معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۸/۱۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ دوم آبان ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش قیمت سوخت در روزهای آینده 

قیمت سوخت در مجارستان از روز ۲۳ اکتبر ۲۰۲۵، همزمان با تعطیلات ملی افزایش خواهد یافت. قیمت بنزین و دیزل هر دو به میزان ۲ فورینت به ازای هر لیتر در سطح عمده فروشی افزایش می‌یابد. در تاریخ ۲۲ اکتبر، قیمت متوسط خرده‌فروشی بنزین با اکتان ۹۵ حدود ۵۷۶ فورینت (حدود ۱.۴۶ یورو) و دیزل حدود ۵۷۹ فورینت (حدود ۱.۴۷ یورو) در هر لیتر بود. با وجود کاهش تدریجی قیمت سوخت در اکتبر، قیمت‌های فعلی هنوز نسبت به همین دوره در سال گذشته که بنزین حدود ۶۰۷ فورینت و دیزل ۶۰۰ فورینت بود، پایین‌تر هستند.

مصرف سوخت‌های پرمیوم در مجارستان رو به افزایش است، به طوری که مصرف بنزین پرمیوم ۴.۷ درصد و دیزل پرمیوم ۱۱.۶ درصد افزایش یافته است، در حالی که فروش بنزین ۹۵ اکتان و دیزل غیر پرمیوم کمی‌کاهش یافته است. انجمن نفت مجارستان (MÁSZ) گزارش داده است که در نیمه اول سال ۲۰۲۵، بیش از ۱.۸۸ میلیارد لیتر سوخت مصرف شده است که شامل ۷۴۴ میلیون لیتر بنزین و ۱.۱۳ میلیارد لیتر دیزل می‌شود. شرکت‌های عضو MÁSZ بیش از نیمی از جایگاه‌های سوخت مجارستان را اداره می‌کنند و سهم قابل توجهی از فروش خرده‌فروشی سوخت را به خود اختصاص داده‌اند.

ارزان‌ترین دیزل در ایستگاه‌های سوخت MolPartner در شهرهای Tata و Akasztó با قیمت حدود ۵۴۵-۵۴۷ فورینت در هر لیتر یافت شده است.

به طور کلی، با وجود افزایش قیمت، قیمت‌های فعلی سوخت در مجارستان هنوز نسبت به دوره‌های گذشته و متوسط منطقه‌ای گزارش شده در سال ۲۰۲۴ مطلوب‌تر است.

https://hungarytoday.hu/fuel-prices-to-rise-in-the-coming-days

دانشگاه کوروینوس مجارستان در رتبه‌بندی QS ۲۰۲۶ دوبار در جمع برترین‌ها قرار گرفت

دانشگاه کوروینوس بوداپست با دو برنامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (EMBA) که در اروپا نهم و جهان بیست و ششم شده و کارشناسی ارشد اقتصاد و کسب و کار بین‌الملل با رتبه ۷۶ جهانی، تنها نماینده مجارستان در رتبه‌بندی QS ۲۰۲۶ تجارت بین‌الملل است.

این دانشگاه از آغاز این رتبه‌بندی‌ها در سال ۲۰۲۲ حضور مستمر و رو به رشدی داشته است. رکتور دانشگاه، برونو ون پوتلسبرگه، تأکید کرد که این موفقیت‌ها نشان‌دهنده کیفیت آموزش و همکاری‌های بین‌المللی کوروینوس است.

در منطقه، دانشگاه‌های اتریش و لهستان نیز نتایج قابل توجهی کسب کردند و جایگاه اروپای مرکزی را در آموزش کسب و کار ارتقا دادند.

رتبه‌بندی QS بر مبنای محتوا، شهرت، نتایج فارغ‌التحصیلان، تعامل با صنعت، نوآوری آموزشی و پژوهش انجام می‌شود.

نتایج QS ۲۰۲۶ تثبیت جایگاه مجارستان و اروپای مرکزی به عنوان مراکز مهم آموزش کسب و کار در سطح جهانی را تأیید می‌کند.

https://dailynewshungary.com/hungary-in-qs-2026-international-trade-rankings

 گردشگری در حال افزایش است: تعداد مهمانان در مجارستان ۸.۳ درصد افزایش یافته است

در سپتامبر 2025، تعداد مهمانان در اقامتگاه‌های گردشگری مجارستان به 1.6 میلیون نفر رسید که نسبت به سال قبل 8.3 درصد افزایش داشت. همچنین تعداد شب‌های اقامت به 3.8 میلیون شب رسید که 5.6 درصد بیشتر از سال گذشته بود. در دوره ژانویه تا سپتامبر، تعداد مهمانان داخلی 2.2 درصد و مهمانان خارجی 11 درصد افزایش یافت.

از کل مهمانان سپتامبر، 71 درصد در اقامتگاه‌های تجاری اقامت داشتند که تعداد آنها 7.5 درصد رشد کرد. مهمانان اقامتگاه‌های خصوصی و دیگر اقامتگاه‌ها نیز 10 درصد افزایش داشتند. تعداد مهمانان داخلی 5.3 درصد و شب‌های اقامت آنها 3.3 درصد نسبت به سپتامبر سال قبل افزایش یافت. بیشترین افزایش مهمانان داخلی در منطقه گردشگری سوپران-فرتو با 17 درصد بود، در حالی که در منطقه «گیولا» 2.9 درصد کاهش داشت.

تعداد مهمانان خارجی در سپتامبر 861 هزار نفر بود که 11 درصد افزایش نسبت به سال قبل داشت و شب‌های اقامت آنها 7.5 درصد افزایش یافت. بیشترین رشد مهمانان خارجی مربوط به منطقه بوداپست با 19 درصد افزایش بود. بخش قابل توجهی از این مهمانان در هتل‌ها اقامت داشتند که تعداد آنها 6.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

کل اقامتگاه‌های گردشگری فعال شامل 28,913 واحد بودند که 2,759 اقامتگاه تجاری و 26,154 اقامتگاه خصوصی و غیره را شامل می‌شدند. در سپتامبر، 1,011 هتل و 1,108 مهمانسرا بخشی یا تمام ماه فعال بودند.

درآمد کل فروش ناخالص اقامتگاه‌های گردشگری به 103.7 میلیارد فورینت (حدود 263.8 میلیون یورو) رسید که 6.2 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. اما هزینه‌ای که دارندگان کارت‌های تخفیف در اقامتگاه‌ها صرف کردند، 2.4 میلیارد فورینت (حدود 6.1 میلیون یورو) کمتر از سال قبل بود که 2.2 درصد کاهش نشان می‌دهد.

در مجموع از ژانویه تا سپتامبر 2025، 15.1 میلیون مهمان در اقامتگاه‌های گردشگری مجارستان ثبت شده‌اند که 6.4 درصد افزایش دارد؛ از این تعداد، 7.6 میلیون مهمان داخلی و نزدیک به 7.5 میلیون مهمان خارجی بوده‌اند.

https://hungarytoday.hu/tourism-on-the-rise-number-of-guests-up-8-3-percent-in-hungary

 دولت به شرکت MOL درباره قیمت سوخت پس از آتش‌سوزی در پالایشگاه هشدار داد

بیش از یک هفته پس از آتش‌سوزی در پالایشگاه شرکت نفت MOL در Százhalombatta، قیمت سوخت در مجارستان به طور پیوسته افزایش یافته است. نخست‌وزیر ویکتور اوربان به وزیر توسعه اقتصادی دستور داده تا با مدیران MOL دیدار کرده و تأکید کند که شرکت نباید خسارات این حادثه را با افزایش قیمت سوخت به دوش مصرف‌کنندگان جبران کند. روند افزایش قیمت دیزل ادامه داشته و اکنون بنزین ۹۵ اکتان ۵۸۰ فورینت و دیزل ۵۸۹ فورینت به ازای هر لیتر فروخته می‌شود.

https://hungarytoday.hu/government-warns-mol-over-fuel-prices-after-refinery-fire

 برندهای چینی ممکن است برندهای اروپایی را از قفسه‌های مدیا مارکت حذف کنند

شرکت چینی JD.com اکثریت سهام شرکت مادر MediaMarkt را به ارزش تقریبی 860 میلیارد فورینت (2.2 میلیارد یورو) خریداری کرده است. این اتفاق نمادین، نشان‌دهنده تغییر توازن قدرت در اقتصاد جهانی است، زیرا در سال 2010، شرکت آلمانی MediaMarkt تلاش می‌کرد وارد بازار چین شود.

بر اساس گزارش بنیاد پژوهشی اقتصادی Oeconomus، هدف آشکار JD این است که برندهای قدیمی و مشهور اروپایی را از بازارهای خود بیرون رانده و محصولات توسعه‌یافته توسط شرکت‌های چینی را جایگزین آنها کند. این روند در چین به پیشرفت زیادی رسیده و اکنون تمرکز به سمت بازار اروپا منتقل شده است. همچنین ممکن است JD با رقابت داخل چین مواجه شود که فشار بیشتری بر شرکت‌های غربی وارد خواهد کرد. موفقیت JD عمدتاً به دلیل حذف چندین واسطه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده و بهره‌گیری از شبکه لجستیکی کارآمد و سود کم آن است.

فروش‌ها به آرامی‌به سمت فروش آنلاین در حال حرکت است و مدل چندکاناله در دوره انتقال قادر به پوشش گسترده‌ترین طیف مشتریان در اروپا است. اتحادیه اروپا با مقررات و دستورالعمل‌ها، مصرف‌کنندگان را محافظت می‌کند و الزامات کیفیت و درآمدهای مالیاتی را افزایش می‌دهد، اما رقابت و رشد رفاه باعث شده شرکت‌های چینی استانداردهای خود را ارتقا دهند.

خرید آنلاین در مجارستان نیز محبوبیت بیشتری یافته و حدود ۹.۶ درصد از کل فروش خرده‌فروشی را تشکیل می‌دهد (در مقابل ۲۶.۸ درصد در چین). ظهور وب‌سایت Temu در سال ۲۰۲۲ نقطه عطفی بود؛ این بازار آنلاین چینی به سرعت مورد توجه قرار گرفت و ۲.۳ میلیون مجارستانی حداقل یک بار از آن خرید کرده‌اند که اکنون ۶ درصد از بازار را در اختیار دارد.

MediaMarkt در سال ۲۰۱۰ وارد بازار چین شد اما پس از دو سال مجبور به خروج شد. در ۲۰۲۵، خرید MediaMarkt توسط JD پیامی نمادین داشت که به چینی‌ها اجازه نفوذ در یک بخش دیگر از زنجیره تولید را می‌دهد. JD در چین نقش کلیدی داشت و قصد دارد با خرید MediaMarkt همین کار را در اروپا انجام دهد و در پنج سال آینده ۱۰۰۰ برند چینی را معرفی کند. JD تعهدات گسترده‌ای برای حمایت از کارکنان Ceconomy انجام داده و سیستم‌های داده و مالی مستقل از مالک چینی باقی خواهد ماند. انتظار می‌رود انتقال فناوری نوآورانه‌ای صورت گیرد که بتواند تجارت الکترونیکی اروپا را تقویت کند.

https://hungarytoday.hu/chinese-brands-may-push-out-european-ones-from-mediamarkts-shelves

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما