معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۲۸

چالش های دولت مجارستان در استفاده از انواع واکسن کرونا

اگرچه مقامات دولت مجارستان طی روز های اخیر اظهارات صریحی در خصوص استفاده از واکسن‌های خارجی موجود در بازارهای بین المللی بیان کرده اند، اما با واکنش های سیاسی و بعضا انتقادات فنی و بهداشتی داخلی روبرو شده است.

اگرچه مقامات دولت مجارستان طی روز های اخیر اظهارات صریحی در خصوص استفاده از واکسن‌های خارجی موجود در بازارهای بین المللی بیان کرده اند اما با واکنش های سیاسی و بعضا انتقادات فنی و بهداشتی داخلی روبرو شده است. به اعتقاد جمعی از نمایندگان احزاب مخالف سیاسی (یوبیک)، برخی از انواع واکسن‌های خارجی مراحل تائیدیه نهایی درمانی را طی ننموده و باید منتظر اعلام نظر مراجع مربوطه باشند. از طرف دیگر عده ای از پزشکان و اساتید دانشگاهی علوم پزشکی نیز نسبت به تاثیر گذاری واکسن‌های خارجی مانند چینی و روسی ابراز تردید کرده اند و بر این باورند فناوری واکسن‌های مانند سینوفارم قدیمی است. در مقابل این دیدگاه، عده ای از متخصصان راستی آزمائی صحت و سقم این نظرات را منوط به اعلام نتایج بررسی و تحقیقات مراکز آزمایشگاهی این کشور و تائید موسسه ملی  داروئی و غذایی این کشور  دانسته اند.

با این وجود، اغلب صاحب نظران براین عقیده اند که به دلیل کندی و طولانی بودن روند دریافت برخی از واکسن‌ها مانند فایزر و مدرنا ناشی از رعایت پروتکل های بهداشتی در حمل و نقل  و همچنین تحویل تدریجی واکسن فایزر از سوی اتحادیه به مجارستان، اجرای طرح واکسیناسیون عمومی مجارستان با تاخیر انجام خواهد شد و این مساله بر سرعت و کنترل ویروس کرونا در کشور تاثیر مفنی خواهد گذارد. بطورکلی در حال حاضر دولت با دو چالش اساسی یعنی عدم تامین واکسن کافی ( فایزر ) از سوی اتحادیه و انتقادات داخلی و خارجی (از سوی اتحادیه اروپا) برای استفاده از واکسن‌های چینی و روسی مواجه می‌باشد. هرچند دولت مجارستان بارها براین نکته تاکید نموده که تامین سلامت و بهداشت مردم مجارستان یک مقوله غیر سیاسی است و اگر دولت تشخیص دهد که واکسن‌های دیگر (علاوه بر فایزر و مدرنا) موثر و موسسات نظارت بهداشت این کشور تایید کنند مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

براساس اعلام مقامات مسئول دولتی از جمله خانم سیسیلیا مولر، پزشک ارشد ستاد عملیات مبارزه با کرونا ی این کشور محوله جدید واکسن فایزر در هفته جاری وارد مجارستان شده است. با این دوز های وارداتی 36 هزار نفر دیگر از افراد واجد شرایط واکسینه خواهند شد. طبق اظهارات نامبرده تا کنون 130 هزار نفر ازجمله 120 هزار نفر از کادر درمان و بهداشت ، واکسینه شده که بر اساس اولویت های تعیین شده ، طرح واکسیانسیون ادامه خواهد یافت.  در همین ارتباط آقای چابا دوموتور معاون نخست وزیر مجارستان، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: تا کنون حدود 1 میلیون و 755 هزار نفر در سامانه ملی تزریق واکسن کرده اند و پیش بینی مشود این تعداد تا روزهای آینده به مرز 2 میلیون نفر برسد. بر این اساس روند تزریق واکسن در بین دانشجویان و اساتید دانشگاهی و کادر درمان اعم از پزشکان و پرستاران آغاز و افرادی زیادی در لیست انتظار قرار گرفته اند. طرح تزریق واکسن در این کشور تاکنون بازخورد مثبتی داشته است.

طبق برخی از اخبار منتشره درسایت های دولتی این کشور طی روزهای گذشته ، واکسن اسپوتیک وی روسی و واکسن انگلیسی آستارازنکا نیز مجوز لازم را از سوی دولت مجارستان دریافت کرده است. از این رو مجارستان اولین کشور عضو اتحادیه اروپاست که  این دو واکسن را استفاده خواهد کرد. گرچه واکسن آستارازنکا سابقا در انگلیس استفاده شده ولی موسسات بهداشتی اتحادیه اروپا هنوز استفاده از این واکسن را در قلمرو کشورهای عضو تائید نکرده اند. از نظر کارشناسان و متخصصان امر، واکسن انگلیسی در مقایسه با واکسن فایزر هم ارزانتر و از نظر انتقال آسانتر است. تاکنون 200 میلیون دوز از این واکسن در سال 2020 میلادی تولید و ظرفیت تولید ماهانه تا 200 میلیون دوز نیز فراهم شده است. همچنین واکسن اسپوتنیک روسی نیز به 1.5 میلیون نفر در روسیه تزریق شده و تا کنون در 6 کشور از جمله در صربستان نیز به ثبت رسیده است.

واکسن سینو فارم چینی که همچنان یکی از گزینه‌های دیگر مورد توجه دولت مجارستان می‌باشد، با واکنش های متفاوت متخصصان و پزشکان مجاری روبروست. دولت مجارستان در هفته‌های گذشته بر استفاده از واکسن سینوفارم منوط به تائید مراجع مسئول تاکید کرده بود. با اینحال تعدادی از متخصصان از جمله آقای ارنو دودا از پزشکان ویروس شناس در مصاحبه با تلویزیون استانی سگد نسبت به خطر استفاده از واکسن چینی هشدار داده و گفته اند فناوری بکار رفته در واکسن سینوفارم قدیمی است و مقایسه بین این واکسن و واکسن‌های فایزر مثل هواپیمای قدیمی (ملخی) و جنگده‌های مدرن و پهبادی (مدارگریز ) است. در مقابل برخی دیگر از صاحب نظران از جمله آندراس فالوس بر این باورند گرچه فناوری این واکسن قدیمی است ولی اگر با روش ها و متد سنتی ساخته شده باشد مشکلی بوجود نخواهد آورد. همچنین آقای گبور کمنسی از دانشگاه پچ، ضمن تائید نظرات آندراش اظهار نمود که واکسن سینو فارم  را نمیتوان صرفا به دلیل طرح قدیم بودن فناوری آن رد کرد.

شرایط جاری نشان می دهد، دغدغه اصلی دولت مجارستان در حال حاضر پیگیری موازی دو مساله یکی اجرای طرح واکسیناسیون ملی و جلوگیری از افزایش مرگ میر و آمار مبتلایان (با استفاده از واکسن‌های موجود) و دیگری به روال عادی بازگرداندن وضعیت اقتصادی در این کشور با هدف کاهش فشارهای مالی به دولت و رونق کسب و کار است؛ باید توجه داشت هردوی این اهداف لازم و ملزوم یکدیگرند و رابطه مستقیمی‌بین این دو فاکتور وجود دارد. آنچه از تصمیمات و عملکرد دولت اروبان بر می آید این است که طولانی شدن روند کنترل ویروس کرونا ، رویکرد دولت نیست؛ چراکه موجب افزایش فشارهای سیاسی داخلی و نمایانگر ناکارآمدی دولت در کنترل بحران کروناست. امری که با توجه به برگزاری انتخابات پارلمانی در سال آینده میلادی به نفع حزب سیاسی حاکم نخواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما