معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳۰

اخبار اقتصادی مولداوی (بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور مولداوی در بهمن ماه 1399 به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

دودن: قیمت‌ها افزایش می‌یابد، نهاد ریاست جمهوری مشغول تبلیغات و سفرهای خارجی است

ایگور دودون رئیس جمهور پیشین و رهبر حزب سوسیالیست مولداوی از عملکرد ساندو انتقاد نمود و گفت: برخی کشورها مولداوی را به مناطق قرمز پاندمی‌ کرونا اضافه کرده‌اند، قیمت سوخت و مواد غذایی در حال افزایش است. مناطق مختلف مولداوی مسائل زیادی در مقابل خود برای سال آینده دارند. اما نهاد ریاست جمهوری مشغول سفرهای خارجی و تبلیغات برای انتخابات زودرس پارلمانی است. وی افزود، ما سوسیالیست‌ها آماده سازماندهی انتخابات زودرس می‌باشیم ولی همراه با سایر شهروندان می‌خواهیم بدانیم چرا یکباره کشور متوقف شد. می‌خواهیم بدانیم چرا ساندو و حزب «اقدام و همبستگی» به این بازی سیاسی کثیف مشغول هستند. بازی برای نامزدی گاوریلیتسا برای سرپرستی دولت که یک تئاتر پوچ است. دودون معتقد است: تاکنون ساندو مشغول به انتصاب اطرافیان خود در مقامات مختلف است.

قیمت‌ها در ژانویه 0.46 درصد افزایش داشته است

بر اساس اطلاعات اداره آمار مولداوی، تورم ژانویه در این کشور 0.46 درصد و از ژانویه 2020 تاکنون نصف این میزان 0.22 درصد بوده است. بر اساس این آمار، قیمت مواد غذایی در ماه اول سال به طور متوسط 0.58 درصد، محصولات غیرغذایی 0.6 درصد و خدمات 0.08 درصد افزایش داشته است. در بین محصولات غیرغذایی، قیمت گاز مایع، بنزین و گازوئیل، چوب و داروها تا 0.6 درصد افزایش داشت، در حالی که قیمت خودروها، ذغال‌سنگ و مواد شوینده و تهویه مطبوع 0.9 درصد کاهش یافت.

اتحادیه اروپا، تصمیم رومانی درباره ارائه محموله واکسن به مولداوی را مورد تأیید قرار داد

چارلز میشل رئیس شورای اروپا و اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپایی از تصمیم بخارست برای تأمین 200 هزار دوز واکسن از سهام رومانی برای مولداوی استقبال می‌کند. این موضوع در خبر منتشره بعد از سفر فلورینا کیتسو نخست وزیر رومانی به بروکسل آمده است. چارلز میشل ضمن موافقت خود با این تصمیم، آمادگی برای تهیه ساز وکار لازم برای این منظور را اعلام داشت. رئیس کمیسیون اروپایی نیز از نخست وزیر رومانی بخاطر اتخاذ این تصمیم تشکر کرد. پیش از این، کلاوس یوهانیس در سفر خود به کیشی نف در ژانویه 2021 وعده داده رومانی 200 هزار دوز واکسن کرونا به مولداوی اختصاص خواهد داد.

در مولداوی طی پنج سال، اراضی زیر کشت برخی از محصولات صیفی‌جات به نصف رسیده است

کشاورزان مولداویایی، از تجارت محصولات کشاورزی صرف نظر کرد‌‌ه‌اند. آنها با واردکنندگان از اتحادیه اروپا و کشور همسایه اوکراین رقابت نمی‌کنند. طی پنج سال گذشته، میزان عرضه صیفی‌جات از خارج کشور هشت برابر شده است. صنعت صیفی جات در مولداوی رو به زوال است. مزارع زیرکشت کلم، هویج یا سیب‌زمینی طی این پنج سال به نصف رسیده است. منطقه نووی آنی از بزرگترین نواحی صادرکننده سبزیجات است که به خاطر داشتن خاک سیاه مشهور است. این منطقه اکنون هیچ برداشتی ندارد به خاطر اینکه سودآور نیست. محصولات هویج یخ زده است و برداشت آن حتی هزینه‌برتر از رساندن آن به بازار است. کشاورزان با واردکنندگان رقابت نمی‌کنند و واردات صیفی از خارج کشور هشت برابر شده است.

آندری زدبانکا کارشناس کشاورزی جکهوری مولداوی در این زمینه گفت: ما یک کشور کشاورزی هستیم که زمانی شوروی را تأمین می‌کردیم ولی اکنون نمی‌توانیم خود را تأمین غذایی کنیم. در توضیح آمده است: دولت به کشاورزان یارانه می‌دهد، نیمی از بودجه سرمایه‌گذاری شده را باز می‌گرداند اما آنها نمی‌توانند با رقبا رقابت کنند. سوپرمارکت‌ها مطالبات زیادی دارند، سبزیجات و صیفی‌جات باید مرتب و بسته‌بندی شده ارائه شود و دریافت محصولات باید مستمر باشد. کشاورزان محلی قدرت مالی مطلوب برای خرید این تجهیزات ندارند. کارشناسان به کشاورزان توصیه می‌کنند برای مرتب‌سازی و بسته‌بندی سبزیجات باید با هم متحد شده و خط مشترک شست وشو و بسته‌بندی تهیه کنند و با سرمایه‌گذاری جدی آنها می‌توانند در بازار رقابت دوام بیاورند.

نماینده پارلمان: باید درباره مشکل آب دنیستر با اوکراین سریع مذاکره نمود

کریل موتسپان نماینده حزب سکوی کرامت و حقیقت اظهار داشت: باید هر چه سریع‌تر با اوکراین در مورد خطرات ناشی از کاهش سطح آب در دنیستر گفتگو کرد. وی این مطلب را با توجه به ریسک گسترش نیروگاه برق آبی در نوودنیستروفسک اظهار کرد. او پیشنهاد کرد، انجام این مذاکره باید در دستور کار شورای عالی امنیت قرار گیرد. به گفته وی، این نیروگاه برق آبی در دهه 1980 در دوره شوروی ساخته شد و هدف اصلی آن تقسیم برق بین دو جمهوری بود. بعد از فروپاشی این نیروگاه به بهره‌برداری نرسید. اوکراین در سال 2014 چهار توربین را در سد نیروگاه برق نصب کرد تا برق تولید کند و قصد نصب سه توربین دیگر دارد. این نماینده اعلام کرد، به دنبال این عمل سطح آب دنیستر کاهش و خشک می‌شود و فاجعه زیست محیطی رخ خواهد داد.

آخرین آمار کرونا تا پایان بهمن ماه 1399 در جمهوری مولداوی

تعداد کل مبتلایان: 174155 نفر

بهبودیافتگان: 159931 نفر

جان‌باختگان: 3717 نفر

وضعیت بحرانی: 285 نفر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما