اخبار اقتصادی هند - مومبای
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته اول مهر ماه 1404 مندرج در رسانههای این منطقه به شرح زیر ارائه میگردد:
سفر هیأت تجاری سوئد به هند: پیوند نوآوری، صنعت و شرکتهای کوچک و متوسط
هیأت سوئدی «Focus Asia SME Delegation» از سوی سازمان Business Sweden با هدف ایجاد بسترهای تازهای برای همکاری میان شرکتهای کوچک و متوسط سوئدی با همتایان هندی به هند سفر کرد. این سفر شامل برنامههای چندروزه در دهلی نو و بمبئی بود و هدف آن تقویت پیوندهای اقتصادی، فناوری و نوآوری میان دو کشور میباشد.
در نخستین روز در دهلی نو، اعضای هیأت از پارک نوآوری IIT دهلی بازدید کردند و سپس به دیدار اتحادیه صنایع و بازرگانی هند (FICCI) رفتند تا در مورد ظرفیتهای گسترده تجاری و فرصتهای توسعه در اقتصاد هند اطلاعات بیشتری کسب کنند. همچنین دیدار با India SME Forum انجام شد که بستری برای شبکهسازی و ارتباط مستقیم با شرکتهای کوچک و متوسط هندی فراهم آورد.
در ادامه، نشستها و بازدیدهایی در بمبئی برگزار شد؛ از جمله ملاقات با استارتآپها، شرکتهای بزرگ مانند L&T، و حضور در SINE Incubator در IIT بمبئی. تمرکز این برنامهها بر حوزههایی چون انرژیهای پاک، صنعت هوشمند، و تحول دیجیتال بود. شرکتهای سوئدی توانستند راهکارهای خود را معرفی کنند و زمینههای همکاری مشترک را شناسایی نمایند.
این سفر نشان داد که سوئد به هند بهعنوان یکی از بازارهای کلیدی در آسیا نگاه میکند. با توجه به حضور بیش از ۲۸۰ شرکت سوئدی در هند( از جمله ۱۰۵ شرکت در ایالتهای غربی مانند ماهاراشترا، گجرات و گوآ) انتظار میرود این روابط بیش از پیش توسعه یابد و پروژههای مشترک نوآورانه و پایدار شکل بگیرد.
Sweden's Focus Asia SME Delegation: Aiming for greater Indian collaborations
همکاری اشوک لِیلاند و CALB: آغاز مشارکت ۲۰ ساله برای طراحی و بومیسازی باتریهای لیتیوم-یون در هند
اشوک لِیلند، شرکت بزرگ تولید وسایل نقلیه تجاری در هند و زیرمجموعه گروه هندوچا، یک تفاهم ۲۰ ساله با شرکت چینی CALB Group امضا کرده است تا در زمینه باتریهای لیتیوم-یون همکاری کنند. در فاز نخست، بخشی از سلولهای باتری از چین تأمین میشوند و اشوک لِیلند با راهنمایی CALB مهارت بستهکردن این سلولها به پک باتری (pack assembly) را در هند خواهد آموخت. تدریجاً هدف بر آن است که طراحی و تولید کامل باتری در هند انجام شود، به طوری که شرکت بتواند کاملاً خودکفا شود. در راستای این توافق، اشوک لِیلند تعهد کرده است که در طی ۷ تا ۱۰ سال آینده بیش از ۵۰ میلیارد روپیه (بیش از ۵۰۰۰ کرور روپیه معادل 565 میلیون دلار) سرمایهگذاری کند. این سرمایهگذاری شامل ساخت زیرساختها، توسعه مراکز R&D داخلی در حوزه باتری، و گسترش فعالیتهای بستهسازی، طراحی مواد و تحقیق و توسعه خواهد بود. علاوه بر تولید باتری برای استفاده در محصولات خود شرکت، اشوک لِیلند قصد دارد پکهای باتری را به دیگر تولیدکنندگان وسایل نقلیه (از جمله دوچرخه برقی یا سهچرخه برقی) و همچنین بازار ذخیرهسازی انرژی (grid-scale storage) عرضه کند.
https://www.thehindu.com/business/Industry/ashok-leyland-partners-with-chinas-calb-group-to-invest-over-5000-crore-for-battery-production/article69999186.ece#goog_rewarded
مذاکرات JSW Motors با شرکتهای چینی برای گسترش همکاری در ساخت خودرو
شرکت JSW Motors، زیرمجموعه گروه JSW به رهبری ساجان جیندال، در حال مذاکره با چندین شرکت چینی از جمله BYD، Geely، Chery، Nio Auto، Li Auto و Xiaomi برای همکاری در زمینه پلتفرمها و قطعات خودرو پیش از رونمایی مدلهای جدید خود در سال آینده است. مدیرعامل این شرکت، رانجان نایاک، اعلام کرده است هدف اصلی این همکاریها، «بومیسازی شدید» فناوریها و تولید در داخل هند است. وی تأکید کرد شرکت JSW Motors آماده است با هر شرکتی که با این هدف همراستا باشد، همکاری کند و از مدل پرداخت هزینه ثابت و حق امتیاز برای دسترسی به فناوریها استفاده خواهد کرد.
کارخانه جدید JSW Motors در ماهاراشترا با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰,۰۰۰ دستگاه در حال ساخت است و انتظار میرود تا پیش از ژوئن سال آینده به بهرهبرداری برسد. این کارخانه میتواند به عنوان مرکز تولید برای شرکتهای چینی مانند BYD عمل کند که در حال حاضر خودروهای خود را به هند وارد میکنند و با تعرفههای گمرکی بالا مواجه هستند. نایاک پیشنهاد کرد هند میتواند به یک مرکز صادرات برای بازارهای جهانی تبدیل شود و BYD میتواند در این کشور تولید، بومیسازی و صادرات به ایالات متحده و اروپا را انجام دهد.
JSW Motors قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۲۵ مدل جدید خودرو را معرفی کند. اولویت این شرکت در ابتدا بر روی تولید خودروهای برقی، هیبریدی و با برد بالا است و SUVها را به عنوان بدنه اصلی محصولات خود انتخاب کرده است. قیمت متوسط خودروهای اولیه در حدود ۲۲ تا ۲۵ لاخ روپیه خواهد بود و پس از آن، وارد بازار خودروهای اقتصادی با قیمت ۸ تا ۹ لاخ روپیه برای ناوگانها و تاکسیها خواهد شد.
در مورد همکاری با SAIC چین، که شرکت مادر MG Motor است، نایاک اظهار کرده که JSW Motors تمایلی به مشارکت سهامی در این شرکت ندارد و تنها به دنبال دسترسی به قطعات، فناوریهای اصلی و پلتفرمهای خودرو است تا بتواند آنها را در هند بومیسازی کند. این رویکرد نشاندهنده استراتژی مستقل JSW Motors در توسعه و تولید خودروهای خود در داخل هند است.
https://www.moneycontrol.com/automobile/jsw-motors-in-talks-with-chinese-firms-like-byd-for-tie-ups-ahead-of-car-launch-aim-is-brutal-localisation-ceo-article-13577110.html
برگزاری کنفرانس ملی فولاد پایدار :AIIFA Steelex 2025 گامی نو در مسیر فولاد سبز و هیدروژن پاک در هند
کنفرانس ملی فولاد پایدار AIIFA Steelex 2025 با حضور وزیر فولاد هند، شری پرالهاد جوشی، و سروزیر ایالت مهاراشترا، دیوندرا فادناویس، در مرکز نمایشگاهی بمبئی برگزار شد. این رویداد با همکاری انجمن تولیدکنندگان فولاد پایدار AIIFA، انجمن تولیدکنندگان فولاد مهاراشترا (SMAM)، وزارت فولاد هند و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) برگزار گردید
در این مراسم، وزیر جوشی بر اهمیت راهبری تولید فولاد پاک در رشد پایدار صنعتی هند تأکید کرد و آن را نه تنها یک هدف اقتصادی، بلکه یک اولویت ملی دانست. وی همچنین به نقش پیشگام ایالت ماهاراشترا در توسعه پروژههای انرژی تجدیدپذیر و هیدروژن سبز اشاره کرد و از سیاستهای ایالتی مانند PM-KUSUM و راهاندازی خوشه نوآوری هیدروژن در پونه به عنوان نمونههایی از رهبری ماهاراشترا در این حوزه یاد کرد.
آقای جوشی همچنین از طرح ملی هیدروژن سبز (NGHM) با بودجه ۱۹٬۷۴۴ کرور روپیه (حدوداً 23/2 میلیارد دلار) خبر داد که هدف آن تولید ۵ میلیون تن هیدروژن سبز سالانه تا سال ۲۰۳۰، افزودن ۱۲۵ گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر، جذب ۸٬۰۰۰ کرور روپیه (904 میلیون دلار) سرمایهگذاری، ایجاد ۶۰۰٬۰۰۰ شغل و جلوگیری از انتشار ۵۰ میلیون تن CO₂ در سال است. وی همچنین از امضای هفت تفاهمنامه استراتژیک به ارزش ۲۵٬۵۶۰ کرور روپیه (معادل 2.9 میلیارد دلار) در این رویداد خبر داد که پیشبینی میشود ۲۲٬۶۰۰ شغل ایجاد کرده و توسعه ویدربا را به عنوانهاب فولاد هند تسریع کند در پایان، جوشی بر لزوم آمادگی صنعت فولاد هند برای مقابله با اقدامات تجاری جهانی مانند مکانیزم تنظیم مرزی کربن اتحادیه اروپا (CBAM) و پذیرش مدلهای اقتصاد دایرهای و فناوریهای پاک تأکید کرد.
Press Release:Press Information Bureau
ظهور ماهاراشترا به عنوان نخستین ایالت هند با کشاورزی مبتنی بر هوش مصنوعی (اگریتک ۴.۰)
دولت ایالتی ماهاراشترا با معرفی «سیاست MahaAgri-AI 2025-2029» و تخصیص بودجهای معادل ۵۰۰ کرور روپیه (56 میلیون دلار) ، قصد دارد نخستین ایالتی در هند باشد که کشاورزی را در مقیاس وسیع با هوش مصنوعی و فناوری دیجیتال تجهیز میکند. این حرکت با هدف تبدیل آزمایشهای محدود به پیادهسازی سیستماتیک در کل زنجیره کشاورزی از بذر تا بازار انجام میشود. در برنامهریزی این سیاست، نقش شرکتهایی مانند Dexian India به چشم میخورد که با استفاده از مدلهای هوش مصنوعی، تصاویر ماهوارهای، دادههای خاک و هوا، میتوانند راهنماییهای دقیقی در زمینه کشت، آبیاری و مدیریت مزرعه ارائه دهند. همچنین این سیاست شامل استفاده از فناوری پهباد، نظارت جغرافیایی، دسترسی دیجیتال به بازارها و شفافیت قیمت در مراکز مبادله محصول (APMC) است. در تستهای اولیه، استفاده از هوش مصنوعی در کاشت نیشکر در ماهاراشترا منجر به افزایش تا ۴۰٪ در بازده به ازای هر جریب و کاهش چشمگیر مصرف آب و کود شده است. انتظار میرود اگر این فناوری به شکل گسترده اجرا شود، بازده در کل ایالت بین ۳۰ تا ۴۵٪ افزایش یابد. همچنین موضوع برابری جنسیتی نیز در نظر گرفته شده است؛ برنامههایی برای تجهیز زنان کشاورز به پهپاد و پشتیبانی فنی در قالب رابطهای صوتی و زبانی محلی پیشبینی شده است.
https://www.tribuneindia.com/news/business/agritech-4-0-making-maharashtra-the-first-ai-powered-farming-state/
فراخوان مناقصه جهانی شرکت نفت و گاز ONGC به منظور ساخت چهار کشتی پشتیبانی سکو با اولویت «ساخت در هند»
ONGC بهعنوان نخستین شرکت دولتی نفتی، با این اقدام گام مهمی در راستای تقویت زیرساختهای دریایی و کاهش وابستگی به اجاره کشتیهای خارجی برداشته است. شرکت دولتی ONGC هند مناقصهای جهانی برای ساخت چهار کشتی تأمین سکو (PSV) با ارزشی بالغ بر ۱,۰۰۰ کرور روپیه (حدوداً معادل 113 میلیون دلار ) منتشر کرده است. در این مناقصه، اولویت به کشتیسازان داخلی داده میشود، به شرطی که قیمت پیشنهادی آنها حداکثر ۱۰٪ بیشتر از پایینترین پیشنهاد خارجی باشد. این اقدام در راستای سیاست «ساخت در هند» و تقویت صنعت کشتیسازی داخلی صورت میگیرد. این مناقصه یک روز پیش از آغاز برنامههای نخستوزیر نارندرا مودی برای ارتقاء هند به یک قدرت جهانی در صنعت کشتیسازی از بهاونگار گجرات منتشر شد. طبق قوانین دولتی، هرگونه تأمین مالی بالای ۲۰۰ کرور روپیه ( 6/22 میلیون دلار ) باید از طریق مناقصه بینالمللی انجام شود.
در چارچوب سیاست جدید «کمک مالی به کشتیسازی»، دولت هند برای ساخت کشتیهای معمولی تا ۱۰۰ کرور روپیه، ۱۵٪، برای کشتیهای پیشرفتهتر ۲۰٪ و برای کشتیهای سبز ۲۵٪ یارانه ارائه میدهد. علاوه بر این، یک صندوق توسعه دریایی به ارزش ۲۵,۰۰۰ کرور روپیه(حدوداً 8/2 میلیارد دلار ) برای حمایت از تأمین مالی صنعت دریایی هند در نظر گرفته شده است.
https://infra.economictimes.indiatimes.com/news/ports-shipping/ongc-invites-global-bids-for-4-platform-supply-vessels-with-make-in-india-preference/124003758
اولترا گَس انرژی اسار: پیشتاز جدید در خرده فروشی سوخت LNG در هند
شرکتUltra Gas Energy Ltd، زیرمجموعه گروهEssar، موفق شده است عنوان بزرگترین خردهفروش سوخت LNG برای خودروها در هند را به دست آورد. این شرکت با راهاندازی 15 ایستگاه فعال عرضه LNG در سراسر کشور و برنامهریزی برای افزایش این تعداد به 50 تا پایان سال مالی جاری، نقش مهمی در توسعه بازار سوختهای پاک ایفا میکند.
Ultra Gas Energy با تمرکز بر کامیونهای سنگین و ناوگان حملونقل بینشهری، توانسته است بیش از 1000 وسیله نقلیه را به استفاده از LNG ترغیب کند. این سوخت نهتنها آلایندگی کمتری نسبت به دیزل دارد، بلکه از نظر اقتصادی نیز مقرونبهصرفهتر است و به کاهش هزینههای عملیاتی کمک میکند. مدیران شرکت اعلام کردهاند که هدف نهایی، ایجاد شبکهای با بیش از 400 ایستگاه LNG در سراسر هند است. این اقدام در راستای تعهد Essar به توسعه زیرساختهای انرژی پاک و حمایت از سیاستهای دولت هند در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانهای و ارتقای پایداری زیستمحیطی صورت میگیرد.
https://energy.economictimes.indiatimes.com/news/oil-and-gas/essars-ultra-gas-energy-ltd-becomes-indias-leading-lng-autofuel-retailer/124045961
ثبت رکورد در صادرات سوخت هند ؛ نقش افزایش فرآوری پالایشگاهها و ترکیب اتانول
در سال ۲۰۲۵، صادرات سوخت هند به سطوحی دست یافت که در چند سال اخیر بیسابقه بوده است. افزایش میزان خامفروشی (refinery runs) و رشد سهم اتانولسازی در بنزین داخلی باعث شده است که مقدار سوختی که به بازار خارجی صادر میشود، به میزان چشمگیری افزایش یابد. هند قرار است در سال جاری فرآوری نفت خام خود را به حدود ۵٫۵۱ میلیون بشکه در روز برساند، یعنی افزایشی بین ۱۳۰٬۰۰۰ تا ۱۶۰٬۰۰۰ بشکه در روز نسبت به سال قبل. بنزین صادراتی به رقمی در حدود ۴۰۰٬۰۰۰ بشکه در روز رسیده است، در حالی که ترکیب اتانول در بنزین هند از ۱۲٪ در سال ۲۰۲۳ به ۲۰٪ در سال جاری ارتقاء یافته است — که این امر ظرفیت آزاد برای صادرات را افزایش داده است.
در بخش گازوئیل نیز هند وضعیتی مشابه را تجربه میکند؛ صادرات گازوئیل این کشور احتمالاً برای سال ۲۰۲۵ در محدوده ۵۶۰٬۰۰۰ تا ۶۳۰٬۰۰۰ بشکه در روز خواهد بود که در چهار سال اخیر بیسابقه است. بیشتر این گازوئیلها به اروپا ارسال میشوند تا تقاضای گرمایشی آن منطقه را در فصل زمستان تأمین کنند، زیرا برخی پالایشگاهها در اروپا و خاورمیانه برای تعمیرات تعطیل شدهاند.
از سویی، این روند صادرات پرسشهایی را درباره ادعای سودجویانه بودن تجارت هند با نفت روسیه برانگیخته است. کشورهای غربی هند را متهم کردهاند که نفت روسیه را با قیمت پایین وارد میکند و پس از پالایش آن را با قیمت بالاتر صادر میکند. اما هند میگوید که این اقدام در تثبیت بازارهای جهانی مؤثر بوده است.
https://www.autox.com/news/car-news/maruti-suzuki-e-vitara-export-begins-2900-units-shipped-from-gujarat-to-europe-121660/
ماروتی سوزوکی آغاز تولید e-Vitara الکتریکی با تمرکز بر صادرات
شرکت ماروتی سوزوکی تولید خودروی برقی e Vitara را در کارخانههانسالپور ایالت گجرات آغاز کرد. این خودرو بر روی پلتفرم HEARTECT-e ساخته میشود و هدف آن تأمین بازارهای جهانی است؛ بهطوری که صادرات آن به بیش از ۱۰۰ کشور برنامهریزی شده است. در فاز نخست، بیش از ۲٬۹۰۰ دستگاه از e-Vitara از بندر پیپاواک (Pipavav Port) واقع در گجرات به کشورهای اروپایی صادر شد. این کشورها شامل انگلیس، آلمان، فرانسه، سوئد، نروژ، هلند، اتریش، بلژیک، مجارستان، ایسلند، دانمارک و سوئیس هستند. ماروتی هدف تولید حدود ۶۷٬۰۰۰ دستگاه e-Vitara تا انتهای دوره مالی ۲۰۲۶ را تعیین کرده است، که بخش عمدهای از آن به بازار صادرات اختصاص خواهد داشت. چشمانداز بلندمدت شرکت، تبدیل هند بههاب تولید جهانی این مدل برقی است. همچنین سوزوکی (شرکت مادر) تعهد کرده است تا طی ۵ تا ۶ سال آینده، سرمایهگذاریای معادل ۷۰۰ میلیارد روپیه (~۸ میلیارد دلار) برای توسعه زیرساختها، توسعه فناوری باتری و گسترش تولید انجام دهد.
این حرکت ماروتی نمایانگر رویکرد متفاوت آن نسبت به رقبای داخلی مانند تاتا و ماهندراست؛ به جای تمرکز بر بازار داخلی در ابتدا، این شرکت مسیر صادرات را انتخاب کرده است. علاوه بر این، این استراتژی میتواند برای هند یک نقطه عطف در تبدیل شدن به قطب تولید خودروهای برقی در سطح جهان باشد.
Maruti begins electric Vitara production, takes exports-first route to EV growth
گسترش عملیات بندر کاندا: گامی نو در تقویت زیرساختهای لجستیکی هند
بندر کاندلا، تحت مدیریت Deendayal Port Authority (DPA)، برای اولین بار در تاریخ خود، عملیات خود را فراتر از ایالت گجرات گسترش میدهد. این گام استراتژیک با هدف مدیریت پایانههای کلیدی در ایالتهای ماهاراشترا و کارناتاکا برداشته شده است. هدف از این راهبرد، انتقال مدل کارآمد عملیاتی بندر کاندلا به سایر مناطق، کاهش ازدحام در بنادر موجود و افزایش توان عملیاتی است.
در سال گذشته، بندر کاندلا بیش از ۱۵۰ میلیون تن متریک (MMT) محموله را جابجا کرد که حدود ۶۰٪ آن شامل نفت، روغن و روانکنندهها بود. برای مدیریت حجم بالای محمولهها، DPA در حال ساخت یک اسکله چندمنظوره با عمق زیاد است که ظرفیت جابجایی ۱۸ میلیون تن در سال را دارد. همچنین، یک ترمینال کانتینری جدید با ظرفیت ۲.۳ میلیون TEU در حال توسعه است که انتظار میرود تا سپتامبر ۲۰۲۷ به بهرهبرداری برسد.
این گسترش، بخشی از تلاشهای گستردهتر برای تقویت زیرساختهای بنادر و ارتقای رقابتپذیری تجاری هند است. با گسترش عملیات بندر کاندلا به ایالتهای دیگر، هدف برطرف کردن ازدحام در بنادر منطقهای، بهبود کارایی کلی جابجایی محمولهها و حمایت از تقاضای فزاینده تجارت است.
مقامات DPA اعلام کردهاند که این گسترش با مدیریت پایانهها آغاز خواهد شد و ممکن است در آینده به عملیات کامل بنادر گسترش یابد. این ابتکار با رویکردی انعطافپذیر، شامل همکاری با بنادر دولتی و خصوصی، به دنبال انتقال بهترین شیوهها و بهبود عملکرد بنادر در سرتاسر کشور است.
Kandla Port to expand operations beyond Gujarat into new states
افتتاح پروژههای دریانوردی در برنامه ای در شهر بهاونگر گجرات توسط نخست وزیر
نخستوزیر نارندرا مودی در بهاونگار پروژههای توسعهای به ارزش بیش از 33600 کرور روپیه (حدوداً 3.8 میلیارد دلار ) را افتتاح کرد و بر ضرورت حرکت هند بهسوی خودکفایی کامل تأکید نمود. او شعار «از تراشه تا کشتی» (Chip to Ship) را مسیر اصلی برای تقویت صنعت و کاهش وابستگی به خارج دانست و هشدار داد که وابستگی به دیگران تهدید واقعی برای کشور است.
مودی صنعت دریایی را «زیربنای همه صنایع» معرفی کرد و هدف سهبرابر کردن سهم هند در تجارت جهانی دریایی را مطرح نمود. وی اعلام کرد که سیاستهای جدید، از جمله اعطای وضعیت زیرساختی به کشتیهای بزرگ، زمینه دسترسی آسانتر شرکتها به تسهیلات مالی و رشد سریعتر این صنعت را فراهم خواهد کرد.
او به موفقیتهای اخیر اشاره کرد: دو برابر شدن ظرفیت بنادر طی ۱۱ سال گذشته، کاهش زمان گردش کشتیها به کمتر از یک روز، افزایش دریانوردان هندی از ۱.۲۵ به ۳ میلیون نفر، و ساخت ۴۰ کشتی بومی از جمله ناو هواپیمابر «آیاناس ویکرانت». همچنین، پروژههایی همچون پایانه بینالمللی کشتیهای تفریحی در بمبئی، بندر آبعمیق در کرالا و بندر جدید ماهاراشترا با هزینه ۷۵ هزار کرور روپیه (حدوداً 8.5 میلیارد دلار) معرفی شدند.
در بخش گجرات، نخستوزیر و نخستوزیر ایالتی، بوبندرا پاتل، بر نقش این ایالت در مدیریت ۳۹٪ بار کل کشور و پیشتازی در انرژیهای تجدیدپذیر تأکید کردند. از پارک خورشیدی چارانکا تا بزرگترین پارک انرژی تجدیدپذیر جهان در کوچ، گجرات به الگویی برای توسعه پایدار بدل شده است.
مودی مردم را به حمایت از تولیدات داخلی با شعار «Vocal for Local» و نصب برچسب «ساخت داخل» فراخواند. او همچنین از ساخت بزرگترین موزه دریایی جهان در لوثال برای نمایش میراث غنی دریایی هند خبر داد. وزرای ارشد ملی و ایالتی در این مراسم حضور داشتند و رویداد بهاونگار را «تاریخی برای بخش دریایی هند» خواندند.
https://cmogujarat.gov.in/gu/latest-news/pm-modi-samudra-se-samriddhi-bhavnagar
توافق 5 ساله شرکت نفت و گاز ONGC و بندر پیپاواو گجرات به منظور تامین خدمات لجستیک فرا ساحلی
شرکت Gujarat Pipavav Port Ltd (GPPL)، که تحت مدیریت APM Terminals فعالیت میکند، با شرکت نفت و گاز طبیعی هند (ONGC) قراردادی پنجساله امضا کرده است تا پایگاه لجستیکی برای عملیات نفت و گاز دریایی در بندر پیپاواو در ایالت گجرات ایجاد کند. این همکاری با هدف تقویت زیرساختهای پشتیبانی از عملیات فراساحلی ONGC و بهرهبرداری از نزدیکی بندر پیپاواو به میدانهای نفتی مهم این شرکت در مناطق تپتی و کچ صورت گرفته است.
بر اساس این قرارداد، GPPL به عنوان شریک راهبردی لجستیکی ONGC عمل خواهد کرد و زیرساختهای ایمن، قابل اعتماد و مجهز را برای پشتیبانی از عملیات فراساحلی فراهم میسازد. مدیرعامل GPPL، گِریش آگاروال، این همکاری را گامی مهم در راستای حمایت از برنامههای انرژی ملی هند دانسته و بر تعهد شرکت به ارائه راهحلهای مؤثر و حفظ استانداردهای بالای عملیاتی تأکید کرده است.
زیرساختهای چندوجهی پیشرفته GPPL، انبارداری یکپارچه و موقعیت جغرافیایی مناسب آن، موجب افزایش بهرهوری عملیاتی، تابآوری زنجیره تأمین و قابلیت اطمینان برای ONGC و کل بخش نفت و گاز خواهد شد. این همکاری همچنین نقش بندر پیپاواو را در شکلدهی به چشمانداز لجستیک فراساحلی هند تقویت میکند و فرصتهای جدیدی را برای توسعه کسبوکار GPPL فراهم میسازد.
https://www.thehindubusinessline.com/economy/logistics/apm-terminals-pipavav-ongc-enter-into-a-5-yr-deal-for-offshore-oil-gas-logistics/article70093086.ece
راهاندازی نخستین کلینیک یکپارچه آنکولوژی هند؛ گامی نوین در درمان سرطان با همکاری طب سنتی و طب نوین
مؤسسه ملی آیورودا (AIIA) در گوا، نخستین کلینیک یکپارچه آنکولوژی کشور هند را راهاندازی کرد. این کلینیک با هدف ارائه رویکردی جامع در درمان سرطان، ترکیبی از پزشکی مدرن و سیستمهای آیوش (آیورودا، یوگا، ناتروپاتی، یونانی، سدها و همیوپاتی) را به کار میبرد. در جلسه افتتاحیه، چهار مورد پیچیده سرطان توسط پنلی چندرشتهای شامل متخصصان آنکولوژی و کارشناسان آیوش مورد بررسی قرار گرفت و پس از بحثهای جامع، گزینههای درمانی و کمکی بر اساس شواهد علمی تعیین شد.
این ابتکار با همکاری مؤسسه تاتا مِموریال و مرکز تحقیقات ACTREC در بمبئی انجام شده است. هدف آن ارائه مراقبتهای سرطان جامع و مبتنی بر شواهد به بیماران است. دکتر شیکر سالکار، جراح ارشد آنکولوژی در بیمارستان منیپال گوا، این همکاری را نخستین در نوع خود در هند دانسته و بر اهمیت آن تأکید کرده است.
این رویداد در روز ملی آیورودا برگزار شد و مقامات دولتی از جمله وزیر بهداشت ایالت گوا، دکتر پرمود ساوانت، بر اهمیت این همکاری در ارتقای مراقبتهای بهداشتی تأکید کردند. آنها همچنین بر لزوم حفظ و ترویج گیاهان دارویی محلی و استفاده از آنها در درمانهای آیورودا تأکید کردند
Country’s first Integrative Oncology Joint Clinic launched at AIIA Goa - Goa News Hub
نمایشگاه گردشگری ایالت گوا در تاشکند: معرفی فرهنگ و جاذبههای طبیعی و تقویت روابط گردشگری هند و آسیای مرکزی
نمایشگاه گردشگری «Experience Goa» در تاشکند، پایتخت ازبکستان، برگزار شد. این رویداد با هدف معرفی فرهنگ غنی، جاذبههای طبیعی و ابتکارات گردشگری پایدار گوا به بازار آسیای مرکزی برگزار گردید. در این نمایشگاه، مقامات گردشگری گوا از جمله شری کدار نایک، مدیر گردشگری دولت گوا، به همراه شری شیک ایسمائیل، نماینده شرکت Concord Exotic Voyages، حضور داشتند و با نمایندگان آژانسهای مسافرتی و اپراتورهای پروازی ازبکستان دیدار و گفتوگو کردند.
در این رویداد، گوا به عنوان مقصدی ایدهآل برای گردشگران ازبک معرفی شد و بر توسعه پروازهای چارتر از تاشکند به گوا تأکید شد. همچنین، مقامات گوا بر استراتژی گردشگری پایدار خود، با تمرکز بر حفظ محیط زیست، ارتقای فرهنگ محلی و ارائه تجربههای منحصربهفرد به گردشگران، تأکید کردند.
https://www.travelandtourworld.com/news/article/experience-goa-roadshow-in-tashkent-showcases-its-culture-sustainability-and-expanding-new-tourism-ties-between-india-and-central-asia/