معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

افزایش بیش از دوبرابری صادرات برنج غیرباسماتی هند

بنابر خبر منتشر شده در روزنامه اکونومیک تایمز هند، صادرات برنج غیرباسماتی هند در بازه زمانی 9 ماهه (آوریل تا دسامبر 2020) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، با 122 درصد افزایش به رقم 22856 کرور روپیه حدودا معادل 3 میلیارد دلار رسیده است .

     این خبر همچنین اعلام داشته که ارزش دلاری میزان صادرات برنج باسماتی هند در این مدت از 2 میلیارد و 936 میلیون دلار در 7 ماهه آوریل تا اکتبر 2019، با افزایش اندک به رقم 2 میلیارد و 947 میلیون دلار در بازه زمانی فوق الاشاره در سال 2020 رسیده است.

     صادرات غلات نیز از افزایش چشمگیری برخوردار بوده به طوری که صادرات گندم در بازه زمانی مذکور از 336 کرور روپیه  ( هرکرور روپیه حدودا معادل 130 هزار دلار است) در مدت زمان مشابه سال قبل به 1870 کرور روپیه، در سال جدید رسیده است که افزایش حدود 5 برابری را نشان می دهد. صادرات محصولات کشاورزی هند، تنها بخشی بود که در دوران شیوع کرونا و اعمال قرنطینه، رشد مثبت را ثبت نمود، در حالی‌که سایر بخش‌ها در پی شیوع کرونا و اعمال قرنطینه، با کاهش رشد مواجه بوده اند.

 اقتصاد هند پس از افزایش میزان صادرات در ماه‌های دسامبر 2020 و ژانویه 2021 به میزان 5 درصد، اکنون در هفته اول ماه فوریه نیز با افزایش 12 درصدی بخش صادرات مواجه بوده که دراین بخش صادرات اقلام فنی و مهندسی و نیز مواد شیمیایی بیشترین سهم را از آن خود کرده است. صادرات اقلام مهندسی هند در ژانویه 2021 نیز، رشد 18 درصدی را تجربه کرده بود و بنابر اعلام شورای صادرکنندگان اقلام مهندسی هند (EEPC) حدود 60 درصد از فعالیت‌های مربوط به آن بخش را شرکت‌های کوچک و متوسط بر عهده دارند.

 بنابر اعلام فعال صادرکننده برنج باسماتی هند، با برداشته شدن ممنوعیت واردات برنج به ایران(که اخیرا توسط مقامات کشورمان اجرایی شده است)، انتظار می رود که میزان صادرات برنج باسماتی هند به کشورمان افزایش یابد. مدیر شرکت KRBL هند که در زمینه صادرات برنج باسماتی فعال است اعلام داشته که انتظار می رود حدود 800 هزار تا یک میلیون تن برنج باسماتی، بعد از اعلام اخیر رفع ممنوعیت واردات، به ایران صادر گردد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما