معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۲۶

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 59( هفته چهارم دی ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته چهارم دی ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

بحران گردشگری در آفریقای جنوبی

تنها چند روز پیش از آغاز سال نو میلادی رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد بار دیگر قرنطینه سراسری در کشور اجرا خواهد شد.

۷۲۲هزار شهروند آفریقای جنوبی که شغل‌هایی مرتبط با حوزه گردشگری دارند از جمله افرادی بودند که مطلع شدن از این خبر برای‌شان بسیار سخت بود. مدت کمی‌بود که این افراد پس از ماه‌ها قرنطینه در کشور و محدودیت‌های مسافرتی به شغل‌های‌شان بازگشته بودند و حالا بار دیگر باید از آن دست می‌کشیدند. در اوایل ماه نوامبر مرزهای آفریقای جنوبی برای نخستین‌بار از زمان شیوع ویروس کرونا به روی مسافران باز شده بود. «لیزل متیوس» که یکی از مالکان آژانس‌های مسافرتی آفریقای جنوبی است می‌گوید: «شمار مسافران ورودی به کشور همچنان بسیار پایین است و این آمار به نسبت سال گذشته تا ۹۰ درصد کاهش داشته است.» «متیوس» در چهارماهه نخست قرنطینه، تمام زمانش را صرف موکول کردن تاریخ رزروها از سال ۲۰۲۰ به ۲۰۲۱ کرده است. «لینا هندریک» هم که مدیر یک مهمانخانه در شهر «کیپ» است می‌گوید به دلیل قوانین سختگیرانه قرنطینه آفریقای جنوبی در اوایل ۲۰۲۰ حتی نتوانسته با کمک گردشگران داخلی درآمدی داشته باشد. به گفته «هندریک» در شرایط عادی پس از ماه مارس شمار گردشگران خارجی این منطقه کاهش پیدا می‌کند با این حال گردشکران داخلی از این منطقه بازدید می‌کنند. اما در سال ۲۰۲۰ با وجود شیوع کرونا و به دلیل قرنطینه برای ماه‌ها مردم در خانه‌های‌شان ماندند. «هندریک» که با شنیدن خبر اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی از تکرار شدن وضعیت سال گذشته نگران است می‌گوید: «این وحشتناک است. روز پس از اعلام خبر اجرای قرنطینه جدید، ما پنج مورد لغو رزرو داشتیم.» آفریقای جنوبی همواره به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری جهان طی یک دهه اخیر شناخته شده است. بسیاری از نشریه‌های گردشگری نام شهر «کیپ تاون» را به عنوان یکی از برترین نقاط جهان برای بازدید قرار داده‌اند. با وجود ثبت آمار سالانه بیش از ۱۶ میلیون بازدیدکننده خارجی از این کشور طی سال‌های اخیر (پیش از شیوع ویروس کرونا)، در سال ۲۰۱۷ سهم صنعت گردشگری آفریقای جنوبی در تولیدات ناخالص داخلی کشور ۲.۸ درصد اعلام شد که این میزان از سهم کشاورزی و ماهیگیری کشور بیشتر است.

لغو پروازهای امارات

شرکت هواپیمایی امارات پس از شیوع موج دوم ویروس کرونا و نسخه جدید این ویروس در آفریقای جنوبی از روز جمعه 26 دی ماه کلیه پروازهای خود به و از آفریقای جنوبی را به حالت تعلیق در آورد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که نوع جدید این ویروس در کشورهای مختلف مشاهده شد و ممنوعیتهایی برای ورود اتباع آفریقای جنوبی وضع گردید. از سوی دیگر با قوانین وضع شده توسط دولت عبور و مرور در مرزها به حالت نیمه تعطیل در آمده و از لحاظ اقتصادی انجام این پروازها به صرفه نمی‌باشد .

نامیبیا

سال 2021 سالی سخت برای نامیبیا

وزیر کشاورزی نامیبیا معتقد است سال 2021 همچنان سالی سخت برای این کشور خواهد بود. CalleSchlettwein با اشاره به ضروت امید به آینده، گفت: همه مردم باید با ایستادن در کنار یکدیگر برای بهبود شرایط اقتصادی تلاش کنند. و در عین حال افزود: با توجه به اینکه 70 درصد نامیبیایی‌ها مستقیم یا غیرمستقیم به بخش کشاورزی وابسته هستند، این بخش می‌تواند بهترین گزینه برای تحقق رشد اقتصادی، ایجاد امنیت غذایی و رسیدن به خودکفایی باشد. از سوی دیگر، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه نیز سال 2020 را سالی سخت برای کشورش خواند و گفت: دولت در این سال مجبور شد بیشتر منابع مالی را به مقابله با اثرات منفی شیوع میروس کووید 19 اختصاص دهد و همین امر باعث شد بسیاری از شغل ها از بین برود. بانک مرکزی نیز در آخرین گزارش خود رش اقتصادی نامیبیا در سال 2020 را منفی 7.2 درصد و میزان کسری بودجه دولت را 10 درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرد.

صدور گذرنامه اتحادیه افریقا در سال 2021

صدور گذرنامه اتحادیه افریقا در سال 2021 برای تمام اتباع کشورهای افریقایی آغاز خواهد شد. طرح صدور گذرنامه اتحادیه افریقا بخشی از برنامه این اتحادیه موسوم به «دستور کار 2063» می‌باشد که هدف آن ادغام کشورهای افریقایی است. در حال حاضر گذرنامه اتحادیه افریقا صرفا در اختیار سران کشورهای افریقا، دیپلمات ها و مقامات رسمی این اتحادیه است و مقرر گردیده از سال 2021 برای تمام اتباع کشورهای افریقایی صادر شود. هدف از صدور گذرنامه اتحادیه افریقا تسهیل تردد افراد بین کشورهای افریقایی و افزایش دو برابری گردشگران داخلی قاره افریقا تا سال 2026 اعلام شده است. در حال حاضر دارندگان گذرنامه نامیبیا می‌توانند بدون دریافت روادید به 77 کشور جهان سفر کنند که پیش بینی می‌شود با اجرایی شدن طرح گذرنامه اتحادیه افریقا، جایگاه گذرنامه نامیبیا ارتقا یابد.

نیجر

بازدید وزیر ارتباطات از موسسات ارتباطات

آقای بوباکار ایسوفو جیبو، وزیر ارتباطات نیجر در روز پنجشنبه ، 14 ژانویه 2021 ، از موسسات ارتباط تحت نظارت وزارتخانه خود بازدید نمود. در طول این بازدید، وزیر ارتباطات از موسسات: آموزش فناوری اطلاعات (IFTIC)، دفتر رادیو تلویزیون نیجر (ORTN)، آژانس مطبوعاتی نیجری (ANP) و دفتر ملی انتشارات و مطبوعات (ONEP) بازدید کرد.  

ساخت راه آهن بین نیجر-نیجریه

ساخت راه آهن بین نیجر-نیجریه که طبق پیش بینی دوشهر کانو (نیجریه) و مارادی را در مرکز جنوب نیجر متصل کند،در حال عملیاتی شدن است براسا اعلامیه وزیر حمل و نقل نیجریه  اسناد و قرارداد برای شروع پروژه راه آهن کانو-مارادی امضا شده است. این پروژه  3 سال طول خواهد کشید و توسط شرکت پرتغالی انجام خواهد شد.

افزایش سرمایه گذاری در بخش معدن در طی 5 سال گذشته

برنامه افزایش سرمایه گذاری در بخش معدن نیجر که توسط مقامات جمهوری هفتم تنطیم شده بود طی پنج سال گذشته از رشد چشم گیری برخوردار بوده است. از سال 2015 تا 2020، در مجموع 116 مجوز اکتشاف معدن توسط دولت اعطا شده است یعنی سرمایه گذاری 232 میلیون دلار یا 124.1 میلیارد فرانک سیفا ، در این بخش انجام شده است.

 چاد

شروع اعتصاب عمومی در ادارات دولتی چاد

پس از عدم انجام تعهدات توسط دولت، سازمان‌ها وبخشهای دولت چاد، تصمیم گرفته اند که از روز دوشنبه  مورخ 11 ژانویه 2021 اعتصاب عمومی را آغاز نمایند.، این اعتصاب به دلیل عدم اجرای تعهدات دولتانجام می‌گردد . یادآوری می‌شود که مزایای اجتماعی کارکنان دولت چاد از سال 2016 به دلیل کاهش قیمت نفت قطع شده بود.

وضعیت تغذیه ای در چاد

OCHA وضعیت تغذیه ای در چاد را "نگران کننده" اعلام کرده است. به نظر کارشناسان بیش از یک میلیون نفر در سال 2021 نیازمند کمک های بشردوستانه می‌باشند. دولت چاد برنامه‌های را  برای پیشگیری و مدیریت سو تغذیه راه اندازی نموه است از جمله، فروش غلات با قیمت متوسط و ارائه کمک های غذایی رایگان. سایر اقدامات دولت بر حمایت از بخش آسیب پذیر جامعه در دو مرحله صورت خواهد گرفت. در مرحله اول این  اقدامات 2،113،378 نفراز این حمایت ها استفاده خواهند کرد و در مرحله بعد  12،476،881 نفر از کمک­های معیشتی استفاده خواهند نمود.  OCHA  اعلام کرد که به دلیل محدودیت­های بودجه­ای نتوانسته است تمام نیازهای این بخش را  تأمین نماید و در صورت عدم دریافت و تامین بودجه بیشتری اوضاع افراد در معرض ناامنی در زمینه غذا و تغذیه بدتر خواهد شد.

جمهوری دموکراتیک کنگو

آخرین آمار مربوط به تحولات ویروس کرونا

در آخرین گزارش دبیرخانه فنی ستاد ملی مبارزه با همه‌گیری ویروس‌کرونا منتهی به چهارشنبه 13 ژانویه 2021 (24 دی 99) همچنان روند صعودی تعداد مبتلایان طی روزهای اخیر مستمر اعلام شده. در این گزارش آمار مجموع جان باختگان بر اثر ویروس کرونا تا به این تاریخ به 625 مورد اعلام شده است.این گزارش همچنین تصریح می‌کند که از زمان شیوع این ویروس تا به این تاریخ جمعا 19707 مورد مبتلا در ج.د.کنگو شناسایی شده که در این بین 14766 تن بهبود پیدا کرده‌اند و 4316 بیمار نیز در حال حاضر در سراسر کشور تحت درمان قرار دارند. در پایان این گزارش یادآوری شده که در حال حاضر 22 استان از مجموع 26 استان ج.د.کنگو به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

 اعلام آمادگی ج.د.کنگو برای انتشار نتایج امید بخش دو محصول دارویی برای درمان کرونا

فلیکس تشیسکدی رییس جمهور کنگو دمکراتیک در پایان سفر کاری‌اش به کنگو برازوایل، پیش از ترک این کشور، 11 ژانویه  اعلام کرد دو محصول کنگویی ضدکرونا که نتایج امیدبخشی را نشان داده اند در کشور متبوعش وجود دارد که می‌تواند بعنوان داروی درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا مفید باشد. آقای تشیسکدی بدون ذکر جزییات این دو محصول مورد ادعا، در این ارتباط گفت: "ما قبلا پیشنهاداتی را برای واکسن از سوی شرکای‌مان دریافت کرده‌ایم؛ واکسن واجب است، اما ترجیح ما محصولات درمانی این بیماری است، به اعتقاد ما دو محصول کنگویی برای درمان نتایج بسیار نویدبخشی را تا این مرحله از اقدامات درمانی نشان داده و ما قصد داریم در ادامه از محصولات درمانی کنگویی رونمایی کنیم، اما بهرحال واکسن یک گام ضروری است که کاربرد آن برای ایجاد امکان مهار و پیشگیری از این بیماری خواهد بود"

7 ژانویه  بود که وزیر بهداشت همگانی ج.د.کنگو اعلام کرد نتایج آزمایش‌های کلینیکی محصولی کنگویی به نام  Manacovid بعنوان داروی شفابخش ویروس‌کرونا مورد استفاده در یکی از بیمارستان‌های ج.د.کنگو بسیار موفق گزارش شده است.

Manacovid  نام داروی کنگویی مورد ادعا برای درمان ویروس کرونا است که در مرکز تحقیقات Luozi در استان کنگو مرکزی تولید شده و بنا به تحقیقات میدانی در سطح بازار کینشازا این محصول بین 100 تا 120 دلار فروخته می‌شود.

جمهوری کنگو (برازاویل)

وزیر بهداشت کنگو از دریافت واکسن«کوواکس» ظرف سه ماهه اول سال جاری خبر داد

Jacqueline Lydia Mikolo  وزیر بهداشت کنگو برازاویل 10 ژانویه 2021 (21 دی 99) در کنفرانسی خبری اعلام کرد که این کشور بزودی واکسن کرونا را دریافت خواهد کرد. وی گفت کنگو به ابتکار بین‌المللی تحت عنوان Covax Facility متعهد است و به عنوان بخشی از کنسرسیوم اتحاد جهانی برای واکسن، می‌تواند برای توزیع عادلانه واکسن در دسترس باشد. وزیر بهداشت کنگو افزود در سه ماهه اول سال جاری(2021)  واکسن را در اختیار خواهد داشت تا از این طریق 20 درصد جمعیت کنگو را پوشش بدهد. وی در عین حال افزود کمیته کارشناسان کنگویی در حال کار هستند تا واکسنی را که متناسب با مردم کنگو باشد را انتخاب کند. 

مالی

تخریب خانه‌ها در منطقه فرودگاه بین‌المللی باماکو توسط دولت

به گزارش روزنامه دولتی "اسار" وزیر امور اراضی به همراه وزرای امنیت و حفاظت و حمل و نقل در روز پنجشنبه 14 ژانویه 2021 (25 دی 1399) در تخریب خانه‌ها غیرقانونی مردم در فضای 1600 هکتاری  اطراف منطقه فرودگاه بین‌المللی باماکو حضور داشتند. دولت 321 میلیون فرانک سیفا برای پیشبرد این اقدام  اختصاص داد.

 گابن

 علی بونگو از ایجاد 50 هزار شغل در 5 سال آینده خبر داد

علی بونگو رئیس جمهور گابن در سخنرانی خود بمناسبت آغاز سال جدید میلادی از سال 2021 بعنوان سال جبران و پایه ریزی گابن جدید نام برد و از ایجاد 50 هزار شغل در بخش صنعت چوب در پنج سال آینده خبر داد. وی گفت: « ما باید در سال 2021، کارهای بیشتری برای جوانان انجام دهیم. از نظر اشتغال، اولویت و هدف اصلی ما این است که سالانه به اندازه جوانانی که وارد بازار کار می‌شوند، شغل ایجاد کنیم. با تقویت سیاست متنوع سازی اقتصاد در بخش های چوب، صنعت، کشاورزی، گردشگری و حتی خدمات به این مهم دست خواهیم یافت. ما در نظر داریم در 5 سال، 50 هزار شغل جدید فقط در صنعت چوب ایجاد کنیم. سرمایه گذاری در بخش جوانان بهترین خدمت به کشور است چرا که جوانان امید و آینده کشور هستند.»

 سرمایه گذاری 300 میلیارد فرانکی گابن در بخش برق و آب آشامیدنی تا سال 2023

"اَلَن کلود بیلی " وزیر انرژی و منابع آبی گابن روز چهارشنبه 30 دسامبر از برنامه دولت این کشور برای سرمایه گذاری 300 میلیارد فرانکی (حدود 455 میلیون یورو) در بخش برق رسانی و برخورداری مردم از آب آشامیدنی سالم تا سال 2023 خبر داد.

زیمبابوه

 حمله لفظی منانگاگوا به ترامپ و برنامه ریزی روابط اقتصادی با رئیس جمهور جدید آمریکا

پس از تائید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری توسط کنگره ایالات متحده آمریکا، زیمبابوه  اولین کشور آفریقایی بود که آشکارا به ترامپ حمله کرد. منانگاگوا رئیس جمهور زیمبابوه به ترامپ حمله لفظی کرد و گفت آمریکا هیچ حقی برای تعیین دموکراسی در سایر کشورها ندارد. وی طی پیام های جداگانه در شبکه‌های اجتماعی از ترامپ به دلیل دخالت و اعمال تحریم های شدید علیه کشورش و نیز سایر کشورهای کمتر توسعه یافته انتقاد کرد و ترامپ را به اعمال غیرقانونی تحریم های اقتصادی ظالمانه و دردناک علیه زیمبابوه متهم کرد. وی اظهار داشت آنچه با اعمال خشونت و درگیری در ساختمان کنگره آمریکا توسط طرفداران ترامپ به منظور جلوگیری از تائید بایدن رخ داد باطن این کشور را نشان داد که هیچ گونه صلاحیت و حق اخلاقی برای تعیین سرنوشت ملت های دیگر به بهانه حمایت از دموکراسی ندارد. منانگاگوا به بایدن به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا تبریک گفت و اظهار داشت، زیمبابوه آماده اصلاح هر گونه روابط و مشکلات بوجود آمده در گذشته  با دولت جدید آمریکا می‌باشد.

رئیس جمهور زیمبابوه شرایط اقتصادی مناسبی را برای سال 2021 پیش بینی کرد

منانگاگوا رئیس جمهور زیمبابوه اظهار داشت، پس از کنترل ویروس کووید 19 قول داد سال 2021 سالی خوب و توام با پیشرفت باشد. وی عنوان کرد در سال جدید کشورش شاهد یک فصل بارانی خوب و در واقع یک سال پر آب می‌باشد که با آغاز توسعه اقتصادی و زیرساختی روبرو خواهیم بود. وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت همانطور که در بودجه  ملی ما و استراتژی توسعه ملی ذکر شده است، آرزوهای ما برای سال 2021 غیرمنطقی نیست و می‌کوشیم که آنها تحقق پیدا کنند. با خوش بینی بارندگی فراوان و اخبار امیدوار کننده تولید واکسن علیه بیماری همه گیر کرونا، سال 2021 را باید یک سال همراه با پیشرفت و توسعه و جبران زمان از دست رفته در نظر بگیریم و در نتیجه کار جمعی، صادقانه و وفاداری به منافع ملی، کشور را بسازیم و به طور واقعی سرنوشت خود را رقم بزنیم.

رواندا

دولت رواندا موقتا مالکیت زمینهای ثبت نشده را تا زمان حضور مالکان و ثبت آن تصرف کرده است

این افشاگری توسط ژان موکاراژ، مدیر واحد سرزمینی در سازمان مدیریت و استفاده از زمین رواندا در 10 ژانویه 2021، هنگام حضور در رادیو انجام شد.

در سال 2019، به صاحبان زمین تا 31 دسامبر سال 2020 فرصت داده شد تا زمین خود را ثبت کنند. حداقل یک میلیون و 561 هزار و 201 قطعه زمین در سراسر کشور ثبت نشده بودند که منجر به تصرف موقت شد. او افزود که تا 31 دسامبر 2020، دولت بیش از 1.4 میلیون قطعه زمین در سراسر کشور را تصرف کرده است.

سنگال 

حمایت مالی دولت سنگال از روزنامه نگاران و فعالان بخش گردشگری

رئیس انجمن روزنامه ناشران سنگالی اخیراً در خلال نامه ای به رئیس جمهور کشورش در مورد محدودیت های فراوان جراید از جمله مشکل در پرداخت حقوق ها، هزینه‌های چاپ و سختی‌های ناشی از همه گیری COVID-19 توضیح داد.

مکی سال رئیس جمهور در پاسخ به این درخواست اعلام کرده است بودجه حوزه رسانه دو برابر خواهد شد. به گفته رسانه‌ها، رئیس جمهور در اقدام شایان توجهی دیگر، کلیه مالیاتها از جمله مالیات بر ارزش افزوده طی سال های 2020 و 2021 در بخش گردشگری را نیز بخشیده است.

 ساحل عاج

وزیر بهداشت ساحل عاج از وجود شبکه صادر کننده گواهی کووید 19 خبر داد

وزیر سلامت و بهداشت  ساحل عاج روز یکشنبه 10 ژانویه از وجود شبکه صادر کنندگان گواهی منفی کووید 19 و پیگرد قضایی آنها خبر داد. وی افزود افرادی قبلاً دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفته اند و  در حال گذراندن مراحل قانونی و قضایی هستند. به گفته وزیر، این شبکه به طور متوسط از هر مسافر 100 هزار فرانک سیفا (150 یورو) بعنوان رشوه دریافت می‌کرده است. چند هفته است که بحث تاخیر در صدور گواهی‌های منفی کووید 19 و اخاذی از مسافران مطرح است بگونه ای که برخی ا مسافران مجبور شده اند پرواز خود را لغو کنند. "آقای آکا آئوئله" همچنین از تعلیق فعالیت برخی از کارکنان بهداشتی مرکز کوکودی ابیجان به اتهام همدستی در این شبکه اخاذی خبر داد. گفتنی است نتیجه تست کرونا برای مسافران باید در یک بازه زمانی 48 ساعته صادر شود.

 گامبیا

کشف 3 تن کوکائین از مبدأ اکوادور

ماموران دایره مواد مخدر گامبیا (DLEAG) روز پنجشنبه 18 دی ماه 1399 نزدیک به سه تن کوکائین از یک محموله حاوی نمک صنعتی از مقصد اکوادور کشف کردند که ارزش آن بالغ بر 88 میلیون دلار برآورد می‌شود. این بزرگترین محموله کشف و ضبط شده کوکائین در کشور گامبیا محسوب می‌شود. پیش از این، در سال 2010 یک محموله 2 تنی کوکائین نیز در گامبیا کشف و ضبط شده است. مظنون اصلی پرونده کنونی، یک فرانسوی-گامبیایی به نام بانتا کیتا است که تحت پیگیرد قرار دارد.

دماغه سبز

کشتی نیروی دریایی پرتغال وارد دماغه سبز می‌شود

روز چهارشنبه 23 دی ماه 1399 همزمان با روز آزادی و دموکراسی، دماغه سبز میزبان کشتی هیدورگرافی پرتغالی موسوم"Almirante Gago Coutinho" خواهد بود. این ناو متعلق به نیروی دریایی پرتغال به فرماندهی ناخدا فرانسیسکو کالیستو آلمیدا، شب 31 دسامبر سال 2020 پرتغال را ترک کرده است تا یک مأموریت همکاری دو جانبه را تحت عنوان "ابتکار دریای آزاد" با تمرکز ویژه بر توانایی‌های علمی‌کشتی انجام دهد. طبق بیانیه سفارت پرتغال در پرایا، این کشتی از پایگاه دریایی لیسبون حرکت کرده است و در تاریخ 03 فوریه 2021 به پرتغال بازخواهد گشت. بررسی هیدروگرافی در نقاط مختلف دماغه سبز با هدف به روزرسانی نقشه‌های آبی، انجام مطالعات مرتبط با جزر و مد، نمونه برداری از آب های سطحی برای تجزیه و تحلیل ریزپلاستیک ها نیز در طول این مأموریت محقق خواهد شد. تیم پزشکی، هنگ تفنگداران دریایی و یک تیم غواصی همراه کشتی هستند.

 طبق یادداشت سفارت، در طول اقامت کشتی در پرایا، یک نشست توجیهی - مطبوعاتی توسط ناخدای کشتی در مورد ماموریت کشتی ارائه می‌شود و یک مراسم کوتاه به منظور تحویل تجهیزات مختلف نظامی‌ توسط نیروی دریایی پرتغال به تفنگداران گارد ملی دماغه سبز و همچنین در چارچوب توافق نامه همکاری دفاعی، وزارت دفاع پرتغال 10 هزار ماسک به  نیروهای مسلح دماغه سبز اهدا می‌کند.

 برخی اقلام اهدایی مانند لوازم آموزشی و پوشاک که توسط نهادهای مختلف پرتغالی به همراه کشتی ارسال شده است نیز در اختیار متولیان ذیربط قرار خواهد گرفت.

اتحادیه آفریقا

برگزاری دو نشست مجازی اتحادیه آفریقا

نشست مطبوعاتی وامکله منه، دبیرکل منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا در خصوص جایگاه و وضعیت این منطقه روز سه شنبه بصورت وبیناری برگزاری شد. همچنین در همین روز، نخستین نشست فوق العاده وزرای کمیته فنی تخصصی در زمینه حمل و نقل، زیرساختهای بین منطقه ای و قاره ای، انرژی و گردشگری بصورت وبیناری با موضوع تعیین اولویت های زیرساختی آفریقا برای دهه آتی برگزار گردید. جزئیات و اطلاعات بیشتری از این دو نشست، منتشر نگردیده است. 

معرفی کاندیدای اتیوپی برای کمیسیون آموزش، علوم، فناوری و نوآوری اتحادیه آفریقا

نخست وزیر اتیوپی از نامزدی هیروت ولده ماریام، کاندیدای اتیوپی برای کمیسیون آموزش، علوم، فناوری و نوآوری اتحادیه آفریقا حمایت کرد. وی اعلام داشت که حضور در کابینه من به عنوان وزیر علوم و آموزش عالی و در حال حاضر مشاور امور اجتماعی نخست وزیر، ولده ماریام کاندیدایی استثنایی برای این مقام می‌باشد. هیروت ولده ماریام تاکنون در چهار پست وزارتی خدمت کرده و نخستین معاون زن دانشگاه آدیس آبابا محسوب می‌شود. وی همچنین بیش از 25 سال به عنوان محقق در دانشگاه آدیس آبابا فعالیت کرده است.

جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک)

تصویب برنامه اقدام جدید در خصوص مهاجرت نیروی کار

جامعه توسعه جنوب آفریقا برنامه اقدام جدیدی (2020-2025) را در خصوص مهاجرت نیروی کار و هماهنگی عرضه و تقاضا در این حوزه و همچنین به منظور ارتقای همگرایی منطقه ای و انتقال مهارت تصویب نمود. هدف از این برنامه اقدام حمایت و مخافظت از حقوق و رفاه کارگران مهاجر، حذف موانع موجود بر سر راه تبادل آزاد سرمایه و نیروی کار، کالا و خدمات و به طور کلی مردم منطقه است.

اتحادیه گمرکی جنوب آفریقا (ساکو)

اجرای موافقت نامه مشارکت اقتصادی میان اعضای ساکو، موزامبیک و بریتانیا

موافقت نامه مشارکت اقتصادی میان دولت های عضو ساکو، موزامبیک، بریتانیا و ایرلند شمالی در 9 اوکتبر 2019 در لندن به امضا رسید (آفریقای جنوبی این موافقت نامه را در 16 اوکتبر 2019 امضا کرد). این موافقت نامه در اول ژانویه 2021 و در پی پایان دوره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به اجرا درآمد. یکی از اهداف اصلی و مهم موافقت نامه مشارکت اقتصادی، ایجاد منطقه آزاد تجاری میان کشورهای عضو ساکو، موزامبیک و بریتانیا است.

کومسا

الحاق زامبیا به توافق منطقه آزاد تجاری سه جانبه  TFTA

زامبیا سند تصویب توافق نامه منطقه آزاد تجاری سه جانبه را به دبیرخانه کومسا تسلیم کرد. به این ترتیب تعداد کشورهایی که این توافق را تصویب کردند به نه کشور رسید. اجرایی شدن این توافق نیازمند تصویب توسط 14 کشور است. دبیرکل کومسا در جریان تسلیم این سند از اقدام برجسته زامبیا در حمایت از همگرایی منطقه ای حرکت آزادانه کالاها و خدمات در کومسا و منطقه آزاد تجاری سه جانبه میان کومسا، جامعه شرق آفریقا و جامعه توسعه جنوب آفریقا تقدیر کرد.

منطقه آزاد تجاری سه جانبه شامل 28 کشور با جمعیتی بالغ بر 700 میلیون نفر میباشد که تولید ناخالص داخلی 1.4 تریلیون دلار دارند. این منطقه نیمی از کشورهای عضو اتحادیه افریقا و 60 درصد تولید ناخالص داخلی قاره را در بر میگیرد.

این توافق تجاری امکان نقل و انتقال آزادانه کالا و خدمات و تجار را فراهم میکند و به این ترتیب فعالیت های اقتصادی منطقه را رونق میدهد. کارشناسان تجاری کومسا معتقدند این توافق موجب تشویق سرمایه گذاری در افریقا میشود. برآورد میشود که افریقا در دهه آینده نیازمند سالانه 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری است. تابحال نیمی از این مقدار محقق شده است. یکی از دلایل عدم موفقیت در جذیب سرمایه لازم هماهنگی ضعیف میان بلوکهای تجاری مختلف است که این توافق نامه میتواند نقیصه مزبور را برطرف سازد.

کارشناسان معتقدند منطقه آزاد تجاری سه جانبه سه بلوک معظم اقتصادی منطقه ای را گرد هم می آورد و مشکلات عضویت همزمان کشورها در این بلوک ها را حل میکند. همچنین این توافق نامه هماهنگ سازی و اجرای موثر تجارت در منطقه آزاد تجاری قاره افریقا را تسهیل خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما