیص داده و منابع مالی از بانک توسعه آسیا تأمین خواهد شد. این طرح 12 میلیون دلاری به شرکت MS/Sinosar-Etchwin Joint Venture در چین توسط کمیته دایم تهیه خدمات سریلانکا منصوب شده از جانب هیأت وزیران سریلانکا واگذار شد. هدف از اجرای این طرح، نصب سامانه‌های نیروی تجدید­پذیر با استفاده از منابع نیروی قابل دسترس جهت بهینه سازی عملکرد شبکه نیرو در حال استفاده در سه جزیره می‌باشد. 

اعتراض چین به فسخ مناقصه اجراء طرح برق توسط سریلانکا

مناقصه طراحی ساخت و تأمین توربین‌های گازی 35 مگاواتی ارایه شده توسط اداره برق سیلان به درخواست وزارت نیروی سریلانکا و به رغم برد یک شرکت چینی و اتمام روند اعلان نتایج، فسخ شده است. شرکت ملی واردات و صادرات فنی چین (CNTIC) به این امر اعتراض نموده است. شرکت مزبور با ابراز آزردگی خاطر، خواهان توضیح مقامات سریلانکایی شده است. به ادعای این شرکت مقادیر چشمگیری از منابع مالی صرف این مناقصه شده است. از سال 2007 اداره برق سیلان، طرح توسعه برقی را به تصویب رساند. سریلانکا دارای سیکل توربین گازی 115 مگاواتی موسوم به Fiat Avio یا GT7 است که تا سال 2030 از رده خارج خواهد شد. ارائه مناقصه توربین گازی 35 مگاواتی در راستای طرح 2007 بوده است. از فوریه 2016 پول و زمان هنگفتی صرف روند تهیه سه توربین گازی شده است. در ابتداء، واحد مدیریت طرح ایجاد و برای کارکنان حقوق و مزایای مکفی در نظر گرفته شد. اداره برق تا سال 2019 مدارک درخواست پیشنهادات(RFP) را تکمیل نکرد. نهایتا مسئله به کمیته دائمی منتصب از جانب کمیته تهیه خدمات ارجاع شد(SCAPC). کمیته مزبور پیشنهاد را تأیید و اجازه درج آگهی دعوت متقاضیان را صادر کرد. در ژوئیه 2019 هیأت مدیره درخواست اختصاص پول بیشتری به پروژه را نمود؛ در ضمن واحد مدیریت طرح به ادامه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان مبادرت ورزید. به علت ضیق وقت و نیاز مبرم کشور به برق از مدیریت عامل خواسته شد، تمهیدات لازم جهت برگزاری مناقصه هرچه زودتر مهیا شود. واحد مدیریت طرح به بخش انتقال الکترسیته اداره برق سیلان محول شد. برای تسریع اجراء طرح قرار شد طرح توربینی ظرف شش ماه راه اندازی شود. در اکتبر 2019 آگهی مناقصه درج و پنج مناقصه­ کار در دسامبر 2019 انتخاب شدند. پس از بررسی فنی دو شرکت CNTIC و  TSK در اولویت فهرست قرار گرفتند. اداره برق سیلان به علت مقروض بودن به شرکت نفت سیلان اعلام عجز مالی کرد. تأمین مالی این طرح توسط بانک ملت سریلانکا منوط به ارایه تضمین از خزانه داری کل کشور گردید. در اکتبر 2020 یک سال پس از درج آگهی مناقصه وزارت نیرو از هیأت دولت درخواست نمود یا با ارئه ضمانت از خزانه به بانک ملت سریلانکا 113 میلیون دلار تأمین نماید و یا مناقصه فسخ شده و در طرح جدید شرکت کننده در مناقصه اعتبار مالی تأمین نماید که دومین گزینه به تصویب رسید. بانک ملت این طرح را تأمین اعتبار ننمود. خزانه­داری کل کشور سریلانکا از اداره برق درخواست کرده است، مستندات مربوطه را ارئه کند. مشخص نیست در کدام مرحله شرکت چینی برنده مناقصه اعلام شده است. اداره برق ابراز نموده است در فوریه 2021 این گزینش صورت گرفته است. قیمت پیشنهادی شرکت چینی از TSK کمتر بوده است. به جهت عدم تأمین مالی شرکت چینی به طور رسمی ‌برنده اعلام نشده است. شرکت چینی، مقامات را تهدید کرده و گفته است اقامه دعوی خواهد نمود. همزمان با پیشنهاد ساخت نیروگاه جدید مسئله تعمیر GT7 مطرح شده و قیمت پیشنهادی 3.5 میلیارد روپیه ای به 1.4 میلیارد روپیه تقلیل پیدا کرده است. 

عدم مقرون به صرفه بودن اجراء طرح ریلی ژاپن در سریلانکا

به نقل از ساندی تایمز، بر اساس گزارش ارزیابی زیست محیطی، هزینه تغییر کاربری زمین برای اجرای ساخت سه خط طرح ریلی سبک شهری منطقه غربی بندر کلمبو (WRLRTP) معادل 74.6 میلیون دلار خواهد گردید. این هزینه تنها برای تصرف زمین‌های خصوصی و ابنیه، بازسازی، جابجایی و مدیریت طرح بود، با احتساب هزینه خسارات ناشی از انتقال و جابجایی، بازسازی زیر­ساخت تحت تملک دولت اجراء طرح مزبور هزینه‌های مضاغف بر دولت و مردم سریلانکا تحمیل خواهد نمود. 29% زمین طرح، متعلق به بخش خصوصی بوده و در نتیجه اجراء آن 149سازه به طور کامل و 193 به طور نیمه آسیب خواهند دید. ساخت  WRLRTP جدای از خط ریلی سبک Colombo-Malabe می‌باشد. طرح اخیر را قرار بود آژانس همکاری بین المللی ژاپن تأمین مالی نماید اما طرح جدید داری سه خط بوده و با شراکت بخش دولتی و خصوصی به اجراء در­خواهد آمد. بر اساس ارزیابی زیست محیطی، فعالیت اقتصادی، محصولات زراعی و اشتغال بخش خدماتِ 66% خانوارها تحت تأثیر اجراء این طرح ریلی قرار خواهند گرفت.

صادرات سریلانکا به اروپا منوط به صادرات متقابل است

 دنیس چایبی، سفیر اتحادیه اروپا در سریلانکا و مالدیو طی مراسم راه ­اندازی رسمی درگاه اطلاعات تجارت سریلانکا گفت: اتحادیه اروپا دومین شریک تجاری سریلانکا قلمداد می­ شود. او از صنایع داخلی سریلانکا خواست با بهبود کیفیتِ کالا و خدمات، بازار اروپا را حفظ کند. او از بازار اتحادیه اروپا به عنوان یک میدان دادو ستد مطالبه ­گر یاد کرده گفت بر سر ورود به بازار اروپا موانع و معیارهای کیفی بسیاری قرار دارد. سریلانکا دارای بهترین محصولات است اما تجارت یک جاده یک طرفه نمی‌باشد. او ضمن ابراز اطلاع درباره خط مشی سریلانکا در وضع محدودیت واردات جهت فایق آمدن بر کمبود موجودی ارزی خزانه به سبب بروز کرونا گفت: بستن درهای داد­و­ستد، نحوه تعامل صحیح با دنیا نبوده و باید در خطوط اصلی ترسیم شده سازمان تجارت جهانی عمل نمود. اگر سریلانکا به دنبال جلب سرمایه گذاری خارجی است باید درهای واردات خود را بگشاید. اگر بر واردات محدودیت وضع شود صادر­کنندگان اطمینان خاطر خود را از دست خواهند داد. از سریلانکا می خواهیم در بازار رقابتی تر عمل نماید.

ادامه کمک مالی بلاعوض به سریلانکا جهت مین زدایی

بر اساس اعلانیه سفارت ژاپن در کلمبو، با امضاء قرار­دادی بین دولت ژاپن و طرح کمک بلاعوض انسانی اسکاویتا (SHARP) 620.379 دلار کمک بلاعوض به فعالیت های مین­زدایی در شمال سریلانکا اختصاص یافت. دولت سریلانکا قصد دارد به کشور عاری از مین مبدل شود. از سال 2002 کمک­های مالی ژاپن استمرار داشته است. SHARP  اولین برنامه خود را از سال 2016 در منطقه Kilinochchi آغاز کرد. دولت ژاپن با تأمین مالی طرح مزبور به پاکسازی 1.5 کیلومتر مربع از زمین­های آلوده به مین مبادرت ورزیده است. ژاپن 38 میلیون دلار کمک بلاعوض به طرح مزبور و سه سازمان مردم نهاد کرده است. دولت سریلانکا قصد دارد با ایمن­سازی مناطق Kilinochchi و Mullaitivu افراد محلی را به خانه و کاشانه خود بازگردانده و معیشت آنان را سر­وسامان دهد. 

بنگلادش

بنگلادش سومین تولید کننده برنج در جهان

آقای عبدالحمید، رئیس جمهور و خانم شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش پیام های جداگانه ای  به مناسبت روز کشاورزی بنگلادش صادر کردند. نخست وزیر در پیام خود متذکر شد که در حال حاضر، بنگلادش در تولید برنج در رتبه 3، در تولید سبزیجات در رتبه 3، در تولید انبه در رتبه 7، در تولید سیب زمینی در رتبه 7 و در تولید گواوا در رتبه 8 جهان قرار دارد. شایان ذکر است که تولید غلات غذایی در بنگلادش در سال 2009 به میزان 33.9 ملیون تن بود اما در حال حاضر، تولید آن به 45.4 میلیون تن رسیده است. 

مالدیو

وضعیت ورود گردشگر به مالدیو

به گزارش ادیشن و به گفته وزیر گردشگری مالدیو تا مورخ 4 فوریه 2021 تعداد 102107 گردشگر وارد این مجمع الجزایر شده­اند. با توجه به عدد 193697 گردشگر ورودی در بازه زمانی مشابه در سال ما قبل، ارقام حاکی از کاهش 47.3% می‌باشد. مالدیو قصد دارد یک و نیم میلیون گردشگر در سال 2021 جذب نماید. برای رسیدن به هدف گذاری مزبور لازم است مالدیو روزانه 4000 ورودی گردشگر یا بر تعطیلات کشورهای خارجی تکیه داشته باشد. در صورت به نحو احسن اجراء درآمدن برنامه واکسینایون شهروندان، مالدیو سقف تعیین شده وزارت گردشگری در سال 2019 را خواهد شکست. در سال 2020 مالدیو پذیرای 555000 گردشگر بود. این میزان در سال 2019 به رقم 1.7 میلیون نفر رسید. در اثر بسته شدن مرزها بر روی گردشگران به سبب بروز کرونا در مارس 2020 صنعت گردشگری وارد رکود شد. پس از بازگشایی درها و تسهیل محدودیت ها از ماه ژوئیه مالدیو موفق به جلب 172366 گردشگر تا پایان سال 2020 گردید. پس از از­سرگیری سفر­ها، به طور میانگین مالدیو روزانه پذیرای 3000 گردشگر بوده است. این میزان در ماه دسامبر 2020 بالغ بر 4200 نفر بود.

وضعیت از سرگیری پروازهای خارجی به مالدیو

به گزارش ادیشن و به استناد وزارت گردشگری مالدیو، همینک 28 خط هوایی در حال فعالیت در این کشور می‌باشد. خط هوایی امارات با 300 پرواز تعداد 24974 گردشگر را تا دهم فوریه به مالدیو انتقال داده و در جایگاه نخست فعالیت ترین خطوط هوایی قرار گرفته است. جایگاه دوم متعلق به خط هوایی قطر می‌باشد. با 266 پرواز این خط 17013 مسافر نقل مکان شده اند. مقام سوم را ایندیا ایندیگو به یدک می‌کشد. این خط هوایی هندی با انجام 228 سورتی پرواز در جابجایی سیاحان به مالدیو سهم داشته است. بیشترین تعدا گردشگران به ترتیب متعلق به روسیه و هند با تعداد 27041 و 26290 نفر بوده است. سهم مسافران روسیه و هند در بازار گردشگری مالدیو به ترتیب 22.2% و 21.6% می‌باشد. 

میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در مالدیو

به گزارش ادیشن، وزارت اقتصاد مالدیو فهرست شرکت های که درحوزه سرمایه­گذاری مستقیم خارجی فعالیت دارند را اعلام نمود. در این فهرست نام 234 شرکت با جزئیات تارخ و بازه زمانی سرمایه گذاری مربوطه شان به طبع رسیده است. بنا به فهرست وزارت اقتصاد مالدیو، شرکت حسابرسی Price Water House Coopers در صدر این فهرست قرار دارد. همچنین شرکت Maldives Inflight Catering و  Kuredu Holding فعال در بخش گردشگری هم چشم می خورد. در بازه زمانی فوق، فعالان بخش فست فود و شرکت های فعال تحت امتیاز سایر شرکتها، به مالدیو ورود پیدا کرده اند. در سال 2019 تعداد 78 سرمایه گذاری به ثبت رسیده که 33 مورد در بخش گردشگری و 45 مورد در سایر بخش ها بوده است. میزان کل سرمایه گذاری در سال 2019 معادل 3.7 میلیارد دلار بود که 817 میلیون دلار مربوط به بخش گردشگری و 2.9 میلیارد دلار در ارتباط با سایر بخش ها بوده است. بالمقایسه در سال 2020، تعداد 38 مورد سرمایه گذاری به مبلغ 294 میلیون دلار ثبت شده است که 89 میلیون دلار در 11 مورد سرمایه­گذاری در سایر بخش ها بوده است. گفتنی است در دولت عبد الیمین عبد القیوم بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی در بخش گردشگری در آسیای جنوبی رقم خورد. در طی دوره ریاست جمهوری وی 50 تفرجگاه افتتاح و تحت استجار درآمد.

بزرگترین سرمایه گذاری در بخش خصوصی مالدیو توسط امارات

به گزارش ادیشن، محمد حسین الشالی وزیر امور خارجه پیشین امارات متحده عربی، رئس هیأت مدیره شرکت اماراتی Gulf Craft و سعد الله احمد مدیر عامل شرکت خصوصی مالدیوی SAS Construction تفاهم نامه ای جهت توسعه طرح Gulf Lagoon در جزیره صنعتی ثیلافوشی، تفاهم نامه ای به ارزش 400 میلیون دلار امضا کردند. از ابتدا شروع به کار دولت فعلی این رخداد، بزرگترین سرمایه گذاری در بخش خصوصی مالدیو محسوب می‌شود. شرکت اماراتی مذکور در بخش قایق سازی مالدیو فعالیت داشته و قرا است به احداث کارخانه و ساخت لنگرگاه قایق های تفریحی و آموزش نیروی انسانی مبادرت ورزد.

مصوبه مجلس مالدیو در صدور اقامت دایم و موقت برای اتباع بیگانه

به گزارش ادیشن، پس از 15 دور شور نمایندگان مجلس مالدیو، قانون مهاجرت مالدیو در سومین جلسه سال نو میلادی خود اصلاح و مورد تأیید محمد صلیح رئیس جمهور مالدیو قرار گرفت. اصلاحیه مزبور، مرتبط با صدور دو گزینه روادید برای اتباع خارجی می‌باشد که عبارتند از روادید اقامت شرکتی و روادید دیدار. در مورد نخست در صورتیکه یک تبعه خارجی به سرمایه­ گذاری 250 میلیون دلاری در مالدیو مبادرت ورزد و مبلغ مذکور را به مدت پنج سال متوالی در یکی از حساب های بانک های مالدیوی سپرده گذاری نماید قادر به اخذ روادید اقامت شرکتی خواهد گردید. ذینفعان و شرکاء شرکت ثبت شده و در حال فعالیت در مالدیو بر اساس قوانین و مقررات برای خود و همبستگان می‌توانند به اخذ روادید فوق الذکر مبادرت ورزند. اتباع خارجی بنا به دلایل کاری و برای کوتاه مدت می‌توانند جهت اخذ ویزای دیداری اقدام نمایند. دلایلی که می‌تواند منجر به صدور روادید دیداری بر اساس دستور العمل های ثبت شرکت ها می‌گردد عبارتند از  شرکت در کنفرانس تجاری، کنوانسیون‌های کاری و ملاقات های مورد تأیید ارگان‌های دولت مالدیو. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما