اخبار اقتصادی هند- دهلی نو
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی هند در هفته اول آبان ماه 1404 مندرج در روزنامهها و رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
استفاده فرودگاههای آدانی از هوش مصنوعی برای خدماتدهی به مسافران
شرکت Adani Airport Holdings Limited (AAHL) با همکاری شرکت AIONOS (از زیرمجموعههای InterGlobe Enterprises) طرحی مشترک برای ارتقای خدمات فرودگاهی با بهرهگیری از پلتفرم هوش مصنوعی «IntelliMate» راهاندازی کرده است.این سامانه نوآورانه خدمات پشتیبانی 24 ساعته و چندزبانه را از طریق چت، تماس صوتی، وب و اپلیکیشن موبایل ارائه میدهد. مسافران میتوانند در لحظه به اطلاعات پرواز، گیت خروج، وضعیت تحویل بار و جزئیات خدمات فرودگاهی دسترسی پیدا کنند. این سیستم در زبانهای مختلف از جمله انگلیسی و هندی فعال خواهد بود.مدیرعامل AAHL، آرون بانسال (Arun Bansal)، اعلام کرد که این اقدام بخشی از راهبرد کلان شرکت برای استفاده از فناوریهای نوین در جهت افزایش بهرهوری فرودگاهها و بهبود تجربه مسافران است. او همچنین به یکپارچهسازی سامانههای داخلی مانند aviio و Adani OneApp اشاره کرد که هدف آن ایجاد یک اکوسیستم متصل و هوشمند است تا استانداردهای تازهای برای فرودگاههای پایدار و هوشمند هند تعیین کند.
https://timesofindia.indiatimes.com/business/india-business/adani-airports-ties-up-with-interglobes-aionos-for-ai-solutions/articleshow/124961668.cms?utm_source=chatgpt.com
آمادگی هند برای افزایش قیمت کود
هند حدود 95 درصد از کودهای ویژه خود از جمله فسفاتهایی مانند TMAP و سیالات کنترل آلایندگی مانند AdBlue را از چین وارد میکند.به گفته یکی از مقامات ارشد صنعت، هند در آستانه فصل مهم کشت زمستانی (رابی) در حال آماده شدن برای افزایش قیمت کود است، زیرا چین از 15 اکتبر صادرات اوره و کودهای تخصصی را متوقف کرده است.چین که تنها از 15 مه تا 15 اکتبر صادرات کود را از سر گرفته بود — آن هم با بازرسیهای شدیدتر — اکنون این پنجره صادراتی را تا اطلاع ثانوی بسته است. این اقدام نه تنها بر هند، بلکه بر بازارهای جهانی نیز تأثیر گذاشته است.تعلیق صادرات شامل کودهای تخصصی مانند TMAP (فسفات مونوآمونیوم تکنیکی) و محصولات محلول در اوره مانند AdBlue، و همچنین کودهای معمولی مانند DAP و اوره میشود.
راجیب چاکرابورتی، رئیس انجمن صنعت کودهای محلول (SFIA)، به خبرگزاری PTI گفت:
«چین از 15 اکتبر پنجره صادرات را نه فقط برای هند، بلکه برای کل بازار جهانی بسته است.»
او افزود: «فکر میکنم این توقف صادرات برای حدود 5 تا 6 ماه آینده ادامه خواهد داشت.»
هند حدود 95 درصد از کودهای تخصصی خود — از جمله فسفاتهایی مانند TMAP و مواد کنترل آلایندگی مانند AdBlue — را از چین وارد میکند.چاکرابورتی گفت: قیمت کودهای تخصصی که هماکنون در سطحی غیرعادی بالا هستند، ممکن است به دلیل محدودیتهای صادراتی چین 10 تا 15 درصد دیگر افزایش یابد.هند سالانه حدود 250 هزار تُن کود تخصصی مصرف میکند که 60 تا 65 درصد آن در فصل رابی (اکتبر تا مارس) استفاده میشود.این مقام صنعتی گفت که تأمین نیاز فصل جاری رابی مشکلی نخواهد داشت، زیرا تاجران قبلاً از طریق شرکتهای بازرگانی بینالمللی، محمولههای موردنیاز را تهیه کردهاند — هرچند قیمتها افزایش خواهند یافت.به گفته چاکرابورتی، بهدلیل دسترسی بهتر به منابع آبی، ممکن است فصل رابی امسال تا ماه مارس ادامه پیدا کند.هند منابع جایگزین تأمین کود از کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، شیلی و کرواسی دارد، اما این منابع فقط برای یک یا دو نوع محصول قابل استفادهاند.
https://www.thehindubusinessline.com/economy/agri-business/india-braces-for-fertiliser-price-hike-as-china-halts-exports/article70185821.ece