معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۱- ۱۱:۲۷ - مشاهده: ۳۳۱

روند تدریجی بهبود صادرات اسپانیا در پرتو تداوم بحران کرونا

بر اساس گزارش منتشره در نشریه اقتصادی سینکو دیاس اسپانیا، آسیب ناشی از کووید19در بخش صادرات این کشور به اندازه دیگر بخش های اقتصاد نبوده است. بر اساس آخرین آمار منتشره توسط وزارت صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا در 10 ماهه نخست سال 2020، میزان صادرات به نسبت مدت مشابه در سال قبل با کاهشی برابر 11.9% مواجه شده و رقم آن طی این مدت به 213 میلیارد و 683 میلیون یورو رسیده است. این میزان کاهش با توجه به سقوط فعالیت های اقتصاد جهانی در فصل بهار به دلیل شیوع بیماری کووید 19 (اسپانیا در ماه آوریل تنها 13% فروش معمول خود را به خارج از کشور داشته است) قابل درک می‌باشد، اما با این وجود، بخش صادرات در اسپانیا با قدرت بیشتری در مسیر بهبودی حرکت می‌کند.

این روند ترمیمی در ماه جولای آغاز شد و هر ماه نسبت به ماه قبل افزایش بیشتری داشته است. با این وجود، حجم صادرات در هیچ یک از این ماه‌ها به اندازه همان ماه در سال 2019 نیست. خانم چیانا مندس معاون تجارت وزارت صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا در این ارتباط ضمن اعلام آمار ماه اکتبر اظهار داشت که روند صادرات و واردات نسبت به ماه سپتامبر همچنان افزایشی و در حال نزدیک شدن به همین رقم در سال گذشته بوده و این امر نشانه توانمندی شرکت های اسپانیایی و استحکام بخش خارجی در اقتصاد اسپانیا می‌باشد. اندیشکده فونکاس نیز همین دیدگاه را دارد و اقتصاددان آن ماریا خسوس فرناندز، ترمیم صادرات را نتیجه رقابت پذیری شرکت های اسپانیایی و موفقیت روند بین المللی سازی آنها می داند که از چند سال قبل آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، بخش های موادغذایی، نوشیدنی‌ها و تنباکو بیشترین افزایش فروش به خارج از کشور را داشته اند. بخش خودرو که از ژانویه تا اکتبر 2021 دچار کاهش قابل توجهی در صادرات شده بود، در ماه اکتبر با سرعت روند ترمیمی خود را ادامه داد. انجمن اسپانیایی تولید کنندگان خودرو (Anfac) اعلام کرد که فروش این بخش به خارج از کشور در ماه نوامبر رشدی 9.9 درصدی نسبت به رشد تولید خودرو داشته که به دلیل تقاضای بازرهای اروپایی در سیری صعودی قرار دارد. خودرو همچنان یکی از اصلی ترین موتورهای صادرات اسپانیا است و 3 درصد از میزان کاهش اولیه خود را در سال 2020 جبران کرده است. بخش هایی که کمترین افزایش فروش به خارج از کشور را داشتند تجهیزات، کالای انرژی و منسوجات بودند.

  • بر اساس آمار وزارت صنعت، تجارت و جهانگردی تا ماه اکتبر 2021، ایالت اکستره مادورا بیشترین صادرات را داشته و در آن فروش به خارج از کشور رشدی برابر 3.1% را تجربه نموده که دلیل اصلی آن افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی بوده است. در این میان، جزایر قناری 31.7%، پائیس واسکو 19.2% و جزایر بالئار با 17.8% کاهش صادرات روبرو بوده اند.
  • کشورهای اتحادیه اروپا شامل فرانسه، آلمان و ایتالیا مهم ترین مقاصد صادراتی اسپانیا بوده اند. با این وجود، در 10 ماهه سال 2020 صادرات اسپانیا به اتحادیه اروپا کاهشی برابر 9.3% و به منطقه یورو کاهشی 8.6 درصدی داشته است.
  • وضعیت صادرات اسپانیا بسیار مشابه به دیگر کشورهای صنعتی است. در این گروه از کشورها تنها چین در 10 ماه اول رشد صادرات داشت که رقم آن بسیار کم و برابر 0.5% بود. در منطقه یورو، صادرات 11% و در اروپا 10.2% کاهش داشته است. کاهش صادرات فرانسه بیشتر از اسپانیا و برابر 18.4% بوده است. این رقم در باره بریتانیا 16.3% و ایتالیا 12% بوده است. افت صادرات ایالات متحده آمریکا و ژاپن نیز به ترتیب برابر 14.55% و 13.1% بود.
  • واردات کالا به اسپانیا در 10 ماهه نخست سال 2020، روندی نزولی داشته و از ژانویه تا اکتبر 2020، واردات نسبت به دوره مشابه در سال قبل به میزان 16.7% کاهش داشته و به 225 میلیارد و 439 میلیون یورو رسیده است. از این رو افزایش صادرات در کنار کاهش واردات، به کاهش میزان کسری تجاری کشور کمک قابل توجهی نمود است. 
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما