معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۵

بودجه کمک های خارجی هند در سال مالی 2021-2020

بودجه سال مالی 2021-2020 هند توسط وزیر دارایی آن کشور در هفته گذشته به مجلس هند ارائه گردید. بنابر اخبار تکمیلی منتشرشده در رسانه‌های هندی، بودجه اختصاص داده شده به وزارت امور خارجه هند در سال مالی 2021-2020 (اول آوریل 2021 تا 31 مارس 2022)، به میزان 18154 کرور در نظر گرفته شده است. این رقم حدودا معادل 2 و نیم میلیارد دلار بوده که در سه بخش عمده از جمله کمک های خارجی این کشور هزینه خواهد شد.

   بخش اعظم این مبلغ به میزان 7148 کرور ( حدود 970 میلیون دلار) به برنامه‌های آموزشی بین‌المللی، پروژه‌های فرهنگی، کمک‌های مالی به 20 کشور (بوتان، افغانستان، نپال، سریلانکا، مالدیو، میانمار، مغولستان، موریس، سیشل، برخی کشورهای آفریقایی و آسیای مرکزی)، کمک‌های مربوط به حوادث طبیعی و..  تعلق خواهد گرفت. مبلغ 100 کرور همانند سال گذشته برای موضوع بندر چابهار اختصاص داده شده است که در این طبقه‌بندی قرار گرفته است.

    بر این اساس، در بین 6 کشور جنوب آسیا و در بازه زمانی 2009 تا 2021، کشور بوتان بیشترین میزان کمک‌های خارجی بودجه هند را به خود اختصاص داده است. این کشور در 2016-2015 بیشترین میزان کمک‌های خارجی هند در مقایسه با سایر کشورهای آسیای جنوبی (نپال، مالدیو، سریلانکا، افغانستان و بنگلادش) را در آن زمان دریافت کرده بود و در بودجه جاری هم حدود 3 هزار کرور برای کمک‌های خارجی هند به این کشور اختصاص داده شده است. کشورهای نپال به 1000 کرور، افغانستان با 350 کرور، مالدیو، سریلانکا و بنگلادش هرکدام با 200 کرور در رتبه‌های بعدی دریافت‌کنندگان کمک خارجی در بودجه جاری هند قرار دارند.

  بخش دوم بودجه وزارت خارجه هند به میزان 5857 کرور برای ایجاد دبیرخانه‌ها، نمایندگی‌های جدید سیاسی، اعطای وام به موسسات آموزشی، اداره مهاجرت و گذرنامه و .... اختصاص داده شده و مبلغ 4328 کرور برای همکاری‌های بین المللی، هزینه‌های دیپلماتیک ویژه، هزینه تشریفات سفرهای رئیس جمهور، نخست وزیر و معاون رئیس جمهور، برخی مسائل مربوط به مرز، دانشگاه آسیای جنوبی و دانشگاه Nalanda، برخی هزینه‌های مرتبط با اعزام زائران به خارج، و ... مبلغ 33 کرور برای حقوق و مساعدت‌های مالی به موسساتی نظیر شورای روابط فرهنگی هند (ICCR)، شورای امور خارجی هند (ICWA) و سایر مواردی از این قبیل اختصاص داشته است.

    بودجه امسال وزارت امور خارجه هند در مقایسه با سال مالی گذشته افزایش حدود 5 درصدی داشته و دلیل آن نیز انجام پروژه‌های زیرساختی در سال پیش رو و همچنین موضوعات چالشی از قبیل موضوع دیپلماسی واکسن هند (Vaccine Diplomacy) در سال آتی ذکر شده است. در این میان، پیش‌بینی شده است که هزینه‌های انجام گرفته توسط وزارت امور خارجه هند در سال جاری با حدود 13 درصد کاهش روبرو باشد.

جدول جزئیات بودجه وزارت امور خارجه هند در فایل پیوست جهت ملاحظه علاقمندان ارائه گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما