معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۸

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 60( هفته اول بهمن ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته اول بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

اعتصاب کارکنان شبکه SABC

تعدادی از کارکنان مجموعه خبری SABC که به اعتراض به تعدیل نیرو اعتصاب کرده اند خواستار انحلال سریع هیئت مدیره به دلیل عدم توانایی در هدایت و حفظ مشاغل در این مجموعه هستند. معترضان قصد دارند بیانیه نهایی خود را در مقابل کاخ ریاست جمهوری به رئیس جمهور راماپوزا تحویل دهند.

 پیشنهاد افزایش مالیات برای خرید واکسن

خزانه داری آفریقای جنوبی پیشنهاد داده است دولت با افزایش مالیات خرید واکسن را با سرعت بیشتری انجام دهد. سریل راماپوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز در سخنرانی اخیر خود بروز موج های دیگر کرونا را غیر محتمل ندانسته است. راماپوزا سال 2021 را سال بسیاری چالش برانگیزی دانسته است. در این اطلاعیه که توسط دفتر رئیس جمهور منتشر شده است اعلام شده که به علت هزینه‌های مرتبط با نظام بهداشت در دوران کرونا بودجه عمومی نیز بشدت تحت فشار است.

 گابن

وزیر بهداشت گابن خواستار حمایت بانک توسعه کشورهای مرکز آفریقا شد

دکتر "پاتریک اوبیانگ اندونگ" وزیر بهداشت گابن روز سه شنبه 12 ژانویه "فارتوناتو اوفا امبو" رئیس بانک توسعه کشورهای مرکز آفریقا BDEAC را به حضور پذیرفت. در این ملاقات وزیر بهداشت گابن خواستار حمایت این بانک برای تقویت سیستم بهداشتی و مبارزه با ویروس کووید 19 در گابن شد. رئیس بانک توسعه کشورهای مرکز آفریقا نیز در سخنانی از گابن بعنوان کشور مرجع در آفریقا در خصوص راهبرد این کشور در مدیریت بحران کووید 19 نام برد  و اظهار داشت بانک توسعه آفریقا کاملا با چشم انداز دولت گابن برای تقویت سیستم بهداشتی هم عقیده است و با اولویت های برنامه راهبردی 2022-2017 بانک سازگار است.

رشد 180 درصدی گردش مالی بخش املاک گابن در سال 2020

اداره کل اقتصاد و سیاست مالیاتی گابن در آخرین گزارش خود از رشد 181.5 درصدی گردش مالی بخش املاک علیرغم شیوع ویروس کووید 19 خبر داده است و نوشته است گردش مالی بخش املاک از 1.5 میلیارد فرانک سیفا در پایان سپتامبر 2019 به 4.5 میلیارد  فرانک سیفا  در پایان سپتامبر 2020 رسیده است.

مالی

 دیدار رئیس مرکز مبارزه با ثروت‌های غیرقانونی با رئیس جمهور مالی

به گزارش روزنامه دولتی اسار رئیس جمهور در روز سه‌شنبه 19 ژانویه 2021 (30 دی 1399) مومونی گیندو، رئیس مرکز مبارزه با ثروت‌های غیرقانونی (OCLEI) را به حضور پذیرفت. مومونی گیندو در پایان دیدار در مصاحبه مطبوعاتی گفت: برای تشریح عملکردها، موفقیت‌ها و مشکلات مأموریت مرکز مبارزه با ثروت‌های غیرقانونی با رئیس جمهور دیدار کردم. در این ملاقات فرصت را مغتنم شمردم از رئیس جمهور درخواست کردم از فعلیت‌های مرکز ما حمایت کند. رئیس جمهور بر حمایت از ما تأکید کرد.

ساحل عاج

اولین محموله واکسن فایزر در ماه فوریه وارد ساحل عاج می‌شود

سیدی توره سخنوی دولت ساحل عاج روز چهارشنبه 20 ژانویه پس از جلسه هیئت وزیران در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا گفت: « تحویل اولین محموله واکسن فایزر شامل 100 هزار دوز که برای آخر ژانویه برنامه ریزی شده بود به تعویق افتاده و قرار است در اواسط ماه فوریه انجام شود.» وی افزود:« علاوه بر واکسن فایزر، واکسن‌هایی از انگلیس، چین و هند سفارش داده ایم و به محض تحویل، برنامه واکسیناسیون را آغاز خواهیم کرد.»   

سومین دوره نمایشگاه سلامت آفریقا در ماه مه 2021 برگزار می‌شود

مراسم آغازین سومین دوره نمایشگاه سلامت آفریقا (Africa Santé Expo) روز پنج شنبه 21 ژانویه در وزارت سلامت و بهداشت عمومی ساحل عاج برگزار شد. در این جلسه مقرر شد سومین دوره نمایشگاه سلامت آفریقا با موضوع: "سلامتی، زیبایی و رفاه: راه حل های جدید سازگار با آفریقا"  در تاریخ 20 و 21 ماه مه 2021 در هتل ایوار ابیجان برگزار شود. به گفته برگزار کنندگان، قرار است فرانسه میهمان افتخاری و نیجریه میهمان رسمی این نمایشگاه باشند. گفتنی است این دوره از نمایشگاه با توجه به شیوع ویروس کووید 19 بصورت مجازی و حضوری برگزار خواهد شد. پیش بینی می‌شود بیش از 10 هزار شرکت کننده و 100 غرفه دار در رشته‌های پزشکی، داروسازی، تحقیقات، لوازم آرایشی و بهداشتی، مهندسی صنایع، طب سنتی، خدمات ، توزیع، بسته بندی ، تجهیزات، صنایع غذایی، دامپزشکی، رژیم غذایی و ... در این نمایشگاه شرکت کنند. همچنین حدود 100 جلسه BE  BE To برنامه ریزی شده است.

 سیرالئون

جریمه 70 میلیون لئونی بانک سیرالئون به دلیل نقض قانون حق دسترسی به اطلاعات

 کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات، بانک سیرالئون را به دلیل کوتاهی در انجام وظایف خود مطابق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات مصوبه سال 2013 به پرداخت جریمه 70 میلیون لئونی محکوم کرد. در بخشی از این حکم آمده است که بانک سیرالئون مکرراً در انتشار اطلاعات مربوط به تاریخ مبادله ارزی که به طور رسمی از آن درخواست گردیده بود امتناع کرده است. حق اعتراض به حکم برای بانک سیرالئون وجود دارد.

روند رو به رشد همکاری‌های سیرالئون و کره جنوبی

 روابط سیرالئون و کره جنوبی از سال 1962 آغاز شد. در ماه می سال 2018 دو کشور در زمینه حمایت از سیستم نظارت بر حوزه شیلات سیرالئون تفاهم نامه همکاری امضا کردند. در نوامبر 2018 نیز سفیر سیرالئون در کره جنوبی با توجه به اهمیت بخش آموزش در برنامه‌های دولت مادا بیو، موافقت دولت کره جنوبی را برای اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان سیرالئونی جلب کرد. در این زمینه تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه ملی اینچئون و سفارت سیرالئون در کره جنوبی به امضاء رسید. در گامهای بعدی تفاهم نامه دوستی مشترک میان سفارت سیرالئون و شهرداری ایکسان و همچنین تفاهم نامه همکاری میان سازمان میراث فرهنگی دو کشور به امضا رسید. در تاریخ 10 فوریه 2020 دومین بیمارستان اورژانس مدرن در منطقه مویامبا در سیرالئون با حمایت بنیاد صلح کره جنوبی به بهره برداری رسید. دولت کره جنوبی در نوامبر 2020 طی مراسمی همکاری‌های خود با بخش حمل و نقل دریایی سیرالئون را اعلام کرد و دولت سیرالئون نیز تقویت همکاری‌های دفاعی با کره جنوبی را در چارچوب همکاری‌های کره جنوبی – آفریقا 2017-2021 در راستای تقویت و ارتقای امنیت دریایی مورد تأکید قرار داد. سرمایه گذاری 54 میلیون دلاری کره جنوبی در احداث مجتمع اداری مدرن فریتاون پس از سه سال آماده بهره برداری گردیده است؛ همچنین آژانس همکاری بین المللی کره جنوبی (KOICA) یک میلیون دلار برای توسعه و بازسازی 460 حلقه چاه آب همراه با پمپ در مناطق مختلف سیرالئون اعطا کرده است. کره جنوبی در آخرین اقدام خود در راستای توسعه روابط با سیرالئون، لیستی از آزمایشگاه‌های معتبر برای انجام آزمایشهای کووید -19 ارائه داده است.

دماغه سبز

تفویض همزمان 5 پست به وزیر جدید امور خارجه دماغه سبز

به دنبال استعفای وزیر امور خارجه و دفاع دماغه سبز، رئیس جمهور آن کشور طی حکمی آقای روئی آلبرتو دو فیگردو سوارز Rui Alberto de Figueiredo Soares را به عنوان وزیر جدید «امور خارجه، اجتماعات و دفاع کشور دماغه سبز» انتخاب کرد. در حکم جدید، دو پست دیگر به وزیر جدید محول شده است. به این ترتیب، آقای سوارز علاوه بر مدیریت «روابط خارجی»، «امور اجتماعات» و «امور دفاعی»، به عنوان «معاون نخست وزیر» و «وزیر همگرایی منطقه ای» نیز منصوب شده است.

کنیا

چین به کنیا اجازه داد تا  بازپرداخت بدهی 27 میلیارد شیلینگ خود به این کشور به تعویق بیفتد

دولت چین که از سرمایه گذاران اصلی در کنیا محسوب می‌شود با تکیه به ابتکار سرویس تعلیق بدهی که از ابتکارات گروه 20 می‌باشد و چین نیز از اعضای این گروه است، به کنیا مجوز داد تا از باز پرداخت بدهی مذکور خود از ژانویه تا ماه ژوئن 2021 به تعویق بیفتد. 

آقای اوکور یاتانی وزیر خزانه داری دولت کنیا در مصاحبه ای با رادیو ملی این کشور اعلان داشت: ما بسیار خرسندیم تا اعلان کنیم، بازپرداخت بدهی ما به چین از ماه ژانویه تا ژوئن سال جاری 2021 تمدید شده است. بعد از قریب به 7 ماه کنیا نهایتا به عضویت ابتکار فوق درآمد، این ابتکار علاوه بر گروه 20 توسط گروه پاریس نیز نماندگی می‌شود که هدف آن زیرسازی برای کشورها در دوران کرونا است تا از فشارهای مالی وارد شده تحت شرایط زیر رهایی یابند. 

جمهوری دموکراتیک کنگو 

 پیش بینی رقم 318.2 میلیارد فرانک کنگو برای درآمد تولید نفت در ج.د.کنگو در سال 2021

سایت اقتصادی zoom-eco.net 25 ژانویه 2021 (6 بهمن 99) می‌نویسد تولید نفت یکی از مهمترین بخش‌های درآمدزا در پیش‌بینی مالی سال 2021  ج.د.کنگو است و دولت کنگو در این خصوص ارزیابی کرده که در سال جاری رقم 318.2 میلیارد و دویست میلیون فرانک کنگو (نرخ تسعیر 2 هزار فرانک در ازای هر دلار) را از محل تولید نفت به دست آورد. این رقم در مقایسه با درآمد به ثبت رسیده در سال 2020 که رقم 442,5 (چهار صد و چهل و دو میلیارد و پانصد میلیون فرانک کنگو) را بعنوان عایدی به خزانه دولت وارد کرد، نشانگر کاهش 28 درصدی خواهد بود.  در ادامه این گزارش تحلیلی آمده در حالی ج.د.کنگو در روز 25 هزار بشکه نفت تولید می‌کند، که ظرفیت این کشور بسیار بیشتر از آنگولا است. در این گزارش همچنین بنا به گفته NJ Ayuk رییس اتاق انرژی آفریقا آمده ظرفیت نفتی ج.د.کنگو (offshore and onshore) 20 میلیارد بشکه تخمین زده شده که در صورت تایید این رقم، ج.د.کنگو پس از نیجریه و بسیار بیشتر از میزان 9 میلیارد بشکه ذخایر آنگولا، در جایگاه دوم بزرگترین دارنده نفت در جنوب صحرای آفریقا قرار خواهد گرفت. وزیر هیدوکربورهای ج.د.کنگو پیش از این اعلام کرده بود که 24 استان از مجموع 26 استان این کشور دارای ذخایر نفت بهره‌برداری نشده هستند.

سفر کاری وزیر تجارت و صنعت رواندا به ج.د.کنگو با هدف ایجاد همکاری‌های تنگاتنگ اقتصادی

20 ژانویه 2021 (اول بهمن 99) خانم Hakuziyaremye Soraya وزیر تجارت و صنعت رواندا که بمنظور توسعه روابط فی‌مابین به کینشازا سفر کرده، با فلیکس تشیسکدی رئیس جمهور ج.د.کنگو دیدار کرد. وی در این ملاقات در مورد توسعه روابط تجاری دوجانبه و همچنین موضوع مهم همکاری‌های دو کشور در منطقه آزاد تجارت آفریقا (ZLECAf) با آقای تشیسکدی بحث و گفتگو کرد. در این ملاقات وزرای تجارت خارجی و اقتصاد ملی ج.د.کنگو نیز حضور داشتند.

 وزیر تجارت و صنعت رواندا پس از این ملاقات گفت پیش از ملاقات با رییس جمهور تشیسکدی با هدف ایجاد همکاری‌های تنگاتنگ اقتصادی میان دو کشور با خانم اقاقیا باندوبولا (Acacia Bandubola) وزیر اقتصاد ملی و آقای ژان‌لوسین بوسا (Jean Lucien Bussa) وزیر تجارت ج.د.کنگو دیدار کرده و در نهایت برای ارائه گزارش تصمیمات ماخوذه حین این سفر کاری و جلب حمایت رییس جمهور ج.د.کنگو در ملاقات با فلیکس تشیسکدی حضور پیدا کرده است.

 وی تصریح کرد در پایان رایزنی‌های صورت گرفته تصمیم بر آن شد که دو کشور از طریق استقرار یک کمیسیون مشترک برای تهیه نقشه راه افزایش همکاری‌های اقتصادی در جهت منافع دو ملت و همچنین در چارچوب منطقه آزاد تجارت اقتصادی با یکدیگر همکاری مشترک بسیار نزدیکی را آغاز کنند. این فرستاده پل کاگامه، رییس جمهور رواندا در پایان اعلام کرد قرار است کارگروهی متشکل از کارشناسان در قالب کمیسیونی دائمی میان دو کشور در اسرع وقت تشکیل شود و ضمن برررسی موضوعات مورد توافق، در وهله اول به تعریف پروژه‌های کوتاه مدت و زودبازده بپردازند.

ابراز تمایل هلدینگ AMS برای راه‌اندازی خط تولید محصولات پزشکی و پیراپزشکی در ج.د.کنگو

15 ژانویه 2021 (26 دی 99) آقای ژولین پالوکو (Julien Paluku) وزیر صنعت ج.د.کنگو با آقای Akli AiT Ahcene رییس هلدینگ بین‌المللی AMS  ملاقات کرد.  وی در دیدار با آقای پالوکو اعلام کرد که گروه متبوعش آمادگی دارد که به سرعت یک کارخانه تولید محصولات پزشکی و پیراپزشکی در ج.دکنگو را ایجاد کند. نامبرده پس از این ملاقات به خبرنگاران گفت در این دیدار علاوه بر ارائه پروژه‌های مورد نظر سرمایه‌گذاری در ج.د.کنگو  به شرح سوابق فعالیت این گروه که در حال حاضر در 27 کشور جهان مشفول فعالیت است نیز پرداخته است.

آقای Akli AiT Ahcene در ادامه تصریح کرد پروژه  اصلی مورد نظر تنها مربوط به ویرو‌س‌کرونا نیست ، بلکه به سایر بیماری‌های دیگری که می‌توانند بروز پیدا کنند نیز ارتباط دارد. وی افزود محل‌های مورد نظر در کینشازا برای شروع تولید محصولاتی همچون ماسک، چاقو و کلیه لوازم جانبی مورد استفاده در بیمارستان‌های ج.د.کنگو در نظر گرفته شده‌اند. در پایان این خبر آمده تاسیس کارخانه مذکور، "ثمره لابی‌گری برجسته آقای پالوکو در جلب سرمایه‌گذاران برای ورود به فرصت‌های ارائه شده ج.د.کنگو بمنظور برقراری همکاری‌های سودمند مشترک است"

گروه AMS مجموعه ای از 15 شرکت است که در سراسر جهان از جمله 10 شرکت در آفریقا، 5 شرکت در کشورهای فرانسه، انگلستان، هنگ کنگ، روسیه و اخیرا در عربستان سعودی مستقر هستند.

انگلستان ورود مسافران از مبدا ج.د.کنگو را ممنوع کرد

21 ژانویه 2021 (دوم یهمن 99) سفیر انگلستان در ج.د.کنگو طی توییتی اعلام کرد تمامی مسافرانی که ظرف 10 روز گذشته به ج.د.کنگو سفر کردند و یا از این کشور بصورت تزانزیت عبور کردند، از 22 ژانوبه (سوم بهمن) نمی‌توانند وارد خاک انگلستان شوند. سفارت انگلستان در کینشازا نیز طی اعلامیه‌ای در این رابطه تصریح کرد اتباع بریتانیایی و ایرلندی و همچنین کشورهای ثالث که حق اقامت قانونی در انگلستان را دارند در صورت بازگشت از ج.د.کنگو به کشور باید خود را قرنطینه کنند. این تصمیم Grant Shapps وزیر حمل و نقل انگلستان  بمنظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونای شناسایی شده در آفریقای جنوبی اتخاد شده است.

لازم به ذکر است پیش از این وزیر حمل و نقل انگلستان نیز در توییترش اعلام کرده بود "برای توقف انتشار ویروس کرونای شناسایی شده در آفریقای‌جنوبی از ورود مسافران ج.د.کنگو و تانزانیا جلوگیری خواهد شد".

 تولید ۴۰ هزار قیراط الماس توسط شرکت دولتی الماس MIBA  ظرف ۴ ماه گذشته

آقای Théo Tshilumba Kabeya مشاور ارشد رییس جمهور ج.د.کنگو ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱ ( ۳۰ دی ۹۹) در مصاحبه ای با خبرگزاری دولتی کنگو ACP اعلام کرد شرکت معدنی دولتی الماس Bakwanga (MIBA) که فعالیت هایش در تولید الماس به شیوه صنعتی با بودجه  دولتی به مبلغ ۵ میلیون دلار را در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ احیا کرده، موفق شده است که ظرف مدت ۴ ماه گذشته بیش از ۴۰ هزار قیراط الماس تولید کند. این کشیش تصریح کرد شرکت دولتی MIBA که دفتر مرکزی ٱن در شهر Mbuji Mayi مرکز استان کاسایی شرقی (Kasaï Oriental) واقع است انتظار دارد رقم پیش بینی شده ۴۰ میلیون دلاری از سوی دولت کنگو را برای تامین تجهیزات و ابزار کار خود در اختیار بگیرد.شایان ذکر است که قلمرو Bakwanga  در استان کاسایی شرقی واقع شده و شهر موجی مایی مرکز این استان به پایتخت الماس صنعتی جهان ( تولید به شیوه صنعتی) مشهور است.آقای فلکیس تشیسکدی رییس جمهور ج.د.کنگو ریشه کاسایی دارد.

جمهوری کنگو (برازاویل)

کمک تجهیزاتی چین به دو بیمارستان کنگو برازاویل برای مبارزه با کرونا

سفیر چین در برازاویل ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱ ( ۳۰ دی ۹۹) در چارچوب تقویت همکاری‌های بهداشتی ابن کشور با جمهوری کنگو، محموله‌های حاوی تجهیزات پزشکی و بهداشتی را برای مبارزه با ویروس کرونا به وزیر بهداشت این کشور تقدیم کرد. این کمک تجهیزاتی چین شامل دو محموله به ارزش جمعا ۷۴ میلیون فرانک سیفا بوده که برای ارائه به بیمارستان چین- کنگو Mfilou پایتخت (برازاویل) و بیمارستان Loandjili شهر پونت نوار (-Pointe Noire) در نظر گرفته شده است.

در پایان این خبر ٱمده در همین  چارچوب همکارهای فیمابین پکن و برازاویل، سفیر چین ۲۷ مین ماموریت پزشکی این کشور که در بیمارستان Mfilou در هماهنگی با کارکنان محلی مشغول بکار خواهد شد را معرفی کرد. در تیم پزشکی چین متخصصان اطفال، زنان زایمان، رادیولوژی، بیهوشی، اورولوژی، جراح و متخصصان اورژانس حضور دارند.

جمهوری جیبوتی

 دیدار وزیر امور خارجه جیبوتی با سفیر عربستان

محمود علی یوسف وزیر امور خارجه و همکاری­های بین ­الملل و سخنگوی دولت جیبوتی روز چهارشنبه 20 ژانویه با حضور در سفارت عربستان با عبدالعزیز بن عبدالله آل مطر سفیر این کشور در جیبوتی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، محمود علی یوسف علاوه بر تحولات منطقه ­ی شاخ آفریقا، به بررسی جوانب همکاری­های دوجانبه­ ی بین دو کشور با سفیر عربستان پرداخت. وزیر امور خارجه­ ی جیبوتی اظهار داشت که این سفر در چارچوب تماس­های مستمر بین دو کشور با هدف تقویت روابط برادرانه و بحث در مورد تحولات منطقه بوده است. وی گفت: «ما به ­طور مستمر در حال گفتگو در خصوص وضعیت منطقه و بحران­های شاخ آفریقا هستیم و از نقش مشهور عربستان در ایجاد امنیت و ثبات و حمایت از کشورهای منطقه کاملا آگاهیم. تعامل و همکاری بین عربستان و کشورهای منطقه، خصوصا جیبوتی، در واقعیت امر کاملا محسوس است».

او با قدردانی از تلاش­های سفیر عربستان اظهار داشت که جیبوتی به دنبال تحکیم روابط خود با عربستان است. محمود علی یوسف با ابراز اطمینان از این­که مناسبات جیبوتی و عربستان آینده­ای امیدوارکننده خواهد داشت، گفت که طرفین در جهت دستیابی به اهداف مشترک تلاش خواهند کرد. در این دیدار سفیر عربستان نیز با تاکید بر علاقه ­ی این کشور به توسعه­ ی همکاری­ های دوجانبه، اظهار داشت که نزدیکی مناسبات طرفین ریشه در تاریخ دارد. شایان ذکر است که این دیدار به دعوت سفیر عربستان از وزیر امور خارجه ­ی جیبوتی صورت پذیرفته است. 

انزانیا

تحریم مقامات تانزانیایی توسط  ایالات متحده

وزارت خارجه ایالات متحده در تاریخ 19 ژانویه و در آخرین روز کاری پمپئو به عنوان وزیر خارجه، محدودیت های ویزایی را برای مقامات تانزانیایی مسئول در برگزاری انتخابات عمومی اواخر اکتبر این کشور وضع کرد. تاکنون نام هیچ فردی به صورت عمومی اعلام نشده است. چهره‌های مخالف دولت تانزانیا از این اقدام وزارت خارجه آمریکا حمایت کرده و خواستار تحریم مقامات تانزانیایی توسط دیگر کشورها شدند. اما دولت تانزانیا به این موضوع اعتراض و اعلام کرد ادعای خرابکاری در روند  برگزاری انتخابات بسیار کلی است و دولت آمریکا جزئیات و شواهدی را درخصوص ادعای خود ارائه نکرده است.

مالاوی

اعمال نخستین محدودیت های کرونایی در مالاوی

از زمانی که دیوان عالی در ماه آوریل جلوی تصمیم دولت را برای قرنطینه گرفت، زندگی روزمره در این کشور تغییر نکرده است. قضات این دیوان، تدابیری که برای جبران خسارات معیشتی به مردم این کشور فقیر در نظر گرفته شده بود ناکافی دانستند. اما مالاوی پس از آنکه چندین ماه سطح ابتلایش نسبتا پایین مانده بود، هم اکنون مانند دیگر کشورهای آفریقایی با موج افزایش شمار مبتلایان مواجه است. آقای لازاروس چاکورا، فرمان اجرای منع تردد شبانه و بسته شدن مدارس را به مدت سه هفته صادر کرد. برای نخستین بار از آغاز شیوع کرونا، شمار شرکت کنندگان در تجمع ها در تجمع ها محدود شده و ماسک زدن( که تاکنون تشویق به زدن آن می‌شد) اجباری شده است. مرگ دو وزیر در تاریخ 12 ژانویه بر اثر کرونا، رئیس جمهور را بر آن داشت تا وضع فوق العاده اعلام کند به وی امکان اداد تا تصمیم دیوان عالی را نادیده بگیرد.

مالاوی با بیش از 18 میلیون جمعیت، تاکنون فقط 12 هزار و 470 مبتلا و 314 جان باخته ثبت کرده است. اما بیش از 40 درصد از این تعداد تنها طی یک ماه ژانویه ثبت شد. چاکورا وعده داد 24 میلیون دلار برای مبارزه با شیوع کرونا اختصاص داده خواهد شد.

 گروه 5 ساحل

بانک جهانی طرح سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری  برای مناطق خشک آفریقا

بانک جهانی از طرح سرنایه گذاری 5 میلیارد دلاری در 5 سال آینده با هدف بهبود کارایی کشاورزی و تقویت امور معیشتی مردم 11 کشور آفریقایی که در امتداد نوار مرزی سنگال تا جیبوتی هستند را تدوین کرده است. طرح مزبور با همکاری فرانسه و سازمان ملل متحد با هدف ارتقای  تلاش های مبارزه با تغییرات جوی  حفظ تنوع زیستی در مناطق ساحل و دریاچه چاد  و شاخ  آفریقا اجرایی می‌شود.

طرح مزبور در راستای طرح دیوار سبز بزرگ به منظور منتفع شدن 19 میلیون ساکن منطقه  و توسعه 1.6  میلیون هکتاری از زمین‌ها در توسعه پایدار. بانک جهانی در همین زمینه  14.5 میلیون دلار در کشورهای منطقه ساحل سرمایه گذاری کرده است.

کومسا

توافق کومسا و کشور مالاوی

دبیرخانه کومسا و دولت مالاوی توافق نامه ای به ارزش 3.45 میلیون یورو به امضا رساندند. بر اساس این توافق مدیریت هماهنگی‌های مرزی میان زامبیا و مالاوی تقویت خواهد شد. برخی فعالیتهای اصلی که ذیل این توافق دنبال میشود عبارتند از مدیریت الکترونیکی سیستم گمرکی و پهنای باند این سیستم، تقویت ارتباطات بین نهادی، اجرای سیستم مدیریت هماهنگی حمل و نقل و تجارت، ظرفیت سازی، و آموزش آژانسهای مرزی و کمیته تسهیل تجارت ملی.

این تحول جدید بخشی از برنامه 48 میلیون یورویی تسهیل تجارت با کومسا است که در قالب یازدهمین صندوق توسعه اروپایی تامین مالی میشود. توافق فعلی بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته از چالشهایی است که در پستهای مرزی وجود دارد.

سفیر اتحادیه اروپا نزد زامبیا و کومسا طی سخنانی ضمن استقبال از امضای این توافق آن را گام بلندی در جهت کاهش موانع تجارت در مرز دانست که موجب تقویت جریان تبادل کالا خواهد شد.

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما