معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۲۳

اخبار اقتصادی تایلند، میانمار و لائوس ( هفته اول بهمن 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای تایلند، میانمار و لائوس که در هفته اول بهمن ماه 1399 در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح زیر بوده است:

الف) اخبار تایلند

صدور مجوز عمومی‌ برای استفاده تجاری از شاهدانه در تایلند

دولت تایلند بیش از یکسال پس از انکه پیشنهاد کاشت گونه‌ای از شاهدانه (که نباید حاوی بیش از یک درصد از تتراهیدروکانابینول باشند) در 6 استان شمالی این کشور را براساس طرحی با هدف استفاده از این گیاه مخدر برای تولید دارو را تصویب کرد، اخیرا اعلام کرده که در حال تهیه راهنما و دستورالعملی برای اعطای مجوز به مردم جهت تولید، فروش و خرید بخش هایی از گیاه شاهدانه است. طبق اعلام سازمان غذا و داروی تایلند، مشاغل مجاز از جمله عطاری‌ها، داروسازان، پارچه فروشان و فروشندگان لوازم آرایشی می‌توانند از 29 ژانویه جهت اخذ مجوز از این سازمان اقدام کنند.

پیش بینی رشد اقتصادی   4 تا 5 %  تایلند در سال 2021

آقای آرخوم وزیر اقتصاد تایلند پیش بینی نمود که اقتصاد این کشور در سال 2021 شاهد رشد 4 تا 5 درصدی خواهد بود. وی گفت که دولت اقدامات حمایتی اقتصادی بسیاری را انجام داده و انتظار می رود که پیشرفت در موضوع تولیدوتوزیع واکسن کرونا موجب بهبود اقتصاد تایلند در سال جدید شود. وی دیجیتالی نمودن و همچنین توسعه اقتصاد زیست محور و توجه به مسائل سلامت جامعه را مهمترین اولویت دولت اعلام نمود. وزیر اقتصاد از بهبود سیستم اخذ مالیات و در نتیجه افزایش درآمدهای عمومی دولت نیز خبر داد. در همین حال بانک جهانی نیز تائید نمود که اقتصاد تایلند در سالجاری میلای شاهد بیش از 4 % رشد خواهد بود. این بانک روند رشد اقتصادی تایلند در سال 2022 را نیز 4.7% اعلام نمود.

تاثیرات کرونا بر اقتصاد و افزایش میزان فقرا در تایلند

بدلیل تاثیرات مخرب اقتصادی ویروس کرونا، تخیمن زده میشود که حدود 1.5 میلیون نفر از مردم تایلند زیر خط فقر زندگی می‌کنند. براساس گزارش بانک جهانی، دولت تایلند در سال 2020 حدود 13% ازGDP  خود را صرف بسته‌های اقتصای و معیشتی برای کاهش اثراث مخرب کرونا نموده است و لذا منابع و پس اندازهای این کشور تقریبا هزینه شده و در صورت استمرار بیماری کرونا، دولت دیگر توان ارائه این بسته‌های معیشتی را نخواهد داشت و در نتیجه میزان جمعیت فقیر در این کشور بیشتر خواهد شد.

تایید واکسن آسترازنکا توسط سازمان غذا و داروی در تایلند

سازمان غذا و داروی تایلند با مطالعه چندین هزار سند و نتایج آزمایشات انجام شده بر روی تاثیرات واکسن آسترازنکا، در نهایت این واکسن را تائید نموده و قرار است حدود 50 هزار دوز این واکسن در ماه فوریه وارد کشور شده و به اقشار اولویت دار تزریق گردد.

ب) اخبار میانمار و لائوس

واکسیناسیون رایگان روهینگاهای بازگشتی به میانمار از سوی چین

در حالی که مقامات میانمار موافقت خود را برای بازگشت پناهجویان روهینگیا اعلام کرده‌اند، چین نیز از واکسیناسیون رایگان کرونا برای این گروه از مسلمانان خبر داده است. در همین ارتباط یکی از مقامات وزارت امور خارجه بنگلادش گفت: در سه ماهه اول سال جاری میلادی، برای شروع بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار تلاش کردیم، اما میانمار به دنبال زمان بیشتری برای تدارکات لجستیکی بود. بنابراین ما درخواست کردیم که این کار در سه ماهه دوم سال انجام شود که مقامات میانمار موافقت کردند. به گفته این مقام مسئول در وزارت امور خارجه بنگلادش، میانمار و چین برای حضور نمایندگان جامعه جهانی در ایالت راخین در هنگام بازگشت پناهجویان موافقت کرده‌اند. علاوه بر این، چین به صورت رایگان واکسیناسیون رایگان کرونا را برای پناهجویان در مرحله اول بازگشت به میانمار انجام می‌دهد. 

موافقت میانمار با بازگشت اوارگان روهینگیایی در سه ماهه دوم سال 2021

پس از برگزاری نشست سه جانبه چین، میانمار و بنگلادش از طریق ویدئو کنفرانس در سطح معاونین وزرای خارجه سه کشور از طریق ویدئو کنفرانس (در 29 دی) پیرامون بازگشت اوارگان روهینگیایی، میانمار با بازگشت این اوارگان در سه ماهه دوم سالجاری میلادی موافقت کرد. علاوه بر این چین و میانمار با پیشنهاد بنگلادش مبنی بر حضور نمایندگان جامعه جهانی بر این فرایند نیز موافقت کردند. در این جلسه همچنین پیشنهادی برای ارسال گروهی از نمایندگان جامعه روهینگیایی جهت بازدید مستقیم از ایالت راخین برای ایجاد محیطی مناسب جهت بازگشت آوارگان ارائه شد. در همین ارتباط وزارت امور خارجه میانمار با صدور بیانیه ای پس از این نشست ویدئویی گفت: میانمار تمام اقدامات لازم را برای بازگشت اوارگان به کشور انجام داده و آمادگی خود را برای پذیرش آنها مطابق با توافق نامه‌های دو جانبه اعلام کرده است. در این بیانیه، هیچ تاریخ مشخصی برای بازگشت این آوارگان به میانمار ذکر نشده است.

امضا قرارداد تولید و خرید برق (احداث نیروگاه حرارتی) بین دو شرکت تایلندی و میانماری

روز چهارشنبه (1 بهمن) یک شرکت دولتی میانماری (TTCL) قراردادی به ارزش 685 میلیون دلار یک شرکت مهندسی و ساختمانی تایلندی برای ساخت یک نیروگاه برق گازی (با سوخت LNG) در یانگون به امضا رساندند. وزارت انرژی میانمار اعلام کرد که TTCL مطالعات امکان سنجی و ارزیابی‌های زیست محیطی این پروژه را به پایان رسانده است. طی این قرارداد، این نیروگاه برقی حدود 400 مگاواتی قرار است طی 28 ماه تکمیل و راه اندازی شود و امتیاز آن برای 25 سال بین دو شرکت (با سهم 52 درصدی طرف میانماری) تقسیم شود. (ملاحظه: از زمان روی کارامدن خانم سوچی در سال 2016 دولت او سرمایه گذاری زیادی برای تامین برق مورد نیاز کشور از طریق نیروگاه‌های گازی و سدهای کوچک شروع کرده است. در همین ارتباط اگرچه میانمار بزرگترین دارنده ذخایر گازی در منطقه است، ولی به دلیل تکنولوژی پایین پالایشگاه‌های خود قادر به تولید LNG مورد نیاز نیروگاه‌های خود نبوده و ان را از خارج (چین، تایلند، مالزی و سنگاپور) وارد می نماید. در همین ارتبطا در سال 2018 دولت میانمار برای ساخت مجموعا 9 نیروگاه حرارتی با سوخت LNG با یک شرکت ژاپنی برای تامین بیش از 4000 مگاوات برق به امضا رساند که قرار است این نیروگاه‌ها تا پایان 2023 راه اندازی شوند.)

تحویل 1.5 میلیون دوز واکسن کرونا به میانمار

خانم سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار طی پیامی تلویزیونی اعلام کرد که از امروز (3 بهمن) اولین محموله از 1.5 میلیون دوز واکسن کرونای خریداری شده از هند جهت تزریق به کادر درمانی و ...وارد کشور خواهد شد و از هفته آینده کار واکسیناسیون عمومی آغاز خواهد شد. در جریان سفر منطقه ای وزیر خارجه چین به میانمار در هفته گذشته، 300 هزار دوز واکسن کرونای ساخت شرکت سینوواک به این کشور بصورت رایگان اهدا شد. در همین ارتباط دفتر رئیس جمهور میانمار در 19 دی ماه اعلام کرد که این کشور 30 میلیون دوز واکسن کرونا از هند سفارش داده که قرار است از ماه فوریه واردات آنها آغاز شود. در همین ارتباط مدیرکل دفتر رئیس جمهوری میانمار به رسانه‌ها گفت که دولت قصد دارد در ابتدا 75 میلیون دلار، که نیمی از مبلغ کل سفارش واکسن است را به موسسه سرم سازی هند، پرداخت کند. وی گفت: دولت واکسنی را انتخاب کرده است که می‌تواند در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد نگهداری شود، و این باعث می‌شود که برای آب و هوای میانمار مناسب تر باشد. این کشور سه شرط را جهت خرید واکسن تعیین کرده است که حداقل یکی از آنها باید رعایت شود: تأیید واکسن توسط سازمان بهداشت جهانی، تأیید و استفاده رسمی از واکسن در سه کشور جداگانه، و یا تأیید اضطراری. لازم به ذکر است میانمار در حال رایزنی با بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک توسعه آسیایی برای دریافت 1 میلیارد دلار اعتبار و کمک مالی جهت خرید واکسن کروناست. 

امضا قرارداد تولید و خرید برق (احداث نیروگاه حرارتی) بین دو شرکت تایلندی و میانماری

روز چهارشنبه (1 بهمن) یک شرکت دولتی میانماری (TTCL) قراردادی به ارزش 685 میلیون دلار یک شرکت مهندسی و ساختمانی تایلندی برای ساخت یک نیروگاه برق گازی (با سوخت LNG) در یانگون به امضا رساندند. وزارت انرژی میانمار اعلام کرد که TTCL مطالعات امکان سنجی و ارزیابی‌های زیست محیطی این پروژه را به پایان رسانده است. طی این قرارداد، این نیروگاه برقی حدود 400 مگاواتی قرار است طی 28 ماه تکمیل و راه اندازی شود و امتیاز آن برای 25 سال بین دو شرکت (با سهم 52 درصدی طرف میانماری) تقسیم شود.

از زمان روی کارامدن خانم سوچی در سال 2016 دولت او سرمایه گذاری زیادی برای تامین برق مورد نیاز کشور از طریق نیروگاه‌های گازی و سدهای کوچک شروع کرده است. در همین ارتباط اگرچه میانمار بزرگترین دارنده ذخایر گازی در منطقه است، ولی به دلیل تکنولوژی پایین پالایشگاه‌های خود قادر به تولید LNG مورد نیاز نیروگاه‌های خود نبوده و ان را از خارج (چین، تایلند، مالزی و سنگاپور) وارد می نماید. در همین ارتباط در سال 2018 دولت میانمار برای ساخت مجموعا 9 نیروگاه حرارتی با سوخت LNG با یک شرکت ژاپنی برای تامین بیش از 4000 مگاوات برق به امضا رساند که قرار است این نیروگاه‌ها تا پایان 2023 راه اندازی شوند.

تصمیم لائوس برای احداث سد دیگری بر رودخانه مکونگ و نگرانی تایلند از این موضوع

لائوس در صدد است که عملیات اجرایی احداث سومین سد از نه سد برنامه ریزی شده جهت احداث بر روی رودخانه مکونگ را آغاز نماید که این موضوع نگرانی‌های را برای تایلند ایجاد نموده است.

برنامه چالش برانگیر احداث این 9 سد که قرار است لائوس را به"باطری جنوب و شرق آُسیا" در زمینه تامین برق آبی منطقه تبدیل نماید، همواره مورد اعتراض سایر کشورهای حوزه رودخانه مکونگ از جمله تایلند بوده است. قرار است عملیات اجرایی این سد 728 مگاواتی در اوایل 2022 آغاز و در سال 2029 افتتاح گردد. مقامات لائوس عنوان نمودند کار مطالعات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی این طرح انجام شده ولی هنوز کامل نشده است و لذا این طرح برای تصویب در کمیسیون رودخانه مکگونگ (MRC ) ارسال نگردید. دو شرکت از کره جنوبی به نام های شرکت صنایع سنگین و ساخت و ساز دوسان و شرکت  Korea Western Power با همکاری پیمانکاران محلی مجری این طرح عظیم سد سازی می‌باشند .

مقامات تایلندی نسبت به احداث این سد و خطرات زیست محیطی آن بویژه سرریز آب این سد به داخل تایلند هشدار داده و موضوع را به طرف لائوسی منتقل نموده اند . این سد در 18 کیلومتری مرز تایلند و لائوس قرار داشته و لذا نگرانی عمیقی بویژه در زمینه وضعیت شهرها و روستاهای تایلند که در این مناطق  قرار دارند، بوحود آورده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما