معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۱۵

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان (هفته چهارم بهمن و هفته اول اسفند ماه 1399)

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم بهمن و هفته اول اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد؛

اخبار اقتصادی داخلی

تولید صنعتی در سومگایت 16 درصد افزایش یافت

خبرگزاری «رپورت»: 30 بهمن ماه

به گزارش شهرداری شهر سومگایت با توجه به اقدامات پیش‌بینی شده در «برنامه دولتی توسعه اقتصادی مناطق در سال‌های 2019-2023» ارزش تولید ناخالص تولید شده در این شهر در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 میلادی 14 درصد و یا 325 میلیون منات افزایش داشته و به 2 میلیارد و 723 میلیون منات رسیده است. بر اساس این گزارش، سال گذشته موسسه‌های صنعتی کالاهایی به ارزش 2 میلیارد و 250 میلیون منات تولید کرده‌اند که 16 درصد بیشتر از سال قبل است. در مدت یاد  شده میزان سرمایه‌گذاریدر دارایی‌های ثابت از همه منابع مالی بیش از 1.5 میلیارد منات بوده است.

عملکرد آژانس نوآوری‌ها در اولین سال فعالیت با ضرر همراه بوده است

خبرگزاری «رپورت»: 4 اسفندماه

آژانس نوآوری‌ها نزد وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری نوین جمهوری آذربایجان فعالیت خود در سال 2019 را با 670 هزار منات به پایان رسانده است. بر اساس این گزارش در طول دوره گزارش درآمد آژانس نوآوری به 24 هزار منات و هزینه‌ها به 693 هزار منات رسیده است. تا اول ژانویه سال 2020 دارایی‌های این شرکت بالغ بر 36 میلیون و 223 هزار منات بوده است که 110 هزار منات آن به دلیل بدهی‌های آن و 36 میلیون و 113 هزار منات به دلیل سرمایه مانده آن تشکیل شده است. لازم به ذکر است که آژانس نوآوری با حکم رئیس جمهور در تاریخ 6 نوامبر 2018، بر اساس صندوق دولتی توسعه فناوری‌های اطلاعاتی و شرکت «پارک فناوری‌های نوین» تحت وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری‌های نوین تأسیس شد. سرمایه مجاز آن 500 هزار منات است.

اولین قطار کانتینری چین-آذربایجان در سال جاری وارد باکو شد

خبرگزاری «آذرتاج»: 30 بهمن ماه

به گزارش شرکت «خطوط راه‌آهن کانتینر» جمهوری  آذربایجان اولین قطار بلوک کانتینری مسیر چین - آذربایجان در سال جاری وارد باکو شده است. قطار باری مختلط طی 15 روز مسافت چینگدائو چین تا باکو را طی کرد. قطار بلوک از 50 کانتینر تشکیل شده است که هر کدام 40 فوت طول دارند. این کانتینرها از بندر آکتائو قزاقستان به بندر الت باکو با کشتی فیدری «بکت آتا» آورده شده است که اوپراتور این انتقال شرکت «ADY Konteyner» می‌باشد. 15 عدد از این کانتینرها به گرجستان ارسال می‌شود. قرار است تا پایان سال جاری تا 50 قطار کانتینر بلوک در مسیر چین-آذربایجان انتقال داده شود.

جمهوری آذربایجان در بخش توسعه تجارت آنلاین در رتبه 65 جهان قرار دارد

خبرگزاری «آذرتاج»:30 بهمن ماه

در گزارش سالانه کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) تحت عنوان «Business-to-Consumer (B2C) E-Commerce Index 2020»  جمهوری آذربایجان در بخش توسعه تجارت آنلاین در رتبه 65 جهان قرار گرفته است. در بین کشورهای مشترک‌المنافع بلاروس (مقام 35 در جهان) در رتبه اول، روسیه (مقام 41 در جهان) دوم، اوکراین (مقام 51) سوم قرار گرفته است. در بین کشورهای همسایه ایران در مقام 44 جهانی، گرجستان در مقام 47 و ارمنستان در مقام 84 قرار گرفته است.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در روند ارزیابی شاخص‌های در دسترس بودن سرورهای اینترنت ایمن، معتبر بودن سرویس‌های پستی و زیرساخت ها و سهم جمعیتی که از اینترنت استفاده می‌کنند و دارای حساب در موسسات مالی یا ارائه‌دهندگان خدمات پول همراه هستند را، در نظر می‌گیرد. سوئیس آماده‌ترین و پیشرفته‌ترین کشور جهان برای تجارت آنلاین است. هلند در جایگاه دوم و دانمارک در جایگاه سوم قرار دارند. آذربایجان در سال 2019 در مقام 62 قرار گرفته بود.

 کاسپی: 27 بهمن ماه

  • قیمت نفت سبک جمهوری آذربایجان در بازار‌های جهانی به ۶۳ دلار نزدیک شد.
  • تزریق دوز دوم واکسن به کارکنان بخش بهداشت و درمان در جمهوری آذربایجان از امروز آغاز می‌شود.
  • با ادامه روند کاهش موارد ابتلا به کرونا و لغو برخی محدودیت‌های کرونایی، دانشجویان دانشگاه‌های جمهوری آذربایجان از امروز به صورت حضوری در کلاس‌ها حضور می‌یابند.

خبرگزاری «آپا»: 28 بهمن ماه

  • واکسیناسیون ارتش آذربایجان آغاز شده است.
  • " Fitch ": ذخایر گاز طبیعی آذربایجان برای 120 سال کافی است.

خبرگزاری «آپا»: 29 بهمن ماه

  • در جمهوری  آذربایجان در رابطه با عید نوروز 9 روز (از 20 الی 28 مارس) تعطیل است.

خبرگزاری «آذرتاج»: 30 بهمن ماه

  • میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری  آذربایجان گفت: احیا، ادغام و توسعه مناطق آزاد شده یکی از اصلی‌ترین جهت‌های سیاست اقتصادی خواهد بود. پتانسیل قره‌باغ باید احیا شود، منابع آن باید مورد استفاده موثر قرار گیرد. میکائیل جباراف وزیر اقتصاد گفت: سیاست مالیاتی با اهداف استراتژیک اقتصاد کشور باید برای تجارت تشویق‌کننده باشد، ما باید به مبارزه با «اقتصاد سایه» ادامه دهیم و از یک فضای رقابتی منصفانه حمایت کنیم. نتایج مالی سال 2020 نشان می‌دهد که این اقدامات موفقیت‌آمیز است.

۵۲۵ جی قزئت:  30 بهمن ماه

  • در سال گذشته میلادی جمعیت جمهوری آذربایجان با ۰.۵ درصد افزایش به ۱۰ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۳۳ نفر رسید.
  • در جمهوری آذربایجان برای هر تن گندم صادراتی به خارج از کشور ۲۰۰ دلار عوارض گمرکی وضع کرد.

خبرگزاری رپورت: 1 اسفند ماه 99

  • بانک‌های جمهوری  آذربایجان سال گذشته 5.2 میلیارد دلار پول نقد ارزی خریداری و فروخته‌اند.

خبرگزاری «ترند»: 1 اسفند ماه

  • تعداد گردشگرانی که به جمهوری  آذربایجان سفر می‌کنند، 4 برابر کاهش یافته است.

خبرگزاری «آذرتاج»: 4 اسفند ماه

  • در ژانویه امسال در جمهوری آذربایجان 270.9 کیلوگرم طلا تولید شده است. به گزارش کمیته دولتی آمار این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل 33.1 درصد کاهش یافته است. تا اول فوریه 365.8 کیلوگرم ذخیره طلای پایان یافته وجود دارد.

خبرگزاری «ترند»: 6 اسفند ماه

  • واردات گندم 3 سال دیگر از مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود

اخبار اقتصادی دوجانبه با ایران

رئیس جمهور آذربایجان:«دشمن فقط در منطقه لاچین 5 نیروگاه آبی را نابود کرده است.»

پرتال خبری «مدراتور.آذ»: 27 بهمن

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در روز 14 فوریه در سفر خود به مناطق آزاد شده و منطقه لاچین گفت: شرایط طبیعی منطقه کلبجر-لاچین برای نیروگاه‌های آبی بسیار مطلوب است و در گذشته ایستگاه‌های زیادی در اینجا وجود داشته است. دشمن منفور نیز در زمان اشغال از این ایستگاه‌ها استفاده کرد. با این وجود، در عرض 20 روز پس از کاپیتولاسیون، تا اول دسامبر ، ارمنستان تقریبا همه این نیروگاه‌های آبی را نابود کرد. از جمله نیروگاه برق آبی گله برد توسط دشمن منهدم شد. در غیر این صورت، این نیروگاه از اول دسامبر مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این حال، دستورات من در مدت زمان کوتاهی انجام شد و امروز ما افتتاح ایستگاه برق آبی 8 مگاواتی گله برد را برگزار می‌کنیم. این اولین نیروگاهی است که در اراضی آزاد شده به بهره‌برداری می‌رسد. دشمن فقط در منطقه لاچین 5 نیروگاه برق آبی را منهدم کرده است. همه آنها بازسازی خواهند شد. 12 نیروگاه برق آبی در منطقه کلبجر بازسازی می‌شود. بنابراین، ظرفیت تولید نیروگاه‌های تخریب شده و بازسازی شده در مناطق کلبجر و لاچین 120 مگاوات خواهد بود. این یک ظرفیت تولید بسیار بزرگ است. با این قدرت، ما این مناطق را بازسازی می‌کنیم و انرژی پایدار برای آنها فراهم می‌کنیم. اگر به سایر پروژه‌هایی که در نظر داریم نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که انرژی‌های تجدیدپذیر در این منطقه پتانسیل زیادی دارند. در این میان، نیروگاه‌های برق خداآفرین و قیز قلعه ‌سی بیشترین پتانسیل را خواهند داشت. ما با جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت این ایستگاه‌ها به توافق رسیده‌ایم. در آینده نزدیک، این نیروگاه‌های برق آبی ساخته می‌شود و بنابراین ظرفیت تولید طرف آذربایجانی از بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها 120 مگاوات خواهد بود. به عبارت دیگر، طی چند سال آینده 120 مگاوات از ایستگاه‌های خداآفرین و قیز قلعه سی و 120 مگاوات از نیروگاه‌های برق آبی در مناطق کلبجر و لاچین دریافت خواهیم کرد. این به معنای 240 مگاوات ظرفیت تولید است و مزیت آن این است که این نیروگاه‌ها نیروگاه‌های آبی هستند و هزینه تولید انرژی بسیار کم است.

واردات گوشت طیور از ایران و اوکراین ممنوع شد

پرتال خبری «آذویزیون.آذ»: 28 بهمن ماه

آژانس امنیت غذایی جمهوری آذربایجان به منظور محافظت در برابر بیماری‌های حیوانی عفونی که ممکن است از کشورهای دیگر به قلمرو کشور ما گسترش یابد، طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت حیوانات، اقدامات متناسب با شرایط اپیزوتیک در جهان انجام می‌دهد. به گزارش رسیده از آژانس امنیت غذایی جمهوری آذربایجان در منطقه دونتسک اوکراین، در برخی مناطق در استان‌های کرمانشاه (سرپل زهاب و کرمانشاه)، خوزستان (دشت آزادگان) و آذربایجان غربی (مهاباد) ایران آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش شده است. در این راستا، مطابق با «کد بهداشت حیوانات زمینی» سازمان جهانی بهداشت حیوانات، با در نظر گرفتن اصل منطقه‌بندی محدودیت‌های موقت برای واردات انواع محصولات مرغ و مرغ زنده از منطقه دونتسک اوکراین، استان‌های کرمانشاه، خوزستان و آذربایجان غربی ایران اعمال شده است. در همان زمان، به منظور تقویت اقدامات کنترلی از کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان خواسته شد اقدامات مناسب را در مورد وسایل نقلیه‌ای که از کشورهای اوکراین و جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شوند و یا به صورت ترانزیت عبور می‌کنند، انجام دهد.

"سردار جلال اوغلو" رییس "حزب دموکرات آذربایجان": «ایران قصد دارد در روند بازسازی قره‌باغ شرکت کند»

پرتال خبری «شرق.آذ»: 29 بهمن ماه

هیأت نمایندگی به ریاست "مجتبی ذوالنوری" رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ایران به جمهوری آذربایجان سفر کرد. انتظار می‌رود هیأت نمایندگی ایران با مقامات و نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان دیدار کند. قرار است هیأت نمایندگی ایران فردا به جمهوری خودمختار نخجوان سفر کند.

سفارت ایران در باکو اعلام کرد: «با توجه به مشارکت‌های تاریخی و فرهنگی بین دو کشور، آذربایجان جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد. امیدوار هستیم سفر هیأت نمایندگی ایران به آذربایجان زمینه لازم برای توسعه هر چه بیشتر روابط دوجانبه‌ای ایجاد کند.»

"سردار جلال اوغلو" رییس "حزب دموکرات آذربایجان" در مصاحبه با پرتال خبری «شرق.آذ» در این خصوص گفت: «روابط تاریخی و بسیار مهمی‌بین ایران و آذربایجان وجود دارد. قسمت بزرگی از اراضی آذربایجان با ایران هم مرز است. از این منظر، روابط اقتصادی بین دو کشور وجود دارد. باید روابط با کشورهای همسایه را گسترش داد. ایران به عنوان کشور منطقه‌ای قصد دارد در روند بازسازی قره‌باغ شرکت کند. از این منظر، تهران علاقمند به حضور در تحولات منطقه‌ای است. فکر می‌کنم موضوعات مختلف در چارچوب ملاقات مقامات ایران و آذربایجان مورد مذاکره قرار خواهد گرفت».

استاندار ایرانی: «خط راه‌آهن جلفا - نخجوان به اروپا متصل است»

خبرگزاری «آپا»: 8 اسفندماه

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی جمهوری اسلامی ایران گفت: « با ترمیم خط راه‌آهن جلفا-نخجوان می‌توانیم از طریق گرجستان با دریای سیاه و کشورهای اروپایی ارتباط برقرار کنیم.»

محمدرضا پورمحمدی طی یک نشست ویدئو کنفرانس با سفیر ایران در گرجستان گفت که استان آذربایجان شرقی توسط وزارت صنعت ایران به عنوان منطقه‌ای مسئول توسعه تجارت با کشورهای همسایه انتخاب شده است. وی اضافه کرد: « ما روابط اقتصادی و فرهنگی خوبی با گرجستان داریم و تلاش می‌کنیم روابط خود را با این کشور گسترش و توسعه دهیم.» استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه امروز ارتباط با وسایل نقلیه بسیار مهم است، گفت: «ما ترجیح دادیم این مسیر ریلی را از طریق آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان بازیابی کنیم و آنها نیز از آن استقبال کردند.»

همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌ المللی

فعالیت مشترک بین آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان

پرتال خبری «شرق.آذ»: 5 اسفندماه

برنامه 5-مین دیدار سه‌جانبه بین وزرای امور خارجه جمهوری  آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان اعلام شد. به گزارش وزارت امور خارجه ترکیه، در چارچوب دیدار سه‌جانبه‌ای که در روز 23 فوریه سال جاری برگزار خواهد شد، تحولات منطقه‌ای و چشماندازهای توسعه همکاری بین سه کشور مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.  

"آسیم ملازاده" نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان در مصاحبه با پرتال خبری «شرق.آذ» با اشاره به اهمیت دیدار سه‌جانبه‌ بین وزرای امور خارجه آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان، اعلام کرد: « جمهوری  آذربایجان و ترکیه در زمینه انرژی همکاری بسیار مهمی را با ترکمنستان آغاز کردند. توافقنامه در رابطه با استفاده مشترک از میدان نفتی "دوستی" بین آذربایجان و ترکمنستان، فرصت‌های جدیدی برای همکاری بین باکو و عشق‌آباد ایجاد کرده است. هر سه کشور در آستانه یک پروژه بزرگی قرار  دارند. ترکمنستان نشان داد که علاقمند است به خط "تاناپ" بپیوندد. دیدار سه‌جانبه‌ وزرای امور خارجه آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان در آنکارا اهمیت استراتژیک دارد. فعالیت مشترک سه کشور نقش مهمی در تأمین امنیت انرژی اروپا ایفا خواهد کرد. بی‌تردید، روابط آذربایجان و ترکیه با کشورهای آسیای مرکزی هر جه بیشتر گسترش خواهد یافت».

الهام علی اف: «آذربایجان با نخجوان و ترکیه متصل می‌شود

خبرگزاری «رپورت»:27 بهمن ماه

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در روز 14 فوریه در سفر خود به مناطق آزاد شده و منطقه لاچین گفت: «ما پیشنهاد کرده‌ایم که پروژه‌های حمل و نقل در منطقه نقش ویژه‌ای در توسعه طولانی مدت منطقه ما، تأمین ثبات و کاهش خطر جنگ دارند و همه کشورهای شرکت‌کننده فقط از آن بهره‌مند می‌شوند. آذربایجان با نخجوان و ترکیه متحد می‌شود. در همان زمان، ممکن است یک خط راه‌آهن از روسیه به ارمنستان افتتاح شود. این خط فقط از خاک آذربایجان می‌‌تواند عبور کند. همچنین اتصال راه‌آهن بین روسیه و ایران از طریق خاک نخجوان برقرار خواهد شد. ارتباط راه‌آهن بین ایران و ارمنستان برقرار خواهد شد. یک ارتباط راه‌آهن بین ترکیه و روسیه برقرار خواهد شد. یعنی همه کشورهای منطقه فقط از آن بهره‌مند می‌شوند. همچنین باید خاطر نشان کنم که در نتیجه راه‌اندازی خط آهن باکو-تفلیس-قارص، حمل بارها با استفاده از این خط آهن بین روسیه و ترکیه آغاز شده است که این طرح‌ها اهمیت حیاتی برای منطقه دارند.»

ترکیه با آذربایجان و پاکستان قرارداد در رابطه با فعالیت‌های فضایی امضا خواهد کرد

خبرگزاری «آپا»: 29 بهمن ماه

"مصطفی وارانک" وزیر صنایع و فناوری ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» اعلام کرد: «در زمینه فعالیت‌های فضایی به مرحله امضای قرارداد با جمهوری  آذربایجان و پاکستان رسیدیم.»

وزیر صنایع و فناوری ترکیه افزود: «ترکیه در رابطه با فعالیت‌های فضایی با سه کشور قرارداد امضا کرده است».

جلسه بعدی کمیسیون همکاری اقتصادی ترکیه و آذربایجان برگزار می‌شود

خبرگزاری «آپا»: "علی اسداف" 29 بهمن ماه

به گزارش خبرگزاری «آپا» به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، سفر مذکور با دعوت "فواد اوکتای" معاون رییس جمهور ترکیه تحقق می‌یابد. در چارچوب این سفر "رجب طیب اردوغان"رییس جمهور ترکیه "علی اسداف" نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان را به حضور خواهد پذیرفت.

جلسه بعدی کمیسیون همکاری اقتصادی ترکیه و آذربایجان در روز 19 فوریه برگزار خواهد شد. "فواد اوکتای" و "علی اسداف" در این جلسه شرکت خواهند کرد .پس از دیدار نخست وزیر جمهوری آذربایجان با معاون رییس جمهور ترکیه قراردادها بین دو کشور به امضا خواهد رسید. انتظار می‌رود حجم توافقات تجاری در بخش‌های اجتماعی و خصوصی بیش از صد میلیون دلار باشد.

دومین جلسه کمیته فنی مشترک آذربایجان و عربستان سعودی برگزار شد

خبرگزاری «رپورت»: 30 بهمن ماه

دومین نشست کمیته فنی مشترک بین وزارتخانه‌های انرژی جمهوری  آذربایجان و عربستان سعودی به صورت کنفرانس ویدیویی در تاریخ 17 فوریه برگزار شد. به گزارش وزارت انرژی کمال عباس اف معاون وزیر انرژی و رئیس آذربایجانی این کمیته در این جلسه با اشاره به روابط رو به رشد بین دو کشور گفت: «همکاری دو کشور در چارچوب اوپک پلاس موجب تقویت روابط در بخش انرژی نیز شده است.» وی خاطرنشان کرد که پتانسیل زیادی برای گسترش همکاری در بخش‌های مختلف انرژی اعم از انرژی سنتی و انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد و جلسات کمیته مشترک فنی به تحقق این پتانسیل و توسعه بیشتر روابط کمک می‌کند. ناصر الدساری مشاور ارشد وزیر انرژی و رئیس عربستانی این کمیته فنی گفت: «در بخش انرژی بین دو کشور همکاری مورد اعتماد وجود دارد و توسعه این همکاری جوابگوی منافع دو کشور می‌باشد. در پایان سال گذشته میلادی قرارداد مربوط به طرح انرژی بادی 240 مگاواتی بین شرکت «آذر انرژی» و « ACWA Power » عربستان سعودی امضا شد و به زودی مراسم پایه‌گذاری این طرح برگزار می‌گردد»

در این نشست موضوعاتی مانند تولید و پالایش نفت و صادرات محصولات پتروشیمی ‌به بازارهای جهانی، مشارکت و چشم‌انداز سرمایه‌گذاری شرکت‌های آرامکو، SABIC و ACWA Power عربستان سعودی در زمینه‌های مربوطه در آذربایجان و همچنین اکتشاف گاز و توسعه تولید، مکانیسم‌های تشویقی سرمایه‌گذاری خارجی مورد بحث قرار گرفت. به طرف مقابل از پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر آذربایجان، به ویژه مناطق آزاد شده، برنامه‌های ایجاد منطقه سبز انرژی، تهیه لایحه در این زمینه و آماده‌سازی برای حراج‌های انرژی‌های تجدیدپذیر گزارش داده شد. در این جلسه نمایندگان وزارت اقتصاد، شرکت سوکار و شرکت «آذر انرژی» نیز حضور داشتند و در پایان مقرر شد که اجلاس بعدی این کمیته در آذربایجان برگزار شود.

وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری نوین آذربایجان در ترکیه ملاقات‌هایی را انجام داد

خبرگزاری «آذرتاج»: 30 بهمن ماه

رشاد نبی یف وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری نوین جمهوری  آذربایجان که به ترکیه سفر کرده است، چند دیدار با مقامات این کشور انجام داده است. وی در خصوص دیدارش با عادل قره اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل و زیر ساخت ترکیه گفت: «در این جلسه در مورد موضوعات مورد علاقه متقابل در زمینه‌های حمل و نقل، ترانزیت، امنیت سایبری و ارتباطات مذاکره کردیم. امیدوارم همکاری ما با کشور برادر ترکیه بیشتر شود. در دیدار با مصطفی وارانک وزیر صنعت و فناوری ترکیه در مورد همکاری در حوزه ICT و نوآوری‌ها تبادل نظر شد. توافق شد که این پروژه‌ها اجرا شود و تجربه موفق ترکیه در آذربایجان به کار گرفته شود.»

آمریکا حمایت خود از پروژه باکو را افزایش می‌دهد

پرتال خبری «آخار.آذ»: 1 اسفند ماه 99

"ناطق جعفرلی" کارشناس سیاسی آذربایجانی در مصاحبه با پرتال خبری «آخار.آذ» در خصوص اظهارات سفیر آمریکا در یونان مبنی بر اینکه واشنگتن برای کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه از پروژه "تاپ" پشتیبانی خواهد کرد، گفت: «اروپا و آمریکا همواره از نظر اقتصادی و سیاسی از پروژه‌های "تاناپ" و "تاپ" حمایت کرده‌اند. علاقه آمریکا به کریدور گاز جنوبی می‌تواند منجر به پیوستن سایر کشورهای جهان به این پروژه شود. اخیرا باکو اقدامات مهمی در این راستا انجام داده است.»

"ناطق جعفرلی" با بیان اینکه اگر مشکلات موجود بین ایران و آمریکا حل شود، در آینده تهران نیز می‌تواند گاز خود را از طریق کریدور گاز جنوبی به اروپا منتقل کند، افزود: «در حال حاضر در خصوص این مسأله مذاکراتی بین واشنگتن و ایران انجام می‌گیرد. اگر طرف‌ها به موضع مشترک برسند، در آینده ایران نیز می‌تواند گاز طبیعی خود را از طریق خطوط لوله بین‌المللی جمهوری  آذربایجان به اروپا منتقل کند. پیوستن ایران به کریدور گاز جنوبی اهمیت این کریدور را افزایش خواهد داد».

رئیس شورای کار ترکیه-آذربایجان: «برای توسعه قره‌باغ سعی خواهیم کرد»

خبرگزاری «رپورت»: 1 اسفند ماه 

سلجوق آکات رئیس شورای کار ترکیه- جمهوری آذربایجان در نشست تجاری ترکیه-آذربایجان که در شهر آنکارا برگزار شد، گفت: «علی‌رغم همه‌گیری ویروس کرونا در مناسبات ترکیه-آذربایجان در یک سال گذشته نوآوری‌های مهمی اتفاق افتاده است. به طوری که سال گذشته تصمیم گرفته شد که شهروندان آذربایجان و ترکیه با داشتن کارت شناسایی به کشور مقابل می‌توانند سفر کنند، توافقنامه تجارت ترجیحی امضا شد و گردش تجاری ما نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش یافت. از پتانسیل راه‌آهن باکو-تفلیس-قارص به طور فعال استفاده شد. این خط ریلی آذربایجان را با اروپا و ترکیه را با چین متصل کرده است. در سال 2020 از طریق این خط 15 هزار کانتینر حمل شده است. محصولات ترکیه از طریق این خط سریع‌تر به روسیه و چین انتقال داده می‌شود. با آزادسازی قره‌باغ ، اوضاع ژئوپلیتیکی جدیدی در قفقاز در حال ظهور است که گردش تجاری سالانه بین ترکیه و جمهوری آذربایجان را به 15 میلیارد دلار افزایش می‌دهد. زیرا موضوع اتصال راه‌آهن ترکیه و آذربایجان از طریق نخجوان در دستور کار قرار گرفته است. در دوره آینده با همکاری مشترک شرکت‌های ترکیه و آذربایجان، ظرفیت سرمایه‌گذاری قره‌باغ مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، ما برای توسعه قره‌باغ مانند سایر مناطق آذربایجان تلاش خواهیم کرد و قره‌باغ در رأس برنامه‌های ما خواهد بود. ما تجار ترک را به سرمایه‌گذاری در قره‌باغ تشویق خواهیم کرد»

تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آذربایجان و ترکیه پیشنهاد می‌شود

خبرگزاری «رپورت»: 1 اسفند ماه

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در نشست تجاری ترکیه-آذربایجان که در شهر آنکارا برگزار شد، گفت: توافقنامه تجارت ترجیحی نقش مهمی در همکاری بین ترکیه و آذربایجان دارد. توافقنامه امضا شده در سال 2019 توسط پارلمان ترکیه تصویب شده است. لازم‌الاجرا شدن سند در اول مارس به توسعه روابط تجاری ما کمک می‌کند. علاوه بر این، معتقدیم که انتصاب وابسته بازرگانی ترکیه در نخجوان و همچنین ایجاد نمایندگی تجاری آذربایجان در استانبول مطابق با فرمان الهام علی اف رئیس جمهور، همکاری کارآمدتر و انعطاف پذیرتری را تضمین می‌کند.

تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک جمهوری  آذربایجان و ترکیه پیشنهاد می‌شود. شرکت‌های ترک و آذربایجانی به طور فعال در سرمایه‌گذاری متقابل نقش دارند. ابتکاراتی مانند تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آذربایجان و ترکیه، تأسیس موسسه‌های بزرگ بین‌المللی و اجرای پروژه‌های بزرگ، به ویژه پروژه‌هایی با هدف تبادل فناوری‌های مشترک می‌توانند به ما در انجام سریعتر وظایف خود کمک کنند.

در ژانویه سال جاری، حجم تجارت بین آذربایجان و بلاروس از 8 میلیون دلار فراتر رفت

خبرگزاری «آذرتاج»: 4 اسفندماه

به گزارش کمیته دولتی گمرک در ماه ژانویه سال جاری تجم تجارت بین جمهوری  آذربایجان و بلاروس نزدیک به 8.2 میلیون دلار بوده است. در ماه ژانویه ارزش واردات از بلاروس 7.7 میلیون دلار و حجم صادرات به بلاروس 487 هزار دلار بوده است. گفتنی است حجم گردش تجاری بین آذربایجان و بلاروس در سال 2020 میلادی بیش از  313 میلیون دلار بوده است که این رقم در مقایسه با سال 2019 میلادی 86 میلیون دلار بیشتر است.

میکائیل جباراف: مراحل صدور گواهینامه محصولات ترکیه و آذربایجان ساده می‌شود

خبرگزاری «آذرتاج»: 4 اسفند ماه

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری  آذربایجان در نشست رسانه‌ای در آنکارا گفت: «در نتیجه انجام مذاکرات نشست تجاری در آنکارا تعدادی از توافقنامه‌های مهم در حوزه اقتصادی به امضا رسید. این موارد شامل اجرای پروژه‌های متقابل و سرمایه‌گذاری بین آذربایجان و ترکیه در زمینه معدن، صنعت نساجی، حمل و نقل است. روابط دوستانه و برادرانه ترکیه و آذربایجان رو به رشد است. پیروزی قره باغ که نتیجه سیاست رئیس جمهور ما بود، پروژه‌های جدید در نظر گرفته شده در منطقه، چهارراه‌های حمل و نقل، پروژه‌های همکاری مشترک در قالب‌های مختلف - در قالب سه‌جانبه، قالب 3 + 3 – فرصت‌های گسترده‌ای را برای نهادهای اقتصادی، شرکت‌ها و بازرگانان بوجود آورده است. امروز قرار است توافقنامه‌هایی بین برخی از نهادها و سازمان‌های دولتی دو کشور امضا شود. در نتیجه این توافقنامه‌ها مرحله صدور گواهینامه برای محصولات آذربایجانی که وارد بازار ترکیه می‌شوند و محصولات ترکیه‌ای که وارد بازار آذربایجان می‌شوند، ساده می‌شود.»

آذربایجان و ترکیه تفاهم‌نامه همکاری در زمینه حمل و نقل و ارتباطات را امضا کردند

خبرگزاری «آذرتاج»: 4 اسفندماه

رشاد نبی یف وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری نوین جمهوری آذربایجان در سفر خود به ترکیه با عادل قره اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل و زیر ساخت ترکیه دیدار و در خصوص مسائل مورد علاقه متقابل در بخش‌های حمل و نقل، امنیت سایبری و ارتباطات تبادل نظر کرد. طرفین نسبت به گسترش بیشتر همکاری در زمینه‌های مربوطه ابراز اطمینان کردند.

همچنین رشاد نبی یف با مصطفی وارانک وزیر صنعت و فناوری ترکیه دیدار کرد. در این دیدار مسائل همکاری در بخش فناوری اطلاعات و نوآوری‌ها و نیز استفاده از تجربه موفق ترکیه در آذربایجان مورد مذاکره قرار گرفت. علاوه بر این، دیداری با علی طاها کوچ رئیس دفتر تحول دیجیتال ترکیه برگزار شد. در این دیدار طرفین درباره هوش مصنوعی، داده‌های مقیاس بزرگ و فرصت‌های همکاری آینده در «ابر دولت» بحث کردند و در خصوص اجرای طرح‌های مشترک و مبادله تجربه به توافق رسیدند. همچنین رشاد نبی یف از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه بازدید کرد و با خدمات مخابراتی و پستی، قوانین نظارتی و تجربه ترکیه آشنا شد. در این سفر تفاهم‌نامه همکاری در زمینه تحقیق و توسعه در زمینه حمل و نقل و ارتباطات بین وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فن‌آوری نوین آذربایجان و وزارت حمل و نقل و زیرساخت ترکیه به امضا رسید.

جلسه وزیران انرژی شورای ترک برگزار خواهد شد

خبرگزاری «آذرتاج»: 4 اسفندماه

روز 24 فوریه اولین نشست وزرای انرژی کشورهای عضو شورای ترک و کشورهای ناظر به صورت ویدئویی برگزار خواهد شد. در این نشست پرویز شهبازاف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان و بغداد عمریف دبیرکل شورای ترک، همچنین وزرای کشورهای عضو و ناظر شورای ترک سخنرانی خواهند کرد. وزرا در مورد وضعیت فعلی همکاری چندجانبه انرژی بین کشورهای عضو و ناظر گفتگو خواهند کرد. وزرا مسائلی چون فراهم‌سازی جوّ سرمایه‌گذاری برای توسعه منابع تجدیدپذیر انرژی، بهترین شیوه‌ها و اطلاعات مربوط به بهره‌برداری انرژی و تکنولوژی‌های پیشرفته انرژی، ایجاد کانال‌های فروش خارجی برای محصولات پتروشیمی‌ تولید شده در کشورهای عضو، تبادل تجربه در توسعه حمل و نقل عمومی سازگار با محیط زیست، مانند وسایل نقلیه گازی و برقی، ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه مهندسی نفت بین کشورهای عضو بحث و گفتگو خواهند کرد. اولین جلسه کارگروه انرژی شورای ترک 23 فوریه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

سازمان امور مرزی پاکستان علاقه‌مند به اجرای پروژه‌های زیربنایی در آذربایجان است

خبرگزاری «آذرتاج»: 8 اسفند ماه

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با ژنرال کمال آزفار رئیس سازمان امور مرزی پاکستان و هیأت همراه دیدار کرد. میکائل جباراف با تشکر از حمایت پاکستان در جنگ 44 روزه آزادی سرزمین‌های اشغالی آذربایجان، گفت: «طرح بازسازی و توسعه مناطق آزاد شده تهیه شده است. این طرح استفاده گسترده از مشارکت عمومی و خصوصی و همچنین برنامه‌های تشویقی ویژه برای سرمایه‌گذاران خارجی و مشارکت شرکت‌های خارجی برای توسعه مناطق را در نظر گرفته است». رئیس سازمان امور مرزی پاکستان در این دیدار با اشاره به اینکه کشورش به توسعه همکاری با آذربایجان اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: «سازمان امور مرزی پاکستان علاقمند به شرکت در طرح بازسازی مناطق آزاد شده است.» در این دیدار گفته شد که فرصت‌های گسترده‌ای برای توسعه همکاری بین دو کشور وجود دارد و نیز در مورد مشارکت شرکت‌های پاکستانی در پروژه‌های زیرساختی اجرا شده در کشور ما و بازسازی سرزمین‌های آزاد شده تبادل نظر شد. رئیس سازمان امور مرزی پاکستان در سفر خود به جمهوری آذربایجان همچنین با جیهون بایرام اف وزیر امور خارجه و کریم ولی یف معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار و در خصوص توسعه روابط بحث و گفتگو کرد.

خبرگزاری رپورت: 30 بهمن ماه

  • الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان قانون تصویب پروتکل شماره 1 بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری ترکیه در مورد اصلاحیه توافقنامه بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری ترکیه در رابطه با معافیت ویزا متقابل که 25 فوریه سال 2020 در باکو امضا شده بود را امضا کرد. با امضای این قانون شهروندان آذربایجان و ترکیه می‌توانند با کات شناسایی داخلی به کشور مقابل سفر کنند.

خبرگزاری رپورت: 1 اسفند ماه

  • علی اسد اف نخست وزیر جمهوری  آذربایجان در سفر خود به ترکیه با مصطفی شنتوپ رئیس پارلمان ترکیه دیدار کرد.
  • در شهر آنکارا نشست تجاری ترکیه-آذربایجان برگزار شد.
  • میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان: در شهر استامبول ترکیه نمایندگی تجاری آذربایجان افتتاح می‌شود.
  • میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری  آذربایجان: در سال‌های اخیر تعداد کامیون‌هایی که از آذربایجان به ترکیه و آسیای میانه و بالعکس حرکت می‌کنند افزایش قابل توجهی داشته و در سال 2020 تعداد این کامیون‌ها 74.4 درصد نسبت به سال 2019 افزایش یافته است.
  • رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه در نشست تجاری ترکیه-آذربایجان در شهر آنکارا گفت: توافقنامه تجارت ترجیحی امضا شده با آذربایجان از اول مارس لازم‌الاجرا می‌شود. ما کار را برای گسترش چارچوب توافقنامه آغاز کرده‌ایم.

خبرگزاری «آپا»: 1 اسفند ماه

  • نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان: "کریدور نخجوان فرصتی برای توسعه سریعتر روابط تجاری بین ترکیه و آذربایجان ایجاد خواهد کرد.»

خبرگزاری «آذرتاج»: 30 بهمن ماه

  • به گزارش وزارت دارایی گرجستان تا اول فوریه سال جاری بدهی گرجستان به جمهوری  آذربایجان 5.491 میلیون دلار می‌باشد. همچنین کل بدهی این کشور 7.8 میلیارد دلار می‌باشد که از این مبلغ 7.4 میلیارد دلار بدهی دولت می‌باشد. همچنین بدهی این کشور به ترکیه 10.617 میلیون دلار، به روسیه 40.454 میلیون دلار و به ارمنستان 5.485 میلیون دلار می‌باشد.

خبرگزاری «آپا»: 29 بهمن ماه

  • دولت ژاپن به مبلغ 1.2 میلیون دلار به آذربایجان کمک می‌کند.

پرتال خبری «جبهه اینفو»: 27 بهمن ماه

  • چین واکسن‌های رایگان به جمهوری آذربایجان می‌فرستد.

خبرگزاری ریپورت:  29 بهمن ماه

  • امروز یک نشست آنلاین با موضوع «یک محصول، دو بازار: همکاری متقابل آذربایجان و ترکیه و فرصت‌های تجاری» با همکاری مشترک آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط آذربایجان و سازمان حمایت توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط ترکیه برگزار شد.

خبرگزاری «آذرتاج»: 4 اسفند ماه

  • شرکت هوایی «آذال» اعلام کرده است که از اول ماه مارس هفته‌ای دو بار (روزهای دو شنبه و جمعه) در مسیر باکو-دبی-باکو پروازها را آغاز خواهد کرد. اگر شرایط اپیدمیولوژیک مطلوب باشد، پروازهای این مسیر از 19 تا 29 مارس به صورت روزانه انجام می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص تهیه بلیط و شرایط جدید سفر به دبی می‌توان به سایت اینترنتی «آذال» مراجعه نمود.

خبرگزاری «ترند»: 6 اسفند ماه

  • سفیر مجارستان در ملاقات با وزیر کار و تامین اجتماعی جمهوری  آذربایجان گفت: «شرکت‌های مجارستانی نیز در حال آماده شدن برای پیوستن به برنامه ساخت و ساز در مناطق آزاد شده هستند.»
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما