معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۶۳

اخبار اقتصادی تایلند، میانمار و لائوس ( هفته آخر دی ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی کشورهای تایلند، میانمار و لائوس که در هفته آخر دی ماه 1399 در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح زیر بوده است:

اخبار تایلند

عدم استقبال جهانی از قرنطینه لوکس تایلند

بلومبرگ در گزارشی به عدم استقبال گردشگران خارجی از طرح ویزای ویژه توریستی و قرنطینه لوکس تایلند جهت جذب گردشگر، پرداخته است. در این گزارش آمده است: دولت تایلند پس از اعلام طرح ویزای ویژه توریستی امیدوار بود که در زمستان شاهد ورود توریست های خارجی از اروپا باشد ولی از زمان اجرای این طرح از ماه اکتبر، بطور متوسط ماهانه فقط 346 نفر با این نوع ویزا وارد کشور شده اندکه این یک شکست برای طرح بود. در سال 2019 دولت تایلند در حدود 60 میلیارد دلار درآمد توریستی از محل ورود بیش از 40 میلیون گردشگر بدست آورد و صنعت گردشگری تا پیش از همه گیری کرونا، حدود یک پنج کل تولید ناخالص داخلی این کشور محسوب می‌شد. این در حالی است که نسبت توریسم به کل تولید ناخالص داخلی در بیشتر کشورها کمتر از 10 درصد است و این نشان از تاثیر بسیار زیاد این صنعت بر رشد اقتصادی این کشور دارد. 

نخست وزیر تایلند نمی خواهد مردمش مورد آزمایش برای واکسن‌های کرونا باشند

نخست وزیر تایلند در پست فیسبوکس با اشاره به عوارض منفی تزریق برخی از انواع واکسن‌های کرونا نوشت که نمی خواهد مردم تایلند مورد آزمایش این واکسن‌ها واقع شوند. او در این پست نوشته است: «برای مردم تایلند، من تصمیم گرفتم که ریسک نکنم و عجله نخواهم کرد تا واکسن‌هایی را که هنوز به طور کامل آزمایش نشده اند، تزریق کنیم و اجازه نمی دهم مردم تایلند به خوکچه هندی این واکسن‌ها تبدیل شوند.» تایلند تاکنون 60 میلیون دوز واکسن کرونا از منابع مختلف سفارش داده است که قرار است اولین دوز آن شامل 2 میلیون دوز واکسن از ماه فوریه تا اوریل از شرکت سینوواک چین وارد کشور شود. 

اخبار میانمار و لائوس

دیپلماسی واکسن چین و اهدا 300 هزار دوز واکسن کرونا به میانمار

در جریان سفر منطقه ای وزیر خارجه چین به میانمار در هفته گذشته، 300 هزار دوز واکسن کرونای ساخت شرکت سینوواک به این کشور بصورت رایگان اهدا شد. علاوه بر آن آقای وانگ یی، وزیر خارجه چین یک محموله کمک های بهداشتی به ارزش حدود 500 هزار دلار نیز به میانمار اهدا نمود. چین گفته برای کمک به میانمار برای مقابله با شیوع ویروس کرونا واکسن‌های بیشتری در اختیار این کشور قرار خواهد داد. بسیاری از تحلیلگران خارجی این گونه اقدامات پکن، که بیشتر به منظور بازنمایی چهره ای جدید و خیرخواه از دولت چین می‌باشد را تحت عنوان «دیپلماسی واکسن» یاد می‌کنند.

چای سیاه، اولین محصول عرضه شده میانمار در پلتفورم های تجارت الکترونیک چین

پس از امضای موافقتنامه مشترک بین دو شرکت چینی و میانماری در 14 ژانویه سالجاری برای بازاریابی و فروش محصولات در وبسایت های مختلف تجارت الکترونیکی چین، قرار است چای سیاه برمه بعنوان اولین محصول میانمار برای فروش در این پلتفورم ها عرضه شود. چای سیاه ارگانیک میانماری، یکی از اقلام صادراتی جدید این کشور به چین، سنگاپور، ژاپن و کره جنوبی محسوب می‌شود. این کشور در سال 2019 در حدود 3 میلیون دلار چای به این کشورها صادر نموده است.

کاهش چشمگیر آمار تجارت خارجی میانمار در سه ماه اول سال مالی 21-2020

وزارت بازرگانی میانمار اعلام کرده که رقم کل تجارت خارجی این کشور در سه ماه اول سال مالی 21-2020 (از اول اکتبر تا اخر دسامبر 2020) بیش از 2.3 میلیارد دلار کاهش به نسبت سال قبل داشته است. در سه ماه اول سال مالی قبل این کشور در حدود 10 میلیارد دلار تجارت داشته است اما این رقم در سه ماه سالجاری مالی به کمتر از 7.6 میلیارد دلار رسیده است. عمده ترین کاهش در صادرات میانمار به ترتیب مربوط به بخش های شیلات و پوشاک بوده است.

انتخاب نخست وزیر لائوس به عنوان دبیرکل حزب کمونیست این کشور

بنا به اعلام رسانه‌های دولتی لائوس، روز جمعه (26 دی ماه) پس از سه روز جلسه کمیته مرکزی حزب کمونیست این کشور، در نهایت تونگلون سیسولیت، نخست وزیر فعلی این کشور به عنوان دبیرکل جدید این حزب جایگزین بونانگ ووراچیتف رئیس جمهور 83 ساله این کشور شد. تونگلون سیسولیت در سخنرانی خود در کنگره حزب اولویت اصلی خود را تلاش برای برون رفت لائوس از بحران بدهی‌های خود عنوان نمود. در همین ارتباط شی جین پینگ دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین روز شنبه (27 دی) پیروزی تونگلون سیسولیت در انتخابات دبیرکلی حزب انقلابی خلق لائوس را به او تبریک گفت. او در پیام تبریک خود آورد: از این که شما به عنوان دبیرکل کمیته مرکزی حزب انقلابی خلق لائوس انتخاب شدید بسیار خوشحالم؛ من از سوی خود و کمیته مرکزی حزب کمونیست چین این پیروزی را به شما و از طریق شما به رهبری جدید حزب انقلابی خلق لائوس تبریک می‌گویم.

هدف گذاری رشد 4 درصدی لائوس تا سال 2025

دولت لائوس در برنامه پنج ساله اقتصادی و اجتماعی خود رشد اقتصادی 4 درصدی را تا سال 2025 هدف گذاری و تعیین نموده است. این طرح که روز چهارشنبه توسط نخست وزیر تونگلون سیسولیت در یازدهمین کنگره حزب تشریح شد، با هدف دستیابی به میانگین درآمد سالانه سرانه 2887 دلار در سال 2025 می‌باشد. طبق داده‌های بانک جهانی، درآمد سرانه این کشور در حال حاضر کمی‌بیش از 2500 دلار است. در همین ارتباط دولت لائوس قصد دارد سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به انجام پروژه‌های کلان تشویق کند و نرخ تورم را نیز حداکثر در 6 درصد حفظ نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما