معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۴

اخبار اقتصادی روسیه ( در نیمه اول بهمن ماه 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در نیمه اول بهمن ماه 1399 به شرح زیر بوده است.

احتمال تولید نمونه‌های مشابه داروهای حیاتی دارای حق امتیاز (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

وزارت صنعت و بازرگانی روسیه امکان اتخاذ تدابیری برای تأمین داروهای حیاتی مورد نیاز شهروندان روسیه در شرایط فوری و اضطراری را از جمله صدور مجوز برای کارخانه‌های داروسازی روسی جهت استفاده از حق امتیاز خارجی را منتفی نمی‌داند. دولت روسیه در آغاز ماه ژانویه به شرکت «فارما سنتز» اجازه تولید داروی ضد کرونا ویروس را بدون موافقت دارنده امتیاز آن یعنی Gilead Sciences صادر کرد.

پیشنهاد وزارت صنعت و بازرگانی برای پرداخت پول نقد به شهروندان (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی. رو)

وزارت صنعت و بازرگانی روسیه پیشنهادی را در راستای حمایت غذایی از شماری از شهروندان کم‌درآمد، برای دولت ارسال نمود. طبق این پیشنهاد خانواده‌های فقیر دارای فرزند، زنان باردار و دارای فرزند شیرخوار و سالمندان می‌توانند مبلغی را از دولت بابت تهیه مواد غذایی دریافت کنند.

طبق گزارش بخش رسانه‌ای هیأت وزیران، دولت از صدور کارت غذا برای شهروندان خودداری می‌کند. پرداخت‌های نقدی هدفمند به شهروندان، تنها برای خرید مواد غذایی، می‌تواند گزینه مناسبی برای تثبیت بهای مواد غذایی باشد. طبق آمار وزارت بازرگانی در حدود 20 میلیون نفر به چنین کمکی به مبلغ 240 میلیارد روبل از محل بودجه نیازمندند. 

پیش‌بینی وزارت توسعه اقتصادی از کاهش تورم در روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی ویدوموستی)

به گفته پالینا کریوچکووا معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه، قیمت‌های مصرفی در روسیه نسبت به شاخص‌های سال گذشته در سه ماهه دوم سال 2021 رو به کاهش خواهند گذاشت. وی گفت در نتیجه تدابیر اتخاذ شده توسط دولت در رابطه با جلوگیری از رشد قیمت‌های کالاهایی که دارای اهمیت اجتماعی هستند، تورم به صورت ماهانه در حال تثبیت شدن است. وی گفت طبق ارزیابی‌های وزارت صنعت و بازرگانی و وزارت کشاورزی قیمت کالاهای مصرفی از سه ماهه دوم امسال رو به کاهش خواهد گذاشت.

نظر کارشناسان در مورد اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی پرایم)

طبق نظر سوفیا دونیتس کارشناس اقتصادی در امور روسیه و کشورهای همسود در شرکت سرمایه‌گذاری «رنسانس کاپیتال» بعید است که آمریکا و اروپا تحریم‌های گسترده را علیه روسیه به بهانه اوضاع مرتبط با آلکسی ناوالنی اعمال کنند. وی گفت این شرکت به مدت بیش از یک هفته مسأله احتمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه را با مشتریان خود مورد بحث قرار داده است. وی گفت در نتیجه این بحث به این نتیجه رسیدیم که مورد ناوالنی نمی‌تواند موجب تحریم شود چون موضوع مبهمی است و در نتیجه یک مورد داخلی باقی خواهد ماند. علت دوم، موضوع بلاروس است که نشان داد در صورت بروز اعتراضات داخلی احتمال برقراری تحریم‌ها علیه افراد بیشتر و تحریم‌های کشوری کمتر می‌شوند.

قصد صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه برای ساخت مشترک واکسن با چین (پایگاه اطلاع‌رسانی رگنوم)

به گفته کیریل دمیتریف رئیس صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه، این صندوق در دو هفته آینده مشارکت با تولید کننده چینی واکسن کووید-19 را اعلام خواهد کرد. وی گفت قصد داریم در رابطه با واکسن‌های دیگر نیز همکاری کنیم. به گفته کیریل دمیتریف انتقاد از واکسن روسی ساختگی و تلاشی برای ایجاد دیدگاه منفی به این واکسن در جامعه جهانی است.

ارزیابی شرکت داروسازی فارم سنتز از وضعیت تولید واکسن «اسپوتنیک-V» (پایگاه اطلاع‌رسانی ریا نوواستی)

به گفته نیکلای گولوب رئیس گروه داروسازی «فارم سنتز»، این کمپانی امیدوار است که در سه ماهه دوم  امسال مجوز تولید داروی اسپوتنیک-V را دریافت کند و بتواند در پایان امسال ماهانه 4 میلیون دوز را در کارخانه خود در سن پترزبورگ تولید کند. وی گفت ما اکنون تولید یک سری از این واکسن‌ها را جهت اعتبارسنجی و تأیید آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. قرار است این واکسن‌ها برای تأیید اعتبار به موسسه گامالی ارسال شوند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما