معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۸

گزارش استفاده از واکسن چینی در مجارستان

به دنبال اعلام رسمی چین مبنی بر ساخت واکسن کوویدو-19 ، مجارستان در زمره نخستین کشورهای اروپای مرکزی ، تمایل خود را برای استفاده از واکسن سینوفارم اعلام کرد. با گذشت زمان و وجود برخی از مشکلات فنی و تکنیکی در تامین واکسن‌های اروپایی و آمریکایی مانند مدرنا و فایزر ، از جمله تعلل اتحادیه اروپا در سفارش این واکسن‌های کرونا برای کشورهای عضو و نحوه نگهداری آن در دمای بسیار پائین ، تلاش دولت های عضو از جمله مجارستان را در تامین واکسن از چین و روسیه را گسترده تر ساخت. .

مناسبات مجارستان و چین در طی سال های اخیر در حوزه‌های مختلف صنعتی و تولیدی رو به گسترش بوده بطوریکه حجم مبادلات تجاری دوکشور در سال 2019 میلادی به بیش از 8 میلیارد دلار رسیده است. بی تردید دولت چین بزرگترین و مهم ترین حامی‌بسیاری از کشورهای اروپای شرقی در روند مبارزه با فراگیری ویروس کرونا بوده و سیل کمک های این کشور تا به امروز ادامه دارد. آقای ویکتور اوربان در گفتگوی تلفنی از رئیس جمهور چین و پیتر سیارتو نیز از همتای چینی خود  از کمک های کرونائی چین ( اعم از ماسک ، ونتیلاتور و..) در آغاز دوره پاندمیک تشکر  کردند. بی گمان یکی از دلائل اصلی کمک چین به این کشورها را باید در چارچوب همکاری چین با کشورهای اروپای شرقی تحت عنوان (17+1 ) تحلیل و ارزیابی نمود . تقویت همکاری چین با کشورهای منطقه از اهداف بلند مدت و در چارچوب استراتژی کلان اقتصادی و نفود بیشتر تجاری در اروپاست. انتقال سریع کالاهای چینی به بازار اروپا برای چینی‌ها اهمیت زیادی دارد. طرح کمربندی اقتصادی چین ( یک کمربند – یک راه ) که چندسالی است چینی‌ها مطرح کرده و فاز های اولیه آن در کشورهای آسیای مرکزی آغاز گردیده  نشان می دهد، ایجاد کریدور جدید ( بنوعی جاده ابریشم قدیم ) یکی از اهداف اصلی در سیاست خارجی چین محسوب می‌شود که به مرزهای اروپا  رسیده و شبکه ای مدرنی در حمل و نقل جهانی ایجاد نماید.   حمایت مالی چین از احداث خط ریلی بلگراد- بوداپست و ادامه کریدور تا بندر یونان ،باعث کوتاه شدن زمان و مسافت  حمل و نقل کالا از مبداء چین به اروپای غربی خواهد شد، نمونه ای از تلاش چین در اجرای سیاست مذکور می‌باشد.

 مناسبات چین و مجارستان بویژه در حوزه اقتصادی به سرعت در حال گسترش است. دامنه ی این روابط به گونه ای است که  بعضا انتقادات کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برانگیخته و باعث نگرانی آنان گردیده است. دولت مجارستان بدون توجه به این گونه انتقادات سیاسی ، چین را بعنوان اقتصاد برتر جهان در آینده می داند و از این رو سالانه بیش از 7 میلیارد دلار از این کشورکالا وارد می‌کند.

هدف از طرح این مطالب بیان عمق روابط میان دوکشور بوده است. شاید در بین کشورهای اروپای مرکزی عضو اتحادیه نزدیکترین روابط با چین را مجارستان دارد. یکی از مصادیق گویای نزدیکی دوکشور ارسال کمک های چین به مجارستان در دوره شیوع کرونا می‌باشد.

بر اساس اعلام  آقای گرگلی گولیاش ، رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان نخستین محموله واکسن سینوفارم شامل 500 هزار دوز ظرف هفته آینده  وارد این کشور خواهد شد. آقای گولیاش در خصوص تعداد آمار واکسناسیون در کشور گفت: تاکنون بیش از 300 هزار نفر  اولین دوره واکسن را زده اند . حدود 117 هزار نفر دو مرحله واکسیناسیون را انجام داده اند. بر اساس اظهارات وی حدود 30 هزار نواکسن فایزر و افراد زیر 75 سال و بدون بیماری زمینه ای نیز از واکسن اسپوتنیک در بیمارستان‌ها استفاده خواهند نمود. افراد زیر 60 سال و دارای بیماری زمینه ای ( مزمن) از واکسن آسترازنکا استفاده می‌کنند.

آقای گولیاش افزود: بر اساس تصمیم دولت ، برای افراد گواهی سلامت کورنا صادر خواهد شد که طی آن افرادی که دو مرحله واکسن را زده اند ، تاریخ ترخیص از بیمارستان، تاریخ اولین تست منفی کرونا ، نتیجه اولیه اولین تست pcr و ... مشخص و این گواهی ایمنی بطور رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

آقای یانوش ادر ، رئیس جمهور مجارستان در نشست اخیر سران کشورهای ویشوگراد در ورشو ، ضمن ابراز امیدواری نسبت به کاهش محدودیت ها در مجارستان در ماه می ، تصریح کرد که پیشرفت های حاصله در زمینه واکسیناسیون  باعث رونق گردشگری در تابستان امسال خواهد شد.شایان ذکر است در سفر اخیر نخست وزیر چک به بوداپست ، تبادل تجربه دوکشور بویژه مجارستان به چک در خصوص تامین واکسن کرونا مورد  تاکید قرار گرفته بود.

در چارچوب تقویت روابط چین با کشورهای اروپای مرکزی موسوم به CEECs  یا همان گروه 17+1 ، روز 21 بهمن ماه نشست آنلاین با حضور آقای xi jinping   رئیس جمهور چین و مقامات عالی کشورهای مذکور برگزار شد . در گروه CEECs شامل کشورهای آلبانی، بوسنی و هرزه گوین، بلغارستان، کرواسی ، جمهوری چک ، استونی ، یونان ، مجارستان ، لتونی ، لیتوانی ، مقدوینه ، مونته نگرو، لهستان، رومانی ، صربستان، اسلوواکی ، اسلوونی + چین می‌باشد.(17+1)

  • دولت مجارستان تا به امروز اعلام کرده در اجرای طرح واکسیناسیون ملی از 5 واکسن کرونا شامل فایزر ، مدرنا ، آسترازنکا، اسپوتنیک روسی و سینو فارم چینی استفاده خواهد کرد.
  • دولت مجارستان با ادامه اجرای طرح واکسیناسیون ملی در نظر دارد تا اوائل تابستان سالجاری میلادی بخش عمده ای از محدودیت های کرونایی را در کشور کاهش دهد.
  • تاکنون بخش عمده ای از کادر درمان مجارستان مرحله ای اول واکسیناسیون کرونا را انجام داده اند و انتظار می رود ظرف یک ماه آینده مرحله دوم کادر درمان پایان یابد و افراد عادی که در سامانه ثبت نام کرده اند، به ترتیب نوبت واکسن کرونا را دریافت کنند. 
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما