معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۵۹

بسته کمک های جدید اقتصادی دولت مالزی

پس از اعلام وضعیت فوق العاده و اجرای مرحله دوم دستور کنترل رفت و آمد (MCO) در مالزی از 24 دی امسال؛ دولت این کشور در ادامه حمایت های مالی قبلی، بسته جدید اقتصادی را برای کمک به بخش های آسیب دیده اعلام نمود. بسته کمک های اقتصادی «Permai aid package» نامگذاری شده و در قالب 22 محور رقمی 15 میلیارد رینگیتی را برای کاهش اثرات محدودیت های اعمال شده ارائه نموده است.

محور رقمی 15 میلیارد رینگیتی را برای کاهش اثرات محدودیت های اعمال شده ارائه نموده است. مهمترین محورهای این طرح عبارتند از:

-اختصاص یک میلیارد رینگیت دیگر برای مهار کرونا.

- استخدام 3500 کادر درمانی و سلامت جدید با هزینه ای در حدود 150 میلیون رینگیت. این تعداد به 8 هزار نیروی استخدام شده طی سال گذشته میلادی توسط وزارت بهداشت ملحق خواهند شد. رسته‌های شغلی پزشکی، پیراپزشکی، تکنیسین آزمایشگاهی، و پرستاری در این ردیف استخدامی لحاظ شده است.

- اختصاص 100 میلیون رینگیت (به عنوان بخشی از یک میلیارد رینگیت مهار کرونا) به بیمارستان‌های خصوصی جهت کمک به دولت در راستای مقابله با کرونا.

- اختصاص یک میلیارد رینگیت برای پرداخت بخش سوم یارانه‌های مستمری حقوق در دوران کرونا. براساس این طرح 250 هزار کارفرما و بیش از دو و نیم میلیون کارگر مستمری موقتی دریافت خواهند نمود.

- تخفیف تا 10 درصدی قبض برق مصرفی برای 6 بخش اقتصادی و تجاری مالزی شامل: هتل ها، پارک های تفریحی، مراکز همایش، مراکز خرید، دفاتر هواپیمایی، و آژانس های گردشگری به مدت 3 ماه.

- یک بار پرداخت مبلغ 500 رینگیت به تور گردانان، رانندگان تاکسی، اتوبوس های مدرسه، اتوبوس....

- یکبار پرداخت مبلغ 500 رینگیت به کارکنان خط مقدم کرونا و 300 رینگیت به افرادی که در بخش پشتیبانی فعال هستند در سه ماهه اول سال 2021.

- بسته کمک های اقتصادی فعلی در ادامه طرح های حمایتی هست که دولت مالزی پیش از این اجرا نموده و با احتساب بسته فعلی جمع کمک های دولت به بخش های اقتصادی و نیز مردم مالزی به 320 میلیارد رینگیت می رسد.

- دولت برای مدیتری منابع محدود خود و جلوگیری از افزایش کمک های مختلف مالی؛ فضای کسب و کار را تا حد ممکن باز گذاشته تا مشاغل مختلف فعالیت خود را متوقف نکرده و چرخه تولید و مصرف به کار خود ادامه دهد. نسبت به دور اول MCO محدودیتها بسیار کمتر می‌باشد و شاهد باز بودن بیشتر فعالیتهای اقتصادی و تجاری در مالزی هستیم.

- نجیب رزاق نخست وزیر سابق مالزی با انتقاد از این طرح آن را دور از انتظار و ادامه ابتکارهای قبلی می داند که موضوع جدیدی ندارد.

- انجمن هتل داران مالزی نیز با انتقاد از طرح جدید دولت آن را در حد و انتظار بخش هتل داری برای دریافت حمایت های بیشتر از دولت ندانست. انتظار هتل داران مالزی دریافت یارانه‌های نقدی بیشتر (تا حدود نیمی از حقوق دریافتی کارکنان از کارفرماها پیش از شروع کرونا) در قالب پرداخت مستمری موقت به فعالان این بخش، تخفیف های برق و آب مصرفی و همچنین تمدید دوره پرداخت اقساط بانکی است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما