معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۲

هند با 18 میلیون نفر، بزرگ ترین دیاسپورا در جهان

بر اساس گزارشی که از سوی بخش جمعیت دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (UN DESA) منتشر شده است، هند با 18 میلیون نفر بیشترین جمعیت فراملی در جهان را دارد.

بر اساس گزارشی با عنوان "برجسته ترین موارد مهاجرت بین المللی 2020 " که از سوی بخش جمعیت دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل   (UN DESA) منتشر شده است، هند با 18 میلیون نفر بیشترین جمعیت فراملی در جهان و بیشترین مهاجران به خارج از کشور را دارد. ویژگی جالب در مورد جمعیت مهاجر هندی، این است که در حالی که برخی از جمعیت های فراملیتی در یک کشور یا منطقه جمع شده اند، دیاسپورای هند در سراسر جهان و در تمام قاره‌ها و مناطق،  از خلیج فارس تا آمریکای شمالی، استرالیا  و انگلستان توزیع شده اند. بر اساس این گزارش دیاسپورای هند، یکی از "پویاترین" دیاسپوراها، با 18 میلیون نفر در سال 2020 و بزرگ ترین آنها در جهان است. سایر کشورها با دیاسپورای بزرگ شامل مکزیک و روسیه (هر کدام 11 میلیون نفر) ، چین (10 میلیون نفر) و سوریه (8 میلیون نفر) بوده اند. در این گزارش همچنین آمده است که دیاسپورای بزرگ هند در تعدادی از کشورهای مهم مقصد توزیع شده است که بیشترین تعداد مهاجران از هند را امارات متحده عربی (5.3 میلیون نفر)، ایالات متحده آمریکا (7.2 میلیون نفر) و عربستان سعودی (5.2 میلیون نفر) میزبانی می‌کنند. کشورهای دیگر که میزبان تعداد زیادی مهاجر از هند می‌باشند، شامل استرالیا، کانادا، کویت، عمان، پاکستان، قطر و انگلیس هستند.  در این گزارش آمده است که بین سال های 2000 تا 2020 ، تعداد جمعیت مهاجر در خارج از کشور تقریباً برای همه کشورها و مناطق جهان افزایش یافته و هند بیشترین افزایش را در آن دوره زمانی، تقریباً 10 میلیون نفر، تجربه کرده است و به ترتیب، سوریه، ونزوئلا، چین و فیلیپین در رده‌های بعدی قرار دارند.  همچنین گفته شده که مهاجرت از هند، عمدتاً ناشی از کار و مسائل خانوادگی بوده است و جابجایی اجباری در کل حدود 10 درصد را شامل می‌شود.

دیاسپورای هند، عمدتاً از افراد شاغل، دانشجویان و نیز افرادی که به دلایل خانوادگی نقل مکان کرده اند، تشکیل شده است. حضور مهاجران متولد هند در کشورهای حاشیه خلیج فارس، که نقش اصلی را در رونق اقتصادی آن کشورها با کار در بخش ساخت و ساز، مهمان نوازی و خدمات مراقبت دارند، بسیار زیاد است. دیاسپورای متنوع هند همچنین شامل دانشمندان، مهندسان و پزشکان بسیار ماهر است. همچنین مطابق گزارش مهاجرت بین المللی سازمان ملل، ایالات متحده با 51 میلیون مهاجر در سال 2020، در جایگاه بزرگ ترین کشور مقصد مهاجران بین المللی، برابر با 18 درصد از کل جهان باقی مانده است. آلمان با حدود 16 میلیون، میزبان دومین تعداد مهاجران در سراسر جهان و پس از آن عربستان سعودی (13 میلیون) ، روسیه (12 میلیون) و انگلیس (9 میلیون) قرار دارند.  آنچنان که در این گزارش آمده است،  برآوردهای اولیه حاکی از آن است که بیماری همه گیر کووید 19 ممکن است تا اواسط سال 2020 میلادی، رشد مهاجران بین المللی را حدود 27 درصد کمتر از میزان رشد پیش بینی شده از اواسط سال 2019 کند کرده باشد. رشد تعداد مهاجران بین المللی طی دو دهه گذشته بسیار قوی بوده است و در سال 2020 ،281 میلیون نفر در خارج از کشور مبدا خود زندگی می‌کنند؛  در حالی که این رقم در سال 2000، 173 میلیون نفر و در سال 2010 ،221 میلیون نفر بوده است. در حال حاضر، مهاجران بین المللی حدود 6.3 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. همچنین بین سال های 2000 تا 2020، تعداد مهاجران در 179 کشور یا منطقه رشد کرده است؛ بر این اساس آلمان، اسپانیا، عربستان سعودی، امارات و ایالات متحده، بیشترین تعداد مهاجران را در این دوره به خود اختصاص داده اند. در مقابل، در 53 کشور یا منطقه تعداد مهاجران بین المللی کاهش یافته است؛ ارمنستان، هند، پاکستان، اوکراین و تانزانیا از جمله کشورهایی بودند که بارزترین کاهش ها را تجربه کرده اند. در بسیاری از موارد، این کاهش ها ناشی از کهولت سن جمعیت مهاجر یا بازگشت پناهجویان به کشورهای مبدأ خود بوده است.

 از نظر کریدورهای مهاجرت منطقه ای، بین سال های 2000 تا 2020، برخی از کریدورهای مهاجرت منطقه ای بسیار سریع رشد کردند. کریدور آسیای مرکزی و جنوبی به شمال آفریقا و آسیای غربی با 13 میلیون مهاجر بین سالهای 2000 تا 2020 بیشترین میزان رشد، با بیش از سه برابر را داشته است. در این گزارش آمده است: "بیشترین رشد در منطقه خلیج فارس بوده است که ناشی از مهاجرت نیروی کار از بنگلادش، هند، پاکستان، نپال و سریلانکا به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.  این گزارش خاطرنشان کرده که اگرچه برای درک دقیق میزان آن خیلی زود است، اما همه گیری کووید19 در سال 2020 ممکن است از رشد مهاجرت به این منطقه بکاهد. در بسیاری از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، هزاران کارگر مهاجر در بخش های ساخت و ساز، مهمان داری، خرده فروشی و حمل و نقل، به دلیل همه گیری شغل خود را از دست داده و مجبور به بازگشت به خانه خود شده اند. در این گزارش آمده است که طبق پیش بینی‌های بانک جهانی، همه گیری کووید19 ممکن است حجم حواله‌های ارسالی به کشورهای با درآمد کم و متوسط را از 548 میلیارد دلار در سال 2019 به 470 میلیارد دلار در 2021 کاهش دهد، که میزان 14 درصد کاهش را نشان می دهد. هند اصلی ترین کشور دریافت کننده حواله در سراسر جهان است و در سال 2019 ،83 میلیارد دلار حواله از دیاسپورا دریافت کرده است. بانک جهانی پیش بینی کرده است که در سال 2020، این مبلغ حدود 9 درصد کاهش یافته و به حدود  76 میلیارد دلار برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما