معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۴۳

اخبار اقتصادی قطر (دی ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر می‌باشد:

 اخبار و تحولات داخلی  و خارجی

طرح های جدید برای بازگشایی بازارهای جدید جهانگردی طی روزهای آینده

"اکبر الباکر" دبیر کل شورای ملی جهانگردی و رئیس اجرایی هواپیمایی قطر ایرلاینز روز گذشته از طرح های جدیدی برای بازگشایی بازارهای جدید جهانگردی طی روزهای آینده با همکاری بخش خصوصی خبر داد. وی گفت؛ قطر شاهد پیشرفت در تنوع بازارهای صادرات گردشگری به آن بوده است و پس از آن محصولات و تجربه‌های نوآورانه که می‌تواند انتظارات توریست ها و بازدیدکنندگان از این بازارها را برآورده سازد؛ در کشور بوجود آمده است. باکر در ادامه گفت؛ قطر در سال 2018 شاهد رشد در تعداد بازدیدکنندگان چینی نسبت به سال 2017 به میزان 38 درصد بوده است و این رشد به دلیل اجرای تعدادی از ابتکار عمل های مؤثر مانند سیاست های لغو روادید و حمایتی که قطر ایرویز با ارتباط دادن میان دوحه و شهرهای مختلف چین بوجود آورده و همچنین برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات جهانگردی که شورای ملی توریستی از طریق دفاترش در پکن ، شنگهای، کوانزو و چنگدو راه انداری نموده است؛ می‌باشد. الباکر بر توسعه همکاری میان شرکت های داخلی توریستی و جهانی برای رشد تعداد بازدیدکنندگان به قطر تأکید کرد و این بازار را بخش مهم اقتصادی کشور توصیف نمود.

  شرکت کیوترمنلز ( QTerminals ) که مدیریت و راه اندازی مرحله اول بندر بین المللی حمد را برعهده دارد، اعلام کرد، حجم واردات دام در ماه فوریه گذشته سالجاری بالغ بر 80.311 هزار رأس دام بوده که نسبت به ماه گذشته رشدی به نسبت 126.12 درصدی داشته است.

آقای "لی چن" سفیر چین در دوحه طی اظهاراتی منحصر به فرد در روزنامه العرب روابط میان دوحه و پکن را مستحکم و پیشرفته که بیش از 30 سال ادامه دارد؛ توصیف کرد. وی بر توسعه بخش توریستی میان دو کشور تأکید کرد و تسهیلاتی که قطر در زمینه جهانگردی مانند معافیت روادید برای 80 کشور برای ورود به کشور تقدیم می نماید، را مورد ستایش قرار داد و گفت این مسئله باعث رشد توریست ها از کشورهای مختلف جهان به قطر می‌باشد. سفیر در ادامه گفت، تعداد توریست های چینی که در سال 2018 به دوحه سفر داشته اند نزدیک به 62.988 نفر بوده است. سفیر در مورد حجم مبادله تجاری میان دو کشور گفت: حجم مبادله تجاری فیما بین در سال 2018 بالغ بر 11.626 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل آن 2017 به میزان 43.95 درصد رشد داشته است. 

عبدالله الخنجی رئیس اجرای شرکت موانی ( بنادر ) قطر روز گذشته با آقای ریوایس ویتسکاهانس رئیس اجرایی سازمان بنادر دریانوردی اکراین که در دوحه بسر می‌برد، دیدار نمود. طی این دیدار پیرامون راههای گسترش و تقویت همکاری‌های سرمایه گذاری در بخش بنادر بحث و تبادل نظر شد. مهندس نبیل الخالدی رئیس اجرایی مدیریت بنادر، حمد الانصادری مدیر اداره روابط عمومی و ارتباطات و تعدادی از مسئولین شرکت ها در این دیدار حضور داشتند. رئیس اجرایی سازمان بنادر دریانوردی اکراین روند کار و مراحل و برنامه‌هایی که وزارت حمل و نقل و ارتباطات برای توسعه جایگاه بندر حمد و تبدیل نمودن آن به یک مرکز تجاری منطقه ای حیاتی در منطقه مطلع گردید. بندر حمد شامل ایستگاهی برای کالاهای عمومی‌با ظرفیتی بالغ بر 1.7 میلیون تن در سال و مانند آن می‌باشد.

  خلیفه بن خمیس المسلمانی معاون رئیس شورای کسب و کار قطر ـ اردن که در دوحه بسر می‌برد، روز گذشته در نشست مشترک قطر ـ اردن که در اتاق بازرگانی قطر برگزار گردید، گفت، حجم مبادله تجاری میان دو کشور در سال گذشته به نسبت 18 درصد افزایش داشته و حجم مبادله تجاری سال 2018 میان دو کشور بالغ به 1.3 میلیارد ریال بوده است در حالیکه در سال 2017 حجم آن نزدیک به 1.1 میلیارد ریال بوده است. المسلمانی گفت، تعداد شرکت های 100 درصد سرمایه گذاری اردن که در دوحه فعالیت دارند تا پایان سال 2018، 13 شرکت بوده است و حجم سرمایه گذاری کل آنها بالغ به 43 میلیون ریال بوده و تعداد شرکت های مشترک دو کشور نزدیک به 1550 شرکت و با سرمایه گذاری حدود 600 میلیون ریال می‌باشد.

 قطر ایرلاینز به شکل تدریجی از هواپیماهای ایرباس A380 از سال 2024 که به ده سال از استفاده آن گذشته باشد؛ را از رده خارج می‌کند

"اکبر الباکر" رئیس اجرایی قطر ایرلاینز روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نمایشگاه «آی . تی . بی» جهانگردی در برلین گفت: قطر ایرلاینز به شکل تدریجی از هواپیماهای ایرباس A380 از سال 2024 که به ده سال از استفاده آن گذشته باشد؛ را از رده خارج می‌کند. الباکر گفت، این شرکت اولین نوع این هواپیما را در سال 2014 دریافت کرد و این شرکت به هواپیماهای بوئینگ حجم متوسط و نه به فعالیت هواپیمایی توماس کوک اهمیت نمی دهد. الباکر تأکید کرد؛ این شرکت همچنان به دستیابی به سهام در هواپیمایی پادشاهی مغرب اهمیت می دهد و ما در حال حاضر در انتظار پایان سازماندهی ساختار این شرکت می‌باشیم. الباکر در ادامه گفت؛ قطر ایرلاینز 7 مقصد جدید پروازی را به پروازهایش اضافه کرده که عبارتند از: اشبونه، پرتغال، مالتا، رباط در مغرب، ولنکاوی در مالزی، دافاو در فیلیپین، ازمیر در ترکیه و مگادیشو در سومالی. الباکر در پیرامون خرید هواپیماهای بیشتر گفت؛ این شرکت به زودی در حاشیه نمایشگاه هواپیمایی لوبورجیه از قراردادهای جدیدش خبر خواهد داد و گفت ما درخواست های بسیاری برای خردید هواپیماهای بیشتری را ارائه کرده ایم در حالیکه کشورهای همجوار ما یا قراردادهای خرید را لغو یا آنها را به تعلیق در می آورند.

افتتاح نمایشگاه صنایع اردن را در مرکز نمایشگاه‌ها و کنفرانس های دوحه

"علی بن احمد الکواری" وزیر بازرگانی و صنعت قطر و "مهند شحاده" وزیر مشاور در امور سرمایه گذاری پادشاهی اردن روز گذشته در نمایشگاه صنایع اردن را در مرکز نمایشگاه‌ها و کنفرانس های دوحه افتتاح کردند. این نمایشگاه به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و بیش از 100 شرکت صنایع اردنی در این نمایشگاه مشارکت دارند و کالاها و تولیدات خود را برای آشنایی بازرگانان قطری در معرض نمایش قرار داده اند و هدف این نمایشگاه امضای قراردادهای تجاری میان بازرگانان دو کشور می‌باشد.

 افزایش مساحت مزرعه‌های تولیدی

روزنامه الرایه از منابع آگاه مطلع شد که ایجاد مکانیسمی‌برای افزایش مساحت مزرعه‌های تولیدکننده در صدر درخواست‌های صاحبان مزرعه‌ها است. مهندس عبدالله بن عبدالعزیز السبیعی وزیر شهرداری و محیط‌زیست با تعدادی از آن‌ها دیدار داشته است، این منابع تأکید کردند تعدادی از مزرعه‌های تولیدکننده اصلاحات کشاورزی تمام زمین‌های خود را تکمیل کرده‌اند و دیگر توانایی توسعه و یا بیشتر تولید را در سطحی که دولت برای آن برنامه‌ریزی کرده را ندارند، بنابراین از دولت خواستار افزایش مساحت مزرعه‌هایشان شده‌اند حتی اگر به‌صورت اجاره به میزان کم باشد تا پس از آن راه‌حل دیگری برای افزایش تولیداتشان بیابند.

 اختتامیه نمایشگاه صنایع اردن

محمد بن احمد بن طوار الکواری معاون اول رئیس اتاق بازرگانی قطر روز گذشته طی مراسم شام در روز اختتامیه نمایشگاه صنایع اردن که در مرکز نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های دوحه برگزار شد، گفت، بخش خصوصی در قطر تمایل دارند با همتایان اردنی خود در زمینه‌های مختلف اقتصادی به‌خصوص در بخش صنایع که ریشه اقتصاد کشورها بشمار می‌آید، همکاری داشته باشند. الکواری گفت؛ قطر و اردن روابط برادرانه مستحکمی دارند و در این نمایشگاه بازرگانان قطر از صنایع اردن مطلع گردیدند و امیدواریم که شرکت‌های اردنی مشارکت‌کننده در این نمایشگاه با همتایان قطری خود قراردادهایی امضاء نمایند و محصولات کشورشان را وارد بازار قطر کنند. بن طوار در ادامه گفت؛ برگزاری همانند چنین نمایشگاه‌های صنعتی در فعال نمودن مبادله تجاری میان دو کشور برادر کمک می‌کند وی افزود: حجم مبادله تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۱۸ به نسبت ۱۸ درصد افزایش یافت و حجم آن به ۱.۳ میلیارد ریال (250 میلیون دینار اردنی) رسید درحالی‌که در سال قبل از آن ۲۰۱۷ بالغ‌بر ۱٫۱ میلیارد ریال بوده است و علیرغم محاصره قطر و بستن راه خشکی نزدیک به دو سال اما حجم مبادله فیما بین افزایش یافت. بن طوار در ادامه گفت، طی سال گذشته نزدیک به ۲۱۰ شرکت جدید اردنی وارد بازار قطر شدند و تعداد کل آن‌ها حدود ۱۵۵۰ شرکت درحالی‌که در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۳۴۰ شرکت بوده است.

 افتتاح کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری قطر- پاکستان

"علی بن احمد الکواری" وزیر بازرگانی و صنعت قطر روز گذشته کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری قطر ـ پاکستان که در دوحه برگزار گردید؛ را افتتاح کرد وی در حاشیه این مراسم گفت؛ تجارت خارجی قطر در سال 2018 به میزان 52 میلیارد دلار در مقایسه به سال 2017 با 40 درصد و صادرات آن به نسبت 25 درصد افزایش یافته است و مشارکت بخش های غیر نفتی در تولید ناخالص داخلی در سال 2017 به میزان 52 درصد رشد داشته است. وزیر در این مراسم به گزارش های بانک بین المللی که پیش بینی کرده اند؛ اقتصاد قطر در سال جاری به نسبت 2.7 درصد و در سال آینده 2020 به میزان 3 درصد رشد داشته باشد؛ اشاره کرد وی گفت قطر بر اساس گزارش های جهانی در رتبه‌های پیشرفته قرار دارد؛ جائیکه در میان کشورهای عربی رتبه اول و در جهان جایگاه 22 را به خود اختصاص داده است. پس از آن وزیر بر مستحکم بودن همکاری‌های تجاری میان قطر و پاکستان تأکید کرد و گفت این همکاری‌ها طی ده سال اخیر به شکل قابل توجهی توسعه یافته است و حجم مبادله تجاری میان دو کشور در سال 2018 به نسبت 233 درصد رشد و به 2.6 میلیارد دلار رسید در حالیکه در سال 2016 حجم مبادله تجاری فیما بین حدود 782 میلیون دلار بوده است. وزیر در ادامه گفت؛ قطر و پاکستان از دهه نود قرن گذشته روابط مستحکمی داشته اند و به مرور زمان و با سفرهای رسمی متقابل و آخرین آن سفر نخست وزیر پاکستان در ژانویه 2019 به دوحه بوده است و این نشاندهنده این است که دو کشور تمایل به توسعه همکاری‌ها در تمام زمینه‌ها به ویژه زمینه‌های اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری را دارند.

  وزیر تجارت و صنعت قطر در حاشیه این کنفرانس با "عبدالرزاق داود" مشاور نخست وزیر پاکستان در امور تجارت و سرمایه گذاری که جهت مشارکت در این کنفرانس در رأس هیئتی در دوحه بسر می‌برد؛ دیدار نمود. طی این دیدار پیرامون همکاری‌ها میان دو کشور دوست و افق های مشترک همکاری‌ها بویژه در زمینه‌های تجاری، سرمایه گذاری و صنعتی و راههای توسعه و تقویت آن در حاشیه این منافع استراتژیک مشترک و تحولات اخیر اقتصادی میان دو کشور طی سالهای گذشته و فرصت های سرمایه گذاری دو جانبه در تمام زمینه‌ها و قوانین سرمایه گذاری غیر قطر در فعالیت های اقتصادی و حمایت و پشتیبانی از بخش های خصوصی به منظور افزایش سرمایه گذاری‌های خارجی مستقیم و جذب بیشتر شرکت های پاکستان به بازار قطر بحث و تبادل نظر شد.

 همکاری هواپیمایی کشوری با کشور عمان

 "عبدالله بن ناصر ترکی السبیعی" رئیس هواپیمای کشوری قطر روز گذشته با "محمد بن ناصر الزعابی" رئیس اجرایی هواپیمای کشوری پادشاهی عُمان که در دوحه بسر می‌برد؛ دیدار نمود. طی این دیدار پیرامون افق های همکاری در تمام زمینه‌های هواپیمای کشوری میان دو کشور و راههای گسترش و تقویت آن بحث و تبادل نظر شد.

 فعالیت در بندر مرسا

اداره مناطق آزاد قطر اعلام کرد شرکت هایی که خواستار آغاز فعالیت های خود در بندر مرسا واقع در منطقه آزاد « ام الحول » را دارند؛ می‌توانند درخواست هایشان را ارائه دهند. این بندر به دلیل نزدیکی با بندر حمد از امتیاز خوبی برخوردار است و طوری ساخته شده است که دارای تمام امکانات می‌باشد که فعالیت های کشتی‌ها را توسعه می دهد و طول گذرگاه دریایی در بندر مرسا بالغ بر 1.6 کیلو متر و عرض آن 500 متر می‌باشد و طول کلی اسکله نزدیک به 3 کیلومتر است.

فرصت های تجاری جدید با وجود تحمیل محاصره

"شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی" رئیس هیئت مدیره شرکت هلدینگ الفیصل طی اظهاراتی به مجموعه کسب و کار اکسفورد تأکید کرد، محاصره ظالمانه تحمیل شده علیه قطر باعث گردید که فرصت های تجاری جدیدی برای شرکت های محلی و بین المللی ایجاد شود و قطر تمایل دارد دامنه کار بخش خصوصی را گسترش دهد و منابع آنها را بیشتر کند و آنها را به سمت رشد بیشتر سوق دهد. شیخ فیصل گفت، دولت برای جذب سرمایه گذاران و واردکنندگان کالاها و خدمات جدید و همچنین برای تقویت و توسعه بخش جهانگردی کشور بسیار تلاش کرد و در حال حاضر قطر توانسته سرمایه گذاران خارجی زیادی را به خود جذب کند و هدف دولت دستیابی به خودکفایی است.

 پروژه‌های دولتی و سرمایه گذاری پیشنهادی کشور پاکستان

"هارون شریف" رئیس شورای سرمایه گذاری قطر طی اظهاراتی به خبرگزاری قطر ( قنا ) گفت: پاکستان 30 پروژه دولتی و سرمایه گذاری به ارزش 10 میلیارد دلار را به قطر پیشنهاد داده است که شامل تعدادی از بخش ها از جمله هتلداری، تفریحگاه‌ها، ایستگاه‌های تولید برق، شرکت های بزرگ درج شده، مؤسسه‌های اموزشی و دیگر زمینه‌ها می‌باشد. شریف افزود: قطر و پاکستان برای اتمام معامله‌های مهم تا آخر سال جاری به شکل سریع در حال حرکت می‌باشند و در همین حال روابط و همکاری‌ها میان دو کشور به شکل قابل توجهی توسعه و تقویت می یاید. شریف گفت، انتطار می رود طی سه ماه آینده 3 توافقنامه و 5 یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور بویژه در بخش های انرژی و مهمانداری به امضاء برسد. شریف در ادامه سخنانش به خبرگزاری قر گفت: این دومین سفرش به دوحه طی دو ماه می‌باشد و در این سفر بازرگانان برجسته پاکستان وی را همراهی می‌کنند و با همتایان قطری خود تشکیل جلسه داده و این جلسات بسیار پرثمر بوده است و سرمایه گذاری‌های قطر در پاکستان بر بخش های مالی و بیمه متمرکز شده است و انها همچنین در پروژه‌های ساختمانی فعالیت دارند اما در این بخش سرمایه گذاری‌هایی که قابل ذکر باشد؛ وجود ندارد و ما پرونده ای در همین زمینه را به قطری‌ها ارائه می دهیم تا فرصت های سرمایه گذاری را انتخاب نمایند. وی گفت: صادرات پاکستان به قطر پس از محاصره بسیار افزایش یافت و از جولای 2017 تا ژوئن 2018 به 89.898 میلیون دلار رسید در حالیکه در ژوئن 2016 تا ژوئن 2017 حدود 52.719 میلیون دلار بوده است این بدان معنا است که صادرات پاکستان به قطر به نسبت 70.53 درصد افزایش داشته است. شریف در ادامه گفت: سرمایه گذاران قطری می‌توانند در پاکستان در بخش های مواد غذایی و کشاورزی فعالیت داشته باشند و فرصت های سرمایه گذاری زیادی در این دو بخش در کشورمان وجود دارد.

 افتتاح پارک آبشارهای صحرایی و بازی‌های آبی

شرکت مهمانداری کتارا ( قطر للضیافه) اعلام کرد روز چهارشنبه آینده ( 30 دسامبر جاری) بخشی از پارک آبشارهای صحرایی و بازی‌های آبی را افتتاح خواهد کرد. این پارک شامل 18 مقصد تفریحی و 56 بازی از جمله بازی مارپیچی است. این پارک در تفریحگاه ساحل سلوی واقع است که یکی از بزرگترین پارک های تفریحی در خاورمیانه محسوب می‌شود. قیمت بلیت 100 و 150 ریال برای هر یک فرد می‌باشد.

 واریز اسکناس های جدید از طریق دستگاههای خودپرداز

 بانک های قطر از طریق ارسال پیام به گوشی‌های مشترکین خود به شکایت های آنها در مورد واریز اسکناس های جدید از طریق دستگاه‌های خودپرداز پاسخ دادند و به اطلاع رساندند: هر فردی قصد واریز اسکناس های جدید خود را در بانک دارد می‌تواند از طریق شعبه‌های بانک ها در سراسر کشور اقدام کنند زیرا بانک ها در حال حاضر در حال حل و به روزرسانی دستگاه‌های خود می‌باشند و به زودی واریز و پذیرش این اسکناس ها از طریق دستگاه‌های خودپرداز امکان پذیر خواهد بود.

 حجم مبادلات تجاری بین قطر و چین

داده‌های سازمان برنامه ریزی و آمار قطر نشان می دهد که حجم مبادلات تجاری بین قطر و چین طی ده ماه اول سال 2020 جاری به 34.7 میلیارد ریال افزایش یافته است، بنابر این گزارش، چین حدود 13.6 درصد از حجم کل تجارت قطر با کشورهای جهان را به مبلغ حدود 231.6 میلیارد ریال به خود اختصاص داده است. چین بزرگترین شریک تجاری قطر در حال حاضر محسوب می‌شود. طبق داده‌های سه ماهه سازمان برنامه ریزی و آمار، ارزش صادرات قطر به چین در ده ماه نخست سال جاری حدود 23 میلیارد ریال بوده است در حالی که ارزش واردات حدود 11.7 میلیارد ریال می‌باشد که مازاد تجاری بین دو کشور نزدیک به 11.3 میلیارد ریال است.

 شایعه‌های به تعلیق در آوردن حرکت سفر، رفت و برگشت در فرودگاه بین المللی حمد

فرودگاه بین المللی حمد روز گذشته در حساب کاربری رسمی خود در توییتر، شایعه‌های به تعلیق در آوردن حرکت سفر، رفت و برگشت در این فرودگاه را تکذیب کرد. در حساب کاربری همچنین تأکید شد؛ کار و پروازهای رفت و برگشت به شکل معمولی برای کلیه مسافران در حال انجام است و این فرودگاه سیاست ها و اقدامات ورود به کشور را مطابق دستورات وزارت بهداشت عمومی اجرا می‌کند که به شکل دائمی در وب سایت آن بروزرسانی می‌شود. فرودگاه حمد از همگی خواست اطلاعات را از منابع رسمی دریافت کرده و به دیگر شایعه‌ها که منبع مشخصی ندارند؛ توجه نکنند.

قطر بزرگترین سرمایه گذار از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در اقتصاد روسیه است

سفیر قطر در اظهاراتی به روزنامه اقتصادی لوسیل به مناسبت سفر اخیر معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر به روسیه گفت: قطر بزرگترین سرمایه گذار از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در اقتصاد روسیه است و سفر اخیر وزیر امور خارجه قطر به مسکو بسیار پرثمر و مهم می‌باشد که به توسعه همکاری‌ها و روابط میان دو کشور بسیار خدمت می‌کند وی در ادامه گفت: مبادله تجاری میان دو کشور علیرغم اپیدمی‌کرونا ویروس به نسبت 40 درصد افزایش داشته است و در ادامه گفت: اقتصاد روسیه توانسته است که سرمایه گذاری‌های قطر به ارزش 2.5 میلیارد دلار را به خود جذب کند و در حال حاضر دو کشور پروژه‌های مشترکی به ارزش 1.2 میلیارد دلار در بخش های زیرساختی، کشاورزی، پزشکی، املاک و مستغلات، نفت و گاز دارند.

 همکاری هند و قطر

وزیر امور خارجه هند که در دوحه به سر می‌برد، روز گذشته با رؤسای اتاق بازرگانی قطر و انجمن بازرگانان قطر و دیگر اعضای این دو نهاد قطر دیدار نمود. در این جلسه وزیر امور خارجه هند روابط و همکاری‌های مستحکم بین قطر و کشورش به خصوص در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری را مورد ستایش قرار داد و بازرگانان قطری را جهت سرمایه گذاری در هند در بخش های اقتصادی متنوعی دعوت کرد. وی گفت: حجم مبادله تجاری بین دو کشور در سال گذشته 2019 بالغ بر 10.5 میلیارد دلار بوده است.

 حجم سرمایه گذاری شرکت های نوظهور در این انکوباتور بالغ بر 19.6 میلیون ریال بوده است

انکوباتور تجارت دیجیتالی وابسته به اداره صنعت دیجیتال وزارت حمل و نقل و ارتباطات قطر اعلام کرد، حجم سرمایه گذاری شرکت های نوظهور در این انکوباتور بالغ بر 19.6 میلیون ریال بوده است. بر اساس رصد روزنامه اقتصادی الرایه، سرمایه گذاری انکوباتور در شرکت های نوظهور در مقایسه با سرمایه گذاری در مرحله تأسیس طی ( 2 و 11 ـ 2013 ) که به 1.6 میلیون ریال بالغ می‌شود، رشد 1125 درصدی را شاهد بوده است.

 سرشماری 2020 قطر 

نخست وزیر و وزیر کشور قطر روز گذشته در رویداد « سرشماری 2020 قطر » که توسط سازمان برنامه ریزی و آمار جهت تکمیل سرشماری راه اندازی شده است، مشارکت کرد. نخست وزیر از دست اندرکاران این برنامه تشکر کرد و از کلیه شهروندان قطری خواست که همکاری لازم را با اعضای این سازمان جهت تکمیل سرشماری داشته باشند و گفت که موفقیت سرشماری یک تعهد ملی است.

گزارش آمار تجارت خارجی

سازمان برنامه ریزی و آمار اولین گزارش آمار تجارت خارجی ماه نوامبر 2020 را که شامل بیانیه‌های صادرات و واردات می‌باشد، را صادر کرد. در این گزارش کل حجم صادرات قطر را در مقایسه با همین تاریخ در سال قبل 2019؛ با کاهشی 25.1 درصدی؛ و در مقایسه با ماه اکتبر سال 2020؛ با افزایشی 8.3 درصدی به میزان 16.6 میلیارد ریال نشان می دهد. واردات کالایی قطر را نیز در ماه نوامبر نزدیک به 7.5 میلیارد ریال و کاهشی 22.1 درصدی در مقایسه با همین ماه در سال 2019 و کاهشی 8.9 درصدی در مقایسه با ماه اکتبر سالجاری ثبت کرده است. همچنین در این گزارش مازاد تجاری کالایی کشور بالغ بر 9.1 میلیارد ریال اعلام شده است که نسبت به همین تاریخ در سال گذشته با کاهشی به میزان 27.4 درصد مواجه می‌باشد. علاوه بر این در این گزارش آمده است که قطر در ماه فوق الذکر نزدیک به 893 هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات نفتی صادر کرده است.

 نمایشگاه زمستانه دوحه

حسن جمعه مدیر اجرایی شرکت المتسوقون القطرییون اعلام کرد : طی 8 روز نمایشگاه زمستانه دوحه تاکنون بیش از 41 هزار بازدیدکننده از این نمایشگاه بازدید و خرید کرده اند و فردا برابر با 30 دسامبر 2020 آخرین روز این نمایشگاه خواهد بود. وی گفت، در روز پایانی قیمت های فرش و عطر و ادوکلن به شکل قابل توجهی تخفیف خواهد داشت و مهمترین شرکت کنندگان در این نمایشگاه از شرکت های ترکیه، ایران، چین، یمن، سوریه، مغرب، پاکستان، چین و هند بوده اند که کالاها و محصولات کشورهای خود را به عرضه فروش گذاشتند.

 رونمایی وب سایت شورای ملی گردشگری قطر

شورای ملی گردشگری قطر روز گذشته فعالیت بخش های دولتی و خصوصی قطر را برای سال 2021 از طریق وب سایت خود رونمایی کرد، این وب سایت به طور مداوم بروزرسانی می‌شود. فعالیت های سال 2021 در بخش های ورزشی، جشنواره‌های تفریحی، نمایشگاه‌ها، کنفرانس ها و دیگر فعالیت هایی که از اقتصاد محلی حمایت می‌کنند، می‌باشد. از جمله برگزاری فعالیت های ورزشی جام باشگاه‌های جهان، جام اکسون موبیل تنیس مردان و دیگر فعالیت های بزرگ ورزشی و برگزاری نمایشگاه‌های زینت آلات و جواهرات، نمایشگاه خودروها، جشنواره بازاریابی، جشنواره نسل های سینمایی و دیگر فعالیت ها می‌باشد.

 پنجاهمین سالگرد تأسیس کتارا

شیخ نواف بن جاسم بن جبر آل ثانی رئیس هیئت مدیره مهمان نوازی کتارا از اهداف استراتژی این شرکت به سمت رنسانس جهانگردی به عنوان یکی از منابع درآمد و کاهش تکیه به درآمد نفت و گاز خبر داد. وی در مراسم جشن پنجاهمین سالگرد تأسیس این شرکت گفت: کتارا مهمانوازی قصد دارد تا سال 2030 در 60 هتل سرمایه گذاری‌هایی داشته باشد. وی افزود: در حال حاضر این شرکت دارای 42 هتل که بیش از 25 هزار اتاق دارند، می‌باشد؛ در حالیکه در سال 2000 نزدیک به 4 هزار اتاق داشته است و این پیشرفت قابل توجه و بزرگ این شرکت در این زمینه را نشان می دهد.

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات که از تاریخ 20 تا 24 دسامبر 2020 در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 478 میلیون و 478 هزار و 859 ریال اعلام شد و این معاملات شامل فروش زمین، آپارتمان‌های مسکونی و اداری بوده است.

  یک لیتر سوخت برای ماه ژانویه در قطر

شرکت پترولیوم قطر روز گذشته در وب سایت خود قیمت یک لیتر سوخت برای ماه ژانویه در قطر را اعلام کرد. قیمت تعیین شده برای ماه ژانویه 2021 نسبت به ماه گذشته افزایش 10 واحدی داشته است. قیمت یک لیتر سوخت دیزل: 1.30 ریال، سوپر: 1.35 ریال و ممتاز یا سوخت معمولی: 1.30 ریال می‌باشد.

  لغو حمایت از گوشت استرالیا

تصمیم شرکت ودام برای لغو حمایت از گوشت استرالیا ( یارانه گوشت استرالیا ) آغاز می‌شود. روزنامه الشرق در این زمینه نظرسنجی‌هایی با مصرف کنندگان در مورد قیمت و فراهم بودن گوشت انجام داده است، در این نظر سنجی پیش بینی شد که قیمت یک کیلوگرم گوشت به 33 ریال افزایش یابد در حالیکه قبل از آن کیلویی 17 ریال بوده است و مصرف کنندگان به نقش اصلی و محوری شرکت ودام در فراهم نمودن این محصول مهم و استراتژی مانند گوشت و قیمت های عالی که ارائه می داده، اشاره و بر آن تأکید کردند و از این شرکت خواستند تا از تصمیم خود بازنگری کند، زیرا خانواده‌ها به ویژه خانواده‌های با جمعیت بزرگ بسیار تحت فشار قرار می‌گیرند و علاوه بر این این گرانی قیمت بر رستوران‌ها و هتل ها که از گوشت استرالیایی استفاده می‌کنند سایه می افکند و قیمت ها را چندان برابر افزایش می دهد.

میزان دارایی شرکت های فعال در زیر چتر مرکز مالی قطر به سطح 3.20 میلیارد دلار رسیده است

گزارش تأثیر اقتصادی مرکز مالی قطر نشان داد که میزان دارایی شرکت های فعال در زیر چتر مرکز مالی قطر به سطح 3.20 میلیارد دلار رسیده است، در حالی که حجم درآمد آنها برابر 3 میلیارد دلار بر اساس داده‌های سال 2018 است، با اشاره به اینکه ارزش کل اضافه شده به فعالیت های مرکز مال قطر در سال 2018 حدود 89.1 میلیارد ریال بوده است که به طور کلی اینگونه توزیع شد:829 میلیون دلار ارزش افزوده کل، 873 میلیون دلار ارزش افزوده غیر مستقیم و 185 میلیون دلار ارزش القایی کل.

دستیابی به سهام شرکت فلوانس انرژی آمریکا

 سازمان سرمایه گذاری قطر از دستیابی به سهام شرکت فلوانس انرژی آمریکا خبر داد. فلوانس انرژی در بیانیه اش آورده که از درآمد حاصل از سرمایه گذاری قطر، برای تسریع در توسعه ارائه محصولات دیجیتال و عرضه محصولات موجود به بازارهای بیشتری در سراسر جهان استفاده می‌کند. فلوانس انرژی یکی از برجسته ترین تأمین کنندگان فناوری ذخیره انرژی در جهان می‌باشد که در ایالت کالیفورنیا آمریکا مستقر است. این شرکت که در سال 2018 تأسیس شده از بدو تأسیس خود در حال کار بر روی تولید باتری‌های بزرگ لیتیوم با ظرفیت ذخیره سازی 100 میگاوات بوده و سازمان سرمایه گذاری قطر دهمین صندوق راهبردی در جهان محسوب می‌شود که دارائی‌های آن حدود 328 میلیارد دلار برآورد می‌شود. در ماه ژوئیه گذشته، صندوق قطر، سهام شرکت بیوتکنولوژی آلمان کیور واک، که متخصص در زمینه تولید واکسن‌ها می‌باشد را خریداری نمود اما ارزش آن را اعلام نکرد.

 سازمان سرمایه گذاری قطر 

روزنامه الشرق اقتصادی به نقل از وب سایت "expresso" پرتغال گزارشی را در مورد سازمان سرمایه گذاری قطر منتشر کرد و در آن آورده است که سازمان سرمایه گذاری قطر یکی از بزرگترین سهامدارن خارجی در شرکت "EDP" پرتغال که در بخش تولید برق فعال است و بیشتر به عناصر انرژی تجدیدپذیر می‌پردازد، می‌باشد. این شرکت با تمرکز بر ایجاد گروهی از نیروگاه‌های بادی که قادر به تولید درصد قابل توجهی از کل نیازهای برق لیسبون و سایر شهرها هستند فعالیت می‌کند. قطر 3 درصد سهام "EDP" را در اختیار دارد که ارزش کامل آن در بورس اوراق بهادار پرتغال بیش از 20.5 میلیارد دلار است. در گزارش این وب سایت آمده است که سازمان سرمایه گذاری قطر با به دست آوردن این درصد از سهام، نزدیک به 600 میلیون دلار در "EDP" پمپاژ خواهد کرد و این سازمان را به چهارمین سرمایه گذار بزرگ در شرکت تولید برق پرتغال تبدیل می نماید.

عملکرد بندر بین المللی حمد در سال گذشته 2020

روزنامه الرایه اقتصادی عملکرد بندر بین المللی حمد در سال گذشته 2020 را رصد و منتشر کرد، که نشان می دهد این بندر علیرغم اتخاذ و اجرای تدابیر ابلاغی توسط توسط شرکت بنادر قطر ( موانی قطر ) به منظور جلوگیری از شیوع پاندمی‌کرونا، توانسته است در سال گذشته رشد چشمگیری در کل حجم کالاهای عمومی و عمده به میزان 85.72 را به ثبت برساند. همچنین بندر حمد در سال گذشته از 1.501.040 تن کالا استقبال کرده است، که خود یک دستاورد جدید محسوب می‌شود.

 سفارش 3 فروند هواپیمای ایرباس A350 از 53

هواپیمایی قطر ایرویز در پایان سال 2020 اعلام کرد که این شرکت 3 فروند هواپیمای ایرباس A350 از 53 هواپیمای سفارش داده شده خود را دریافت نمود، بدین ترتیب، این شرکت توانست که موقعیت خود را به عنوان بزرگترین اپراتور جهانی ایرباس A350 تثبیت نماید. در حال حاضر این شرکت در میان ناوگان هواپیمایی مدرن خود، 34 هواپیما از نوع -A350 900 و 19 هواپیما از نوع 1000- A350 را در اختیار دارد.

 افزایش کل سپرده‌ها و اعتبارات

سازمان برنامه ریزی و آمار، افزایش کل سپرده‌ها و اعتبار را به ترتیب با نرخ ماهانه 1.0 و 0.2 درصد و نرخ سالانه 6.5 و 9.7 درصد نسبت به اکتبر و نوامبر 2019 اعلام نمود. همچنین بنا به اعلام این سازمان، ارزش عرضه گسترده پول در بخش بانکی 583.1 میلیارد ریال می‌باشد که رشد سالانه 3.5 درصدی نسبت به نوامبر 2019 را نشان می دهد. این سازمان افزود: ارزش شبه وجه نقد، که شامل سپرده‌های بانک های تجاری است در ماه نوامبر سال 2020 بالغ بر 884.8 میلیارد ریال بوده است که سالانه 6.5 درصد افزایش داشته است.

 دریافت کشتی مدرن حمل و نقل گاز طبیعی مایع « گلوپال استار » 

 شرکت حمل و نقل دریایی "ناقلات" قطر روز گذشته کشتی مدرن حمل و نقل گاز طبیعی مایع « گلوپال استار » را دریافت کرد. این نفتکش از طریق شرکت ناقلات از نظر تجاری و فنی مدیریت خواهد شد. این کشتی توسط شرکت « دایو » متخصص در ساخت کشتی‌ها و مهندسی دریایی ساخته شده است، این دومین کشتی از چهار کشتی جدید درخواستی شرکت ناقلات قطر است که به عنوان بخشی از قرارداد سرمایه گذاری مشترک « گلوپال لیمتد» بین «ناقلات » و شرکت «ماران » یونان تحویل داده خواهد شد. براساس این قرارداد، ناقلات قطر در شرکت جدید سهمی‌به نسبت 60 درصد و ماران 40 درصد آن را در اختیار دارند.

سطح روابط و همکاری‌ها میان قطر و تاجکستان

آقای امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان در گفتگویی با روزنامه الشرق قطر سطح روابط و همکاری‌ها میان قطر و تاجکستان را در زمینه‌های گوناگون را ستود و گفت که مکانیسم همکاری و ایجاد کمیته مشترک دولت های قطر و تاجکستان برای همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فنی و علمی تشکیل شده است که به همکاری‌های دو کشور خدمت می‌کند. رئیس جمهور افزود: سرمایه گذاری‌های قطر در تاجکستان بیش از 62 میلیون دلار است و قطر از اولین کشورهای عربی بوده که در این کشور سرمایه گذاری کرده است و ما از بازرگانان قطری جهت سرمایه گذاری بیشتر و در بخش های ار جمله انرژی، کشاورزی، جهانگردی، صنعت و  دیگر بخش های حیاتی استقبال می‌کنیم.

 افتتاح هتل « سانت ریجیس قاهره »

شرکت الدیار قطر روز گذشته رسماً هتل « سانت ریجیس قاهره » که مالکیت کامل آن برای این شرکت قطری است را با حضور وزیر دارایی قطر، استیفان منوچن وزیر خزانه آمریکا، وزیر دارایی مصر، مدیر عامل شرکت الدیار و مدیر عامل این شرکت افتتاح کرد. در همین زمینه، وزیر دارایی قطر گفت: کشور قطر با سرمایه گذاری از طریق شرکت الدیار در این پروژه برجسته، عملاً تعهد خود را برای کمک به بخش گردشگری و نقش حیاتی این بخش در توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی در این کشور تأکید می‌کند، وی افزود: این پروژه جدید به دیگر پروژه‌های سرمایه گذاری قطر در مصر اضافه می‌شود. العمادی در ادامه گفت: سرمایه گذاری‌های قطر در مصر در زمینه‌های گوناگون بالغ بر 5 میلیارد دلار می‌باشد.

 تداوم رشد ذخایر بین المللی و نقدینگی ارز خارجی

 داده‌های بانک مرکزی قطر که صبح دیروز منتشر شد، از تداوم رشد ذخایر بین المللی و نقدینگی ارز خارجی تا پایان ماه دسامر 2020 به سطح 204.76 میلیار ریال خبر داد. بنا به این اطلاعات؛ میزان این ذخایر در مقایسه با ماه دسامبر 2019 افزایشی به میزان 6.4 میلیارد ریال (3.22 درصد) و نسبت به دو سال قبل افزایشی 14.1 درصدی را شاهد بوده است.

 انعقاد قرارداد ادغام بانک الریان و الخلیجی

بانک الریان و الخلیجی قطر روز گذشته از انعقاد قرارداد ادغام میان این دو بانک خبر داد. با این ادغام این بانک ها یک بانک منطقه ای برجسته با دارایی بیش از 172 میلیارد ریال را ایجاد خواهند کرد.

سهام شرکت « کیو ال ام » بیمه زندگی و سلامت

فهد محمد السویدی رئیس اجرایی شرکت « کیو ال ام » بیمه زندگی و سلامت طی اظهاراتی به روزنامه الرایه اقتصادی تأکید کرد که سهام این شرکت از فردا چهارشنبه در بورس قطر درج می‌شود، وی گفت: سهام این شرکت به روی سرمایه گذاران قطری و شرکت های ملی باز بود و این یک فرصت برای جذب سرمایه گذاران خارجی خواهد بود. وی گفت: پیش بینی می‌شود این شرکت گسترده ای در معامله‌های سهام خود داشته باشد، بویژه اینکه قیمت سهام برخی از شرکت های درج شده بورس به دلیل انجام عملیات معاملاتی بستگی به عرضه و تقاضا در بازار است که حدود 300 درصد افزایش داشته است. وی اشاره کرد که « کیو ال ام» بیشترین تعداد شرکت کنندگان را دارد و در قطر به بیش از 180 هزار مشترک می رسد و بیشترین حق بیمه درج شده بیش از یک میلیارد ریال است و فردا با درج سهام آن سرمایه گذاری‌ها را تحریک می‌کند.

 آمار پروانه‌های ساختمانی و گواهی‌های پایان ساخت و ساز ساختمان

سازمان برنامه ریزی و آمار قطر روز گذشته داده‌های ماهانه مربوط به آمار پروانه‌های ساختمانی و گواهی‌های پایان ساخت و ساز ساختمان که توسط همه شهرداری‌های کشور صادر شده را منتشر کرد. این داده‌ها به عنوان شاخص تقریبی عملکرد بخش ساخت و ساز، که جایگاه مهمی در اقتصاد ملی دارد قلمداد می‌شوند. این اطلاعات، خلاصه ای از ماهیت پروانه‌ها و گواهینامه‌های ماهانه حسب توزیع جغرافیایی ( طبق شهرداری‌ها )؛ کیفیت این پروانه‌ها و گواهینامه‌ها و همچنین طبقه بندی دقیق تری از انواع ساختمان‌ها اعم از مسکونی یا غیر مسکونی را ارائه می دهد. حجم صدور مجوزها در تمام شهرداری‌ها به نسبت 28 درصد افزایش داشته است.

 آغاز پرواز به پایتخت عربستان

هواپیمایی قطر برای اولین باز از سال 2017 پروازهای خود به ریاض پایتخت عربستان را با روزانه یک پرواز از سر گرفت. همچنین هواپیمایی ملی قطر از روز شنبه 16 ژانویه پروازهای خود را به مقصد جده و دمام از سرمی‌گیرد. هواپیمایی قطر به بازسازی شبکه مقصد خود ادامه می دهد و در حال حاضر پروازهای خود را به بیش از 110 مقصد در سطح جهان انجام می دهد.

شرکت قطر پترولیوم قیمت رسمی فروش نفت خام دریایی را در ماه فوریه اعلام کرد

بنا به گزارش منتشر شده توسط روزنامه العرب، شرکت قطر پترولیوم قیمت رسمی فروش نفت خام دریایی را در ماه فوریه با حق بیمه 70 سنت در هر بشکه، یعنی بالاتر از متوسط قیمت های عرضه شده برای نفت خام عُمان و دبی در پلاتس تعیین کرده است که 50 سنت نسبت به ماه قبل افزایش دارد. در این گزارش آمده است که قیمت فروش رسمی نفت خام در فوریه 40 سنت در هر بشکه بالاتر از میانگین عُمان/ دبی در پلاتس، تعیین شده بود که نسبت به ماه قبل 40 سنت در هر بشکه افزایش داشت.

جمع آوری اطلاعات کمی و کیفی مربوط به عملکرد بخش حمل و نقل در کشور

وزارت حمل و نقل و ارتباطات قطر هم اکنون در حال مطالعه و بررسی « طرح جامع حمل و نقل باربری زمینی در کشور قطر است » که انتظار می رود تا پایان سال 2022 این مطالعه تکمیل شود، این وزارتخانه در حال جمع آوری داده‌ها و انجام نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها می‌باشد. این مطالعات شامل جمع آوری اطلاعات کمی و کیفی مربوط به عملکرد بخش حمل و نقل در کشور، جمع آوری تمام داده‌ها در مورد منابع، مسیر، بُرد و نقطه باربری می‌باشد.

 اتمام انتقال اولین محموله‌های تجاری گاز طبیعی مایع از یک نفتکش به نفتکشی دیگر

شرکت عملیاتی پترولیوم قطر از اتمام انتقال اولین محموله‌های تجاری گاز طبیعی مایع از یک نفتکش به نفتکشی دیگر در سوبیک در خلیج فیلیپین خبر داد. حجم این محموله گاز طبیعی مایع، بالغ بر 212 هزار متر مکعب می‌باشد که از بندر رأس لفان در 18 سپتامبر 2020 بارگیری شده و در دو مرحله جداگانه تحویل داده شد.

 سود بانک ملی قطر

بانک ملی قطر ( QNB ) روز گذشته سود خالص خود را تا آخر دسامبر 2020 بالغ بر 12 میلیارد ریال اعلام کرد. این بانک درنظر دارد 45 درصد از سود خالص خود را به طور نقدی در میان سهامدارانش توزیع نماید. 

قرارداد همکاری با شرکت تجاری کونتیننتال

با حضور مهندس عبدالله بن عبدالعزیز بن ترکی السبیعی وزیر شهرداری و محیط زیست قطر، این وزارتخانه روز گذشته قرارداد همکاری با شرکت تجاری کونتیننتال امضا کرد. هدف از امضای این قرارداد، ارتقای همکاری در زمینه ایجاد و راه اندازی یک پروژه کانتینرهای خودذخیره سازی در منطقه " بوجود " می‌باشد. مهندس حسن جمعه المهندی قائم مقام امور محیط زیست در وزارت شهرداری گفت: پروژه شهرک کانتینرهای خودذخیره سازی، یک جهش کیفی مهم برای کشور تلقی می‌شود و می‌تواند به طور قابل توجهی در حمایت از تهیه کانتینرهای خودذخیره سازی همراه با بالاترین و مدرن ترین و پیشرفته ترین روش های ذخیره سازی کمک کند. وی در ادامه افزود: این پروژه کمک زیادی به از بین بردن ایده ذخیره سازی تصادفی و بدون برنامه ریزی در داخل خانه‌ها و یا مزارع و مناطق و مکان‌های عمومی‌که مغایر با قوانین است می نماید.

 پیش بینی مؤسسه سرمایه گذاری عربی در سال 2021

بر اساس پیش بینی مؤسسه سرمایه گذاری عربی، ارزش صادرات کالایی و خدمات قطر در سال جاری 2021 به حدود 76.1 میلیارد دلار و واردات آن به 55.5 میلیارد دلار خواهد رسید. این مؤسسه همچنین در بولتن سه ماهه خود برای سه ماهه چهارم سال 2020 که اخیراً منتشر شده است، آورده است که انتظار می رفت درصد درآمد دولت از تولید ناخاص داخلی در سال جاری به 33.4 درصد برسد، و این نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی اسمی قطر در سال جاری به 155.6 میلیارد دلار خواهد رسید.

اجلاس سلطان قابوس و شیخ صباح 

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا از امضای بیانیه « العلا » که در چهل و یکمین شورای عالی شورای همکاری خلیج فارس « اجلاس سلطان قابوس و شیخ صباح » که بر اساس آن کشورهای سعودی، امارات، بحرین و مصر گذرگاه‌های هوایی، زمینی و دریایی خود را با قطر خواهند گشود؛ استقبال کرد و بیان کرد که با بازگشایی حریم هوایی و زمینی و دریایی آنها با قطر، راه را در برابر شرکت های هواپیمایی فراهم می سازد و این شرکت ها مجدداً پروازهای منطقه ای و جهانی خود را از سرمی‌گیرند و با این بازگشایی، زمان پروازها و هزینه‌ها کاهش خواهد کرد.

 بورس قطر

بورس قطر در اولین هفته سال 2021، با افزایش عملیات خرید سهام توسط سرمایه گذاران پس از آشتی شورای همکاری خلیج فارس، سبزپوش شد. سود خالص بورس در هفته گذشته به 16.7 میلیارد ریال رسید.

عقد قرارداد شرکت خدمات مهندسی و ساخت و ساز دریایی "مک درموت اینترنشنال" با شرکت پترولیوم

وب سایت technology ـ offshore که یکی از سایت های پیشرو در صنعت نفت و تولید گاز جهانی دریایی است اعلام نمود، شرکت خدمات مهندسی و ساخت و ساز دریایی "مک درموت اینترنشنال"، موفق به عقد قراردادی با شرکت پترولیوم قطر شده است که براساس آن، خدمات مهندسی و طراحی پروژه میدان گازی شمال، به عنوان بخشی از توسعه این میدان، را ارائه خواهد داد.

صوصی سازی تعدادی از شرکت های دولتی و بررسی امکان درج اسناد و اوراق قرضه 

راشد بن علی المنصوری رئیس اجرای بورس قطر در گفتگویی با روزنامه اقتصادی الرایه اعلام نمود که اداره بورس اوراق بهادار در حال به روزرسانی و پیشنهاد برنامه ای برای خصوصی سازی تعدادی از شرکت های دولتی و بررسی امکان درج اسناد و اوراق قرضه منتشر شده توسط شرکت های قطری است. وی افزود: ما یک استراتژی جامع برای توسعه عملکرد بورس اوراق بهادار داریم که مبتنی بر افزایش تعداد شرکت های موجود در شاخص بازار MSCI نوظهور و افزایش کارایی، افزایش نقدینگی، افزایش فضای سرمایه گذاری، تلاش برای جذب سرمایه گذاران خارجی بیشتر و تنوع و نوآوری خدمات بیشتر برای جذب سرمایه گذاری داخلی و بین المللی است.

 روند رو به رشد اقتصادی در منطقه خلیج فارس

گزارش اخیر منتشره توسط بانک جهانی پیش بینی می‌کند که روند رو به رشد اقتصادی در منطقه خلیج فارس در سال 2021 نیز به رهبری قطر استمرار خواهد داشت. و با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری جام جهانی و تسریع در فعالیتهای خدمات، انتظار می رود که در سال 2022 نیز اقتصاد قطر به این رشد خود ادامه دهد.

عبدالرحمن السلیطی بازرس میدان‌های تره بار محلی و مزارع وزارت شهرداری و محیط زیست در اظهاراتی به روزنامه الرایه گفت: بیش از 60 نوع از سبزیجات تولیدی مزارع محلی و به قیمت بسیار مناسب، در میادین تره بار عرضه شده است.

 هواپیمایی قطر

اکبر الباکر رئیس اجرایی شرکت هواپیمایی قطر ایرویز گفت: پس از پایان همه گیری کرونا، تعداد کمی از شرکت ها قادر به پرواز خواهند بود که شرکت هواپیمایی ملی قطر ایرویز یکی از این شرکت ها خواهد بود. زیرا توانسته است فعالیت ها و پروازهایش را حفظ کند و نام قطر را در سرتاسر جهان مطرح نماید. وی افزود: ما همکاری‌های مستحکمی‌ با هواپیمایی آمریکا داریم و برای تقویت همکاری‌های خود با دیگر شرکت های هواپیمایی از جمله هواپیمایی کانادا نیز اقدام خواهیم کرد. ما خود را رقیب هیچ شرکتی در این زمینه نمی‌بینیم بلکه بخشی از خانواده‌ی بزرگ بخش هوائی می دانیم.

تقویت همکاری‌های استراتژیک بین قطر و آمریکا

روزنامه الشرق در گزارشی به نقل از وب سایت اویل ریفیو نوشته است : گزارش های منتشر شده در آمریکا اذعان می دارد که قراردادهای اخیر منعقد شده توسط قطر موجب تقویت همکاری‌های استراتژیک بین قطر و آمریکا در زمینه انرژی شده است. براساس این گزارشها، قطر از طریق قراردادهای مشارکتی با شرکت های آمریکایی موفق به کسب حق اکتشاف در آب های عمیق برزیل و توسعه بیشتر ایستگاه گولدن پاس و طرح‌هایی جهت پشتیبانی از بازار انرژی آزاد و واحدهای گاز اتان و تولید پلی اتیلین شده است. قطر همچنین همراه با شرکت شورون فیلیپس آمریکایی، حق اکتشاف در میدان‌های قبرس و حوزه‌های اینگوشتیا و زامبزی موزامبیک و توسعه پروژه دلفن انرژی را به دست آورده است. بنا به ارزیابی این گزارش ها، قدرت بخش مالی با توجه به بیماری همه گیر کووید به پیشبرد این پروژه‌ها کمک کرده است.

استراتژی پایدار پترولیوم قطر

پترولیوم قطر، استراتژی پایدار جدید خود که بیانگر تعهد و احساس مسئولیت این شرکت به عنوان یک تولیدکننده عمده انرژی و نقشه راهی برای آینده‌ای پایدار و مرفه تر برای قطر و جهان می‌باشد، را راه اندازی کرد. این استراتژی جدید و در راستای اهداف معاهده‌ی پاریس، چندین هدف از جمله طرحی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سال 2030 و تعهد به ایجاد تأسیسات اختصاصی جذب ذخیره کربن که سالانه بیش از 7 میلیون تن دی اکسید کربن را در قطر جذب می‌کند. را تعیین کرده است.

 بانک اسلامی المصرف قطر 

بانک اسلامی المصرف قطر به عنوان قوی ترین بانک آسیا شناخته شد. بر اساس رتبه بندی صادره از سوی مجله بانک های آسیایی به منظور معرفی بانک های قدرتمند سال 2020؛ بانک اسلامی المصرف قطر در جایگاه سومین بانک اسلامی قوی و هشتمین بانک قوی در خاورمیانه و از جمله 500 بانک قوی جهان معرفی گردید.

آغاز مجدد فعالیت مراکز صدور روادید کاری برای قطر در شهر کولمبو سریلانکا

وزارت کشور قطر روز گذشته در وب سایت رسمی خود، از آغاز مجدد فعالیت مراکز صدور روادید کاری برای قطر در شهر کولمبو سریلانکا خبر داد. این وزارتخانه تأکید کرد که از دیروز فرایند رزرو وقت ملاقات جهت این موضوع را از طریق وب سایت مربوطه آغاز کرده است. عملیات ثبت نام از طریق انگشت نگاری، ثبت اطلاعات حیاتی، انجام معاینه پزشکی و امضای قرار داد کاری برای افراد صورت می‌گیرد. 

ملاقات وزیر مشاور در امور انرژی قطر و جونگ کان چوی معاون اول وزیر امور خارجه کره

وزیر مشاور در امور انرژی قطر روز گذشته با جونگ کان چوی معاون اول وزیر امور خارجه کره که در دوحه به سر می‌برد، دیدار نمود. در این دیدار پیرامون موضوعات گوناگون و چشم اندازهای همکاری در زمینه‌های انرژی بین دو کشور و راههای توسعه و تقویت آن بحث و گفتگو شد.

بانک توسعه قطر: 71.2 میلیارد ریال ارزش سرمایه گذاری‌های صادراتی

در سال گذشته 2020، بانک توسعه قطر یک بار دیگر توانست نشان دهد که می‌تواند در برابر چالش ها مقاومت نماید. بانک توسعه با درجه بالایی توانایی تبدیل هر آزمایش سخت به یک کمک مالی را دارد و دارای انعطاف پذیری استراتژیکی است که برنامه‌ها و ابتکار عمل های متنوع آن، این را نشان می دهد. بانک توسعه قطر به لطف استراتژی انعطاف پذیر خود، قطر را به عنوان اولین محیط برای کارآفرینی در جهان عرب و سومین در جهان بر اساس نظارت جهانی بر کارآفرینی برای سال 2019، به ثبت رسانده است. در رأس آن دستاوردهای مقابله با همه گیری کرونا از طریق تبدیل دیجیتالی سریع است که با بازگرداندن احیای اتاق عملیات خاص با حمایت از بخش خصوصی آغاز شد. بانک توسعه سرمایه گذاری‌های 860 شرکت داخلی در بخش خصوصی را به 7.31 میلیارد ریال افزایش و از آنها حمایت مالی کرده است. علاوه بر این این بانک وام های مسکن به ارزش 25.2 میلیارد ریال پرداخت کرده است. بانک توسعه با وجود اختلال در زنجیره‌های تأمین در بازارهای بین المللی در ابتدای همه گیری، اما توانست بارزترین دستاوردهای خود را در زمینه صادرات به دست آورد، تعداد شرکت های بهره مند از نمایشگاه‌ها و جلسات دو جانبه مجازی بیش از 130 شرکت رسیده و در 20 نمایشگاه و نشست که به طور مجازی برگزار گردید، شرکت نمود که همه آنها موفق بود. نرخ رشد در تأمین مالی صادرات با مجموع حمایتی 71.2 میلیارد ریالی قطر به 18 درصد رسید و حجم صادرات توسط مشتریان آن به 23 درصد رشد نزدیک به 700 میلیون ریال رسید و علاوه بر این، بیش از 500 شرکت کوچک و متوسط توسعه یافته را آموزش داد تا صلاحیت صادرات را داشته باشند.

قراردادهایی برای راه اندازی 6 هتل جدید در دوحه

 شرکت سرمایه گذاری جهانگردی الریان « ارتک » روز گذشته قراردادهایی با شرکت بین المللی ماریوت برای راه اندازی 6 هتل جدید در مکان‌های کلیدی در سراسر قطر امضا کرد. « آرتک » اعلام کرد : افتتاح این هتل ها به معنای ورود مارک های جدید هتلینگ به بازار قطر است، این هتل ها مجموعه ای از هتل های اوتوگراف، هتل های دلتا از ماریوت، هتل های الیمنت ویستن، لو میریدیان و آپارتمان‌های اجرایی ماریوت خواهند بود. این شش هتل شامل 5 هتل نوساز خواهند بود که عبارتند از: هتل لو میریدیان سیتی سنتر دوحه، دلتا سیتی سنتر دوحه، الیمنت سیتی سنتر دوحه، الیمنت ویست بای دوحه و هتل السامریه.

مشارکت 170 شرکت در نمایشگاه تجاری دوحه

شرکت المتسوقون القطریون در حال آماده شدن برای برگزاری دومین نسخه نمایشگاه تجاری الدوحه از تاریخ 22 تا 31 ژانویه جاری 2021 در مرکز نمایشگاه‌های دوحه می‌باشد. حسن جمعه مدیر اجرایی این شرکت در اظهاراتی به روزنامه الرایه گفت که در این نسخه از نمایشگاه شرکت های دیگری از کشورهای قرقیزستان، یمن، مغرب و تونس مشارکت خواهند داشت که محصولات خود از جمله انواع خرما، رطب، لباس های سنتی، مواد غذایی، ادویه جات و عسل را برای فروش در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد و علاوه بر این کشورها، شرکت های جدید دیگری از کشورهای ایران، ترکیه، عُمان، سوریه، چین، پاکستان و هند نیز، محصولات و تولیدات جدید خود را عرضه خواهند نمود، ایشان در ادامه افزود : تعداد کل شرکت های شرکت کننده حدود 170 شرکت می‌باشند و ما انتظار داریم این نسخه از نمایشگاه بیش از 65 هزار بازدیدکننده داشته باشد.

العنود آل ثانی: 20 میلیارد دلار ارزش شرکت های ثبت شده در مرکز مالی قطر

"شیخه العنود بنت حمد آل ثانی" مدیر اجرایی توسعه تجارت در مرکز مالی قطر، در اظهاراتی به روزنامه الرایه اقتصادی، تأکید کرد که پلتفرم این مرکز شامل بیش از 900 شرکت بین المللی است که نمایندگی انواع مختلفی را دارند و یک جامعه تجاری با ارزش بیش از 20 میلیارد دلار تشکیل می دهند. وی گفت؛ بخش دیجیتال با فراهم آوردن فرصت های جدید سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله فناوری مالی، هوش مصنوعی، آموزش، مراقبت های بهداشتی و بخش صنعتی، نقش حیاتی در خدمت به توسعه اقتصادی قطر خواهد داشت. وی اظهار داشت که حجم سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط دولت قطر در بخش های فناوری و دیجیتالی میلیاردها دلار برآورد می‌شود، که این امر باعث می‌شود قطر یکی از کشورهایی باشد که بیشترین هزینه را در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی را به خود اختصاص دهد.

06 میلیارد ریال سود خالص بانک المصرف قطر

 ـ "شیخ جاسم بن حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی" رئیس اجرایی بانک اسلامی مصرف قطر روز گذشته اعلام کرد که سود خالص این شرکت در سال گذشته 2020 بالغ بر 3.065 میلیارد ریال بوده است و این بانک قصد دارد به نسبت 40 درصد از کل سودش را نقداً در میان سهامدارانش توزیع نماید.

ـ "بانک الاهلی قطر" سود خالص خود را برای سال 2020 بالغ بر 680 میلیون ریال اعلام کرد، این بانک قصد دارد 15 درصد از سود خالص خود را به به طور نقدی در میان سهامدارانش توزیع کند.

 اتمام اولین مراحل پروژه ترام لوسیل

شرکت آلستوم مرحله اول پروژه راه آهن ( مترو ) در شهرک لوسیل را با موفقیت به پایان رساند، این مرحله 9.7 کیلومتر از مسیرهای جداگانه بدون سیم سربار و 12.8 کیلومتر از مسیرهای زیرزمینی جداگانه را پوشش می دهد. این مرحله همچنین شامل تکمیل 16 ایستگاه در نهادهای مختلف، با یک ایستگاه مترو برای مبادله، یک انبار و یک پل جداگانه روی بزرگراه الخور است. شبکه تراموا لوسیل با استفاده از نسل جدید Citadis Tram X05 که ظرفیت 209 مسافر را دارد، هم از کابل هوایی و هم از فناوری زمینی استفاده و راه اندازی می‌شود. ونسینت پرو مدیر عامل شرکت آلستوم خاورمیانه گفت که قطر از نظر حمل و نقل ( وسایل نقلیه ) به یکی از پیشرفته ترین کشورهای منطقه تبدیل شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما