معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۴

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته دوم بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته دوم بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پاکستان

ظرفیت ۱۶ میلیارد دلاری صادرات ایران به پاکستان

به گزارش پایگاه خبری هم اندیشی، سیدرضا سیدآقازاده مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت گفت: بر اساس مطالعاتی که از سوی سازمان توسعه تجارت صورت گرفته، ظرفیت تبادلات تجاری با پاکستان خیلی بیشتر از میزان فعلی است. پاکستان واردات ۶۰ میلیارد دلاری دارد و ایران ظرفیت صادرات ۱۶ میلیارد دلاری به این کشور دارد. سید آقازاده افزود: ما با پاکستان هم از سال ۸۵ موافقت نامه بازرگانی داریم، تجارت ترجیحی داریم. از سال ۹۶ موافقت نامه تجارت آزاد را هم شروع کردیم حتی متون و الحاقاتش هم نهایی شده‌است. یعنی دو طرف توافق کرده اند و فقط بحث تبادل کالایی است که آن را هم ما پیش قدم شدیم و فهرست کالایی مان را اعلام کرده‌ایم و منتظریم که طرف پاکستانی هم فهرست را بفرستند تا مذاکرات را شروع کنیم. اگر این اتفاق بیفتد حدود ۸۰ درصد کالاهایی که در کتاب تعرفه وجود دارد شامل خواهد شد و دو طرف می‌توانند از تسهیلات یکدیگر استفاده کنند. 

صادرات سیستان و بلوچستان به پاکستان ۱۱۶ درصد افزایش یافته است

به گزارش ایرنا، محمد رفیع سلطان‌زاده معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اعلام کرد: مجموع صادرات این استان از گمرگات و بازارچه‌های مرزی به پاکستان طی ۹ ماهه امسال ۸۳۹ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۹۷ دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱۶ درصد افزایش داشته است. وی خاطرنشان کرد: مصالح ساختمانی(سیمان)، گاز، گوگرد، خرما و کاشی از جمله اقلام عمده صادراتی سیستان و بلوچستان به کشور پاکستان بوده است. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مجموع صادرات انجام شده از گمرگات و بازارچه‌های مرزی این استان به  افغانستان طی ۹ ماهه امسال ۳۹۱ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۹۳۰ دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد افزایش داشته است. 

تایید واکسن Sputnik V درپاکستان

به گزارش جیو اردو، سازمان تنظیم مقررات دارویی پاکستان مجوز استفاده از واکسن روسی اسپوتنیک در مواقع اضطراری را صادر کرد. گفته می‌شود اولین محموله واکسن روسی مشتمل بر 50 هزار دوز در روزهای پایانی ماه ژانویه به پاکستان خواهد آمد. این واکسن باید در دمای منفی 18 درجه نگهداری شود. یادآور می‌شود سازمان تنظیم مقررات دارویی پاکستان تاکنون مجوز استفاده از سه واکسن سینوفارم (چینی)، آسترازنکا (انگلیسی) و اسپوتنیک (روسی) را صادر کرده است. 

بنگلادش

اهمیت منطقه جنوب آسیا و بنگلادش در سیاست خارجی ترکیه

به نقل از بانیک بارتا به نوشته رسانه‌های ترکیه  به دلیل سردی روابط آنکارا و دهلی نو، ترکیه اکنون علاقه بیشتری به تقویت روابط با بنگلادش در جنوب آسیا دارد. چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در جریان سفر ماه گذشته به داکا اعلام نمود که آنکارا مشتاق تقویت بیشتر روابط تجاری با بنگلادش است و بنگلادش به دلیل اقتصاد پر جنب و جوش و جمعیت جوان به یکی از شرکای اصلی ترکیه در آسیا تبدیل شده است. اخیرا به دلیل حمایت آنکارا از پاکستان بر سر مسئله کشمیر، روابط ترکیه و هند تا حدودی به سردی گرائیده است. از سوی دیگر، محکوم نمودن نقش ترکیه در سوریه از سوی هند، روابط دو کشور را سردتر کرده است. با این وجود، هند هنوز یکی از بزرگترین شرکای تجاری ترکیه در آسیا محسوب می‌شود. 

 کارخانه و اخراج بیش از 357 هزار کارگر شاغل در صنعت پوشاک

به نقل از نیو ایج مدیر تحقیقات مرکز گفتگوی سیاسی بنگلادش در وبینار "آسیب پذیری، مقاومت و بازیابی در بخش صنعت پوشاک آماده" اظهار داشت: بر اساس آمار بیش از 357 هزار کارگر شاغل در این صنعت اخراج و به طور متوسط تعداد کارگران کارخانه‌ها در 10 ماهه گذشته 10.8 درصد کاهش یافته است همچنین در این بازه زمانی 232 کارخانه (7درصد کل کارخانه‌های تولید پوشاک) به طور کامل تعطیل شده اند. 40 درصد کارخانه‌های کوچک موفق به استفاده از بسته‌های مشوق مالی نشده اند. نداشتن حساب بانکی و عدم استفاده از خدمات بانکی الکترونیکی یکی از مهمترین موانع تخصیص منابع مالی برای کارخانه‌ها عنوان شده است.

افغانستان

وزارت خارجه ایران: برای صلح در افغانستان سرمایه‌گذاری کردیم/ موضع ما مستقل است

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که هیئت طالبان در این سفر با وزیر خارجه، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان و برخی مسئولان دیگر ملاقات می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان این که روند دستیابی به صلح پایدار در افغانستان در گفت‌وگو با هیئت طالبان مورد بحث قرار خواهد گرفت، افزوده است: «برای صلح افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی کردیم و در دهه‌های گذشته میزبان میلیون‌ها افغان بوده‌ایم. وی با بیان اینکه موضع ایران در خصوص افغانستان، هرگز وابسته به موضع امریکا نبوده، خاطرنشان کرده است: «چه در دوره‌ای که دولت ترامپ سراسیمه در حال برخی اقدامات بود و چه امروز، ایران همواره سیاست مستقلی را دنبال کرده است. به گفته وی، گفت‌وگوی میان‌افغانی و افغانستانی که تمام گروه‌ها در آن نقش داشته باشند، تنها راه حفظ ثبات در این کشور است. 

پاکستان: 90 درصد مرز مشترک با افغانستان فنس‌کشی شده است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «شیخ رشید احمد» وزیر کشور پاکستان اعلام کرد که در سال جاری فنس کشی مرزهای مشترک با ایران و افغانستان تکمیل شده و این اقدام به تقویت امنیت کمک خواهد کرد. وی از تکمیل 90 درصدی مرز مشترک با افغانستان خبر داد و افزود: پاکستان درصدد است تمام مرز مشترک به طول 2600 کیلومتر با افغانستان را فنس کشی کرده و این اقدام از سال 2017 آغاز شده است.  پاکستان اعلام کرده است که برای مبارزه با تهدید تروریسم، قاچاق و سایر اقدامات غیرقانونی مرزهای مشترک این کشور با ایران و افغانستان را فنس کشی خواهد کرد. این در حالی است که مقامات افغانستان بارها اعلام کردند که تروریست هایی که در این کشور مسئول عملیات هستند در مرز پاکستان آموزش و تجهیز می‌شوند.

کمک اتحادیه اروپا به افغانستان برای مبارزه با کرونا

طبق اعلام نماینده‌گی اتحادیه اروپا در کابل، کمک‌های این نهاد از آغاز شیوع ویروس کرونا به افغانستان به ۱۴۷ میلیون یورو رسیده است. قرار است ۳۵ میلیون یورو کمک تازه اعلام شده اتحادیه اروپا از طریق سه پروژه که توسط سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و بنیاد آقاخان به هدف تقویت ظرفیت پاسخ‌گویی سیستم‌های بهداشتی، آزمایش و درمان بیماران، پیش‌گیری از شیوع کرونا، افزایش آگاهی و کاهش خطرات تغذیه‌ای به مصرف برسد. اتحادیه اروپا گفته است که شیوع ویروس کرونا وضعیت افغانستان را بدتر کرده و نیازهای بزرگ‌تری را برای کشوری که ده‌ها درگیر جنگ بوده، به وجود آورده است. این نهاد افزوده است که بیکاری گسترده و محدودیت در واردات ناامنی غذایی را در افغانستان تشدید کرده است و به حمایت اتحادیه اروپا و متحدانش ۳۰۰ هزار کودک و مادر خدمات غذایی را دریافت خواهند کرد. 

رشد اقتصادی افغانستان در 1400

وزارت اقتصاد افغانستان اعلام نمود که افغانستان در سال ۱۴۰۰ رشد مثبت سه درصد را تجربه خواهد کرد. کریمه حامد فارابی، وزیر اقتصاد در نشست حسابدهی دولت به ملت بیان نمود که بر اساس پیش بینی‌ها، افغانستان در سال ۱۴۰۰ خورشیدی، رشد مثبت ۲.۳ تا ۳ درصدی خواهد داشت. وزیر اقتصاد ذکر نمود که به دلیل وضع محدودیت ها و قرنطینه ناشی از ویروس کرونا در جریان سال ۱۳۹۹، میزان فقر در شهر ها ۴ درصد و در میان کوچی‌ها ۳ درصد افزایش یافته است. به گفته خانم کریمه، از میان ۱۶ میلیون نفوس در سن کار در افغانستان حدود ۶ میلیون آن مشغول کار هستند و از مجموع نفوس مشغول کار در حدود ۴۵.۴ درصد آن در بخش زراعت و مابقی در بخش های مختلف مشغول کار می‌باشند. 

افزایش ذخایر ارزی افغانستان

مسئولان در بانک مرکزی کشور می‌گویند که ذخایر خالص ارزی افغانستان در سال ۱۳۹۹ مالی نسبت به سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است. مسئولان  افغانستان بانک در برنامه گزارش‌دهی دولت به ملت گفتند که ذخایر خالص ارزی کشور از ۷ میلیارد و ۹۹۴ میلیون و ۴۶ هزار دلار به ۸ میلیارد و ۱۸۸ میلیون و ۴۲ هزار دلار افزایش یافته است. نثار احمد یوسفزی، رییس بخش نظارت بانکی افغانستان بانک گفت:”  افغانستان بانک به منظور ثبات قیم شاخص، از شروع سال مالی ۱۳۹۹ حدود 2.09 میلیارد دلار امریکایی را از طریق پروسه مزایده به فروش رسانده است. 

هند

فرصت طلایی حضور هندی‌ها ‌در استراتژیک‌ترین بندر ایران

گروه استان‌ها- با مطرح شدن تفاهم‌نامه ۲۵ ساله میان ایران و چین، بار دیگر هندوستان تلاش‌های خود را برای نقش‌آفرینی در بندر چابهار از سر گرفت و در چنین شرایطی جهت تداوم حضور هند و چین در چابهار، ضروری است فضای رقابتی میان آن‌ها حفظ شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار؛ اواخر آذرماه امسال نشستی سه‌جانبه با حضور سانجیف راجان وزیر حمل‌ و نقل هند، داورون دهقانوف معاون وزیر حمل‌ و نقل ازبکستان و شهرام آدم‌نژاد معاون وزیر حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. اصلی‌ترین محور گفت‌وگوها در این نشست همکاری سه کشور در راستای توسعه و استفاده از ظرفیت‌های بندر چابهار در مسیر دستیابی به اهداف تجاری و ترانزیتی بود. پیش از این نیز در دیداری که نارندرا مودی نخست وزیر هند و شوکت میرزایف رئیس جمهور ازبکستان با یکدیگر داشتند، روی توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی دو کشور از طریق کریدور شمال- جنوب تبادل نظر شد.در این میان هند به دنبال این است که با اتصال به بندر چابهار، خود را به بازارهای افغانستان و کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه پیوند دهد و هزینه‌های ترانزیتی خود را تا یک سوم کاهش دهد. با توجه به اهمیت راهبردی آسیای میانه، رقابت بزرگی میان قدرت‌های جهانی بر سر این منطقه در حال شکل‌گیری است. از گذشته آسیای مرکزی به عنوان حیاط خلوت روسیه محسوب می‌شد و مسکو به طور سنتی نقش غالب خود را در روابط با کشورهای این منطقه حفظ کرده است.

تسهیل تحریم‌های ایران تهدیدی برای نفوذ عراق در بازار هند

سال ۲۰۲۰ نخستین سالی بود که صادرات نفت ایران به هند به صفر رسید و به عراق این فرصت را داد تا صادراتش را از ۴۵.۸۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ به حدود ۵۰.۱۷ میلیون تن رسانده و سهم خود در بازار هند را به ۲۵ درصد افزایش دهد. لیم جیت یانگ، مشاور بازارهای نفت در اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس در این باره اظهار کرد: قیمت گذاری رقابتی عامل مهمی‌بود که عراق را به بزرگترین صادرکننده نفت به هند تبدیل کرد. اما سهم عراق در سال ۲۰۲۱ ممکن است پایینتر رود زیرا احتمال بازگشت نفت ایران به بازار در صورت تسهیل تحریمهای آمریکا از سوی دولت بایدن وجود دارد. طبق آمار کشتیرانی، ایران ۷۹۵ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ و ۴۷۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ نفت به هند صادر کرده بود و این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۹۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد. به گفته یک مسئول در یک پالایشگاه هندی، پالایشگاههای هند به نفت ایران بسیار عادت دارند. آنها در صورت گشایش صادرات ایران، خیلی خوشحال خواهند بود که بتوانند نفت ایران را خریداری کنند. این امر رقابت را برای صادرکنندگانی نظیر عراق دشوارتر خواهد کرد.اگرچه پالایشگاههای خصوصی مانند نایارا انرژی در سال ۲۰۲۰ خریدار فعال گریدهای نفتی بصره لایت و بصره هوی در بازار اسپات بودند اما پالایشگاههای دولتی محموله‌هایی را بر اساس قراردادهای بلندمدت از خاورمیانه وارد کردند با این حال حجم مذکور همزمان با بهبود تقاضا، کاهش پیدا کرده است. 

وزیر نفت هند امیدوار به بازگشت واردات نفت ایران و ونزوئلاست

به نقل از راشاتودی، وزیر نفت هند، دارمندرا پرادا، در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: هند امیدوار است بتواند تحت دولت جدید آمریکا و تسهیل محدودیت‌های صادرات نفت ایران و ونزوئلا، به واردات نفت خود تنوع بدهد.آقای پرادان با اشاره به سیاست‌گذاری‌های مورد انتظار از دولت بایدن گفت: برخی تحولات ژئوپولیتیکی در حال رخ دادن است. وزیر انرژی هند دوباره اظهارات ماه گذشته خود را تکرار کرد و گفت: سومین واردکننده بزرگ نفت جهان علاقمند است فرصت‌های بیشتری برای تنوع‌بخشی به منابع واردات نفت خام خود داشته باشد که از آن جمله می‌توان به بازگشت واردات از ایران و ونزوئلا تحت ریاست‌جمهوری بایدن اشاره کرد. 

آمریکا را به پایان تحریم ایران متقاعدکنید

پایگاه خبری هندی "پرینت" در گزارشی با اشاره به تعامل‌های هند با ایران درباره پروژه توسعه بندر چابهار،‌ تاکید کرد که دولت دهلی نو باید دولت جدید آمریکا را برای بازگشت به برجام و پایان تحریم‌های ایران متقاعد کند. به نقل از پایگاه خبری هندی "پرینت" ، روابط بین هند و آمریکا از زمان استقلال هند تا کنون  فراز و فرودهایی را تجربه کرده است. با این حال روابط دو کشور در طول سال‌ها دربرابر بی‌ثباتی‌های ناشی از تغییر  رهبری در پایتخت‌های دو کشور مصون بوده است. اکنون برای دهلی‌نو مهم است که تصوری از نقشه‌راه دولت بایدن در خصوص مسائل مهم جهانی داشته باشد. رابطه هند - آمریکا حول سه محور است که هر دو کشور باید به رسمیت بشناسند : الزامات داخلی برای هر دو دموکراسی ، عوامل منطقه‌ای و نظم نوظهور جهانی پسا کرونا. هر سه این عوامل در معرض دینامیک‌هایی ژئوپلیتیک قرار دارند. آمریکا بر خلاف هند یک منطقه "ناهمگون" اجتماعی-فرهنگی و سیاسی ندارد .  اکنون به نفع دهلی نو است که رئیس جمهوری جدید ساکن در کاخ سفید را متقاعد سازد که تحریم به عنوان ابزار سیاست خارجی به ندرت برای تحقق اهداف مورد نظر موفق بوده است. این در حالی است که دهلی‌نو هم اکنون تعامل‌هایی را با ایران درباره بندر چابهار آغاز کرده است که با توجه به محور چین - پاکستان و خروج پیشنهادی آمریکا از افغانستان برای هند از اهمیت زیادی برخوردار است. سند راهبرد امنیت ملی آمریکا در سال 2017 به روشنی تصریح کرد که هند یک قدرت جهانی نوظهور و شریک راهبردی و دفاعی آمریکا است و مسائل مرتبط با چین هم ابعاد راهبردی به شراکت بین هند و آمریکا داده است. سیاست بایدن درباره چین پیامدهای گسترده‌ای برای منطقه و بخصوص برای ساختار نوظهور اقیانوس هند - آرام (ایندو پاسیفیک) دارد که به یک صحنه جدید رقابت قدرت بین واشنگتن و پکن تبدیل شده است. تبت ، تایوان ، هنگ‌کنگ و افغانستان در انتظار راه‌حل‌هایی هستند که ممکن است در مشارکت راهبردی بین هند و آمریکا یافت شود. چالش موجود این است که دولت بایدن برای دفاع از اصول اساسی آزادی ، حقوق بشر و دموکراسی در زمینه مخالفت با چین تا کجا پیش خواهد رفت.

دولت بایدن هندی-آمریکایی‌ها را به پست های اصلی در بخش انرژی منصوب می‌کند

سایت تریبون ایندیا: دولت بایدن چهار هندی-آمریکایی را به سمت های ارشد در بخش حیاتی انرژی منصوب کرده است. دولت، تاراک شاه را به عنوان رئیس ستاد منصوب کرد ،او به عنوان اولین هندی-آمریکایی برای خدمت در آن سمت است.شاه گفت: "این کارمندان دولتی با استعداد و متنوع ، هدف رئیس جمهور بایدن را برای مقابله با بحران آب و هوا و ساختن آینده ای معادل انرژی پاک ، تحقق می‌بخشند." تاراک شاه یک متخصص سیاست انرژی است که دهه گذشته را صرف کار در مبارزه با تغییرات آب و هوا کرده است. 

چین، هند و نقش ایران در آینده انرژی جهان

ایران اکونومیست- «تأثیر شرایط روز جهان بر آینده نفت و نیروی ایران» در نخستین روز برگزاری ششمین دوره کنگره و نمایشگاه راهبردی نفت و نیرو بررسی شد. به گزارش وزارت نفت، امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت، ریاست این نشست تخصصی را که با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های نفت، نیرو و امور خارجه برگزار شد، به عهده داشت.  رئیس امور اقتصادی اداره کل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزارت نفت، «آخرین وضع بخش انرژی و بخش نفت و گاز هند و راهبردهای بلندمدت هند در بخش انرژی و جایگاه ایران» را عنوان سخنرانی خود اعلام کرد و گفت: هند در دو دهه اخیر در بخش انرژی دستاوردهای قابل توجهی نسبت به تمام کشورهای در حال توسعه داشته است. دسترسی ۷۵۰ میلیون نفر به برق، کاهش ۲۰ درصدی شدت انرژی، اصلاحات نظام قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی، اصلاحات اساسی در توسعه میدان‌ها اتفاق‌ها مهم نفت و گاز این کشور بودند. وی با بیان اینکه هند نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار جهانی نفت دارد و بازیگر مهمی است، یادآوری کرد: هند سومین مصرف‌کننده انرژی، سومین واردکننده نفت، چهارمین واردکننده ال‌ان‌جی، چهارمین پالایشگر بزرگ و سومین تولیدکننده برق جهان است. قاسمیان تغییر سبد انرژی اولیه هند را چشم‌انداز انرژی این کشور عنوان کرد و گفت: بر ‌اساس بررسی‌هایی که اخیراً انجام شده است، سهم انرژی اولیه در هند از ۱۰ درصد کنونی به ۱۵ درصد تا ۲۰۳۰ می‌رسد و سهم نفت و زغال‌سنگ در سبد انرژی این کشور کاهش می‌یابد. رئیس امور اقتصادی اداره کل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزارت نفت با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها، هند در دو دهه منتهی به ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ به ترتیب دومین و نخستین رشد تقاضای انرژی را خواهد داشت، گفت: مشخصات این دو دوره این است که بخش پیشران تقاضای انرژی هند در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ نفت و زغال‌سنگ و در فاصله سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ انرژی‌های تجدیدپذیر و گاز است. وی با اشاره به اینکه تقاضای نفت خام هند تا سال ۲۰۴۰ روزانه ۳.۷ میلیون بشکه و تقاضای گاز ۳۷۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد که رقم قابل توجهی برای تولیدکنندگان است، تأکید کرد: هند بازار بالقوه برای نفت و گاز است که باید از آن استفاده کرد. قاسمیان با یادآوری اینکه اولویت راهبردی توسعه تعاملات انرژی هند در دو سال اخیر به سمت آمریکا رفته و برنامه‌های زیادی در این زمینه انجام شده است، اظهار کرد: دلیل این اتفاق و تغییر چرخش هند و آمریکا نگرانی از حضور چین در بازار جهانی و انرژی است. برنامه چین برای اجرای یک کمربند یک راه و رابطه گسترده با کشورهای حوزه خاورمیانه و غرب آسیا برای این دو کشور ایجاد نگرانی کرده است. رئیس امور اقتصادی اداره کل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزارت نفت در جمع‌بندی سخنانش اظهار کرد: ایران و هند ظرفیت‌های بالایی برای همکاری دارند که می‌توان به بازگشت ایران به سهم پیشین خود در بازار نفت، صادرات گاز ایران به‌صورت سی‌ان‌جی، امکان صادرات ال‌ان‌جی در صورت سرمایه‌گذاری، صادرات گاز از طریق خط لوله، همکاری فنی و مهندسی و از سرگیری فعالیت‌های شرکت‌های هندی در بخش بالادست نفت ایران و سرمایه‌گذاری اشاره کرد. زمانی‌نیا پس از پایان این ارائه اظهار کرد: نکات مهمی درباره تقاضای انرژی در دو کشور چین و هند ارائه شد که می‌تواند با توجه به ظرفیت ایران در بخش نفت و گاز، مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد.

سرعت رشد اقتصاد هند در ۲۰۲۱ از چین پیشی می‌گیرد

پیش‌بینی می‌شود اقتصاد هند در سال جاری میلادی به سرعت از رکود فعلی بیرون آمده و ۹.۷ درصد توسعه یابد، در حالی که رشد اقتصاد چین ۸.۶ درصد تخمین زده می‌شود. به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشا تودی، اطلاعات شرکت تحقیقاتی گلوبال دیتا نشان می‌دهد هند در اوایل ۲۰۲۱ جای خود را به عنوان کشور دارنده سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان از چین باز پس می‌گیرد. چین دو سال است در رتبه اول قرار دارد. این شرکت مستقر در لندن انتظار دارد اقتصاد هند در سال جاری میلادی به سرعت از رکود فعلی بیرون آمده و ۹.۷ درصد توسعه یابد یعنی سریع‌تر از سایر اقتصادهای بزرگ دنیا. رشد اقتصاد چین ۸.۶ درصد پیش‌بینی می‌شود. دلیل اصلی رشد اقتصاد هند افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ماه‌های اخیر و بسته محرک اقتصادی ۲۶۶ میلیارد دلاری آن خواهد بود که در ماه مه توسط دولت برای کمک به احیای اقتصاد از تأثیرات همه‌گیری ویروس کرونا تصویب شد.

قیمت هل دو میلیون تومان شد

به گفته یک فعال بازار قیمت هل در حالی به کیلویی دو میلیون تومان رسیده که سال گذشته قیمت آن ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بوده است. رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی علت گرانی هل را افزایش قیمت دلار و کاهش واردات عنوان کرده است.به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ، فعالان بازار از قیمت میلیونی هل خبر می دهند. این دانه ریز گیاهی با قیمت دو میلیون تومان به مردم فروخته می‌شود! رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی علت گرانی هل را افزایش قیمت دلار نسبت به سال گذشته و کاهش واردات عنوان کرد. 

سریلانکا 

موفقیّت صادراتی سریلانکا در سال 2020

به گزارش ساندی مورنینگ و به استناد سازمان توسعه صادرات سریلانکا (EDB) در سال 2020  میزان عایدات سریلانکا از منبع صادرات به 9.9 میلیارد دلار رسید. بنابر پیش بینی‌ها قبلا تخمین زده شده بود این میزان 9.5 میلیارد دلار شود که با این احتساب یک دستاورد 104% برای اقتصاد سریلانکا رقم خورده است. در اوایل سال 2020 سازمان توسعه صادرات در بخش صادرات کالا رقم 13.5 میلیارد دلار را هدف گذاری کرده بود که به سبب کرونا، اوضاع اقتصادی داخلی و خارجی تحت تأثیر قرار گرفت و این مهم محقق نشد. این دستاورد در نتیجه اقدامات فعال اقتصادی دولت از میانه سال 2020 رقم خورده است. کنترل موثر کرونا و حمایت از صادرکنندگان موجب مهار بحران و ارز آوری شد. بنابر آمار گمرکات سریلانکا، عایدات صادرات در ماه دسامبر 2020 به 931.65 میلیون دلار رسید که 13.75% از ماه نوامبر 2020 بیشتر و 6.91 % کمتر از دسامبر 2019 است. کاهش صادرات در اکتبر و نوامبر به سبب کرونا بوده است. بغیر از بازارهای هدف اصلی همچون امریکا، انگلیس، آلمان صادرات به سایر بازارهای صادراتی اعم از چین و ترکیه به ترتیب 30.97% و 31.01% در دسامبر 2020 نسبت به همین بازه زمانی در 2019 افزایش نشان می دهد. صادرات سریلانکا به اتحادیه اروپا و کشورهای همسود نیز در دسامبر 2020 نسبت به دسامبر 2019  به ترتیب حاکی از افزایش 4.86% و 5.92% است. اما صادرات سریلانکا به سایر مناطق دچار افت شده است. کل عایدات صادرات از ژانویه تا دسامبر 2020 معادل 9.912 میلیون دلار بود. بالمقایسه در بازه زمانی مشابه در سال قبل میزان صادرات 11.940 میلیون دلار بود که بیانگر کاهش 16.98% می‌باشد. مهمترین اقلام صادراتی سریلانکا در سال 2020 عبارت بودند از پوشاک و منسوجات( 4405.84 میلیون دلار)، چای(1240.94 میلیون دلار)، کائوچو و محصولات وابسته( 816.17 میلیون دلار)، قطعات الکترونیکی و الکتریکی(328.28 میلیون دلار). عایدات از منبع اقلام فوق الذکر نسبت به سال2019 به ترتیب حاکی از کاهش 21.01% و 7.83% و 9.665 و 13.87% از ژانویه تا دسامبر می‌باشد. صادرات نارگیل و محصولات وابسته(664.54 میلیون دلار)، ادویه و افشره(335.47 میلیون دلار) و سایر محصولات زراعی(67.59 میلیون دلار) نرخ رشد مثبت را در سال 2020 ثبت کرد. صادرات تجهیزات محافظتی شخصی در برابر بیماری(PPE) در سال 2020 معادل 876.44 میلیون دلار شد که این عایدی در سال 2019 معادل 600.45 میلیون دلار بود. این رشد در اثر صادرات اقلام(630790 اچ اس) و (392620 اچ اس) رقم خورد. میزان صادرات اقلام پلاستیکی در سال 2020 معادل 176.35 میلیون دلار و در سال 2019 برابر با 73.49 میلیون دلار بود که دال بر رشد 139.96% است. پنج مقصد صادراتی برتر سریلانکا از ژانویه تا دسامبر 2020 به ترتیب عبارت بودند از امریکا(2507.2 میلیون دلار)، انگلستان(910.47 میلیون دلار)، هند(604.5 میلیون دلار)، آلمان(570.39 میلیون دلار)، ایتالیا(457.32 میلیون دلار) کشور های مذکور بیش از 50% سهم صادرات سریلانکا را به خود اختصاص دادند. ارزش صادراتی سریلانکا به امریکا تنها در دسامبر 2020 معادل 239.73 میلیون دلار بود. این میزان بالمقایسه به سال 2019 بیانگر کاهش 15.33% است. در سال 2019 صادرات به امریکا رقم 283.12 میلیون دلار را نشان می دهد. صادرات خدمات اعم از فن آوری ارتباطات و اطلاعات(ICT)، و مدیریت فرآیند کسب و کار(BPM)، ساخت وساز، خدمات مالی، حمل و نقل و لجستیک در سال 2020 معادل 2.976 میلیون دلار و در سال 2019 معادل 3.888 میلیون دلار بود که حاکی از کاهش23.46%  است. 

پیش بینی ورود 1.5 میلیون گردشگر به کشور در سال 2021

پس از تعطیلی 10 ماهه فرودگاهها بدلیل کووید 19 و با بازگشایی مجدد آنها از روز گذشته، سریلانکا برای ورود 1.5 میلیون گردشگر به کشور در سال 2021 هدف گذاری می‌کند. خانم فرناندو رئیس گردشگری سریلانکا در این ارتباط گفت " ما انتظار روزانه 2000 گردشگر ورودی به کشور را داریم که این تعداد به تدریج افزایش خواهد یافت. وی افزود وزارت گردشگری در همکاری نزدیک با وزارت بهداشت و ستاد کووید 19 در اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی عمل می‌کند و همه هتل ها ملزم به خالی نگه داشتن 2 درصد از ظرفیت خود برای استقرار تیم های پزشکی هستند. کلیه گردشگران نیز ملزم به پرداخت 35 دلار بابت ویزا، 12 دلار بابت پوشش بیمه (پوشش بیمه به ارزش 50 هزار دلار) و پیش پرداخت هزینه سه آزمایش PCR در سریلانکا خواهند بود. 

بازگشایی فرودگاه‌ها در سریلانکا

پس از گذشت نه ماه از منع برقراری پروازها به مقصد سریلانکا از مورخ 1399.11.2 پروازها به فرودگاه بین المللی باندرانیاکه در کاتانویاکه از سرگرفته شده و در شروع کار 14 پرواز از خلیج فارس و مبادی دیگر وارد سریلانکا خواهند شد. خطوط هوایی سریلانکن ایرلاینز، قطر ایرویز، کثی پسفیک، ایندیگو ایرلاینز، عمان ایرویز و اتحاد به کلمبو پروازهای مسافری و باری خواهند داشت. پاسخ آزمایش کرونای مسافران می‌باید منفی بوده و 50 هزار دلار بیمه شده باشند. مسافران ورودی به سریلانکا بستگی به مدت زمان اقامتشان می‌باید تست پی سی آر را تکرار نمایند. مسافران تحت نظارت آژانس های مسافرتی و در هتل های امن و امان در چهارچوب دستور العمل های سلامت اقامت خواهند نمود. 

تولید چای سریلانکا در سال 2020 پایین ترین میزان در 23 سال گذشته

تولید سالانه چای سریلانکا در سال گذشته میلادی 278.4 میلیون کیلوگرم بود که پایین ترین میزان از سال 1997 می‌باشد. تغییرات اقلیمی دلیل عمده کاهش تولید این محصول ملی بوده است. ترکیه با خرید 38.8 میلیون کیلوگرم چای سیلان رتبه نخست واردات و عراق، روسیه و ایران به ترتیب با خرید 33.3 میلیون کیلوگرم، 29.6 میلیون کیلوگرم و 15.1 میلیون کیلوگرم به ترتیب در جایگاههای دوم و سوم قرار دارند. میزان واردات چای چین از سریلانکا نیز در سال گذشته 14.1 میلیون کیلوگرم بود. 

کسب رتبه دهم توسط سریلانکا در مواجهه با کووید 19

سریلانکا در رده بندی موسسه لویی استرالیا از نظر شاخص عملکرد در مواجهه با کووید 19 در بین 100 کشور رتبه دهم را بدست آورد. در این رده بندی کشورهای نیوزلند، ویتنام، تایوان، تایلند، قبرس، رواندا، ایسلند، استرالیا و لتونی به ترتیب در رتبه‌های 1 تا 9 قرار گرفتند. همه این کشورها موارد ابتلا و مرگ و میر گزارش شده  کمتری نسبت به سایر کشورها داشتند.

چین و هند به سریلانکا واکسن اهداء می‌کنند

همزمان با اهداء 500 هزار دوز واکسن کووید 19 به سریلانکا توسط هند، چین نیز روز گذشته از اهداء 300 هزار دوز واکسن تولیدی شرکت سینوفارم این کشور به سریلانکا خبر داد. سفارت چین در کلمبو با انتشار بیانیه ای اعلام کرد " چین و سریلانکا از روابط دوستانه و تاریخی برخوردارند و همواره از یکدیگر حمایت کرده اند بویژه در مبارزه مشترک با همه گیری کووید 19. چین در پاسخ به درخواست دولت سریلانکا و با وجود محدودیت ظرفیت تولید واکسن در مقایسه با تقاضای بالای داخلی و بین المللی تصمیم گرفت به منظور مبارزه مشترک با کووید 19، سیصد هزار دوز واکسن به سریلانکا اهداء کند. انتظار می رود واکسنهای مذکور تا اواسط ماه فوریه سال جاری میلادی تحویل این کشور گردد. همچنین هند هفته آینده هدیه ای را به شکل واکسن ویروس کرونا به سریلانکا ارسال خواهد کرد. گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور سریلانکا، اعلام کرده است که این واکسن در 27 ژانویه به این کشور وارد خواهد شد. سریلانکا 500 هزار دوز از واکسن کوویشیلد را دریافت خواهد کرد. سریالانکا هشتمین کشور خواهد بود که هدیه واکسن ویروس کرونا را از هند دریافت می‌کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما